en ole varsinainen kasvattaja, vaan koirani saa pennut luonani ja pentueen varsinainen virallinen kasvattaja on koirani kasvattaja. Eli siis "vuokraan" jalostusoikeuden hänelle. Kuitenkin olen ollut mukana uroksen valinnassa yms asioissa ja kiinnostunut kasvatustyöstä, kurssia en ole vielä käynyt.
Toivottavasti saan anteeksi että kirjoittelen tälle osiolle..
Olen ylihysteerinen, koirani saa siis ensimmäisen pentueensa ja samalla pentue on ensimmäinen minkä kasvatuksessa olen mukana. Olen tässä pohdiskellut kalsium-lisää tiineyden aikana. Kasvattaja (kasvattanut usean vuosikymmenen tätä rotua), sekä muut kokeneet tämän rodun harrastajat suosittelevat kalsiumlisää ruokaan, vaikka koira syökin vain kuivaruokaa (käytössä Hill's penturuoka) (kasvattaja sanoi että vähennä se määrä kalkkia mitä koira saa ruuassa Calfosumin ohjeesta, eli 1tabl/2kg/vrk). Eläinlääkäri ja muut tieteelliset tahot taas sanovat ettei missään nimessä saisi kalkkia antaa lisää kuivaruuan lisäksi, nämäkin perusteet ymmärrän (koiran oman kalsiumin imeytyminen heikkenee, liika kalsium altistaa pentujen pehmytosien kalkkikertymille yms).
Laskeskelin tuossa mitä tämäkin Hill's ns. laadukas kuivaruoka sisältää kalkkia: 1,48%, eli kun 8kg painava narttuni syö päivässä max 400g (yleensä jotain 300g) ruokaa, niin silloin kalsiumin saanti on 592-400mg/vrk kun suositusten mukaan saannin pitäisi olla 100mg/kilo eli narttuni kohdalla 800mg >> tiineyden ja imetyksen aikana tarve jopa nelinkertaistuu (3200mg nartullani siis). Näin ollen koirani ei saa kuivaruuasta edes normaalitarvetta, saati tiineyden ja imetyksen aikaina "vaadittavaa kalsiumia".
Mikä teidän käsitys ja kokemus tuosta lisäkalsiumista on? Olen nyt noudattanut kasvattajan ohjeita ja antanut 2 tabl Calfosumia (yht 880mg kalkkia+ ruuasta tuleva n 500mg kalkkia) kun koirani kohdalla annos olisi 4tabl , Kyseessä on siis 6+ tiineysviikolla oleva narttu ja kalkkia olen antanut kohta muutaman viikon ajan.