Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Seropien terveys parempi kuin rotukoirilla?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Seropifoorumi
saskia
Seropien terveydestä!

Pitääkö paikkansa, että rotukoirat ovat tilastollisesti sairaampia kuin seropit?
Näin on minulle väitetty, nyt kun olen toisen koiran hankkimis-mietteissäsmile.gif

Itselläni on Sekarotuinen, en edes tiedä mitä kaikkea siihen on saatu, aikamoinen koiramix.. biggrin.gif
Koira on todella terve, 4-vuotias, koskaan ei ole poistettu hammaskiveä, koska sitä tulee niin vähän. Emme oikeastaan pese Saskian hampaita, paitsi mätsäreihin, joissa ollaan vasta yhdessä oltu..
Saskialle tosin tehtiin kohdunpoisto pari kuukautta sitten. Oli joku ihme tulehdus-jutuska, muuten on Saskia terve, reipas ja hyväkuntoinen.

Terveys on aina omistajalle tärkeää, joten me uuden koiran hankkijat olemme kaikki varmasti kiinnostuneita asiasta.
Kertokaa siis omia tietojanne, kokemuksianne ja kuulemianne.

Omista koiristakin kannnattaa kertoa, mutta mainitkaa mielellään koirassa olevat rodut, niin auttaisi asiaa eteenpäin. Jos joku nyt tietää seropinsa alkurodut xD

Poistaa saa jos on turha/olemassa jo, itse en huomannut..

terv. Ellu
Swi
Aloittajan kannattaisi varoa; tämä on aihe, josta on Puskassa tapeltu ennenkin cool.gif .

Yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. Risteyttämällä kaksi rotukoiraa ei tuloksena ole automaattisesti terve koira (joskin näin voidaan tutkimustulosten puutteessa ajatella, koska sekarotuista tuskin tullaan tutkimaan yhtä paljon kuin rotukoiraa). Jos vnhemmat kantavat tai sairastavat perinnöllistä sairautta, se voi periytyä, oli rotukoira tai ei. Puhdasrotuisia pentuja varten vanhemmat on useimmiten tarkastettu. Tosin jo risteytettäessä kaksi rotua vanhemmat ovat geneettisesti kauempana toisistaan.

Tässä hyvä linkki.

Villit kyläkoirathan ovat "sekarotuisia". Enkä usko, että ne kärsivät perinnöllisistä sairauksista lähellekkään siinä määrin kuin rotukoirat. Tällaista monen polven sekarotuista, jossa luonnonvalinta on hoitanut osansa, et tule kuitenkaan Suomesta löytämään. Suosittelen tutustumaan eri rotuihin, terveystilanne vaihtelee suuresti. Tai mikäli haluat sekarotuisen, ota koditon koira: niitä on runsaasti ja voit olla varma ettet tue mitään arveluttavaa toimintaa. Ja mikäli kuitenkin päätät ostaa sekarotuisen, hinta kertoo usein onko kyse pentutehtailusta.
saskia
Okei:) No itseasiassa olen tuota shelttiä ajatellut seropini seuraksi.. Kiitos kun varoitit.. biggrin.gif
NooorA
Seroeilla on paljonkin parempi terveys kun rotu koirilla excl.gif
Mon@
LAINAUS(JNR @ 14.9. 2008, 15:38) *

Perustelut kannalle olisi myös ihan kiva rolleyes.gif

En nyt ota kantaa kumpaankaan suuntaan. Sanon vain kokemuksesta sen, että meidän 8v seropilla ei ole ikinä vielä todettu mitään sairautta. Eläinlääkärillä ollaan käyty vain rokotuksilla, ja kerran suolistosta piti poistaa sinne juuttunut luunpala (sai joulukinkun mukana vahingossa luun).

