Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Suomenajokoira
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 6: Ajavat ja jäljestävät koirat
Sivuja: 1, 2
Piikametsän Kennel
Meillä on koira joka ajaa yöjälkeä ei kuitenkaan saaa jänistä liikkeelle......
Onko mitää millä saisi tämän tavan pois muuten hyvä ja kiltti koira.
Tai onko mitään muita harrastuksia mitä voisin harrastaa tällä koiralla. Koira ljää minun koiraksi ja haluaisin alkaa harrastaan jotain sillä ja kouluttaa sitä Ideoita otetaan vastaan kaikki rolleyes.gif
Turunen
Harjoitus, harjoitusta ja harjoitusta eli paljon metsää ja metsästyspäiviä. Tosin epäilen ettet saa tuota ominaisuutta poistettua mitenkään, löysäkoira kun tahtoo vain löystyä ajan mittaan. Minkä ikäinen ajuri on kyseessä?
Ajokoiralla voi harrastaa mitä vain, ei vain metsästystä, näyttelyitä, tokoa, agia, jäljestystä yms. lista on loputon, mistä itse olet kiinnostunut? tutustu ja mene harjoittelemaan.
NooorA
aha ! toinen ajokki keskustelu happy.gif
Piikametsän Kennel
LAINAUS(Turunen @ 10.9. 2008, 19:45) *
Harjoitus, harjoitusta ja harjoitusta eli paljon metsää ja metsästyspäiviä. Tosin epäilen ettet saa tuota ominaisuutta poistettua mitenkään, löysäkoira kun tahtoo vain löystyä ajan mittaan. Minkä ikäinen ajuri on kyseessä?
Ajokoiralla voi harrastaa mitä vain, ei vain metsästystä, näyttelyitä, tokoa, agia, jäljestystä yms. lista on loputon, mistä itse olet kiinnostunut? tutustu ja mene harjoittelemaan.

juu ollaan oltu paljon mettässä sen eniten iskän kanssa kun opiskelen itte vieläexcl.gif Iskä oli suunitellu että koira myytäis perhekoiraks mutta halusin pitää sen meillä kun vanhakoira kiintynyt ei kestäis jos lähtis kun menettäny jo yhen kaverin . Koira jää mun harrastuskoiraks olisin kiinostunut kaikesta mahdollisesta koira on neljän dogrun.gif mutta täysi pentu. Aattelin aloitaa jonkun uuden harrastuksen sen kanssa ettei tylsisty mut kiitos tiedosta rolleyes.gif
Piikametsän Kennel
LAINAUS(Nermunda @ 10.9. 2008, 21:22) *
aha ! toinen ajokki keskustelu happy.gif

juu
NooorA
meidän ajokki sai eilen kolme ajoa ! Ja olen todella tyytyväinen rolleyes.gif
Turunen
LAINAUS(piikametsa @ 10.9. 2008, 14:20) *
Meillä on koira joka ajaa yöjälkeä ei kuitenkaan saaa jänistä liikkeelle......

En usko että koira ei saa jänistä liikkeelle vaan jostain syystä hylkää yö jäljen jossakin vaiheessa tai kun saa ajettavan ylös palaa omistajan luo.
Miten pitkiä hakulenkkejä tekee? Siis ajallisesti ja noin matkallisesti?
Ajoikoiran koulutus on aikalailla itsestä kiinni ja siitä miten pitkään malttaa istua paikoillaan, näin siis itse koulutan koirani, että menen metsääs istun reppujakkaran päälle ja annan koiran touhuta metsässä omiaan. Alussa ei uskalla lähteä etäs, mutta kun tajuaa ettei omistaja katoa minnekkään laajentaa vähitellen lenkkiä ja joku kauniskerta sieltä löytyy ajettava, sulan maanaikaan on hieman hankalaa kun ei näe jalkiä, todistaa mitä ajaa jos ei näe ajettavaa. Pentu koiran kanssa yritän joitakin kertoja löytää ajettavan jotta saisi sen kipinän juuri oikealle lajille. Sitkeyttä saa pentu vähitellen, jos hukkaa ei oteta samantien kiinni ja lähdetä uutta etsimään tai pois metsästä vaan jäädään hukkapaikalle niin pitkäksi aikaa että löytää uudelleen ajettavan. Jos heti ensimmäisen hukan jälkeen luovuttaa ei koira opi sitkeäksi ja hylkää aina pienenkin hukan jälkeen ajettavan. Saman vika voi tulla runsailla jäniskannoilla, kun ajettavia saattaa pyöriä useita samassa ajossa, eli ei tarvitse selvitellä hukkaa, sen kun vaihtaa ajettavaa, helpompaa kuin selvitellä edellisen sotkuja. Ja aina kun pentu onnistuu sitä KEHUTAAN! Vaikka olisi vain pieni ajon pyrähdys, kunhan se vain on oikeaa riistalajia kehutaan ja ylistetään, innostetaan jatkamaan.

