Ajattelin tiedustella asiantuntevia mielipiteitä hieman erikoisemmassa tilanteessa liittyen koirien astutukseen. Meillä on 13-vuotias hyvässä kunnossa näinkin korkealle iälle pysynyt viriili hirvikoirauros, joka on ollut läpi elämänsä ja on edelleen rakastettu perheenjäsen. Tätä päivää eläessä ikä on alkanut jo painaa, vaikka koiramme onkin perusterve, ja olen alkanut oivaltaa sen katoavaisuuden aivan uudella tasolla - koirallamme ei nimittäin ole ainuttakaan jälkeläistä tässä maailmassa ja aloin tuossa pohtia, ettei koirastamme jää myöhemmin jäljelle kuin ihanat muistot. Ajatus tuli mieleeni lukiessani erästä pennunhankintaa koskenutta tekstiä. Tietysti jokainen koira on omalla tavallaan ihana, mutta olen vähän vieroksunut ajatusta pelkästä uuden pennun ottamisesta - vaikka rakastan kaikkia koiria, suhde vanhaan herraamme on ollut niin ainutlaatuinen, että pelkkä ajatuskin uudesta koirasta tuntuisi vanhan koiramme korvaamiselta. Sellainen ei olisi oikein uuttakaan koiraa kohtaan, sillä katson jokaisella yksilöllä olevan oikeus arvostukseen omana itsenään, eikä vanhan lemmikin jatkeena. Saatan olla hölmö, mutta tunnetasolla oman koirani jälkeläinen olisi kuitenkin aivan toinen juttu, koska silloin tietäisin, että pitäessäni siitä hyvää huolta ja sitä rakastaessani sitä omana itsenään, en hylkäisi tai korvaisi millään tavoin rakasta koiraamme, vaan olisin yhä pitämässä huolta senkin eduista. Eikös oma lapsi ole meistä jokaiselle se tärkein asia maailmassa, jos sellainen on siunaantunut?
Käytännön puoli kuitenkin arveluttaa. Tähän tilanteeseen on ylipäätänsä päädytty, koska olin melko nuori koiran tullessa meille - 7-vuotias. Vanhemmilta on puuttunut tahtoa tässä asiassa, eikä minun mielipiteitäni ole tietenkään lapsena pahemmin huomioitu. Nyt olen kuitenkin parikymppinen, joten tilanne on vähän toinen. Mutta onko nyt jo auttamattomasti liian myöhäistä?
Biologian tunneilla olen itsekin oppinut, että naaraan korkea ikä on terveysriski niin tälle itselleen kuin pennuillekin. Uroksella puolestaan ikä vaikuttaa ainoastaan geneettiseen puoleen - vanhenemisen myötä mutaatioriski uroksen sukusoluissa kasvaa. Olisiko jollakin koirankasvatuksesta paljon kokemusta omaavalla henkilöllä tietoa siitä, miten varteenotettava riski tuo uroksen ikä on? En halua missään nimessä vaarantaa yhdenkään eläimen hyvinvointia ja jos riski on todellinen, on koko asia tietenkin unohdettava. Haluaisin kuitenkin selvittää, onko poikakoiramme vielä mahdollista saattaa jälkeläisiä tähän maailmaan, jos sopivassa iässä pentujen saannin suhteen oleva kumppani löytyisi.
En elättele suuria toiveita sen suhteen, että yksikään kasvattaja olisi kiinnostunut teettämään pentuetta näin iäkkään uroksen kanssa. Varmaa tietoa minulla ei tästäkään ole ja toivoisin asiasta paremmin tietävien kannanottoja tähän liittyen. Täysin puhdasrotuiselta koiraltamme löytyvät kyllä paperit sukupuineen ja rekisteritodistuksnineen, se on lähtöisin hyvistä vanhemmista, mutta näyttelyssä emme ikinä ole käyneet. (Kaikki on kuitenkin kunnossa ja käsittääkseni koiramme on aikalailla rotumääritelmän mittasuhteissa. Kivekset laskeutuneet normaalisti ajallaan, purenta kohdallaan ja kaikin puolin muutenkin sopusuhtaisesti kehittynyt, eläinlääkärin vuositarkastuksissa ei ole tullut ilmi mitään poikkeavuuksia. Uskon, että näyttelytulokset olisivat olleet vähintäänkin hyviä, jos niissä olisi joskus käyty.) Koska koirani lienevät tulevan aina olemaan perhekoiria ilman virallisia harrastustoimia, en pidä puhdasrotuisuuttakaan välttämättömyytenä koirani pennuille. Tiedän kyllä, ettei moni asiantuntija pidä hyvänä ideana sekarotuisen pentueen tietentahtoista teettämistä - toisaalta taas, kuten jo totesin, kasvattajat eivät liene kovin innostuneita tuottamaan jalostuskoiria 13-vuotiaalla uroksella. Mikä olisi paras ratkaisu?
Keinohedelmöityskin kävi mielessäni, vaikkei ensisijainen vaihtoehto missään nimessä olekaan. Olen joskus kuullut menetelmistä, että koiralta talteen kerätyn sperman voi pakastaa myöhempää käyttöä varten. Onnistuuko tämäkään enää iäkkäältä urokselta, miten kauan pakastettu sperma säilyy ja millaisissa summissa tällaisen operaation hinta mahtaa liikkua?
Lopuksi haluan todeta, ettei se millään tavalla muuta syvää kiintymystä ja rakkautta täynnä ollutta ainutlaatuista ystävyyssuhdetta elämäni parhaaseen ystävään, vaikkei sillä jälkeläisiä koskaan jälkeen jäisikään. Rakkaat muistot tulevat elämään aivan samoin sydämessäni, mutta ellei koirastamme jää ainoatakaan pentua jäljelle tähän maailmaan, tulen suremaan myös tuon mahdollisuuden menettämistä silloin, kun hänestä aikanaan aika jättää. On ollut henkisesti hyvin rankkaa huomata iän hiljalleen tuomat muutokset ja tietää lopun alkavan lähestyä. Toivon täydestä sydämestäni, että meillä on jäljellä vielä monta yhteistä onnellista vuotta ja että koirallamme on pitkä ja onnellinen vanhuus. Pyydän, etteivät tähän vastaavat katso minua pahalla, vaikka haikailenkin tuohon onnelliseen aikaan kuuluvan myös elämän jatkuvuutta tutunoloisten pikku tassujen tepsutuksen muodossa.