Varmasti löytyy maailmasta yhtäpaljon sairaita seropeja kuin rotukoiriakin. Aivan turhaa mielestäni tästäkin asiasta tapellaan. Sama kuin alettaisiin tappelemaan, että naiset on miehiä terveempiä, ottakaamme siis kaikki nainen kumppaniksemme rolleyes.gif
NooorA
no nii i ^^ oot oikees kyl mut ainaki isojen koirien perusteel... rotukoiril menee lonkat niin helposti rolleyes.gif
Lydia
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko tässä uskomuksessa perää. Ainahan sitä on väitetty, että sekarotuiset olisivat terveempiä.
Harvemmin kuitenkaan kukaan käyttää sekarotuistaan esim. lonkkakuvissa tai silmätutkimuksissa. Tosin ei nuo tutkimukset kaikkea kerro.
NooorA
Niin ! Tämä on ihan turha keskustelu ! Ainakin minä olen sitä mieltä rolleyes.gif
bellfegor
LAINAUS(JNR @ 16.9. 2008, 20:28) *
Niin ! Tämä on ihan turha keskustelu ! Ainakin minä olen sitä mieltä rolleyes.gif

Ja sun 12-vuotias elämänkokemuksesi on se ainoa oikea asia? Ihan ilman sarvia ja hampaita, mulla on kokemusta sekä seropeista että rotukoirista eikä niiden terveydessä ole muita eroja kuin se mitä eri yksilöillä muutenkin on. Koirasta ei tule sen terveempää, jos sekoitetaan kaksi tai useampia rotuja keskenään. Aivan yhtä suuri mahdollisuus on saada sairas tai terve koira, jos yhdistetään kaksi rotikkaa tai rotikka ja kultsu tai riiseni ja mäykky. Ainoa tosiasia on se, että harva seropin omistaja kuvauttaa koiraansa, jos se selkeästi ei oireile eli ei ole olemassa minkäänlaisia tilastoja siitä kuinka paljon huonoja lonkkia tai kyynäriä seropeilla on ja missä yhdistelmissä niitä mahdollisesti esiintyy. Samoin silmät jäävät varmastikin peilaamatta useasti seropeilta, jos koira ei oireile mitenkään. Eli harha seropien terveydestä perustuu siihen, että niitä ei tutkita ja tilastoida kuten rotukoiria.
NooorA
LAINAUS
Ja sun 12-vuotias elämänkokemuksesi on se ainoa oikea asia? Ihan ilman sarvia ja hampaita, mulla on kokemusta sekä seropeista että rotukoirista eikä niiden terveydessä ole muita eroja kuin se mitä eri yksilöillä muutenkin on. Koirasta ei tule sen terveempää, jos sekoitetaan kaksi tai useampia rotuja keskenään. Aivan yhtä suuri mahdollisuus on saada sairas tai terve koira, jos yhdistetään kaksi rotikkaa tai rotikka ja kultsu tai riiseni ja mäykky. Ainoa tosiasia on se, että harva seropin omistaja kuvauttaa koiraansa, jos se selkeästi ei oireile eli ei ole olemassa minkäänlaisia tilastoja siitä kuinka paljon huonoja lonkkia tai kyynäriä seropeilla on ja missä yhdistelmissä niitä mahdollisesti esiintyy. Samoin silmät jäävät varmastikin peilaamatta useasti seropeilta, jos koira ei oireile mitenkään. Eli harha seropien terveydestä perustuu siihen, että niitä ei tutkita ja tilastoida kuten rotukoiria.

Ja miksi ihmeessä aina siis ihan aina pakko muistuttaa ikää !? Mitä väliä vaikka olisin 0v ! Ei ikä aina ratkase asioita .... sneaky2.gif
Once
LAINAUS(JNR @ 18.9. 2008, 09:16) *
Ja miksi ihmeessä aina siis ihan aina pakko muistuttaa ikää !? Mitä väliä vaikka olisin 0v ! Ei ikä aina ratkase asioita .... sneaky2.gif

Eihän se ikä ratkaisekaan, paitsi tässä tapauksessa kyllä. Kirjoitat "jokseenkin" epäselvästi, ja se kyllä taitaa mennä iän piikkiin.

