Etsin koiraa pääasiassa seuraksi ja kotikoiraksi. Mieheni on paljon (ainakin 3 iltaa viikossa) harrastuksissa ja olen tällöin lähes aina itsekseni kotona. Olen kiinnostunut tokosta ja miksei agilityäkin voisi kokeilla.
Haluan kaikkien kanssa toimeen tulevan rodun (vaikka asia periaatteessa riippuu ihan yksilöstä), joka mahtuu mukaan kaikkialle. Haluan kuitenkin ottaa koiran mukaan kaikkialle mihin se on mahdollista, ettei sen tarvitse koulu-/työpäivän lisäksi olla yksin. Sen vuoksi sen olisi hyvä tulla toimeen muiden eläinten ja ihmisten kanssa, jotta voin ottaa sen kyläily-reissuille mukaan. Pieni koko on eduksi, koska emme vielä tällä hetkellä omista autoa (ja kun se tulee, se tulee miehelleni), jolloin matkustaisin koiran kanssa julkisilla.
Turkinhoitokin kiinnostaa, tosin olisi hyvä, jos turkin voisi tarvittaessa leikata lyhyemmäksinkin. Olen esimerkiksi kuullut, että jos cottonin trimmaa/leikkaa lyhyeksi, sen turkki alkaa kihartua, eikä sitä silloin enää saa suoraksi. Onko totta, vai riippuuko yksilöstä? Mites muilla, esim. löwchen tai havanese? Aikaa tosiaan olisi myös turkinhoitoa ajatellen. Olemme nyt vuoden pohtineet tätä koiran ottamista ja edelleen olemme sitä mieltä, että tilanne on sille nyt otollinen, mutta rotu on edelleen hieman hakusessa. Joku näistä neljästä se kuitenkin on