Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Junnujen "virheet"
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Junnut
~Blink~
Nykyisin tuntuu että moni junnuikäinen tarttuu oman suorituksensa jälkeen ainoastaan tekemiinsä virheisiin. Keskittyykö kukaan enää suorituksensa positiivisiin kohtiin? Mielestäni virhe on tehdä toisin kuin tuomari sanoo, loput ovat mielipideseikkoja.

Mikä on mielestäsi oikein ja väärin? Onko virhe jos koiran jalka on millin väärässä asennossa tai se hieman pakittaa pöydällä tuomaria? Olisi mukava lukea rakentavaa pohdintaa aiheesta. Suomessahan ei ole absoluuttista ohjetta kuinka koira esitetään joten miten kukin määrittelee virheet?
Flavia
Mun mielestä virheeksi ei voi laskea huonosti aseteltua takajalkaa tms.
Itse lasken virheeksi esim:
Unohdettu puolenvaihto -> koiran ja tuomarin välissä
Pyydettäessä näyttämään hampaat, näyttääkin purennan
Liikkeessä menee liian lujaa ja koira laukkaa tai vastaavasti liian hiljaa ja koira peitsaa
Kun tuomari tutkii koiraa, on itse tuomarin tiellä
Estää tuomaria näkemästä kanssakilpailijoita (esim olet rivissä muiden kanssa, takanasi on kilpailijoita, tuomari tulee seisomaan eteesi ja siirryt itse koiran taakse -> tuomari ei näe takana olevia koiria)
jne jne..
*janina
^Just niinku Flavia sanokin, että virhe ei ole esimerkiksi se, että koiran jalka on väärässä asennossa tms.
Virheeksi mielestäni voidaan lukea se, että tuomari sanoo edes takas, ja sä juokset ympyrän.Tai näytät purennan, jos tuomari on pyytänyt näyttämään hampaat.
Eihän virhe ole tahallinen?!Virheet ovat yleensä vahinkoja, ellei joku tahallaan halua tehdä virhettä, ja sanoa sitten, että se oli vain vahinko smile.gif

Toivottavasti joku ymmärsi tästä jotain, koska olen aika huono selittämään mitään. biggrin.gif
Maatu
Hmm. Tämä onkin mielenkiintoinen aihe.

Vastoin aiemmin kirjottaneiden mielipiteitä, olen itse sitä mieltä, että on virhe seisottaa koira väärin.
Jos se takajalka on muutaman sentin väärässä kohdassa, se toden näköisesti pilaa koiran kulmaukset, vaikuttaa ryhtiin ja moneen muuhun seikkaan.
Tällöin se takajalan asento muuttaa kokonaiskuvaakin. Ja yksi juniorhandlerin perusideoistahan on saada sen koiran parhaat puolet esiin.

Mielestäni suurimpia virheitä ovat koiran huono kohtelu, kontaktin kokonainen puuttuminen ja se, ettei saa koiraa pidettyä kurissa (tällä tarkoitan sitä, että koira pääsee käymään muiden päälle tms.). Tuomarin kuunteleminen on erittäin tärkeää, kuten *janina sanoi.

Mielestäni yksi suuri virhe, jota valitettavasti näkee yllättävänkin usein junnukehissä, on se, ettei koiraa esitetä rodunomaisesti. JH:han on nimenomaan koiran rodunomaista esittämistä ja rotukehiin valmistautumista. Sitä näkee usein, että normaalisti aseltetavan rotuinen koira esitetään vapaasti (muutoinkin kuin liikkeen jälkeen), tai vapaasti esitettävä koira asetellaan.
Myönnän kyllä että olen itse syyllistynyt tuohon "turhaan" vapaasti esittämiseen, itseasiassa vähän aikaa sitten Joensuussa, kun kisasin tuon vajaa vuoden ikäisen käppänän kanssa. Tyttö ei suostunut seisomaan sateessa asetellen, joten ei jäänyt oikein vaihtoehtoja. Siksipä minua ihmetyttää se meidän 2. sija...
Tässä taas näkee sen, kuinka joku lukee virheeksi asian, jonka toinen ajattelee olevan ns. okei.

Suomessahan ei niitä varsinaisia junnusääntöjä ole, eikä missään määrätä, että miten mikäkin rotu esitetään. Esittämistavathan ovat vain yleinen käytäntö. Tämän vuoksi on toisaalta paha sanoa, että esitetäänkö rotu asetellen vai vapaasti. En oikein osaa pukea ajatustani sanoiksi...
Tottakai, jos puhutaan vaikka setteristä, tulee mielikuva, että setteri esitetään asetellen, vaikkei missään sanota, että setteri kuuluisi esittää niin. Tällä haen sitä, että esittämistavat ovat toisaalta vain opittuja, eikä kukaan ole koskaan kirjoittanut sääntöjä siitä, että miten mikäkin rotu esitetään.
Tai jos on, niin itse en ole koskaan moisiin sääntöihin törmännyt.

