Hmm. Tämä onkin mielenkiintoinen aihe.
Vastoin aiemmin kirjottaneiden mielipiteitä, olen itse sitä mieltä, että on virhe seisottaa koira väärin.
Jos se takajalka on muutaman sentin väärässä kohdassa, se toden näköisesti pilaa koiran kulmaukset, vaikuttaa ryhtiin ja moneen muuhun seikkaan.
Tällöin se takajalan asento muuttaa kokonaiskuvaakin. Ja yksi juniorhandlerin perusideoistahan on saada sen koiran parhaat puolet esiin.
Mielestäni suurimpia virheitä ovat koiran huono kohtelu, kontaktin kokonainen puuttuminen ja se, ettei saa koiraa pidettyä kurissa (tällä tarkoitan sitä, että koira pääsee käymään muiden päälle tms.). Tuomarin kuunteleminen on erittäin tärkeää, kuten *janina sanoi.
Mielestäni yksi suuri virhe, jota valitettavasti näkee yllättävänkin usein junnukehissä, on se, ettei koiraa esitetä rodunomaisesti. JH:han on nimenomaan koiran rodunomaista esittämistä ja rotukehiin valmistautumista. Sitä näkee usein, että normaalisti aseltetavan rotuinen koira esitetään vapaasti (muutoinkin kuin liikkeen jälkeen), tai vapaasti esitettävä koira asetellaan.
Myönnän kyllä että olen itse syyllistynyt tuohon "turhaan" vapaasti esittämiseen, itseasiassa vähän aikaa sitten Joensuussa, kun kisasin tuon vajaa vuoden ikäisen käppänän kanssa. Tyttö ei suostunut seisomaan sateessa asetellen, joten ei jäänyt oikein vaihtoehtoja. Siksipä minua ihmetyttää se meidän 2. sija...
Tässä taas näkee sen, kuinka joku lukee virheeksi asian, jonka toinen ajattelee olevan ns. okei.
Suomessahan ei niitä varsinaisia junnusääntöjä ole, eikä missään määrätä, että miten mikäkin rotu esitetään. Esittämistavathan ovat vain yleinen käytäntö. Tämän vuoksi on toisaalta paha sanoa, että esitetäänkö rotu asetellen vai vapaasti. En oikein osaa pukea ajatustani sanoiksi...
Tottakai, jos puhutaan vaikka setteristä, tulee mielikuva, että setteri esitetään asetellen, vaikkei missään sanota, että setteri kuuluisi esittää niin. Tällä haen sitä, että esittämistavat ovat toisaalta vain opittuja, eikä kukaan ole koskaan kirjoittanut sääntöjä siitä, että miten mikäkin rotu esitetään.
Tai jos on, niin itse en ole koskaan moisiin sääntöihin törmännyt.
Nämähän ovat taas vain yhden ihmisen mielipiteitä, joku muu voi olla aivan toista mieltä.

Toivottavasti viestini ei ole ihan sekainen ja pointtini irtoaisi siitä.