Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Sheltti pentu tulossa! Agiin?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > Agility
saskia
Sheltin olen hankkimassa, ajattelin että kokeilisin sen kanssa TOKO:a, mutta agi'kin kiinnostaa:)
Minkä ikäisenä on hyvä aloittaa treenaaminen, onko jotain mikä pitäisi omistajana tietää yms? Mistä tempuista/esteistä on hyvä aloittaa?
Bluebell
Periaatteessa agilityn voi aloittaa milloin vain, mutta aina suositellaan että se aloitettaisiin n. vuoden iässä jolloin voi jo myös kevyesti alkaa koiraa hyppyyttämään. Toki kontakteja, ym. joissa koiran ei tarvitse hyppiä voi mennä jo aiemmin, joten ihan on ihmisestä kiinni milloin aloittaa.

Suosittelisin hakeutumaan paikkakuntasi agility-yhdistyksen jäseneksi ja ottamalla yhteyttä alkeiskurssien järjestäjiin. Etenkin ensimmäistä koiraa kouluttaessaan agilityyn, ei kannata itsenäisesti alkaa opettamaan, sillä tällöin voi opettaa koiralle helposti jtn väärin ja pahoja tapojahan ei ikinä saa helposti pois. Tiivistetysti siis hallittavuustestiin ja sen läpäistyänne sitten vuoden iässä alkeiskurssille. Niin ja toki ennen agilityn aloitusta perustottelevaisuuden on oltava kunnossa, eli koiran on istuttava/mentävä maahan käskystä, pysyttävä paikallaan, tultava käskystä luokse ja kuljettava nätisti mukanasi ilman hihnaa (seuraamisen ei tarvitse olla tokomaista eli tiukasti vasemmalla puolella kontaktissa, riittää siis, että koira seuraa sinua eikä nuuhki maata, tms.) Hallittavuustesti ei kuitenkaan ole millään armeija tasolla, joten vähän "huonommallakin" suorituksella pääsee lävitse. Kunhan vain näkevät, että koira ei ole agressiivinen ja se on ohjaajansa hallinnassa.
Lydia
Itse en välttämättä nuoren koiran kanssa ottaisi kontakti esteitä esim. a-este on koiralle fyysisesti raskas.
Itse aloittaisin harjoittelun putkesta, pussista ja kepeistä. Aitojakin voi opetella aluksi rimat maassa.
Once
En aloittaisi missään nimessä kontaktiesteillä enkä kyllä kepeilläkään. Kepit tuntuvat ihmiselle ajatuksena helpolta, mutta oikeastaan se on koirille vaikea este. Kujakeppejä voi toki ottaa pennunkin kanssa, sehän on aluksi pääasiassa vain läpijuoksua. Putkista on toki hyvä aloittaa. Kontaktitkin voisi periaatteessa ottaa mukaan, jos pitää huolen siitä että koira ei pääse kiipeämään, vaan esimerkiksi niin että nostaa puomin pitkän kontaktiosuuden kokonaan maahan ja vain juoksuttaa pentua siitä yli (lankkujuoksua).
Vaikka kontaktit eivät ole hyppyesteitä, niin nehän rasittavat koiraa paljon. Eli ei kiipeilyä ennen kuin koiran luusto ja lihakset ovat varmasti tarpeeksi kehittyneet.

Mielestäni kannattaa kuitenkin malttaa odottaa, jotta koira olisi vähintään vuoden, ainakin jos kyseessä on ensimmäinen agilitykoira. Sen vuoden aikana voi hyvin treenailla kotona vähän arkitottelevaisuutta, josta on hyötyä agilityssäkin. Kannattaa hakeutua oman asuinalueen agilityseuraan ja alkeiskurssille. Esteistä aloittelijan ei kannata itse mennä opettamaan koiralle mitään, sillä siitä on yleensä enemmän haittaa kuin hyötyä smile.gif
Bluebell
Enpä ajatellut, että kontaktit rasittaa.. oops.gif Mutta periaatteessa pennuthan kiipeilevät muutenkin pihalla (etenkin jos rinnetontti) ym. niin eihän puomi poikkea tälläisestä millään lailla, kun siinä ei ne nousuosuudetkaan ole kauhean jyrkkiä?
Lydia
Tosiaan kontakteja voi maatasolla ottaa. Ei nimittäin tee hyvää jos keskenkasvuinen koira vahingossa putoaa esim. puomilta. Eihän se aikuisellekaan ole hyväksi.

