Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Mitä nameja koiralle?
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
Indy
Eli kysymykseni kuuluu mitä nameja annatte toko kentällä koirallenne?

Meillä koira on hirvittävän kiinnostunut muiden koirien hajuista ja muusta ei-oleellisesta ja minun on vaikea saada kontaktia koiraani kentällä. Viimeksi ohjaaja antoi neuvon, että käytä parempia nameja nappuloiden sijaan. Otin käyttööni lihapullat, jotka ovat herkkua koiralle! Kontakti sujui lihapullien kanssa aikalailla paremmin, mutta ne ovat "ihmisten ruokaa" ja täten kalliita ja vieläpä niissä taitaa olla suolaa ja muita aineksia, jotka eivät niin hyväksi ole koiralle!

Mitä nameja siis käytätte toko kentällä koirallenne, jotta saatte sen kontaktin täysin ja jotka eivät ole kalliimmasta päästä?
Lydia
Mä kyllä käytän lihapullia (tai useimmiten broileripullia), mutta ylipäätään kannattanee käyttää voimakkaasti tuoksuvia nameja.
Maksa on useiden koirien mieleen ja sitä saa kuivattuna, käsittääkseni jotkut kuivaavat sitä itsekin.
Cerasi
Eihän lihapulla ole kalliita. Paitsi jos ostaa jotain superlihapullia, muttei noi ihan tavalliset nyt paljoa kyllä maksa! Sitäpaitsi kannattaa vielä katsastaa aina marketeista noi viimeinen käyttöpäivä -tarjoukset, niistäkin löytyy silloin tällöin lihapullapaketteja ja -pusseja. Ne säilyvät ihan hyvin, kun pistää pakastimeen (kannattaa pussittaa jo valmiiksi sopivan kokoisiin "annoksiin", niin on sitten helppo treeneihin ottaa yksi pussi aina mukaan).
Ja yksi lihapullahan on iso kuin mikä, siitä saa moooooonta namipalaa aikaiseksi! (mulla on siis ainakin aina taskussa kokonaisia lihapullia, joista sitten aina nyppäisen pienen palan ja annan koiralle.)
Hiipivä Siiseli
Niin, ideahan ei ole se, että koiralle lykätään kerralla suuhun kolme pullaa wink.gif Koirankin mielenkiinto riittää pidempään, kun namit ovat pieniä, jolloin sen vatsa ei täyty niin nopeasti. Koiralle riittää se, että se maistaa palkan - siihen taas on sopiva jo ihan pienenpieni murunen. Itse laitan lihapullan ensin puoliksi ja molemmat puolikkaat vielä yhdeksään osaan, joita niitäkin pienentelen tarpeen vaatiessa.

Lihapullat kyllä ovat suolaisia ja rasvaisia, mutta niitä ei tarvitse syöttää ihan mahdottomasti yhden treenin aikana. Ja käytetty makupalamäärä tietty vähennetään päiväruuasta, muutoinhan koira alkaisi pian itse muistuttaa lihapullaa, jos sen kanssa treenaillaan useita kertoja viikossa smile.gif

Toinen melko usein käytetty on kinkkutahnatuubi: tuubista puristetaan ihan pikkuisen tahnaa esille, ja siitä koira sitten saa palkaksi aina lipaista vähäsen. Tosi helppo säännöstellä, ja riittää pitkään - meillä tosin ongelmana oli se, että koira puraisi tuubiin reiän, jolloin säännöstely ei enää ollutkaan niin helppoa..

Nameja voi myös välillä vaihdella, joskus otat nakinpaloja, ja joskus juustoa. Mistä koira nyt sitten pitääkään.
Lempo
Meillä vanhempi saa ihan mitä sattuu kun on niin ahne.
Impille käytin siitä syystä mätitahnaa, koska itse olin niin kömpelö ja namit tippuilivat kentälle--->hyvästi kontakti.
Sitten eilen ensimmäistä kertaa käytin itse kuivattua maksaa. Hyvin kelpasi, ei edes koko aikaa muistanut vinkua.
tuunanen
Meillä on useimmin lihapullia ja froliceja nameina. Joskus myös juustoa, nakkeja, makkaraa.

Ja tosiaan kuten sanottu, ei makupalojen tarvitse olla isoja. Itse silppuan kaiken aina pieniksi paloiksi, riittävät pidempään ja motivaatio säilyy koirallakin. smile.gif
Swi
Valmiiksi kuivattu maksa se vasta onkin kallista, itse tekemällä saa halvemmalla. Siinä on vaivaa, ja sen yhteydessä koko huoneisto haisee aivan järkyttävältä ohmy.gif . Mutta koirillehan se maistuu...

Sitä en ihmettele, jos koira ei jaksa nappuloita saadakseen työskennellä. Mutta edellisten kanssa samoilla linjoilla, valmiit lihapullat ja nakit ei paljoa maksa, eikä treenamisessa saadut suolat ym. koiraa tapa. Eri asia on se, että mitä koiralleen muuten syöttää. Ja mitä määriä siellä treenissä syötetään, niidenhän ei tarvitse olla todellakaan isoja. Ja sitä paitsi, syöväthän ihmisetkin karkkia ja suklaata, vaikka se tiedetään epäterveelliseksi. Kohtuus kaikessa wink.gif !

