Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Tokokisat
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Jennnna
Moikka! (heti alkuun sanon, etten löytänyt ainakaan ihan tuoreesta päästä tälläistä keskustelua joten ajattelin nyt aloittaa..)

Elikkäs tokokisoista juttua haluaisin.. rolleyes.gif

Itse en ole koskaan edes käynyt katselemassa kisoja joten tietoa ei hirveästi ole. Nyt tarkoituksena olisi mennä möllikisoihin ensimmäistä kertaa ikinä kokeilemaan koiran kanssa ensikuussa happy.gif , ja haluaisin vähän muitten kokemuksia kuulla.

Voisiko joku vähän kertoa kisojen kulusta? Kauanko muuten jokaisen suoritus suurinpirtein kestää..?

Olisin halukas kuulemaan muiden kokemuksia (negatiivisia ja positiivisia..) kisoista.. Ja ylipäätään jos jotain vinkkejä tai muuta löytyy?? Pitäiskö jotain ihmeempää tietää ennen kisoja??

Onko muuten jotain liikkeitä mitkä olis niinkuin kaikista tärkeimpiä mitkä pitää osata? teehee.gif biggrin.gif

kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastailla.. biggrin.gif
Jennnna
Lisää kysymyksiä mieleeni..

Miten se paikalla makuu suoritettaan? Onko se niin, että koirat vierekkäin maate ja ihmiset kävelee pois. Mitäs sitten jos siinä kohtaa koira lähteekin liikkeelle?? Pitääkö se hakea pois vai viedä uudestann maakuulleen..??

pahoittelen tyhmiä kysymyksiä unsure.gif whistling.gif cool.gif
Hiipivä Siiseli
Ihan ensimmäiseksi käy Kennelliiton sivuilta lukemassa tokosäännöt ja käy seuraamassa jonkun kokeen alokasluokkaa (tai möllikisoja, jos ei kokeita lähiseudullasi ole).

Liikkeet suoritetaan yleensä siinä järjestyksessä, jossa ne myös sääntöihin on kirjattu: luoksepäästävyys, paikallaolo, seuraaminen kytkettynä, seuraaminen taluttimetta, maahanmeno seuraamisen yhteydessä, luoksetulo, seisominen seuraamisen yhteydessä, estehyppy ja kokonaisvaikutus. Möllikisoissa välttämättä kaikkia näitä liikkeitä ei ole, ne ovat helpotettuja tai mukaan on lisätty jotain ylimääräistä, mutta se riippuu aivan kisojen järjestäjästä. Jokaisen suoritus alemmissa luokissa kestää n. 10 minuuttia, ainakin omien muistikuvien mukaan.

Tärkeimpiä liikkeitä alokasluokassa ovat paikallaolo ja seuraaminen. Koko alokasluokka on lähes pelkkää seuraamista, joten koiran on osattava ja jaksettava seurata hyvin. Paikallaolo taas olisi hyvä olla varma ennen kisoihin lähtöä, sillä siinä voi pilata myös muiden koirien suorituksen, jos oma karkaa.

Paikallaolon suoritusohjeet löytyvät nekin säännöistä, mutta koirakot siis seisovat rivissä, liikkeenohjaaja/tuomari kysyy kaikilta yleisesti "ohjaajat valmiita" ja sen jälkeen hän sanoo "käsky", jolloin koirat käsketään yhteisesti maahan. Seuraavaksi lo/tuomari sanoo "jätetään koirat", jolloin ohjaajat kävelevät yhdessä rivissä kehän reunalle, kunnes lo/tuomari sanoo "matka riittää", jolloin pysähdytään. Jos koira karkaa heti perääsi, tuomari käskee sinua kytkemään sen, mutta sitä ennen periaatteessa et saa tehdä mitään. Eli koiraa ei käsketä uudestaan maahan, vaan tuomarin käskystä se kytketään ja menet seisomaan muiden ohjaajien kanssa riviin koira sivullasi. Älä missään nimessä kutsu koiraa luoksesi, vaan mene hakemaan se pois - muutoin kaikki koirat rivistä saattava lähteä kutsustasi..

Jos sinulla kokeessa tulee jotain kysyttävää, kysy tuomarilta, ennen kuin olet vastannut liikkeenohjaajan kysymykseen "valmis". Siinä ei ole mitään ihmeellistä, jos jonkun asian unohtaa, tai siitä ei ole tietoinen - ja on todella turhauttavaa ottaa turhia nollia siitä, ettet itse ole tiennyt, miten kyseisessä liikkeessä kuuluisi toimia. Möllikisat on oikein hyvä paikka aloittaa, ja jos et kisoja ennen suunnittelemiasi möllejä pääse seuraamaan, voit aina varmistaa tuomarilta, mitä missäkin liikkeessä tulee tehdä, ellet ole siitä varma.

