Millä tavoin yleensä opetatte koiranne esiintymään?
Harjoitteletteko vain kotosalla vai käytettäkö näyttelyharjoituksissa?
Opetatteko koiran seisomaan vapaasti ja asetellen vai ainoastaan rodun käytännön mukaisesti?
Mihin seikkoihin kiinnitätte huomiota koiria opettaessa?
//muoks//
Eikö junnut opeta itse omia koiriaan esiintymään, kun yhtään vastausta ei ole tullut
//muoks//
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Itse yleensä kotona opetan ruokapalkalla vapaasti seisomaan. Käytän apuna peiliä, josta näen miten koira seisoo ja kun se seisoo hyvin, tulee palkka.
Tämä menetelmä on ainakin noille isommille koirille sopinut hyvin, ovat olleet sen verran ahneita, että koulutus on onnistunut
Kun koira on osannut perusasiat, oon usein tutussa porukassa treenannut. Yleensä tuolloin vasta on liikkumista alettu treenaamaan. Eipä mun koirilla ole kyllä liikkeissä suuria ongelmia ollut, joten seisomista ollaan enemmän treenailtu. Pöytätreeniä pikkukoirien kanssa en ole hirveästi ottanut, sitä ehkä olisi voinut treenata enemmänkin.
Mäykkysen kanssa asettelua ollaan treenailtu ihan lattialla ja lähinnä omistaja siinä harjoitusta tarttee... edelleenkin
Tässä vielä pohdintoja mitä itseltä jää joskus unohduksiin koiria treenattaessa...
Ehkä tuohon vapaasti esittämiseen pitäisi lisäksi vielä hiplailla itekin koiraa, kun se seisoo. Tuomarinhan pitää koiraa saada kokeiltua ja voihan se muodostua ongelmaksi jos koiraan ei ole ikinä koskettu sen seisoessa. Sama purennan katsomissa, pitäisi itse ja pyytää muitakin silloin tällöin kurkkaamaan koiran suuhun.