Ala-asteellahan meillä ei ollut koiraa, mutta kovasti silloinkin jo pidin ja tiesin koirista. Yläasteella kaverini olivat kaikki koiraihmisiä tai ainakin pitivät niistä, joten koirista sai puhua ihan mielin määrin.

Luokkakavereiden silmissä olimme kyllä juuri sellainen "koiraklubi", mutta en itse siitä paljoa välittänyt, tuskinpa muutkaan. Ihan yhtä lailla me käytimme muista nimityksiä tyyliin goottijengi, marttajengi tai natsijengi.
Samat kaverit ovat säilyneet myös lukiossa, toki puheenaiheena koirat ovat vähentyneet, sillä itse olen ehkä eniten nykyisin mukana näissä jutuissa. Toinen kaverini on kyllä myös, mutta hän viettää aikaansa eri ihmisten seurassa kuin minä. Muut, ei-koiraihmiset, ovat kyllä kiinnostuneita, jos heille koirista puhuu, mutta nykyisin ennemmin mainitsen harrastuksekseni pesäpallon kuin tokon, sillä sana "toko" herättää kysymysten tulvan: "Mikä ihmeen toko?". Yleensä vastaan ympäripyöreästi tyyliin "Tottelevaisuuskoulutus, mä käsken ja koira tekee." Agilityn kyllä kaikki tuntuvat tietävän, mutta toko kuulostaa hirmuisen hankalalta - ja auta armias, jos yritän selittää nomea tai mejää.. "No mä laitan narun päähän pesusienen kiinni, kastan sen vereen ja vedän metsässä perässäni sellaisen jäljen, jonka koira jäljestää seuraavana päivänä." Voitte varmaan kuvitella reaktion.
Lukiossa en enää mitenkään ole mainostanut näitä koirajuttuja, toki kysyttäessä kerron, mitä viikonloppuna olen tehnyt, ja kuinka jossain näyttelyssä tai kokeessa on mennyt. Ihan yhtä lailla kuin itsekin kyselen muiden kuulumisista, töistä ja harrastuksista. Kyllähän suurin osa ihan kiinnostuneelta vaikuttaa, mutta harva niistä kuitenkaan mitään ymmärtää, paitsi sen, että olisin joku huippukouluttaja

Pari pesiskaveria tarjoavat välillä leikillään koiraansa meille kuukaudeksi toivoen saavansa sen takaisin otuksena, joka tottelee pienintäkin sormen liikettä. Paras oli, kun tiistaina Sandra oli mukana katsomassa miesten peliä ja tapansa mukaan vain kerjäsi rapsutuksia muilta tai makoili kyljellään maassa, jolloin kaverini sanoi: "Ihan tylsä koira, miksei se tee mitään ja vaan makaa. Tee temppuja, Sandra! Eikö sen pitänyt osata vaikka mitä?"