Mygelius
15.7. 2008, 21:33
Hei vaan, täällä on koira allerginen koira rakas, 10 vuoden odottelun jälkeen vanhemmat lupasivat katsoa jos joku koira aiheuttaisi vähemmän allergiaa. ja näyttää siltä että Perro olisi paras vaihto ehto. Nyt olisi perro meetingi ja sinne ollaan menossa katsomaan ja tutustumaan koiran omistajiin.. toivon mukaan ei allergiaa.. Onko kellään oma kohtais ta kokemusta samasta tilanteesta?
Hiipivä Siiseli
15.7. 2008, 22:44
Koiran "allergisoimattomuus" johtuu lähinnä siitä, ettei se pudota karvaa, ja että sen karva on niin tiheää, ettei hilse pääse pöllyämään putoavan karvan mukana. Esim. juuri perro on tällainen rotu, kuten myös bichonit, villakoirat, vehnäterrierit ja schapendoesit. Vaikka karvaa koira ei pudotakaan, pahin allergian aiheuttaja on kuitenkin koiran sylki. Täysin allergisoimatonta rotua ei siis valitettavasti ole olemassakaan.
Kaverillani on tällainen allergisoimaton koira, vehnis, vaikka hänellä on melko paha allergia. Arki kuitenkin sujuu hyvin, kun hän ei harjaa koiraa (perrojahan ei käsittääkseni kauheasti edes harjailla) tai anna sen pusutella itseään. Allergisen kannattaa myös pitää koira poissa sängystään ja makuuhuoneestaan, ja talo tulisi siivota melko usein. Koiran mukana kuitenkin tulee tosi paljon likaa, ja vaikka meilläkin imuroidaan kaksi kertaa viikossa, tuntuu pölyä, kuraa ja karvaa aina olevan jossain.
Parashan tietysti olisi, jos saisit jonkun perron luoksesi hoitoon joksikin aikaa. Se saattaa olla vaikeaa, mutta siitä selviäisi helposti se, kuinka hyvin itse kestät koiraa. Pentuaikahan on koiran kanssa kaikkein pahin, mutta kun siitä on päästy yli, helpottaa varmasti.
Mulla on astma (tosin taitaa olla enempi rasitusastma, mutta kuitenkin) ja perheen muillakin jäsenillä on allergiaa. Meillä on silti kaksi portugalivesikoiraa ja kaksi lagottoa (+ 3 kissaa) Ihan hyvin on yhteiselo sujunut. Ennen kun mulle ei ollut tuota astmaa todettu, eikä siis ollut minkäänlaisia lääkkeitä siihen niin tuli kyllä mieletön hengenahdistus aina kun noita koiria kampailin tai muuten vaan pöyhytti niitä. Nyt olen ollut sen muutaman kuukauden mitä lääkkeitä olen syönyt niin täysin oireeton.
Niinkun sanottu, allergisoimatonta koiraa ei ole olemassakaan. Me pystytään elämään näiden kanssa, mutta tiedän monia tapauksia joissa allerginen ei ole sietänyt näitä rotuja ollenkaan. Se ihana näissä roduissa kyllä on että niistä ei lähde karva! Näihin kun on tottunu, niin en varmaan pystys sillai normaalisti karvastavan koiran kanssa olemaankaan! Siis vaikka mulla ei allergiaa oliskaan. Mun siskolla on sekarotuinen ja tuntuu että kun siihen koskeekin niin se pöllähtää niin että on silmät ja suut täynnä karvoja!
kannattaa siis mennä tutustuun eri rotuihin livenä ja paras olis mennä jonkun kotiin tai saada joltakin sen rotuinen hoitokoira kotiinsa joksikin aikaa. Perro on aika vaativa koira, että ihan turkin takia ei kannata sitä välttämättä ottaa.
Pitää kuitenkin muistaa, että ihminen voi saada erilaisia allergisia oireita eri koirayksilöistä. Kyse ei siis ole pelkästään rodusta, vaan ihan nimenomaan yksilöistä.
bellfegor
20.9. 2008, 07:59
Nykyisinhän suositellaan lievän allergian hoitomuotona siedätyshoitoa ja useimmat ihmiset siedättyvät omille lemmikeilleen, vaikka saisivatkin oireita muista eläimistä. Mulla esim. on kissaallergia, mutta pystyn seurustelemaan kaverin kissojen kanssa, koska niitä pestään ( huudellaan ) säännöllisesti lämpimällä vedellä. Täysin allergisoimatonta rotua ei olekaan, mutta jokaiselle saattaa löytyä se sopiva yksilö. Tärkeintä on paitsi koiran huolellinen huoltaminen myös kodin siivoaminen muuten, jotta ylimääräisiä herkistäjiä ei ole.
Bluebell
26.9. 2008, 17:18
Niin paha tuohon on sanoa juuta tai jaata, kun on niin yksilöllistä. Mutta paljon olen kuullut, että juuri tuo Bellfegorin mainitsema siedätys on auttanut. Yksikin kaverini on hevosille aika paljon allerginen, mutta siedättämällä pystyy harjailemaan niitä ulkona, ym.
Lievästi allergiset pystyy ihan hyvin ottamaan juuri tälläisiä "vähemmän allergisoivia" koiria. Jos on pahasti allerginen, niin siinä sitten on varmaan tyydyttävä ulkokoiraan... Yksi tuttuni on pahasti allerginen, ja heillä on kaksi ulkotarhassa asuvaa koiraa, joihin hän on tottunut ja joista hänelle ei tule oireita. Muut koirat taas aiheuttavat aika pahanlaatuisia oireita, hengitysongelmia yms.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.