En menisi heti allekirjoittamaan sitä, että seropeilla olisi parempi terveys, vaikka ei seropeista olekaan kokemusta. Luulisin että ihan samalla tavalla nekin voivat saada myös perinnöllisiä sairauksia kuin rotukoirat. Tuskinpa risteyttämällä saadaan aikaan superkoiraa, joka olisi aina terve.
Sirpa79
LAINAUS(Lydia @ 14.9. 2008, 20:00) *
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko tässä uskomuksessa perää. Ainahan sitä on väitetty, että sekarotuiset olisivat terveempiä.
Harvemmin kuitenkaan kukaan käyttää sekarotuistaan esim. lonkkakuvissa tai silmätutkimuksissa. Tosin ei nuo tutkimukset kaikkea kerro.

en allekirjoita väitettä että sekarotuiset olisivat terveempiä, itsellä sattuu olemaan kuitenkin tosi vähän sairastellut x-rotuinen. Se on siis sekoitus noutajaa ja dobberia. Eli isohko koira. Ja olen kuvauttanut/tutkituttanut siltä lonkat (A/B), kyynärät (terveet) ja polvet (terveet). Lekurissa ollaan käyty rokotuksilla ja kerran turvonneiden *apua nimitys unohtui* ööö... kaularauhasten (?) takia ja kerran isossa leikkauksessa kun vetäs iltapalaks "karkureissullaan" metsässä jonkun kuolleen supikoiran tms. ja maha turposi ja kaasuuntui.

Ja näistä mun puhdasrotuisista sitten ollaankin kultsun kanssa käyty vaivan jos toisen takia lekurissa, ja shelttien kanssa ei juurikaan kuin rokotuksilla.

Tiedän muuten yhen x-rotuisen pentueen joissa lähes kaikille pennuille tuli aikuisiässä sama vaiva, osa jouduttiin lopettamaankin sen takia. Että kyllä ne sairaudet sekarotuisillakin periytyy.

Mutta kuten Lydia sanoikin, harvemmin mitään X:ltä tutkitaan ja tilastoidaan josta sais vertailupohjaa puhdasrotuisiin.

NooorA
LAINAUS
Eihän se ikä ratkaisekaan, paitsi tässä tapauksessa kyllä. Kirjoitat "jokseenkin" epäselvästi, ja se kyllä taitaa mennä iän piikkiin.

En menisi heti allekirjoittamaan sitä, että seropeilla olisi parempi terveys, vaikka ei seropeista olekaan kokemusta. Luulisin että ihan samalla tavalla nekin voivat saada myös perinnöllisiä sairauksia kuin rotukoirat. Tuskinpa risteyttämällä saadaan aikaan superkoiraa, joka olisi aina terve.

Olenko väittänyt ?? jos siltä tuntuu niin en ole väittänyt , Olen vaan sanonut ! dry.gif
bellfegor

Periaatteen vuoksi kommentoin, jotta suomenkielen kieliopin mukaan tuo lainaamani lause on väite. Kannattaisikohan sun nyt keskittyä muutama vuosi ihan vain koulunkäyntiin ja sitten vasta käydä neuvomaan muita.
Henna-
Minustakin tämä harha seropien terveydestä johtuu siitä, ettei niitä tutkita. Kyllä se varmaan riippuu sekoitetuista roduista, mitä sairauksia ilmenee. Jos vanhemmilla huonot jalat, voi pennulle yhtä lailla periytyä vaikka c-lonkat kuin puhtaalle, tai silmäsairaus, tai jos on pitkäselkäinen, voi tulla selkävikoja... Minusta siis seropin terveyteen vaikuttaa rodut joita siinä on ja tietty sukulaisten ja vanhempien terveys. Voihan se tietty olla, että seropit olis terveempiäkin, mutta kun niitä ei tosiaan tutkita samalla lailla kuin rotukoiria, niitä on han´kala ruveta vertaamaan.

JNR: Ja tämähän oli keskustelu seropien terveydestä eikä sun kirjotustyylistä...
NooorA
LAINAUS
Periaatteen vuoksi kommentoin, jotta suomenkielen kieliopin mukaan tuo lainaamani lause on väite. Kannattaisikohan sun nyt keskittyä muutama vuosi ihan vain koulunkäyntiin ja sitten vasta käydä neuvomaan muita.

