Ei pitäisi/saisi olla rodulla väliä. Nyt viime aikoina en itse ole paljoa jh-kehiä seurannut, joten en nykyisiä suosikkirotuja tiedä tarkkaan.
Tosiaan pieni koira on helpompi pitää hallinnassa, mutta kyllä nekin temppuilee. Tosiaan yleensä ne kehät on postimerkin kokoisia tai muuten ihmeellisiä esim. Aptuksessa oli keväällä kummallinen suorakaiteen muotoinen kovin kapea kehä.
Tietysti ns. näyttävät rodut pistävät silmään helposti, mutta sekä junnujen että varsinkin tuomareiden tulisi muistaa vaatimus rodunomaisesta esittämisestä. Kaikkien rotujen ei kuulu juosta pää pystyssä pitkällä askeleella. Mun mielestä on hienoa, jos junnut "uskaltavat" kisata roduilla joita ei usein jh-kehissä näy. Hyvä esimerkki vuosien takaa ei-niin-suostitusta rodusta on mäyräkoirat; varsinkin kääpiö/kaniinimuunnokset ovat kovin mitättömän näköisiä ja eipä niitä jh-kehissä näkynyt. Kun sitten mäykyillä kisaavat saivat menestystä, tuli muitakin mäykkyhandlereita. Nykyään mäykkysiä näkee aina välillä jh-kehissäkin

Tipsuilla oli myös 90-luvulla tilanne, ettei kun muutama junnu kisannut tipsujen kanssa, mutta vuosituhannen vaihteessa tipsut tuntuivat hetkellisesti olleen muotirotu, nyt suosio taitaa olla taas laskussa. Tämän hetkinen suosikki taitaa olla silkki, mutta tosiaan ihan mututuntumaa, kun en junnuja ole kunnolla seurannut.
Tosiaan taitava handleri saa usein koiran kuin koiran näyttämään hyvältä. Parhaiten mun mielestä kuitenkin voi esittää itselle tuttua koiraa, kun tuntee sen ja tietää sen viat ja oikut. Jos junnut viitsivät nähdä vaivaa ja tutustua kunnolla esittämiinsä yksilöihin, se varmasti vaikuttaisi myös kehässä näkyvään suhteeseen (kontaktiin). Oma koirani on mielestäni hyvä esiintyjä ja tykkään esittää sitä, kun se toimii kanssani kuin ajatus. Tosin näin se ei kaikkien kanssa toimi, sekin on tullut nähtyä...
En tiedä kuinka moni junnu nykyisin kouluttaa jh-koiransa itse, mutta ainakin omasta mielestäni kaikkein palkitsevinta on olla kehässä itse kouluttamansa koiran kanssa ja varmasti se näkyy myös koirakon yhteistyössä. Todellakaan vapaasti esittäminen ei kovin helppoa ole, vaikka usein se siltä näyttääkin (sehän on ihanne). Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä perinteisiä aseltavia rotuja (esim. setterit) esitettävän vapaasti, sillä koiran luonne näkyy yleensä paremmin. Pointtina tässä siis se, että vapaasti esitettäessä koirasta esiintymishaluttomuus näkyy selvästi, mutta aseltaessa haluttomuus "jää piiloon", tosin on niitäkin koiria joiden naamasta sen näkee vaikka kuinka pitkälle

En tiedä meneekö edes aiheeseen tää vuodatus, mutta en ihan sitä ymmärrä miksi kaikkien pitäisi päästä esittämään niitä näyttäviä ja hienoja muotirotuja. Kuinka monella on motiivina aito kiinnostus ja rakkaus esittämäänsä rotua kohtaan. Ja miten tämä taas liittyy mihinkään... mielestäni koiran ja handlerin erityinen suhde näkyy kyllä ulospäin, mikäli heillä sellainen on. Siinä ei rotu merkkaa mitään ja mikäli tuomari osaa asiansa tämmöisen parin pitäisi pärjätäkin.