Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koiran haukkumisesta
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
Jaanasisesi
Minulle on siis parin viikon kuluttua tulossa Kleinspitz -pentu, ja tämä rotuhan on tunnetusti jonkun verran haukkuherkkä. Olen kuitenkin kuullut, että haukkumisen paljous on paljon yksilöstä ja kasvatuksesta kiinni.

Tahtoisin nyt siis vinkkejä siitä, kuinka voisin edesauttaa koiran haukkumattomuutta. Kuinka täytyy menetellä, jos koira alkaa haukkumaan yksin kotona vieraita rappukäytävässä?

Olen kuullut, että yksi mahdollisuus olisi opettaa koira haukkumaan ja sen ohella opettaa myös sanan "Hiljaa" merkitys. Tällöin voi komentaa koiraa olemaan hiljaa, koska koira ymmärtää mitä sen halutaan tekevän.

Keinoja on myös jättää radio päälle, kun lähtee kotoa. Myös erilaiset virikkeet kai auttavat koiraa pysymään virkeänä.

Millaisia kokemuksia teillä on ollut? Ovatko ylläolevat keinot auttaneet?

E: Voisiko joku mode/ylläpitäjä siirtää tämän aiheen oikeaan osoitteeseen? smile.gif
Lydia
Tämä aihe kuuluu Turpakäräjät-osioon ja siellä voit saada enemmän vastauksia smile.gif

Toki haukkuherkkyys on yksilöllistä, mutta myös opittua. Itselläni on lapinkoira, joka pentuna oli varsin äänekäs, mutta nykyään hyvin hiljainen.
Haukkumisen vähentämiseen vaikuttaa myös syyt miksi koira haukkuu; haukkuuko ikäväänsä vai vahtiiko jne.
Jos koira yrittää haukkumisella hakea huomiota, paras keino on huomioitta jättäminen, meillä ainakin toimi. Harjoitusvaiheessa on kyllä naapurien hermot koetuksella.
Lottie
Jep, huomiotta jättäminen on hyvä. Kaikista pahinta on jos itse huudat kovempaa "hiljaa!" - silloin koira luulee että yhdyt kuoroon ja haukkuu kahta kauheammin. wink.gif
Ammi
Minulla on Lunnikoira ja nämähän ovat hirmuisia palosireenejä, kun ovikello soi. Meidän koira tietää etten minä hirveästi tykkää jos ruvetaan haukkumaan yhtäkkiä sekä tuntee sanan "hiljaa". Meillä on tullut tavaksi se, että hyvin useasti kun minä olen tulossa (kotiin, esim kävelen rapussa) tai jos olen samassa huoneessa yms. kun ovikello sattuu soimaan niin koira tyytyy ainoastaan murisemaan, muiden perheenjäsenten kohdalla on toiminut tämä huutamis -periaate, jossa kiljutaan koiran kanssa kilpaa sanaa "Hiljaa", mikä tietenkin on johtanut siihen, että koira haukkuu heidän läsnäollessa kahta kauheammin kun tuntee saavansa reaktiota ns. "muussa laumassa". 'Nekin huutaa, nyt jotain tapahtuu!!" -tyylillä.

Yhdessä vaiheessa meidän koiramme viisaana otuksena alkoi yhdistämään sanan "hiljaa" siihen, että nyt joku tulee jolloin tuon käskyn antaminen veti koiran heti valppaaksi ja hälytysvalmiiksi. Itse olen opettanut ihan sillä periaatteella, että ovikellon soidessa kun on koira sattunut olemaan lähistöllä, niin komennan sitä olemaan hiljaa - katsekontakti apuna jos haukkuminen kiinnostaa kovin paljon enemmän - ja sitten kun koira on ollut hiljaa niin ollaan rauhallisesti menty katsomaan, että kuka sieltä oikein tuli, joka on sitten toiminut koiralle palkintona. Jos haukkuminen on jatkuvaa niin sitten sitä kökötetään siinä eikä olla menty moikkaamaan vieraita (mitä ei ole kertaakaan vielä käynyt, vieraiden moikkaaminen on niin tärkeää tälle kaverille, että varmaan seisoisi päällään päästäkseen katsomaan kuka tuli).

Paras ohje on pysyä rauhallisena, jos juoksee ovelle koiran perässä tai huutaa sen kanssa kilpaa niin ainoastaan vahvistaa ei-toivottua käytöstä.
jenna-
Tosi hyviä vinkkejä. Yks olis sellanen että jos se haukkuu kun ovikello soi, niin opettaa että se ovikello on ihan tavallinen asia. Vaikka sillä lailla että sitä soittaa turhaankin, kun on viemässä vaikka roskia ulos niin se kattoo et vaan oma omistaja siinä. En osaa oikein selittää mut tajuutte kai mitä ajan takaa tongue.gif
Flavia
Tuo Jennan ovikellovinkki tuntui ainakin omasta mielestä hyvältä, en oo koskaan edes tullut ajatelleeksi että siihenkin koiran voisi opettaa, ihan samalla lailla kun paukkumiseenkin. Tosin meillä on otettu ovikellosta patterit pois smile.gif

Meillä kotona oikeastaan vain Sara (walesinspringeri) haukkuu, muut koirat tyytyvät vain katsomaan ikkunasta ja ravaamaan ovelle jos joku on tulossa. Tosin täällä haukkuminen ei paljoakaan haittaa kun omakotitalossa asutaan ja naapurit on sen verran kaukana ettei mitäänkuulu. Tosin omia hermoja se kyllä raastaa.. Sara on nyt oppinut siihen että jos se haukkuu, karjaisen "HILJAA" jolloin se hiljenee, jos ei hiljene niin näytetään sormea (minä alistan koirat näyttämällä sormea ja murisemalla, koirat kellahtavat lähes aina selälleen, koskaan alistettaessa koiraan ei ole tarvinnut koskea) jolloin koira kyllä hiljenee.
Mon@
LAINAUS(jenna- @ 4.6. 2008, 13:48) *
Tosi hyviä vinkkejä. Yks olis sellanen että jos se haukkuu kun ovikello soi, niin opettaa että se ovikello on ihan tavallinen asia. Vaikka sillä lailla että sitä soittaa turhaankin, kun on viemässä vaikka roskia ulos niin se kattoo et vaan oma omistaja siinä. En osaa oikein selittää mut tajuutte kai mitä ajan takaa tongue.gif

Meillä tämä todettiin hyväksi. Totutin koiran siihen kun muutettiin tähän rivariin. Aina kun kävin ulkona oli se sitten postinhakua tai roskien vientiä.

Ja aina kun koira haukahti sisällä "ilman syytä" niin säikäytin sen läpsäyttämällä kädet kovaa yhteen ja sanoin ei. Sillä se "turha" haukahtelu jäi pois. (meillä siis muutenkin tuo käsien läpsäytys on sille "rangaistus".
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.