Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kääpiöpystykorvien handlausapua!
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
tinttan
Olen viemässä pomeraniania ensimmäistä kertaa näyttelyyn (kyseessä kuitenkin 7v koira jo) enkä tiedä miten noin pientä koiraa ja yleensäkin tuota rotua esittäisin. Kleini nyt on melkein samanlainen niin jos joku niiden osalta tietää niin auttaisi suuresti!

Esitättekö koiranne seisaaltaan/kyykystä/polviltaan? Arvostellaanko noin pientä koiraa yksilöarvostelussa ollenkaan lattialta, vai onko se "loppukatsauksessakin" pöydällä? Saako häntää pitää selän päällä jos koira ei sitä itse pidä (tämä lähinnä pöydällä, narttuni pelkää pöydällä ja luimistelee häntäänsä) ja oletteko muutenkaan puuttuneet hännän asentoon? Seisooko koira itse vai tuetaanko mistään (leuasta, hännästä yms)?

Ja vielä yksi kysymys: miten paljon sakotetaan, jos pommiltani on jouduttu poistamaan etuhampaita eikä meillä ole "kennelliiton hyväksymän eläinlääkärin todistusta" hampaiden poistosta niinkuin näyttelysäännöissä taidetaan mainita..tuleeko hylsyä vai onko miten vakava virhe? Käsittääkseni kääpiömuunnoksilla saksanpystykorvilla saa puuttua ainakin välihampaita, mutta Norilla ei ole yläkulmureiden välissä mitään wink.gif voiko 26cm korkea pommi pärjätä yhtään, onko mahdollisuuksia edes EH:hon jos koiran rakenne muuten priima (miinus huonot hampaat sad.gif )

Tulipas runsaasti kysymyksiä... Tsori oops.gif
tinttan
Eikö kellään ole kokemusta näiden pienten esittämisestä? No, jotain varmaan opin Kuopiossa tänä viikonloppuna, täytynee juosta shelttikehän ohella myös pommikehään. Toivottavasti eivät ole päällekäin.
Lydia
Varmaan tuolla 5-ryhmän palstalla saisit jotain vastausta. Kleineista siellä ei näytä keskustelua olevan, mutta mitteleista on ja aika aktiivistakin.

Yleisesti pienten koirien esittämisetä laatuarvostelussa yleensä ensin koira esitetään pöydällä ja sitten katsotaan liikkeet. Liikkeiden jälkeen koira esitetään maassa.
Itse esittäisin kleinin vapaasti, mutta kannattaa tosiaan seurata kehää, niin näkee mikä on yleinen käytäntö. Myös näyttelykuivsta voinee olla apua.
Bluebell
Itse olen handlaillut kleinejä ja mitteleitä, joista molemmat esitetään vapaasti hihna löysällä. Ja mitänyt Eestissä satuin pommien kehää katselemaan, niin nekin vapaasti ja liikkeissä hihna hirttoasennossa, mutta ei todellakaan kireällä. smile.gif Pöydällä yksittäisarvostelussa, mutta ei muuten.

Ja itse en tiedä mtn noista koko jutuista pommien kohdalla. Montako hammasta pommilta saa puuttua?
tinttan
Rotumääritelmä sanoo ainoastaan, että mittelistä ylöspäin hammaspuutokset ovat vakava virhe ja että "pienillä muunnoksilla välihampaiden puuttumisia sallitaan" mutta ei mitään lukumäärästä.. dry.gif

Ainiin ja olisiko ideoita miten saan tuon koiran seisomaan "hihna löysällä" kun se istuu heti kun ei oo mitään tekemistä biggrin.gif "seiso" -käskyä ollaan opeteltu jo kauan, muttei uppoa päähän..onhan saksanpystykorvat oppivaisia, mutta Nori oppii jotain vain, jos opeteltaessa täytyy "tehdä" jotain. Se ei käsitä että paikallaan seisominen korvat pystyssä ja häntä selän päällä on seisomista... unsure.gif tai sit mä vaan opetan väärin.
Lydia
tinttan: No tuohon hammasjuttuun löytyy kyllä rotumääritelmästä seuraavaa:
"Täydellinen leikkaava purenta, jossa yläetuhampaat asettuvat tiiviisti alaetuhampaiden eteen ja hampaat ovat suorassa kulmassa leukoihin nähden. 42 hammasta hammaskaavion mukaisesti. Pienikokoisilla muunnoksilla voidaan hyväksyä yksittäisten välihampaiden puuttuminen. Tasapurenta on sallittu kaikilla muunnoksilla."

Eli eipä tuossa mun mielestä hirveästi tulkittavaa jää... vain välihampaiden puutokset sallitaan. En tiedä miten etuhampaiden puutoksiin suhtaudutaan, varsinkin kun on vanhempi koira kyseessä.
Omalta tipsultani oli pudonnut etuhammas, mutta ei se mitenkään vaikuttanut. Jos etuhampaita ei ole ollenkaan, se varmasti jo vaikuttaa.
tinttan
Niin..mutta siis kyllä tuosta huomaa selvästi että siinä on joskus ollut hampaita, siinä kulmureiden välissä ylhäällä on sellainen "ienpatti", sillä yksi hampaista putosi itse ja loput poistettiin hammaskiven poiston yhteydessä kun heiluivat niin paljon. Koiralla siis kyllä OLI kaikki hampaat nuorena.

No, eihän sitä niin vakavissaan tarvitse ottaa varsinkin kun tuo on ylisuuri, hauskahan se olisi ajoittain käydä vaan näyttelyissä, se on ihan mukavaa noin muutenkin. Kunhan vaan ei tule hylsyä tuon takia, olisi mukavaa saada laatuarvostelukin kokonaisuudesta kun tuo 2-vuotiaana on kuitenkin EH:n saanut ryhmiksessä.
Retu -97
En suosittele kyllä viemistä näyttelyihin, jos etuhampaat puuttuvat kokonaan...koska silloin ei näe purentaa, mikä koiralla on. Puuttuvat hampaat sekä ylikoko vaikuttaa aika paljon tuomareiden arvosteluissa, eli hylkyä (tai EVA:a) on ehkä tuloksena... Tietysti voisi kokeilla jotain pientä ryhmistä... rolleyes.gif
Jos koira tykkää esiintyä, niin veisin sen ennemminkin mätsäreihin (on paljon halvempaakin kuin nykyiset näyttelyilmoittautumiset). Mätsäreissä ei (ainakaan pitäisi) haitata, jos puuttuu hampaita.
tinttan
Ei se tykkää esiintyä, itse lähinnä haluaisin kuulla virallisen tuomarin arvostelun tuosta koirasta...jos saataisiin kuitenkin se arvostelu vaikka tulisikin hylsyä tai evaa. Ja ollaan menossa SKKY:n erkkariin/ryhmikseen, kumpi sen nyt onkaan kun on FCI 9 + SKKY:n hyväksymät rodut muista ryhmistä.

Voi olla että EVA tulee jo muutenkin ihan vaan siksi että Nori ei osaa seistä. Istahtaa pyrstölleen heti kun tekeminen loppuu (ei miellä seisomista tekemiseksi vaikka miten olen yrittänyt sitä sille selittää eli opettaa wink.gif ) no, mennään nyt kuitenkin. Joku järjestäjä saa käyttää sen 26e sitten mihin haluaa jos hylkyä tai evaa on tuloksena.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.