Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Match show?
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
kaiSa
Olen kuullut puhuttavan match showsta, mutta haluaisin tietää mitä se tarkoittaa:) Tiedän vain sen että se liittyy näyttelyihin:P
Lydia
Match Show on epävirallinen koiranäyttely. Niissä voi hyvin harjoitella oikeita näyttelyitä varten. Tuomareina toimivat yleensä koiraharrastajat, jos oikeat ulkomuototuomaritkin.
Ilmoittautuminen on yleensä paikan päällä, joihinkin saatetaan ottaa ennakkoilmoittautumisia.
Luokkajaot saattavat poiketa useinkin, mutta useimmiten luokkina ovat pennut, pienet koirat ja isot koirat, usein sekarotuisille on lisäksi oma luokkansa ja joskus vanhoille koirille veteraaniluokka.
Hinnat vaihtelevat järjestäjästä riippuen, mutta 8 euroa taitaa nykyään olla yleinen hinta.

Mitä siellä sitten tapahtuu...
Koirat menevät pareittain arvosteluun ja saavat nauhan (yleensä punainen tai sininen) ja kun kaikki parit on käyty läpi, menevät kaikki sinisen saaneet kehään ja niistä sijoitetaan ja sitten punaiset. Kun kaikki luokat on arvostelu, valitaan bis eli mätsärin kaunein koira. Tietysti kehän kulku riippuu aina järjestäjän käytännöistä, mutta näin pääpiirteittäin.
kaiSa
Kiitos, selvennyksestä!:) Jotain tuon tapaista vähän ajattelinkin, mutta nyt tiedän sitten kunnolla:)
missi
Ja niitä mätsäreitä löytyy mm. TÄÄLTÄ
Jennnna
Muut ovatkin jo hyvin selittäneet noita mätsäreitä, mutta haluaisin vielä vähän selittää lookaround.gif wink.gif laugh.gif

niin haluaisin siis vielä selventää, että koirathan siis menevät ensin pareittain kehään ja saavat siellä nauhan (eli siis yleensä sinisen tai punaisen) niin se punainenhan on sitten parempi, ja sininen huonompi.. cool.gif Kun kaikki parit luokassa on käyty läpi tulee se itse sijoitus osio w00t.gif (osaan nää nimet näille sanoille niin hvyin....) Yleensä ensin sinisistä sijoitetaan 4 tai joskus jopa 5 parasta järjestykseen ja sitten punaisista ne 4 tai 5 parasta. Sitten tosiaan myöhemmin se bis kehä.. smile.gif Joskus muuten olen mätsäreihin törmännyt, jossa ensin sijoitettiin punaiset ja sitten vasta siniset, eli kaikki riippuu vähän järjestäjästä! laugh.gif Niin ja heh, match show:sta käytetään yleensä myös nimitystä mätsäri.. tongue.gif
mätsäreitä sitten löytää kun etsii! niitä järjestellään aikas paljon.. missi antoikin jo tuon yhden osoitteen. myös koirat.com:ista löytyy paljon mätsäreitä kun menee kalenteriin seikkailemaan.. myös monien koiraharrastus seurojen ja ýhdistysten sivuja seurailemalla voi bongata tulossa olevia kisoja..

mätsäreitä siis löytää myös täältä!
Lisää mätsäreistä voit muuten lukea täältä ja esim. googlesta googlettamalla "mätsärit" tai "match show"

Itse vielä voisin vähän kertoa kokemuksia.. Mukavia kokemuksia mätsäreistä tosiaan löytyy. Kerran ollaan vaan sijoituttu, sillon oltiin sinisten 2. Mätsäreisä palkinnot vaihtelee koiranherkuista ihmisenherkkuihin ja kynttilöistä koiranleluihin.. Ruusukkeita ja pokaalejakin jaetaan ,sekä lahjakortteja. smile.gif Mätsäreitten osallistujamäärät näyttävät vaihtelevan huomasti! Kerran osuin mätsäreihin joissa pentujenluokassa oli lähemmäs 200 (vai oliko jopa 300) KOIRAA! Oli kyllä todellapaljon osallistujia pelkässä pentuluokassa.. Netistä olen myös lukenut mätsäreistä joissa jokaisessa luokassa oli n. 4 koiraa... siinä vähän niitä ääripäitä ;D
Mätsärit tosiaan ovat meillekkin osoittautuneet oikein hyväksi harjoittelupaikaksi oikeisiin näyttelyihin! Ja mukavaa on aina ollut viettää päivää koirien parissa ,kuten aina..
Nyt vaan etsimään lähellä olevaa mätsäriä ja sinne mukaan vaan! biggrin.gif
kaiSa
Toi kyllä kuullostaa tosi kivalta touhulta:) Olen itseasissa miettinyt että ois kiva osallistua nuoremman koiran kanssa kun saisi sen turkin hoidettua kuntoon:) Olen ymmärtänyt että, koska se on ns. leikkimielinen näyttely ei ole niin justiinsa onko koiralla esim värivirhe yms. vai olenko ihan väärässä? Entä jos koiran turkki ei ole ihan rotumääritelmän mukainen? eli sitä on leikelty lyhyemmäksi. Voiko silloin osallistua? Alan kiinnostua tästä aiheesta joten ois tosi kiva kuulla lisääsmile.gif
Lydia
Ei koiran turkilla pitäisi olla väliä. Tosin tuomarista riippuu miten hän suhtautuu väärässä trimmissä olevaan koiraan.
kaiSa
Niin varmastikin oikein trimmatut sijoittuu paremmin:)
Jennnna
eihän sillä niin väliä. Kaikki riippuu aikapaljon tuomarista! Jotkut tarkempia, jotkut vähän "löysempiä".. Jotkut osaavampia, jotkut kokemattomampia..
Eli joka tuomari ei edes tiedä millainen minkäkin rodun turkki kuuluu olla! teehee.gif

Jostain olen kuullut, että mätsäreissä myös jotkut tuomarit sijoittavat koiria, jotka eivät muuten ehkä näyttelyissä pärjäisi.. Eli kaikki on mahdollista!!
Värivirheestä voi tulla miinusta, tai sen avulla voi vottaa. niin jännää se on..... tongue.gif

Ja voittohan ei ole tärkeintä, vaan se reilu peli ja se, että on hauskaa! (vaikka keskimäärin on mukavampi voittaa kuin hävitä...... wink.gif biggrin.gif )

Ja tosiaan, vielä haluan sanoa, että kaikki siis riippuu tuomarista ja sen valintakriteereistä ja pätevyydestä! (jokainen märitelkööt itse sen pätevyyden wink.gif )
saskia
Match Show

epävirallinen, leikkimielinen näyttely. Luokat yleensä pienille, isoille, pennuille ja monirotuisille. Myös junor handler.
Netistä löytyy paljon tietoa, eli sieltä vaaan hakemaan!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.