LAINAUS(piikametsa @ 12.9. 2008, 08:17) *
... koira on neljän dogrun.gif mutta täysi pentu. Aattelin aloitaa jonkun uuden harrastuksen sen kanssa ettei tylsisty mut kiitos tiedosta rolleyes.gif

Jotkut koirat oppivat ajamaan myös vanhemmilla päivillä, mutta aika harvassa ne taitaa olla ja silloinki epäilen ajamattomuuden johtuneet kouluttajan taitamattomuudesta ja omistajan innonpuutteesta kuin koirasta ja sitten kun on päässyt riittävän usein metsään innostavan ihmisen kanssa on syttynyt.
Mutta kaikista koirista ei ole metsäkoiriksi vaikka olisi miten taitava ja osaava kouluttaja ja vaikka saisi miten paljon metsää, mutta näistä voi ja yleensä tuleekin aivan ihania kotikoiria, jotka tosin tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteetteja.
En todellakaan ole "mestari" tällä alalla, mutta useita ajokoiria kasvattaneena ja sivusta seuranneena uskon ja toivon tietäväni jotain... Tosin jokaisella on hieman omat menetelmät kouluttaa koiransa, tsemppiä sinulle ja tervetuloa Puskan harvojen ajokoiraihmisten seuraan!
Piikametsän Kennel
koira on kuusamossa oppinut pikku hiljaa ajaan kun molemmat koirat sie treenaamassa vanhemmalta ammuttu jo yks rusakko rolleyes.gif dogrun.gif
NooorA
Onneksi ! nimittäin kaikki ei opi ajamaan ! Eilen kuulemma oli tullut ajo ! todella hyvin oli kuulemma mennyt ! yksi ajo oli ollut lähellä mut ei kuiteskaan tullut !
Piikametsän Kennel
LAINAUS(JNR @ 17.9. 2008, 16:51) *
Onneksi ! nimittäin kaikki ei opi ajamaan ! Eilen kuulemma oli tullut ajo ! todella hyvin oli kuulemma mennyt ! yksi ajo oli ollut lähellä mut ei kuiteskaan tullut !

oli tullu taas takapakkia angry.gif että ottaa pannuun muuten niin hyvä koira
NooorA
Sanon suoraan että takapakit eivät ole yhtään kivoja ! Onkos kukaan tulossa voittajaan ajokin kanssa ??
Piikametsän Kennel
LAINAUS(JNR @ 18.9. 2008, 09:24) *
Sanon suoraan että takapakit eivät ole yhtään kivoja ! Onkos kukaan tulossa koiramessuille ajokin kanssa ??

Koska ja missä on jos vaikka pääsis ees katteleen

rolleyes.gif
rakkaustarina&amore
QUOTE (piikametsa @ 20.9. 2008, 18:35) *
Koska ja missä on jos vaikka pääsis ees katteleen

rolleyes.gif

Tuo voittaja on Helsingissä. happy.gif
NooorA
Niin on. Eli messukeskuksessa en muista päiviä mutta kummiskin rolleyes.gif
NooorA
Onkos kukaan tulossa messariin esittämään oman ajokin ?? Onkos kukaan tietoinen kuka on ajokki kehän tuomari ?? unsure.gif
tinttan
^
Googlaa.
Piikametsän Kennel
koira on alkanut pelaan hyvin mettäs aattelin laittaa tänne viestiä ei kannata luovuttaa vaikka tuntuu välillä pitkäveteiseltä mut sisuus palkitaan ainakin meillä kävi näin.
rolleyes.gif rolleyes.gif dogrun.gif dogrun.gif
NooorA
meillä ei mennä messukeskukseen tänä vuonna ! cry.gif Tuomari on tuntematon ja hänestä ei löydy tietoja. Mutta onkos kukaan muu ajokin omistaja menossa messariin 2008 ?? rolleyes.gif
bellfegor
Muistaakseni Messarissa on ajokkituomarina tänä vuonna Paavo Mattila, joka on all-round-tuomari eli ei aivan tuntematon ja outo.