No älä sinä kuule ala puhumaan koulusta tai mistään muustakaan ! ottaa tuo koulu muutenkin jo päähän ! ja ihan kuin sinä taas tietäisit kaiken ! ph34r.gif

LAINAUS
JNR: Ja tämähän oli keskustelu seropien terveydestä eikä sun kirjotustyylistä...

blink.gif ja hä ?? Enhän minä ole alkanut puhumaan minun kirjottamisesta !
mutta tuo BELLFEGOR alkaa puhumaan minun kirjoittamisesta kun näppiksetkin
on rikki ! ääkin pitää kopsata !! !! !! lookaround.gif
Kati
^tuo alkaa menemään jo aikalailla ihan OT hommaks..

Mutta asiaan, sanon että se on tosiaan yksilö kysymys onko koira terve vai ei.. Että ei periaatteessa koiraa voi ottaa sillä perusteella että "tämä on sekarotuinen ja se on terveempi kuin puhdasrotuinen, joten otan sen" koska yleensä vielä sekarotuisissa ei saata olla tietoa pennun vanhempien taustoista onko heillä ollut jtn sairauksia jotka ova periytyviä.

Itselläni on kaksi sekarotuista, molemmat ollut terveitä. Mutta eihän sitä ikinä tiiä mitä ikä tuo tullessaan.
NooorA
Ja muutenkin se riippuu aina koirasta huh.gif
Kati
^sitähän minä just sanoin.
bellfegor
LAINAUS(Kati @ 24.9. 2008, 15:22) *

Sitähän me kaikki muut oomme sanoneet. wink.gif Puhdasrotuisuus ei pelasta koiraa sairauksilta, mutta eipä sitä tee se rotujen sekoittaminenkaan. Perinnölliset sairaudet periytyvät myös sekarotuisilla - jos ovat periytyäkseen. Samoin ihan tavalliset taudit kuten erilaiset mahavirukset, kennelyskä yms tarttuvat rotuun tai roduttomuuteen katsomatta.
Flavia
En nyt kaikkia viestejä jaksanut lukea mutta kirjotampa silti smile.gif

Niinhän se menee, että tieto lisää tuskaa. Mitä enemmän tutkitaan, sitä enemmän myös löytyy.
Seropeja harvoin tutkitaan ja sekin vähä mitä niitä tutkitaan ei mene mihinkään yleiseen rekisteriin vaan kulkee suusta suuhun tietona, joten kattavaa tilastoa niiden terveydestä ei ole.

Moni rotu on jalostettu pilalle. Mutta ei voi kiistää että on silti olemassa myös ns. perusterveitä rotuja. Äärimmäisyyksiin menevillä roduilla esiintyy enemmän ranekteellisia sairauksia ja pienilukuisilla roduilla kukoistavat perinnölliset sairaudet.
Perinnöllisten sairauksien yleisyys on kenties aikoinaan välinpitämättömien kasvattajien "syy",
NooorA
LAINAUS

Jep jep ! kaikkihan sitä on hokenut. happy.gif Joten et ole ainoa joka sanoo noin smile.gif
bellfegor

No sinähän nyt olet sanonut jotain muutakin. wink.gif

Ihan kaikella ystävyydellä muuten, ei tarvitse käyttää niin paljon huutomerkkejä peräkkäin. Asia selviää yleensä ilman huutamistakin.
emppu
Mä en ole mikään asiantuntija, mutta...
Kaippa sekarotuisia pidetään terveempinä siksi, että harvatpa seropiensa silmiä, polvia, lonkkia jne. tutkituttaa. Kun ei ole terveystuloksia niin on helppo ylistää seropien terveyttä. Kyllähän seropitkin kärsivät samoista vaivoista kuin yksirotuisetkin.
Ja en ole rasisteinen seropeja kohtaan, mulla nukkuu nytkin jaloissa maailman paras tammelantorin mustanmakkaran noutaja thumbup.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.