Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Häntä ei ole pystyssä ja esitys latteaa,neuvoja!
Puskaradio > Keskustelua näyttelyistä > Kehän reunalta
Riitu-Miina
Niin olen vasta näyttelyt aloittanut ja koirani nuori narttu ei suostu rodunomiasesti pitämään häntää pystyssä selänpäällä vaikka kuuluis sly.gif !Miten ihmeessä saan sen nostamaan hännän,kun tuntuu et se jotenkin jännittää ja koko esitys on latteaa,eli intoakin tarvittas,mut miten?Voisinko esim.opettaa koirani niin että pidän sitä häntää siinä ylhäällä?Mutta miten opetan kun se heti istuu ja väistää jos koskenkin sen häntää???Eli monta pulmaa,jelppikää aloittelijaa blush.gif
Lydia
Jos rodulla kuuluu olla häntä ylhäällä liikkeessä ja koira sen paikalleen nostaa, kannattaa ottaa muutamia askelia, kun koira laskee hännän seisoessaan.
Tietysti harjoitus vaan auttaa. Ota palkaksi jotain koiraasi motivoivaa (tosi hyvää herkkua tai kiva lelu), tee useita lyhyitä (max. 2 min) harjoituksia ja päätä mielellään onnistuneeseen suoritukseen.
Kunhan päivittäin muutaman kerran treenaat seisomista eiköhän se pikkuhiljaa ala luonnistua.

Kannattaa tosiaan koiraa totuttaa myös häntään koskemiseen. Sekin ihan pienestä kosketuksesta aloittaen ja sitten kun koira oppii, että häntään voi koskea, voinet varovasti ottaa hännästä kiinni ja asettaa oikeaan asentoon. Itse kyllä kannatan täysin vapaata esiitymistä, yleensä koiran oma temperamentti näkyy ja esiintyminen ei näytä väkinäiselle. Tietysti on rotuja, jotka asetellaan, mutta ne on sitten oma lukunsa.
Riitu-Miina
LAINAUS(Lydia @ 10.8. 2008, 20:36) *
Jos rodulla kuuluu olla häntä ylhäällä liikkeessä ja koira sen paikalleen nostaa, kannattaa ottaa muutamia askelia, kun koira laskee hännän seisoessaan.
Tietysti harjoitus vaan auttaa. Ota palkaksi jotain koiraasi motivoivaa (tosi hyvää herkkua tai kiva lelu), tee useita lyhyitä (max. 2 min) harjoituksia ja päätä mielellään onnistuneeseen suoritukseen.
Kunhan päivittäin muutaman kerran treenaat seisomista eiköhän se pikkuhiljaa ala luonnistua.

Kannattaa tosiaan koiraa totuttaa myös häntään koskemiseen. Sekin ihan pienestä kosketuksesta aloittaen ja sitten kun koira oppii, että häntään voi koskea, voinet varovasti ottaa hännästä kiinni ja asettaa oikeaan asentoon. Itse kyllä kannatan täysin vapaata esiitymistä, yleensä koiran oma temperamentti näkyy ja esiintyminen ei näytä väkinäiselle. Tietysti on rotuja, jotka asetellaan, mutta ne on sitten oma lukunsa.

Se jos näkeekin että meinaan häntään koskee se istuu ja juostessa häntä on niin kuin pitää,mut heti kun vauhti loppuu häntä lässähtää angry.gif ...vaikka kuinka otan ympyrää ja askelia niin silloin kun se huomaa että nyt pitää seistä näytillä niin häntä ei nouse sleepy.gif !Mä en kerta kaikkiaan tajuu mutta kait pitää harjotella,toi leu juttu vois olla kiva,mut mitä jos tuomari huomaa lelun???Mun tuttu käyttää lelua joka hiukan vinkuu,mut ei muita häiritse,saako sellasta käyttää?
Lydia
Itse en lelua käytä, joten en tiedä miten tuomarit niihin suhtautuu, mutta yhden tuomarin tiedän, joka ei kehässään suvaitse namin käyttöä.

Tosiaan kun teet siitä seisomisesta koiralle mukavan jutun, niin eiköhän se häntäkin sitten nouse. Töitä pitää olla valmis sen eteen tekemään ja tosiaan alussa pitää koiraa palkata pienestäkin onnistumisesta (ensin vaan siitä kun koira seisoo) ja tosiaan vähitellen nostaa vaatimustaso (eli hännän oikea asento). Jos olet aiemmin käyttänyt seisomisen yhtetdessä jotain käskysanaa, niin ehkä sinun kannattaa keksiä ihan uusi sana, kun alat alusta koiraa opettamaan. Eli jos se mieltää vanhan käskysanan ikäväksi ei sitten uudella sanalla ole koiran mielestä samaa ikävää merkitystä.

