Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: grosspitz
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 5: Pystykorvat ja alkukantaiset koirat
Wupsu
tässä kun nyt olemme muuttoa tekemässä ja uuteen paikkaan muuttamassa ja kämppä tulee olemaan tätä isompi ja paikka johon muutamme, niin ennestään tuttu paikka kyllä, mutta kavereita siellä ei oikein ole enään, kun en kehenkään ole viime muuton jälkeen oikein ollut yhteydessä ja kun tuo äippä on laivalla töissä (itse olen siis 17 vuotias, että hyvin pärjäilen kotosalla kun äite on laivalla smile.gif ) aina kahdeksan päivää kerrallaan ja sitten kahdeksan päivää vapaalla..

ja tässä olen tuuminut, että mitäs jos sitä jossain kohtaa (ei tietenkään nyt tällähetkellä, vaan vaikka ehkä ensi kesänä tai joskus) ottaisi koiran seuraksi, kun muuten ei oikein ole fiilistä lenkille tai kylälle lähteä ja kun hyvä lenkkireittikin tuli tässä mieleen biggrin.gif

ja sitten kun aikani kuluksi noita koirarotu kirjoja selailin niin sellainen saksanpystykorva hyppäsi silmille smile.gif kun niiden luonnetta lueskelin niin vaikuttaisi aikas sopivalta ja grosspitzin ulkonäköä katselin niin se olisi kyllä ihan kuin tehty meikäläiselle (omasta mielestäni siis.) mutta haluaisin kuulla grosspitzejä omistavien/tuntevien ihmisten mielipiteitä, että millainen teidän omistamanne/tuntemanne koira on ollut luonteeltaan ja kaikkea mitä haluaisitte kertoa, sillä joka koirahan on yksilö eikä koirakirjoista välttämättä aivan oikeaa kuvaa joka rodusta saa smile.gif

sitten; mitä harrastatte koiran kanssa ja kuinka pitkiä lenkkejä teette sen kanssa päivittäin?

eihän se nyt vielä sata varmaa ole, että edes ottaisin grosspitzin, mutta varmuuden vuoksi kyselen, jos sattuu sellainen asia tapahtumaan, että sellaisen hommaisin smile.gif
Lydia
Grosspitzit ovat kyllä Suomessa todella harvinaisia, joten semmoisen hankkiminen voi olla haasteellista.
Pienemmät muunnokset eli mittelspitz ja kleinspitz ovat yleisempiä ja niistä varmasti saakin helpommin tietoakin smile.gif
Wupsu
teidossa on, että ne ovat harvinaisia suomessa, mutta tässä nyt onneani koitan jos joku vaikka jotain tietäisi rolleyes.gif
-Else-
Tosiaan Suomessa on vain muutama grossi, olisiko 5 valkoista ja 2 mustaa. Suosittelisin ottamaan yhteyttä näiden grossien omistajiin.
Kennel Black Ceasar's:lla on musta grossi narttu, sekä Riikka Hoffrenilla yksi grossi löytyy.

Mitä nyt olen tutustunut näihin veikkoihin, niin ihania ovat rolleyes.gif
En itse kyllä uskalla mitään rustata yleisesti grossspitzien luonteesta kun kokemusta ei ole.
baretsu
Mut vinkattiin tänne.
Tosiaan grosseja on Suomessa tällä hetkellä 7; viisi valkoista ja kaksi mustaa. Eniten grosseja on Saksassa, Tsekeissä ja Hollannissa, mutta eipä noissakaan maissa liiaksi asti.
Vaikka mulla toi yks apina löytyy, niin en mäkään mielelläni sanoisi kovin yleismaailmallista mielipidettä grosseista, koska mä olen niitä tavannut yhteensä kuusi omani lisäksi (sekä muutama pentu). Mutta varoivaisena sanon, että grossit ovat erittäin ihmisystävällisiä (vähemmän varautuneita kuin esim. mittelit yleensä), ilosia, ovelia, fiksuja, nartuilla saattaa olla vähän ongelmia muiden narttujen kanssa (omani lisäksi tiedän pari muuta ulkomailta, joten ei nyt hirveen suuri otanta wink.gif ), rauhallisia mutta aika täpäköitä silti. Omasta voin sanoa sen verran, että on ehdottomasti haasteellisempi tapaus kuin yksikään tapaamani mitteli. Raivostuttava, mutta silti aivan ihana smile.gif.
Mun sivuilla, on jotain päivittämätöntä yleislätinää grosseista, en oo saanu aikaiseksi vielä kirjotettua lisää ja tarkennettuna.
Mulle on tulossa todennäköisesti valkoinen grossi (todennäköisesti uros) loppuvuodesta, jolle etsin osaomistuskotia etelä-Suomesta (jos ei saa ns. mainostaa, niin dellatkaa tämä rivi).
Wupsu
kiitoksia vastauksista smile.gif
varsinkin suuret kiitokset baretsulle! smile.gif

vaikka tiesin, että suomessa ei montaa grossia olekkaan, niin en tiennyt että niitä niin vähän olisi blink.gif

ja jos ja kun omistajansa niillä pentuja tekevät, niin hiipii sellainen ajatus mieleen, että he eivät niitä varmaan kovin helposti anna sellaiseen kotiin missä ei ole koirista (varsinkaan saksanpystykorvista) oikein kokemusta confused.gif
baretsu
LAINAUS(Wupsu @ 7.8. 2008, 01:25) *
kiitoksia vastauksista smile.gif
varsinkin suuret kiitokset baretsulle! smile.gif

vaikka tiesin, että suomessa ei montaa grossia olekkaan, niin en tiennyt että niitä niin vähän olisi blink.gif

ja jos ja kun omistajansa niillä pentuja tekevät, niin hiipii sellainen ajatus mieleen, että he eivät niitä varmaan kovin helposti anna sellaiseen kotiin missä ei ole koirista (varsinkaan saksanpystykorvista) oikein kokemusta confused.gif

Jaa-a, en voi muiden puolesta puhua kuin omastani, niin ei se mulle mikään ongelma olisi jos ihminen ymmärtää mihin on ryhtymässä ja asenne on oikea wink.gif.
Ja tosiaan, koiria on tällä hetkellä todella vähän, mutta uskoisin, että parin vuoden päästä on vähintään tuplasti enemmän.
kessu
Yksi muunnos grossista on keeshond. Hieman pienempi joka suhteessa ja yleisväri on harmaa. Melko samanoloisia ovat ja siis ihastuttavia. Joka sään kestävä ja ihmisen ystävä ja kessut ainakin pääsääntöisesti sosiaalisia otuksia.
Wupsu
LAINAUS(kessu @ 13.8. 2008, 22:36) *
Yksi muunnos grossista on keeshond. Hieman pienempi joka suhteessa ja yleisväri on harmaa. Melko samanoloisia ovat ja siis ihastuttavia. Joka sään kestävä ja ihmisen ystävä ja kessut ainakin pääsääntöisesti sosiaalisia otuksia.

kyllähän tuo keeshondkin vois olla...
Onko mitään tietoa, kuinka niitä näkyy agility radoilla ja tokossa? smile.gif
ja kuinka helppoja ovat kouluttaa?
kessu
Kessut pärjää agissakin mutta nopeudessa häviävät medi luokassa, ketteriä ovat kyllä ja kouluttaminen kuulema suht helppoa. Tokossa on nuorten SM kaksi ainakin ja aikanaan tokossa huippukoira oli Sanifanin Unelma.
Käypä katsomassa yhdistyksen sivuilta lisää tietoja
www.suomenkeeshond.fi
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.