Nämähän ovat taas vain yhden ihmisen mielipiteitä, joku muu voi olla aivan toista mieltä. smile.gif

Toivottavasti viestini ei ole ihan sekainen ja pointtini irtoaisi siitä. biggrin.gif
-Saana-
^Mä en välttämättä laskis tuota normaalisti aseteltavan koiran vapaasti esittämistä virheeksi, jos se koira oikeesti näyttää myös vapaasti esitettynä hyvältä.
Narma_
Samaa mieltä monesta asiasta kuin Maatu. Mut mun mielestä ei voi laskea virheeksi muutaman sentin "heittoa" jalan asennossa. Tämä tietenkin riippuu koiran rodusta, ja koosta! Mutta jos puhutaan "perus"isosta koirasta, esim labbis, dalmis... Ei se niin paljoa kulmauksiin vaikuta. Mutta tietty se tärkeetä on mutta ei NIIN tärkeetä. Ja sit se seisottaminen, niin mun mielestä rodun kuin rodun voi seisottaa vapaasti, jos se asettuu siihen itse hyvin. Jos ei, niin sit asetellaan. Näin sanoi mm. ulkomuototuomari Marja Talvitie, eli hänen mielestään ensin kokeillaan seisooko koira hyvin vapaasti, jos ei niin sit asetellaan. Mun mielestä vapaasti seisottaminen pitäsi siis olla plussaa.
Maatu
Saana, et tainnut lukea kirjoitustani ihan tarkasti wink.gif

Sanoin että "Sitä näkee usein, että normaalisti aseltetavan rotuinen koira esitetään vapaasti (muutoinkin kuin liikkeen jälkeen), tai vapaasti esitettävä koira asetellaan". Tarkoitin siis että on mielestäni ok seisottaa liikkeen jälkeen vapaasti. Itse teen aina niin smile.gif

Ja kyllä, itse arvostan vapaasti esittämistä, sillä se tuo katsekontaktin kivasti esiin. Ja kertoo että koiran saa haliintaan muutoinkin kuin käsien avulla.
Eikä ole tarkoitus nyt alkaa arvostelemaan vaapasti esittämistä ja asettelemista, hyviä tapoja ovat molemmat ja itselläni on molemmilla tavoin esitettäviä koiria.

-Saana-
^Tuo liikkeiden jälkeen vapaasti seisottaminen on mun mielestä kans hyvä juttu.
Ilmaisin itseäni vähän epäselvästi, mutta meinasin siis sitä, että mun mielestä kisan aikana voi muutenkin esittää aseteltavaa koiraa vapaasti, jos se koira oikeesti näyttää hyvältä sillon. smile.gif
Lydia
Tosiaan virheitä varmasti kaikki tekee, eihän kukaan ole täydellinen. Se on pahin virhe, ettei ota opikseen virheistään.
Junnut on kuitenkin sellainen harrastus, joka on täysin hetkestä kiinni. Vaikka tekisi oman parhaan suorituksen, ei automaattisesti sijoitu.
Eri tuomarit arvostavat eri asioita, joten vaikea on sanoa mitä virheitä voisi olla. Tietysti jos ei kuuntele tuomaria ja toimii ohjeiden vastaisesti, kuten jo mainittiin.
Jalan asennot menee jo pikkutarkkuuden puolelle. Tietysti Suomessa kisaajia on paljon ja jostain ne erot pitää repiä.

Pakko munkin tosta vapaasti esittämisestä mainita... yllättävää kyllä vapaasti seisottaminen on joidenkin tuomareiden mielestä hyvä tapa esittää koiraa.
Ainakin käsittääkseni suomalaisissa(kin) all-roundereissa löytyy niitä, jotka arvostavat koira vapaasti esittämistä rodusta riippumatta.
Tietysti on muodostunut tapoja esittää eri rotuja tietyllä tavalla, mutta läheskään kaikissa roduissa ei ns. oikeaa tapaa ole.
Hyvä esimerkki on portugalinpodengo (suht uusi rotu Suomessa), ja useimmiten pienet karkkarit asetellaan ja sileät esitetään vapaasti, mutta tietysti molemmat on yhtä oikein.
*janina
^^Vähän kyllä poikkeaa aiheesta, mutta.
Itsekkin esitän walesinspringerin vapaaasti, koska koirani seisoo paremmin vaapasti kuin aseteltuna.Tietääkseni walesinspringeri ei ole vapaasti esitettävä? smile.gif
-Tintti-
LAINAUS(Maatu @ 18.6. 2008, 19:49) *
Mielestäni yksi suuri virhe, jota valitettavasti näkee yllättävänkin usein junnukehissä, on se, ettei koiraa esitetä rodunomaisesti. JH:han on nimenomaan koiran rodunomaista esittämistä ja rotukehiin valmistautumista. Sitä näkee usein, että normaalisti aseltetavan rotuinen koira esitetään vapaasti (muutoinkin kuin liikkeen jälkeen), tai vapaasti esitettävä koira asetellaan.
Myönnän kyllä että olen itse syyllistynyt tuohon "turhaan" vapaasti esittämiseen, itseasiassa vähän aikaa sitten Joensuussa, kun kisasin tuon vajaa vuoden ikäisen käppänän kanssa. Tyttö ei suostunut seisomaan sateessa asetellen, joten ei jäänyt oikein vaihtoehtoja. Siksipä minua ihmetyttää se meidän 2. sija...
Tässä taas näkee sen, kuinka joku lukee virheeksi asian, jonka toinen ajattelee olevan ns. okei.

