Miten puskalaiset ruokkivat "vanhoja" koiriaan (7-8v. -->)?
Osa nappulavalmistajista suosittelee ties millaista senior-vaihtoehtoa jo jo jopa 6v. koirille, osalla taas ei ole lainkaan valikoimassaan erityisesti juuri vanhoille koirille suunnattua vaihtoehtoa. Onko veteraaninappula ihan oikeasti hyödyllinen ja tarpeellinen vai turha?
(Yhtälaillahan osa valmistajista tarjoaa nuorelle koiralle ihan pikkupenturuokaa, sitten penturuokaa, sitten jotakin juniorivaihtoehtoa, sitten jopa vielä nuorten aikuisten ruokaa ja lopulta vasta aikuisten ruokaa. Osalla valikoimaan puolestaan kuuluu tasan yksi penturuoka, josta siirrytään suoraan aikusten ruokaan.)
Minä olen tätä senior-nappula juttua jo jonkin aikaa pyöritellyt mielessäni. Nikihän on 8-vuotias, ja sen ruokintaa olen tässä pohtinut. Kummankaan meillä hyviksi todettujen merkkien (HauHau & Jahti&Vahti) valikoimaan ei kuulu erityistä senior-ruokaa, joten koira on syönyt ihan tavallisia nappuloita sitten. Minua mietityttääkin, onko senior-nappula vain ns. kalliiden merkkien turha kikka?
Nappulaa vaan ja piimää pehmikkeeksi

Näin on meillä toiminut(Lempi 8v). Luulen että tulee myös toimimaan.
Senior ruuat eivät varmaan hirveästi poikkea tavallisesta...Tai en tiedä.
Kyllähän se ruokinta riippuu siitäkin, onko kyseessä käyttökoira, vai "pelkkä" lemmikki. Jos puhutaan kotikoirasta, jonka liikuntaharrastukset on lähinnä lenkkeilyä, niin vanhemmille koirille kannattanee antaa seniorisapuskaa.
Ainakaan noissa senioriruuissa, mitä omille koirilleni olen käyttänyt, ei ole niin paljon rasvaa, kuin enemmän liikkuville/nuoremmille koirille tarkoitetuissa.
Jos koira on työkoira, niin ravinnosta pitää saada riittävästi puhtia sen työn tekemiseen, myös vanhemmalla iällä, joten sellaista koiraa ei kannata siirtää seniorisapuskalle.
Seniorisapuska sopi myös diabeetikkokoiralleni sen jälkeen, kun sokerit oli saatu kuriin, juuri vähäisen rasvamääränsä takia.
Itse ainakin syöttäisin seniori ikään ehtivälle koiralle seinor ruokaa.
Ja noi milloin koira on senior ikänen riippuu paljolti koiran koosta ( kannattaa tarkistaa ruokamerkin myyjältä tai merkin sivuilta milloin suositellaan senior ruokaa, pientä vaihtelua on meinaan eri ruoka merkkien kohdalla). Kun pieni koira voi elää helpostikkin yli 15v niin ison koiran elinikä on siinä 10 kieppeillä. Tavallaan isommat koirat vanhenevat aikasemmin.
Esim Royal caninilla menee ikä jakauma milloin suositellaan mature ruokaan (elikkä senior ruokaan) siirymistä: minit yli 8v, medit yli 7v ja maxit yli 5v. RC:ssä on otettu myös huomioon kunkin koon vanhuuden "ongelmat" ja niitä pyritään ennalataehkäsemään mature ruoilla. Mm. vanhan koiran hajuaisti heikkenee, aktiivisuus vähenee, hitaampi ruoansulatus, munais vaivojen riski kasvaa, ihon joustavuus vähenee jolloin turkki kärsii.
ainakin Royal Caninin mature ruoissa on myös vapaita happiradikaaleja tuhoavia aineksia (= rypäleiden ja vihreän teen polyfenoleja, eli ei siis millään tapaan ole vaaraksi koiralle). Ja vapaat happiradikaalit aiheuttaa solumuutoksia, syöpää. Ja valkuaisainepitoisuus pitää lihakset kunnossa, kun liikunta vähenee aktiivisuuden myötä.
Tossa nyt suurimmaksi osaksi RC:n sennukoirille tarkoitetuista ruoista tietoa, mutta myös muiden merkkien senior ruoat on varmasti yhtä hyviä!
Senior- kuten myös suurin osa muistakin koiran ruoisata ehkäisee hammaskiven muodostumista.
Joten jos Lempo teidän koiran purukalusto on kunnossa, niin musta ei teidän tarvitsis pehmentää nappuloita piimällä (jos siis nyt oikein ymmärsin) vai laitatteko te nappulta ja piimän vaan sekaisin ja annatte ruoan samantien, ettekä anna ns. nappuloiden pehmentyä enne ruoan antamista?
Meillä on X-rotuinen ja se ei syö paljoa :I Illalla annan kunnon ruuan Benefullia ja yli 7v senior purkki ruokaa
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.