Itse olen havainnut hyväksi herkkusekoituksen. Eli vähän lihapullia/nakkia/vastaavaa, ihmisten ruokailusta jääneitä juttuja (jauhelihapihvit tms. pilkottuina) ja mä tykkään laittaa vielä Natural Menua joukkoon (onkohan tää mainos baa.gif ). Se vastaa vähän noita nappuloita, paitsi että on parempaa (puolikuiva). Lihapullien ja nakkien tuoksu tarttuu nappuloihin, ja lisäksi koira voi aina jännittää, että mitä sieltä taskusta tulee.
Lempo
LAINAUS(Siuwi @ 10.9. 2008, 18:45) *
Valmiiksi kuivattu maksa se vasta onkin kallista, itse tekemällä saa halvemmalla. Siinä on vaivaa, ja sen yhteydessä koko huoneisto haisee aivan järkyttävältä ohmy.gif . Mutta koirillehan se maistuu...

Uskoisit vaan mikä haju meillä eilen oli...biggrin.gif
Anna^^
Täällä menee froliceilla. smile.gif
Bluebell
Lihapullia, nakkeja tai juustoa. Shelttiselle kelpaa myös kuivamuona ja ylipäätään ruoka.
Lakritsa
Meillä on nakkia, juustoa, lihapullia treeneissä ja kotona kaikkea nappuloista nakkeihin..
monami
Itse käytän keittokinkkua tai keittokalkkunaa =D. Tosin taitavat olla jollain tasolla aika kalliita, mutta ne ovat ainoita nameja mitä mona rakastaa todella. Ne saa helposti revittyä sopivasti paloiksi ja on nopea pureskella, eikä niissä ei paljon suolaakaan ole. Lisäksi varmaan aika epäterveellinen (en kyllä ole varma biggrin.gif) wilhelmin juustomakkara meillä on aivan ykkönen. Harvoin näkee Monan silmissä sellaista hullunkiiltoa kun se vaan haistaakin juustomakkaraa. Siitä se menisi vaikka solmuun, mutta tämä on ihan vain harvinaista herkkua eikä niinkään treeneissä käytetty.
Lisäksi paremman puutteessa kuivamuona ja juusto kelpaavat.
NooorA
nakit,juustot tai kinkku . Juulian lempparit on kyllä nakit ! Ihan selvästi ! ^^
BlackFlatt
Meillä käytetään normaalisti nakkia,makkaraa,lihapullia tai juustoa. Joskus jotain ruokailusta jäänyttä, esim. kanaa. Itse käytän koirilla treeneissä aina jotain pehmeämpää namia, esim. raksujen pureskelu joillain koirilla kestää todella kauan. smile.gif

Periaatteessa noille käy palkaksi mikä vain, mutta mitä parempi nami niin sitä parempi innostus. Ja palkat todella pieniä, ettei heti tule täyteen (vaikka meillä ei kyllä sellaista varmaan eteen tule...) biggrin.gif
peeve
Meillä useimmiten käytössä (kevyt)nakit, ovat halpoja (n. 1 euron/paketti) ja yksi paketti riittää useampiin treeneihin. Kun haluan jotain voimakkaammin tuoksuvaa niin käytän useimmiten jauhelihapihvejä (pulla tai pihvit, sama asia mutta pihvit helpompi pilkkoa). Edellisellä koiralla käytin juustoa mutta totesin sen aivan liian rasvaiseksi lopulta..
Jennnna
Itse käytän myös nakkeja ja lihapullia..
Vaikka ruoka nykyään onkin entistä kalliimpaa, niin kyllä ainakin sellaisen lihapullapaketin saa kaupasta alle eurolla! Mielestäni ei mikään älytön hinta, sillä monet eläinkaupoissa myytävät namipussitkin ovat jo 3,4 ja jopa 5 euroa!

Tosiaan, ne lihapullat, nakit yms. kannattaa pilkkoa pieniksi paloiksi..
Meillä ainakin toimii, ja kun Bella vielä hotkasee pikkunamit hetkessä, ei kontaktikaan kauheasti katkeile..
Jostain olen kuullutkin, että ne namit kannattaa olla just jotain pieniä ja pehmeitä =helposti syötäviä, silloin koira ei ala niin keskittymään siihen namiin vaan mielenkiinto (Ainakin helpommin) säilyisi siinä ohjaajassa.. smile.gif
Valdemart
Mä käytän tavallisia kuivamuonanappuloita, kurkkua, nakkeja, juustoa jne. ja sitten ihan näitä eläinkaupoista saatavia herkkuja.
Kotona treenatessa ei tartte ihan niin paljon panostaa herkkujen maistuvuuteen, koska koira tykkää tehä ja kaikki maistuu sen mielestä hyvältä.
Silloin kun on häiriöitä, niin käytetään jotain voimakkaasti tuoksuvaa herkkua tms. joka varmasti saa koiran tottelemaan happy.gif
wenakko
Yksi vaihtoehto on kanssa lauantaimakkara. Kilo maksaa muistaakseni 1,99€ ja kilosta toi jenkki tyttönen treenaa ainakin kymmeniä kertoja. Kunhan muistaa pilkkoa tarpeeksi pieneksi. Ja kyllä maistuu! smile.gif

//. Niin ja säilyy hyvin pakkasessa ja sulaminen ei kestä hirveästi. Meillä riittää kun 30min-1h ennen reenejä nostaa pöydälle niin sitten on käyttövalmiita. biggrin.gif
Mariza
Olen itse käyttänyt Otolla Eukanuba kultsuruokaa, koska tohon uppoaa kaikki mitä se vaan saa. VipStorelta saa kivoja naudanmaha - paloja kuivattuna ja ne vasta ovatkin herkkua!
NooorA
Zimille käytän Makkaraa,nakkia tai perus lihapullaa ¨,
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.