Nämä ovat tietysti mielipide asioita, mutta myös itseäni särähti aika tavalla korvaan tuo, että on virhe esittää "aseteltavaa rotua" vapaasti jne. Mun mielestä koirarotuja ei ole mitenkään luokiteltu "vapaasti esitettävät" - ja "aseteltavat" rodut. Kunhan koira näyttää hyvältä ja mahdollisimman rodunomaiselta tuomarin edessä niin sillä on parempi mahdollisuus pärjätä.

On aivan koira kohtaista, miten koirasta saadaan parhaat puolet esiin. Joskus - tosin hieman harvemmin näkee kehässä todella upeasti esiintyviä koiria, joista huoksuu itsevarmuus ja kehäkarisma, vaikka niihin ei ihminen koskisi millään tapaa. Ne osaa itse "asetella" itsensä ja niistä loistaa sellainen itsevarmuus. Sellaista itsevarmuutta ei ihminen tuo koiraan asettelemalla millintarkasti jokaisen jalan. Se ominaisuus on monesti koirassa jo pentulaatikossa - halu olla paras ja näyttää parhaimmalta. Semmosia ainakin itse tykkään katsella kehässä. Mutta ei sellaisiakaan koiria välttämättä "pilata" asettelemalla koiran jalat, mutta koira näyttää loistavalta ilman ulkopuolista apuakin.

Mutta kaikki koirat eivät siis ole luonnollisia esiintyjiä ja onkin muodostunut paljon rotuja joita asetellaan peittääkseen virheet ja saadakseen koiran näyttämään hyvältä kun koira ei välttämättä itse suoriutuisi siitä ilman ulkopuolista apua. Näin sen ainakin itse ajattelen.

Pitkän selostuksen loppuun, voipi siis todeta, että mun mielestä ei ole virhe se, esittikö kehässä nyt koiran vapaasti vai aseteltavasti. Jokaisen pitäisi tuntea koiran hyvät ja huonot puolet ja tuntea myös koiran luonne hyvin, saadakseen esittämisellä näyttämään koira mahdollisimman rodunomaiselta tuomarille. Tuntemalla koira hyvin ja näin saadakseen sen näyttämään hyvältä kehässä, tulee varmasti myös handlerille itsevarmempi olo ja muutama sentti takajalan asennossa ei mieltä paljon lannista.

Itse laskisin junnukehässä nimeenomaan virheeksi - tai mokaamiseksi sitten väärintehdyt kuviot, koska niistähän ne lopulliset sijoitukset monesti kovatasoisessa kisassa tulee. Ja itse koen myös kisan epäonnistuneeksi jos en tunne koiraa hyvin ja näin en välttämättä osaa esittää sitä niin, että koira näyttäisi hyvältä.

Mutta jokainen kokee virheet eritavalla ja jokaisella on ehkä kisassa omat tavoitteensa smile.gif Itselläni ei niinkään junnukehässä (vaikken aktiivista kisaamista käytännössä ole ikinä harrastanutkaan ja tule ikinä harrastamaankaan) ole menestys ykkösasia (vaikka aina mukava lisä onkin) vaan se että oppisi tuntemaan erilaisia persoonia paremmin ja näin osaisi ehkä hyödyntää kokemusta myös rotukehissä.

Toivottavasti sain jotenkin ilmaistua asian, vaikka vähän pitkä tekstistä tulikin..
pips_a
Mun mielestä on virhe, että koiran jalat eivät ole oikein aseteltu. Koira kuuluu esittää mahdollisimman rodun omaisesti, hyvä junior handler tuo koira hyvät puolet esille ja "peittää" huonot puolet. Junnukehien tarkoitus on opettaa nuoria esittämään koiria rotukehissä ja tällöin junnun täytyy myös osata asetella jalat oikein.

Enemmän mä en ymmärrä näitä ihme kuvio juttuja... Kaikenmaailman T ja L - kirjaimet... Rotukehässä ei tuomarit pyydä moisia tekemään niin miksi niitä teetetään junior handler kehissä. Eikö ympäri, edestakas ja kolmio riitä.
Millä tavalla T-kirjaimen osaaminen valmentaa rotukehiin... ei millään?
Sama juttu mä olen valmis antamaan junnulta anteeksi sen, että hän jossain vaiheessa on tuomarin ja koiran välissä, jos esittäjä esittää muuten taidokkaasti koiransa. Tietty seisottaessa se on häiritsevää, jos handleri ei väistä... täytyyhän rotukehässäkin väistää, jos tuomari tuleekin toiselta puolelta katsomaan koiraa. Mutta juuri liikkeissä... usein näkee junnujen tekevän vaikka mitä kiemuroita ja pyörrähdyksiä, etteivät vaan ole tuomarin ja koiran välissä. Sitä en ymmärrä.

Tuo esittääkö handleri koiran vapaasti vai asetellen on ihan sama, kunhan koira näyttää hyvältä ja homma toimii!

Joku kirjoitti, että pitää virheenä jos koira pakittaa pyödällä...
Mä taas antaisin lisä pisteitä, jos handlerilla on hankala koira ja tämä saa sen silti esitettyä taidokkaasti, ilman ongelmia.
On isompi homma saada pentu tai muuten kokematon koira esiintymään loistavasti, kun saada vanha kehäkettu esiintymään loistavasti.