Tärkeää on myös se, että koirasi kykenee työskentelemään ilman, että kädessäsi on koko ajan nami. Opeta koirasi siis tekemään hommia niin, ettet koko ajan palkkaa sitä tai pidä palkkaa näkyvillä, mutta aloita maltillisesti ja tarpeeksi lyhyillä/helpoilla suorituksilla. Muista näissä harjoituksissa kuitenkin palkata koira sen tehtyä liike hyvin, esim. jos otat vähän pidemmän pätkän seuraamista ilman namia, palkkaa se ruhtinaallisesti seuraamisen päätteeksi. Tee myös niitä harjoituksia, joissa palkkaat koiraa tiheästi, ettei se puudu palkkaamattomuuten ja "vajoa koomaan".

Mutta ensin, tutki nyt säännöt huolellisesti, ja pyri pääsemään jotain tokokisaa seuraamaan smile.gif
Jennnna
Okei.. happy.gif rolleyes.gif ja kiitos vastauksesta!

Toki muutkin saavat vielä vastailla ja kertoa omia kokemuksiaan laugh.gif cool.gif
Nestnuuka
LAINAUS(Jennnna @ 5.7. 2008, 22:35) *
Onko muuten jotain liikkeitä mitkä olis niinkuin kaikista tärkeimpiä mitkä pitää osata?

Kuten Hiipivä Siiseli jo mainitsikin, niin paikallaolo ja seuraaminen. Mutta jos ihan liikkeiden ulkopuolelta, niin opeta koiralle "valmis"-sanan merkitys wink.gif Eli kun liikkuri kysyy sinulta jotain, niin vastaat valmis (tai nyökkäät, mutta tässä ideana on se, että koira osaa valmis-käskyn merkityksen). Opeta koira valmis-käskystä ottamaan kontakti sinuun! Jos koiralle ei tätä opeteta, niin silloin sen on vaikea esim. seuraamisissa lähteä sinun matkaan (saattaa jäädä jälken tai muutenkin olla ei-skarppina). Itse opetin homman niin, että sanoin valmis silloin kun koira katsoi minua sivulla ja aloin leikkimään. Toistin tätä ja sen jälkeen aikaistin sanaa ja lopulta koira ottaa itse kontaktin, kun sanon valmis. Välillä palkkaan nykyäänkin pelkän valmis-käskyn jälkeen koiran ja toisinaan taas teen liikkeen loppuun. Tämä on pelastanut todella monelta asialta, sillä koira skarppaantuu ja tietää jotain olevan tulossa wink.gif

En tiedä ymmärsikö kukaan, mutta yritetty on ainakin ph34r.gif
Hiipivä Siiseli
^Itse opetin koiran myös ottamaan kontaktin valmis-käskyllä, tosin sanomalla "Sandra valmis", jolloin nimen kuultuaan se katsoi minuun. Näin teen siis myös kisoissa, jos koira ei minuun valmiiksi jo katso. Tällä hetkellä tuolla tosin on perusasennoissa niin hyvä kontakti, että on täysin yhdentekevää, sanonko valmis vai en, joten nykyisin lähinnä nyökkään liikkeenohjaajalle. Liikkeetkin tosin ovat sellaisia (merkille menot, hyppynoudot ym.), että innokas Sandra helposti saattaa valmis-sanalla varastaa luullessaan sitä käskyksi.. Aloittelevalle se toki on hyvä tapa varmistaa, että koira varmasti on kuulolla ennen liikkeelle lähtöä, ja alokkaassahan tällaisia "vaarallisia" liikkeitä ei ole - etenkään, jos koira on opetettu siihen, että "valmis" tosiaan on kontaktikäsky, ei varsinainen kehotus tehdä jotain wink.gif

Muistahan Jennnna myös se, että sanot koiralle "Seuraa" ennen kuin lähdette liikkeelle. Tuli siis lähinnä juuri tuosta "valmis"-sanasta mieleen. Silloin koira ehtii ottaa sinuun kontaktin ja liikkeellelähdöistä tulee siistimpiä, eikä koira jää jälkeen. Itse tein alussa sen virheen, että sanoin koiralle käskyn siinä vaiheessa, kun olin itse jo puoli askelta ottanut eteenpäin, jolloin koira on auttamattomasti myöhässä. Eli ensin "seuraa" ja sitten vasta liikkeelle smile.gif
Jennnna
smile.gif Paljon kiitoksia, molemmille!! thumbup.gif

Täytyykin alkaa opettaa nyt sitten sitä valmis käskyä, en ollutkaan ennen ajatellut, mutta tuohan onkin ihan ketevää..

Eiköhän mekin joskus sitten kisoihin uskaltauduta....... Tällä hetkellä ajatuksena olisi mennä seuraamaan niitä möllitoko kisoja joihin alussa oltiin menossa itse kisaamaan. Ehkä on kuitenkin järkevää edes kerran käydä kisoja ensin seuraamassa ja sitten vasta itse osallistua. Onneksi kisojen ohella on myös mätsärit, ehkä me sitten käydään samalla kehässä. laugh.gif biggrin.gif
Hiipivä Siiseli
Juu, se kuulostaa ihan hyvältä. Kannattaa tosin myös oikeitakin kisoja mahdollisuuksien mukaan käydä katsomassa, sillä mölleissä liikkeet saattavat hieman poiketa virallisista - riippuu järjestäjästä, mitä pyydetään tekemään. Ja möllejä kuitenkin järjestellään suht usein, eli ehditte niissäkin varmasti hyvin kisailemaan smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.