LAINAUS(Miraa @ 1.5. 2008, 20:28)

Olen kanssa samaa miettinyt. Koska meilläkin on kyseessä kultainennoutaja sitä ei ihan helposti vain napata syliin ja viedä autoon. Yleensä se menee siihen että H vetää pari kertaa kentän ympäri ja tulee sitten luokse. Pitäisi jotenkin saada säikytettyä koira siinä vaiheessa kun se meinaa lähteä.
Onko ideoita miten ?

Itse asiassa meillä on täsmälleen sama ongelma, on ollut kaikissa lajeissamme, mutta tällä hetkellä se on vain nimenomaan agilityssä. Nomessa ja tokossa oli (koiran ollessa pahimmassa murrosiässä) ihan sama vika. Koira vain sai "hulluja purkauksia", lähti juoksemaan esim. minua ympäri ihan täysiä, eikä kuullut mitään, mutta tuli lopulta takaisin, kun menin piiloon. Minulla meinasi silloin pinna palaa totaalisesti, vaivoin sain hillityksi itseni. Se oli/on niin raivostuttavaa ja turhauttavaa! Kultsua kun ei juuri saa itse kiinni

Tokosta ja nomesta olemme siis saaneet ongelman hävitettyä, mutta agilityssä emme vielä ikävä kyllä. Tokossa ja nomessa siihen auttoi meillä se, että käytimme pitkää hevosten juoksutusliinaa, enkä pitänyt koiraa vapaana. Aina kun koira meinasi lähteä, astuin hihnan päälle (mutta se vasta tekniikkalaji onkin!) ja vedin sen takaisin luokseni. Sekä tietysti kehuin ja palkkasin aina kun se tuli takaisin. Lisäksi teimme paljon luoksetuloharjoituksia. Siitä sitten vähitellen aloin pitämään sitä ensin pieniä aikoja vapaana. Aluksi minun oli pidettävä koira koko ajan kontaktissa hyvällä palkalla tai jonkun käskyn alla. Se muuten (by the way) toimiikin tokossa, liikkeiden välillä koiralle kannattaa antaa rauhoittumiskäsky (meillä on "käy siihen"), jolloin koira lepää maassa ja rauhoittuu, eikä saa lähteä mihinkään. (Tuo ei kuitenkaan ole tokoliike "maahan" ja se pitää pitää siitä erillään.)
Mutta agilityssä ongelma ei vieläkään ole poistunut. Tähän asti olen aina toiminut niin, etä itse juoksen pois piiloon ja koira tulee melko heti perässä, jolloin kehun sitä.
Ongelma on kuitenkin vain se, että joka kerta, kun koira karkaa, se vain vahvistaa käytöstä, ja karkaa taas kymmenen kertaa lisää. Eli joudun juoksemaan yhä useammin piiloon. Viimeksi ollessamme maneesissa, koira oli aivan kauhea: se karkasi syömään lantapalloja jatkuvasti.
Tämä asia on kuitenkin fakta:
koira karkaa silloin, kun omistaja on epävarma tai ei tiedä, mitä pitäisi tehdä. Jos minä käännän koiralle selkäni, se lähtee. Tai jos en muista radalla, mihin piti mennä ja pysähdyn epäröimään, se lähtee.
Lisäksi yksi kouluttaja neuvoi vielä yhden huomionarvoisen vinkin: kannatta itse olla koko ajan selkä suorana. Minäkään en ole aiemmin kiinnittänyt tähän huomiota, mutta kouluttaja sanoi, että oma epävarmuus näkyy siinä, että olen vähän kyyryssä, joka heijastuu koiraan. Yritämme parhaan mukaan päästä tästä tavasta eroon, ja lohdutukseksi voin sanoa, että koirani on jo 2.5-vuotias eikä sen pitäisi olla enää mikään pikkukakara. Ja luulenpa, että noutajilla (puhumattakaan muista metsästyskoirista, esim. tuntemillani setteriharrastajilla on ollut vaikeuksia saada pidettyä koiraansa radalla) tämä vaiva on hieman yleisempää ja tavallisempaa kuin paimenkoirilla.