Mun mielestä virheitä ovat jos handleri ei kuuntele tuomaria; tekee väärän kuvion tms. ei osaa näyttää hampaita, homma ei suju, asettelee koiran väärin, esittäjä ei ole iloinen eikä kannusta koiraa, kontakti puuttuu täysin ja handleri vetää vaan koiraa perässä.

Jos on taitava handleri, joka nyt sattuu olemaan koiran ja tuomarin välissä lähtiessään tekemään kolmiota niin eipä to haittaa.... tai ei vaihda puolta tuomarin seisoessa kehän reunassa ja pyytäessä handlereita menemään ympäri, mun mielestä se jopa häiritsee enemmän kun alkaa hidastamaan vauhtia ja vaihtamaan puolta ja sama uudelleen. koiran vauhti ja draivi vaihtuu siinä ja se joutuu taas hakemaan oikean "rytmin".

Että sellaisia mietteitä ex-junnulta...
~Blink~
Kuten pips_a sanoikin, on myös minun mielestäni plussaa jos handler saa pöydällä vaikean koiran esiintymään kaikesta huolimatta hyvin. Siksi otin tuon pointin esille aloituksessani... Siitäkin kun ollaan montaa mieltä. Koirahan on eläin, ei sen tule toimia kuten kone joten jos se peruuttaa pöydällä omasta mielestään epämiellyttävän näköistä/hajuista/kokoista tuomaria tai sentin liikuttaa jalkaansa (ollakseen paremmin tasapainossa) ei sitä voi pitää mielestäni virheenä.

Jotkut pitävät sitä virheenä, ettei koiraa seisota vapaasti liikkeiden jälkeen. Miksi pitäisi seisottaa? Junnujen tulisi kiinnittää huomiota enemmän koiran ilmeen näyttämiseen liikkeen lopussa (ja tehdä se liike loppuun asti) kun stressata siitä seisooko koira vapaasti. Jos koira ei ole opetettu tai siinä on rakenteellisia puutteita, kannattaisin asettelua mikäli se rodulle "ominaisesti" kuuluu. Sillä peittää koiran virheitä ja saa sen näyttämään paremmalta kuin könöttämällä vapaasti.

Myös sitä ihmettelen, että joskus kehästä yksilösuorituksensa jälkeen poistuvat junnut hokevat taukoamatta kuinka he tekivät miljardi virhettä (Jokos taas toistan itseäni...) mutteivät kyllä niitä kellekään erittele. Olen jäänyt toisinaan miettimään mitä nämä paljon puhutut virheet olivat jos en itse ole silmiinpistävän kummaa toimintaa kehässä havainnut...

Maatu, ei sitä toista sijaatoinna ihmetellä. Ei se ole väärin tai rikos seisottaa koiraa vapaasti jos se näyttää niin esitettynä paremmalta kuin aseteltuna.

Jatkanen selostustani mikäli erotan jälleen kirjaimet taustasta ja olen hereillä REM-unen sijaan biggrin.gif
nnoora
Olen vasta vähän aikaa sitten aloittanut junnut (yksi virallinen kisa takana), joten haluaisiko joku valaista että mitä eroa on hampaiden ja purennan näyttemisellä? rolleyes.gif
tuunanen
Purennassa näytetään hampaat vain edestä, eli koiran purenta. Kun näytetään hampaat, näytetään myös molemmilta sivuilta.

Hieman sekava selitys. sleepy.gif
nnoora
Okei, kiitti tuunanen. smile.gif
Himpula
Omaan mieleeni pistävät heti ei rodun omainen esittäminen, varsinkin vapaasti esitettävillä. Käytän esimerkkin lapinkoiraa. Monesti näen että niitä viedään kireällä hihnalla niskasta, asetellaan, pidetään häntää jos se ei ole ylhäällä. Ja varsinkin lapinkoirissa olen tätä nähnyt, muita vapaasti esitettäviä rotuja en olekkaan niin tarkkaan seurannut. Miksi näin tehdään?

ja voin olla lähes varma että näin tehdään myös muissa vapaastiesitettävissä roduissa.
Lydia
Himpula: Hyvin harvat (Suomessa) kuitenkaan lapinkoiraa ihan asetellen esittävät... eli lähes aina kuitenkin koira seisoo ilman suurempia apuja. Yleensä vain häntää pidetään ylhäällä.
Itse esitän lapinkoirat täysin vapaasti (=koskematta koiraan) Jos esittäisin pitkärunkoista narttua, joka ei itse pidä häntää ylhäällä seistessä, niin kyllä mäkin sen nostaisin.

Niin ja asettelulla mä tarkoitan sitä, että jokainen tassu asetellaan oikeaan paikkaan, mahdollisesti häntä oikeaan asentoon ja lopuksi pidetään toisella kädellä etuosasta ja toisella takaosasta (tai hännästä) kiinni.