Tosiaan sopiva aloitusikä on ihan rodusta riippuvainen, se vuoden ikä on varmaan aika lailla keskiarvo. Kääpiökoirien kanssa (sheltti ei nyt sellainen ole) voi kyllä mielestäni aloittaa joskus 9-10kk iässäkin. Iso massiivinen rotu ei vielä edes vuoden ikäisenä välttämättä ole fyysisesti valmis agilityyn, joten niitten kanssa kannattaisi odottaa, että koira olisi lähes 2-vuotias.
Once
LAINAUS(Bluebell @ 17.8. 2008, 16:01) *
Enpä ajatellut, että kontaktit rasittaa.. oops.gif Mutta periaatteessa pennuthan kiipeilevät muutenkin pihalla (etenkin jos rinnetontti) ym. niin eihän puomi poikkea tälläisestä millään lailla, kun siinä ei ne nousuosuudetkaan ole kauhean jyrkkiä?

Kyllähän pienet pennut hyppii ja pomppii ympäriinsä, mutta ne tekevät sen omilla ehdoillaan ja oman fysiikan rajoissa. Jos ajattelee pienen pennun näkökulmasta, niin onhan puomin ylösmeno jo todella jyrkkä, A-esteestä puhumattakaan. Rinnettä ylös kiipeämistä en rinnastaisi puomiin, sillä puomihan on paljon kapeampi ja loukkaantumisvaara on pudotessa suurempi (rinteeltä nyt ei voi edes periaatteessa pudota..). Rinne voi olla nurmen peitossa ja puomi on kova eikä pentu saa siitä välttämättä otetta yhtä hyvin joten se joutuu käyttämään paljon enemmän (vielä kehittyviä) lihaksiaan.

Mielestäni ei ole mikään kiire lähteä pennun kanssa agilitykentälle. Koiralla kun voi olla kisavuosia edessä vielä vähintään kymmenen vaikka aloittaisi agilityn vuoden ikäisenä. Antaa pennun ihan rauhassa olla pentu, ja arkitottelevaisuuden kautta ruveta kehittämään sen taitoja smile.gif
Bluebell
Once: Kiitos vastauksesta. smile.gif
tinttan
Minä olen ilmoittanut oman pentuni koirakouluun pentuagilitykurssille. Menemme lähinnä harjoittelemaan ohjaamisen aakkosia sinne, joita voimme kotona sitten treenata sillä aikaa kun pentu kasvaa tarvittavaan ikään. Sitten vasta alamme etsiä agiseuraa (toki pitää kysellä ajoissa, niihinhän on kamala jono).

Ei puomissa mielestäni pennun kanssa (siis joku 4kk pentu) ole mitään pahaa, kun menee pannasta kiinni pitäen eikä anna koiran pudota. Eli itsenäisesti en anna mennä. Pussia ja putkea voi mennä, samoin esteitä rimat maassa tai ilman rimoja. A-esteelle en laita ennenkuin koira on vuoden ikäinen, on todella rankka!

Mutta suosittelen tosiaan ihan perustottelevaisuudesta ja ohjausliikkeistä aloittamisen. Ne ne kuitenkin on ne haastavimmat, esteethän nyt on vain totuttelukysymys. (kontaktit tietty asia erikseen)
NooorA
Minun sheltti lähtee kohta kans koirakouluun pentuagilitykurssille ! olen jo harjoitellut jo agility esteiden hyppyä silleen että otan kaikki laudat pois hyppy esteestä paitsi yhtä ja koira saa kävellä esteen yli että se saa jo alku tuntumaa ! este on siksi laudoista koska se on itse tehty ! oli aika kova työ tehdä se kun piti vahata ja myös lakata ettei vaan tule tikkuja !
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.