Toivottavasti tajusit mitä ajan takaa...
Soen
Itse olen kokenut hyväksi tavaksi saada koira nostamaan häntänsä uudestaan esim. puhumalla sille mukavia, sellaisella mukavalla äänen sävyllä, tai äätelemällä omituisesti, jolloin koiran mielenkiinto herää, jolloin yleinsä myös häntä nousee takaisin selän päälle. Meillä tosin nykyisin auttaa nopeasti myös "missä häntä?" -kysymys. Mutta voisin suositella kokeilemaan myös tuota puhumista koiralle, sekä omituisten äänien päästämistä, niitä kun ei tarvitse hävetä, jos tahdot koirasi näyttävän oikeasti hyvät puolensa.

Ja näyttelyissähän koirasi täytyy sietää häntään koskeminen, jotta tuomarikin voi siihen koskea. Ja aluksi tietenkin sen täytyy hyväksyä sinun kosketuksesi. Oletko kenties opettanut esim. istumisen painamalla pepusta? Itse harjoittelin jokseenkin samssa tilanteessa niin, että otin hellästi kiinni vatsan alta ja estin sillä tavalla koiran istumaan pääsemisen, ja koskin häntään, ja nykyisin toimii ainakin meillä hyvä häntään koskettelu.
Riitu-Miina
Kiitos vinkeistä,alan niitä heti toteuttamaan ja koklaamaan laugh.gif !eiköhän me näillä konsteilla saada häntä nousemaan thumbup.gif !En ole onneksi opettanut istumaan,mutta luulen kun koira oli kipee joku aika sitten ja jouduin mittaamaan lämpöä 2 kertaa päivässä ,niin se teki tämän,koska nyt kun muistelen niin se antoi koskea häntäänsä aikasemmin niin että sen sai nostettua selänpäälle!
saskia
Näistä vinkeistä oli todella paljon hyötyä myös minulle:) Oma koirani on seropi, mutta näyttää niin söpöltä häntä kippurassa... smile.gif
Riitu-Miina
Hienoa että apua muillekin rolleyes.gif
Hiipivä Siiseli
Muista tosiaan palkata koira vielä silloin, kun se häntä on ylhäällä. Kun juoksutat sitä, pysäytä se "lennosta" eli älä vaadi siltä mitään täydellistä asentoa heti, vaan keskity ensin siihen, että koiralla on hyvä mieli ja häntä on pystyssä. Eihän se häntä kuitenkaan ihan samalla sekunnin sadasosalla tipahda kuin koira pysähtyy? smile.gif Eli heti, kun olet koiran pysäyttänyt ja sen häntä vielä on ylhäällä, kehu sitä ihan hirmusti ja palkkaa nameilla/lelulla, kummasta koira sitten tykkääkään enemmän.

Lelun käyttäminen kehässä ei yleisesti ottaen ole kiellettyä, vaikka jotkut yksittäiset tuomarit eivät siitä välttämättä pitäisikään. Itse en kuitenkaan ole tällaisiin tuomareihin törmännyt, kunhan nyt et mitään hirveää sirkusta lelun kanssa pistä pystyyn smile.gif Vinkulelun kanssa kannattaa muistaa se, että sen ylenpalttinen vinguttelu kokoomakehissä ja kilpailuluokissa ei ole kauhean fiksua ihan muiden koirien esiintymisrauhan takia. Mutta yksilöarvostelussa se toki on kohtuudella käytettynä oikein hyvä, jos koiran korvat/hännän saa piippaisulla pystyyn ja koko elikon skarpimman näköiseksi. Monet tuomaritkin käyttävät koiran ilmettä katsoessaan pientä vinkulelua saadakseen korvat pystyyn. Myös muiden lelujen kanssa pitää muistaa kohtuus, etenkin, kun kehässä on muita koiria. Pallo tms. on kuitenkin oiva apuväline koiran esittämisessä, jos koira on siitä kiinnostunut ja pitää sitä tarpeeksi tavoiteltavana viitsiäkseen esiintyä edukseen smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.