//muoks Tosiaan kuten joku jo mainitsi, useimmiten vapaasti esiintyvällä koiralla karisma pääsee paremmin kukoistamaan. Edesmennyt tipsuni ei astellen kovin kummoiselta näyttänyt, mutta vapaasti se tykkästi esiintyä ja häntäkin aina heilui smile.gif
Yenn
Hyvä aihe jälleen. smile.gif

Omasta mielestäni ei niinkään niin iso virhe ole, jos koiran jalat ei ole aivan kulmauksien mukaan jne, itsekin kun olen kisannut esimerkiksi dalluilla, on välillä hankala saada ne jalat tarpeeksi taakse. Kuitenkin olen huomannut sen, että kun olen Demin (ks. dalmatialainen) opettanut seisomaan vapaasti, niin jos alan sen jalkoja asetella taaksepäin, ei seisomisessa enää ole samaa ryhtiä. Se hakee itse hyvän, luonnollisen asennon. Tottakai, jos koira on ihan ns. "allaan" takaa, koitan esim. pyöräyttää koiran ympäri ja koittaa uudestaan seisottaa sen vapaasti. Usein tämä auttaa, tai se, että otan muutaman askeleen taaksepäin. Kyllä se sen asennon hakee jos on hakeakseen.

Mielestäni tämä asettelu-vapaasti seisotus juttu.. Hmm, en osaa oikein selittää biggrin.gif
No siis, kun esimerkiksi itse olen tanskandoggien parissa paljon, niin se on rotu, jota ei mielestäni todellakaan tarvitse alkaa seisottaa vapaasti junnukehässä, ellei tuomari itse niin pyydä. Rotu kuitenkin on niin suuri, eikä sille ole ominaista tämä, että alettaisiin seisottaa näin. Olen toki kehissä nähnyt, että joillekin koirille on sekin opetettu, eikä se paha asia ole! Mutta mielestäni ei voi esimerkiksi ottaa virheenä, jos et seisota tanskandoggia tms rotua vapaasti liikkeen jälkeen.

Kyllä minä itsekin pyrin liikkeen jälkeen junnuissa seisottamaan koiran vapaasti, jos koira on sellainen jonka voi mielestäni niin seisottaa.

Tämä on taas kerran, yhden ihmisen mielipide, muilla omansa. Kiitos, olen puhunut biggrin.gif biggrin.gif
Omppo
Se on hassua, miten maailma muuttuu. JH on toki varsin nopeasti elävä laji, sillä kisaamismahdollisuudet rajoittuvat vain noihin muutamiin vuosiin ja jokaisen Messarin jälkeen yksi ikäluokka on aika siirtää pois kehistä ja ottaa uusi tilalle.

Mä olen aina ollut vähän jokapaikanriesa sen kanssa, että en ole mennyt ihan kaikkien mahdollisten yleisten käytäntöjen mukana. Uskokaa tai älkää, mutta vapaasti esittäminen nousi pintaan vasta 2002-2003, erityisesti kohistiin, kun Juha Kares rikkoi sitten "ihan kaikkia normeja" pyytämällä Messarin osarissa kisaajia seisottamaan koiransa vapaasti liikkeiden jälkeen. Voi kauhia! Kylläpä nousi huuto.

Nyt vapaasti esittäminen on ihan arkipäivää ja tuomari jos toinenkin pyytää seisottamaan koiraa vapaasti liikkeiden jälkeen. Se lasketaan monipuolisuudeksi, että siihen kykenee.

Itse olen urani alusta lähtien esittänyt koirani juuri mm. yksilöliikkeiden jälkeen vapaasti, mikäli kyseinen koira on siihen soveltunut, eli sen verran osannut hommaa, että sen on vapaasti pystynyt seisottamaan. Aikoinani rikoin normeja, kun esitin borderterrierin vapaasti liikkeiden jälkeen. Mikä kohina ja normien ja käytöstapojen rikkominen. Viime syksyn viimeisissä kisoissa kaadettiin niskaani vettä, kun satuinkin seisottamaan Neon asetellen myös yksilöliikkeiden jälkeen. Molemmilla tavoilla olen muuten lajissa pärjännyt oikein mukavasti ja kertaakaan, ei kertaakaan ole putoamiseni syynä ollut seisottaminen vapaasti tai asetellen. Sen sijaan moniin muihin virheisiin olen kyllä sortunut.

Suomessa ei ole yhtä ainutta, oikeaa ja pyhää ohjetta siihen, miten koira kuuluu esittää. Maalaisjärki on vain ikävän katoava kansanosa - ainakin viime aikojen kisoja seuranneena on junnuilla ollut. Jos koira ei yksinkertaisesti seiso ryhdissä ja näyttää aivan sunnuntailenkkeilijältä sitä vapaasti seisotettaessa, niin miksi se täytyy siihen vapaasti vääntää, jos tuomari ei sitä erikseen pyydä? Tai miksi ryhdikäs ja rakenteeltaan erinomainen yksilö täytyy mennä vääntämään väkisin asentoon joka ainoassa kadunkulmassa ja kehänlaidassa? Ja mikäli koira näyttää hyvältä sekä aseteltuna että asettelematta, niin eikö molempia tapoja voisi silloin hyödyntää? Vaikka tuomari saisikin ensimmäisellä kierroksella vaikutelman siitä, että jaha, tämä handler esittää koiransa asetellen, niin miksei tuomarin mielikuvaa voisi tällöin muuttaa?

JH on pohjimmiltaan kuitenkin hyvin pitkälti tilannetajua. Tulee osata lukea tuomaria, koiraa ja kisatilannetta. Usein parhaiten tilanteesta perillä olevat ovat ne parhaat handlerit.

Muihin virheisiin en tule sen suuremmin kajoamaan, mutta tämä vapaasti esittäminen ja milloin mihinkäkin suuntaan normien rikkominen (koski se sitten korkokenkiä tai ketjupantaa...) saa multa nopeasti mielipiteet ja ajatukset pintaan.
~Blink~
LAINAUS(Omppo @ 22.6. 2008, 13:09) *
JH on pohjimmiltaan kuitenkin hyvin pitkälti tilannetajua. Tulee osata lukea tuomaria, koiraa ja kisatilannetta. Usein parhaiten tilanteesta perillä olevat ovat ne parhaat handlerit.

No nimenomaan sitä tilannetajua. Itse lukisin tilannetajuksi myös sen, että älyää nostaa esimekiksi sen koiran hännän jos koira ei sitä itse nosta. Oli se sitten pikkupuudeli tai hirvikoira. Ei siitä sakkoja saa jos metsäkoiran hännän nostaa paikalleen ellei se siellä ole. Eri asia sitten jos sitä jää siihen sipistelemään.

Edelleen taivastelen tätä trendiä mollata omaa suoritustaan alimpaan rotankoloon. Eikö uskalleta sanoa että on tyytyväinen suoritukseensa? Onko kyse vain perfektionismistä? Moni lajista vasta kiinnostunut voi lopettaa kisaamisen alkuunsa, kun ympäriltä kuuluu vain virhe sitä ja virhe tätä. Vanhana kurppana näkisin tämän suorituksen mollaamisen myös negatiivisena kommenttina koiran omistajalle (mikäli siis joku muu kuin itse). Varsinkaan, ellei tätä virheiden paljoutta sitten selvitetä omistajalle vaan jätetään ko. henkilö arvailemaan että mikähä siinä omassa tessussa on vikana. Mielestäni tuollainen toiminta olisi huomattavasti suurempi virhe kuin oman ranteen asento edestakaisessa liikkeessä.

Junnukehään tulisi mennä samalla linjalla kuin rotukehäänkin. Koirasta pitää saada irti paras mahdollinen ja vielä vakuuttaa tuomari oman kilpakumppanin ja itsen täydellisyydestä. Viis siitä onko käsi paketissa, tukka sateesta lytyssä tai silmä muurautunut umpeen ampiaisenpistosta.

Ninnura
Musta on ihan kamalaa katsoa kun junnut on kehassa naama vaarinpain eika hymyile. Jos se kehassa oleminen on niin kamalaa ettei voi edes hymyilla hiukan niin kuka pakottaa menemaan sinne kehaan. Ymmarran, etta voi jannittaa ja sillon se hymy ei helpolla irtoa, mutta kylla musta on paljon mukavampaa katsoa hymyilevia kasvoja kun myrtsia ilmetta biggrin.gif Pepsodent hymy on sit toinen juttu, ja sen voi jattaa sinne missikisojen puolelle. Mut olisko liikaa vaadittu sellanen pieni LUONNOLLINEN hymy....

Anna ja Elina taalla onkin jo aikas hyvin sanonut ne asiat joita itsekin lasken ns. virheiksi.
Rochas
Itse luokittelen virheeksi seikat, joita handleri ei tietoisesti tee ja jotka suoritusta huonontavat. Kyllä pöydällä pakittaminen on mielestäni virhe (riippuen rodusta onko paha virhe, mutta pakittamista ei ole kovinkaan vaikea estää), rotukehässä tulee helposti noottia koiran arasta luonteesta, vaikka koira ei olisikaan superarka, jos handleri ei ole valppaana. Jos jalka on millin väärässä asennossa- jos jalka on väärin se on väärin ja itselleni virhe, jos ei handleri sitä tajua piakkoin korjata. Useimmista koirista esittäessään huomaa kun jalka on huonosti, eikä sen pitäisi jäädä huomaamatta esittäjällä vaikkei kokoajan asiaa tarkkailisikaan.

Tuomarin ja koiran väliin jääminen taas, itse olen sitä mieltä ettei sillä ole mitään tekemistä handlaustaitojen kanssa. Eli jos jossain välissä vähän jää väliin, en sitä laske virheeksi. Ja, jos tuomari kiertää koiran ympäri, ei omasta mielestäni handlerin tarvitse kiertää koko koiraa vaan voi siitä tuomarin ohi vilahtaa. Silti itse junnukehässä fiiliksestä riippuen joskus kierrän koiran, koska tietää että moni tuomari pitäisi välistä menemistä virheenä. Vaikken olisikaan sitä tyyppiä joka yrittäisi väkipakolla mukautua joka tuomarin haluamaan muottiin, harvoin haluan tahallani pilata suoritustani u know laugh.gif

Tietysti suoritusta päässään kelatessaan ei pitäisi kaatuilla pieniin virheisiin vaan keskittyä kokonaisvaikutelmaan. Kuitenkin rotukehässä jos koira kerran seisoo huonosti ja tuomari näkee sen virheet, ei se enää auta vaikka se 6 muulla kerralla seisoisi kuinka täydellisesti happy.gif
HetaK
Itse ainakin arvostan sitä jos handleri saa esitettyä vapaasti sellaisen rodun, joka tavallisesti asetellaan. Ja silloin kun koira esitetään vapaasti, niin eikö tällöin tule juuri se koiran oikea rakenne esiin? Kyllähän sitä rakennetta saa parannettua vaikka kuinka kun koiraa vanuttaa ja venyttää joka suuntaan. Pidän myös siitä että koira liikutetaan suht löysällä remmillä, ei semmoista että hirtetään niin että etujalat halkovat ilmaa.

Ja eräs asia joka ärsyttää suunnattomasti, on ylipirteys. Liiallinen höpöttäminen ja selittäminen koiralle, ihme seputukset tuomarille kera pepsodent hymyn, hirveä huitominen käsillä... ARGH. Hymyillä toki saa ja olla iloinen, mutta ei tommosta armotonta säätämistä. Siinähän se huomio keskittyy vaan siihen handlerin sättäämiseen, ainakin omasta mielestäni.

Muut itse virheiksi luokittelemani asiat ovat tainneetkin jo tulla esille.
-inessa-
Eiköhän Elina ole sanonut kaiken oleellisen, minä ainakin olen täysin samaa mieltä!
Heta nosti esiin juuri tuon piirteen mikä ärsyttää minua, ja varmasti monia muitakin wink.gif Eikö junnuissa esitetä itsensä sijasta koiraa? Ainakin minä olen saanut sellaisen käsityksen. Silti usein näkee niitä jotka tuovat itseään valtavasti esille puhumalla ja innostamalla KOVAAN ääneen tuo todella luonnoton pepsodent-hymy naamalla. Toki koiralla voi olla huono kuulo, mutta eiköhän se pienempikin ääni riitä oikein hyvin. Kun tollasta kehissä suht usein näkee, itse en ainakaan kykene siirtämään huomiota esittäjästä koiraan. Ja tarkoitushan on tuoda esille koiran hyvät puolet ja nimenomaan se koira, ei esittäjä. Toki esittäjälläkin on osansa, eihän se koira muuten siellä kehässä olisi, mutta mielestäni sellainen suht neutraali esittäminen, missä tuomarin ja katsojien pääpaino on koirassa, on hyvä. Yhteistyötähän junnuissa katsotaan, eikä esittäjän sooloilua wink.gif

Sitten hieman tuosta vapaasti seisottamisesta. Itse seisotan koiraa vapaasti ainakin liikkeiden jälkeen (täysin riippumatta rodusta), jos koira vain seisoo vapaasti ja on silloin edustavan näköinen. Mielestäni sillä ei ole suurta merkitystä onko jalka millin tai kaksi liian kaukana tai liian lähellä. Ja jos koira seisoo kauniisti vapaasti, miksei sitä voisi seisottaa vapaasti myös kisan muissa kohdissa, ei se ole mielestäni virhe. Jos koira kuitenkin ei ota minkäänlaista kontaktia eikä ns. osaa seistä vapaasti, miksi silloin pitäisi niin tehdä, ellei tuomari erikseen pyydä. Jos esittäjä saa koiran seisomaan edustavan näköisesti aseteltuna ja vapaasti, mielestäni se osoittaa esittäjän monipuolisuutta ja sitä hyvää esittäjän taitoa smile.gif
Rochas
LAINAUS(HetaK @ 29.6. 2008, 16:06) *
Ja silloin kun koira esitetään vapaasti, niin eikö tällöin tule juuri se koiran oikea rakenne esiin? Kyllähän sitä rakennetta saa parannettua vaikka kuinka kun koiraa vanuttaa ja venyttää joka suuntaan. Pidän myös siitä että koira liikutetaan suht löysällä remmillä, ei semmoista että hirtetään niin että etujalat halkovat ilmaa.

Tässä se tuli! oon ite miettinyt seuraavaa:
Entä jos koiran rakenteessa on suuria virheitä jotka tulevat esille vapaasti esittäessä? Vapaasti esittäminen vai koiran parhaiden puolien esille tuominen ja virheiden peittäminen?
Nyt tarkoitan nimenomaan junnuja - harvapa rotukehässä koiraa esittäisi vapaasti jos ei se niin edustavasti esiinny.
Kommentteja ! ! ! wink.gif
Jutta
LAINAUS(HetaK @ 29.6. 2008, 16:06) *
Itse ainakin arvostan sitä jos handleri saa esitettyä vapaasti sellaisen rodun, joka tavallisesti asetellaan. Ja silloin kun koira esitetään vapaasti, niin eikö tällöin tule juuri se koiran oikea rakenne esiin? Kyllähän sitä rakennetta saa parannettua vaikka kuinka kun koiraa vanuttaa ja venyttää joka suuntaan.

LAINAUS(Rochas @ 29.6. 2008, 20:19) *
Tässä se tuli! oon ite miettinyt seuraavaa:
Entä jos koiran rakenteessa on suuria virheitä jotka tulevat esille vapaasti esittäessä? Vapaasti esittäminen vai koiran parhaiden puolien esille tuominen ja virheiden peittäminen?
Nyt tarkoitan nimenomaan junnuja - harvapa rotukehässä koiraa esittäisi vapaasti jos ei se niin edustavasti esiinny.
Kommentteja ! ! ! wink.gif

Itsekin pidän siitä jos koiran saa esitettyä vapaasti, mutta eikö junnuissa oo tarkoitus 'peittää' sen koiran virheet hyvällä esittämisellä? Tällöinhän siis koira pitäisi asetella, kun vapaasti esitettäessä koiran oikea rakenne, joka joillakin on mahdollisesti jollain tavalla 'virheellinen', tulee esiin. Handleri, joka saa koiran esiintymään vapaasti on todella taitava ja koiran esiintymistä on hienoa katsella, mutta jos tarkoitus on saada koira näyttämään mahdollisimman hyvältä niin toinen koira kannattaa esittää vapaasti, mutta ei ehkä sitä toista. Hmmn.. unsure.gif
wenakko
Kyllä mä ainakin itse esittäisin mieluummin koiran vapaasti, jos se siten esiintyy iloisemmin. Tai jos on koira joka ei jostain syystä pidä asetellen esittämistä, tai muuten vaan koira "jäykistyy" jos sen asettelee, niin onko asettelemisessa mitään mieltä?
Mieluummin esitän sen iloisesti vapaasti vaikka se nyt näyttäisi jotenkin "rumemmalta". Junnuissa kuitenkin on suuri osa tuo yhteistyö, eikä koira hapan ilme kasvoillaan sitä ehkä ylistä - vaikka koiran saisi näyttämään valiotason yksilöltä.

Pointti kuitenkin se, että jos yhteistyö ja kontakti toimii paremmin vapaalla esittämistyylillä niin miksi asetella vaikka koira ei nyt niin hyvältä näyttäisikkään? Onko junnuissa tärkeämpää se hyvä meininki ja tekeminen koiran kanssa vai se että koira näyttää hyvältä?

Toisaalta taas junnuissa pitäis esittää rodunomaisesti. Otetaan nyt oma jenkki esimerkiksi:
Iisa tykkää seistä vapaasti ja näyttää hyvältä niin, tosin sen kaula ei pääse oikeuksiinsa. Iisa heiluttaa häntää ja on tosi iloinen kun sen esittää vapaasti. Sitten kun Iisaa asettelee, niin ok se antaa asetella, mutta siitä on se ilo kadonnut! Tosin asetellen saa kaulan näyttämään paremmalta.

Tässä riitelee junnujen "peruspylväät" eli rodunomainen esittämistapa ja yhteistyö koiran kanssa. "Sääntöjen" mukaan mun pitäisi esittää Iisa asetellen rodunomaisesti, mutta en näe siinä mitään järkeä koska vapaasti seistessä siitä paistaa ilo ja meidän kontakti toimii paremmin.

Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. wink.gif

//Anteeksi mun liian sekava teksti, toivottavasti pointti löytyy sieltä, kyllä sen siellä pitäisi jossain olla.. unsure.gif biggrin.gif
Flavia
LAINAUS(Maatu @ 18.6. 2008, 19:49) *

Hmm.. Voihan sen tietysti noinkin ajatella. Kuitenkin kuten alussa sanoit, eikö junnun kuulu saada koirasta parhaat puolet esiin? Mitä väliä sillä on jos esittää aseteltavan rodun vapaasti jos se siten näyttää paremmalta? miksi pilata koiran luonnostaan kaunis asento asettelemalla? Eikö olisi vähän teennäistä vain sit ottaa päästä ja hännästä kiinni kun koira on jo valmiiksi itsensä asetellut...

Ja jos normaalisti vapaasti esitettävä rotu ei kerta kaikkiaan suostu seisomaan kauaa nätisti vapaasti, miksi koira pitäisi pilata sillä että yrittää saada sen väkisin seisomaan vapaasti vain sen vuoksi että se rotu nyt vain kuuluu esittää vapaasti..?

Ja kuten sanoit, eihän millekkään rodulle ole kirjoitettu omaa esittämis sääntöä, esittäminen on muotoutunut käsi kädessä näyttelyiden kanssa, esittämisessä on paljon eroja eri maiden välillä. esim Suomessa springerit esitetään asetellen, toisella kädellä pidetään häntää ja toisella pidetään kuonosta/huulesta kiinni, Jenkkilandiassa puolestaan koiran kuonosta ei pidetä kiinni vaan sitä pidetään hihnalla vähän samaan tyyliin kun täälä terrierejä..

Anuski
En ole lukenut tuota edellistä juttua ja enkä varmaan osaisi siihen vastata mutta tässäpä teille kysymys:

-Onko se virhe jos laittaa koiran väärin päin pöydälle?
Flavia
^ Mitä tarkoitat tuolla väärin päin laittamisella?
Jos tarkoitat sitä, että kun usein koira seisotetaan kuono pikealle, niin haluaisit seisottaa kuono vasemmalle? Ei se ole mikään virhe.
Ipe95
Huono kohtelu aina etusijalla virhelistassa. Ja liiotelu esim laittaa takajalan ihan taakse ym
Ja eikös se hampainen näyttäminen menny näin että Kun näyttää purennan näyttää takahampaat ja kun hampaat niin sitten etuhampaat?
Soen
LAINAUS(Ipe95 @ 18.11. 2008, 19:54) *
Ja eikös se hampainen näyttäminen menny näin että Kun näyttää purennan näyttää takahampaat ja kun hampaat niin sitten etuhampaat?

Kun näytetään purenta, niin näytetään vain etuhampaat, ja kun hampaat, niin kaikki hampaat, etuhampaat mukaan lukien.
Ipe95
Kiits Ettei töppäillä jyväskylässä happy.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.