Kaverini just kehui Mattilan arvostelua 5-ryhmässä choweilleen.
Lydia
^Ilmoittautumisaika loppui jo, mutta suomenajokoirien tuomari on yksi all-rounder eli kyllä varmasti arvostelee paljonkin koiranäyttelyissä. Itsekin olen hänen kehässään joskus ollut.
NooorA
LAINAUS
Muistaakseni Messarissa on ajokkituomarina tänä vuonna Paavo Mattila, joka on all-round-tuomari eli ei aivan tuntematon ja outo.

Meillä on yks ja puolvuotias ajokki Jälkipelin Rokki. Eli emme ole ajokki kehissä käyty paljookaan. Ja minulle se on aika tuntematon....... ph34r.gif
bellfegor
Mattila on kasvattanut nimellä Helisalon useampia rotuja. Koiranet tietää kertoa roduiksi:
HELISALON 15.5.1973
"beagle 32 pentuetta
"cairnterrieri 3 pentuetta
"chow chow 22 pentuetta
"jackrussellinterrieri 1 pentue
"kultainennoutaja 5 pentuetta
"lagotto romagnolo 6 pentuetta
"lhasa apso 1 pentue
"newfoundlandinkoira 1 pentue
"saksanpystykorva, keeshond/wolfspitz 1 pentue
"schipperke 3 pentuetta
"suomenajokoira 12 pentuetta
"suomenpystykorva 2 pentuetta

Joten olettaisin olevan jonkinlaista referenssiä arvostella ajokkeja. wink.gif
NooorA
mitäs teidän ajokeille kuuluu ?? rolleyes.gif meillä ajokki teki perjantaina ajon. thumbup.gif
australianpaimenkoira
Vanhempi ajokoira, Sara todennäköisesti lopetetaan tän kuun aikana, isän mielestä on parempi, että se päästetään autuaimmille maille, sen verran hatara sen terveys tuntuu olevan. cray.gif Pinni vaan jää nyt sitten yksin, jota se itse asiassa ei koskaan ole ollut. Sillä on aina ollut Sara seuranaan...

Pinnille kuuluu ihan hyvää, yhtä hullu se on kuin aikaisemmin, ja koko ajan olis menossa jänismetsälle... Tulis vaan lunta, että se sais tarpoo taas kinoksissa, josta se kaikkein eniten tykkää! happy.gif
ansku^
osanotot .. cry.gif
NooorA
osanotot cry.gif
Meillä Rokki poika menee huomenna mmetälle ! Kirjoitan sitten miten Rokki pärjäili siellä. rolleyes.gif
australianpaimenkoira
Pinni sai tämän talven ensimmäisen jäniksensä maanantaina, heti kun tuli lunta! happy.gif Oikein komian kokoinen rusakko olikin...
NooorA
Ajokokeet ei menny ihan putkeen sad.gif( koska koira oli väsynyt vaikka viime yön se nukkui hyvin dry.gif
australianpaimenkoira
NorikoN: Saiko se edes jänistä ylös? Todella harmillista, mutta onpahan tässä vielä talvea jäljellä! thumbup.gif

Meillä on Pinni hyvin ansaitulla lomalla(tosin se ei paljon lomasta perustaisi, mettään se vaan haluais) nyt pari viikkoa, kun ei ole edes lunta...
NooorA
kolme happy.gif Mutta se ei kai sitten riittänyt dry.gif Harmillista unsure.gif
australianpaimenkoira
Onpas täällä taas hiljaista!

Meidän jäniksen mettästys loppui lyhyeen: meiltä noin 10 kilsan päässä oli nähty 6 sutta, jotka oli tulossa meidän suuntaan. Tällä hetkellä on jo toisessa kunnassa aika kaukana, mutta nuo metsämiehet epäilee, että ne sudet tulee vielä takaisin. Ei ne niin paljoa kaupunkioloista tykkää, etteikö ne takaisin tänne maalle tulisi! angry.gif
Just silloin kun koira olis alkanut ajaa kunnolla jänistä, niin sitten tulee joku tällainen...
NooorA
Meidän koira kävi jossain ajo kisoissa tai jossain, en nyt muista mutta siottu neljänneksi.
Rokki on myös käynyt metällä kuusi kertaa jo tänä vuonna ja jokaisella kerralla
on tullut ajo happy.gif Onneksi nuo ei ole yleisiä muuten aina ketuttaisi
kun nuo rusakot menee nenän edestä...... blink.gif
australianpaimenkoira
Meidän rakas Sara (Jussinrinteen Sara) halvaantui todennäköisesti jo sunnuntai iltana, mutta eilen maanantaina se oli pakko lähettää vanhojen jäniksenkäpälien kanssa paremmille metsästysmaille 13 vuoden iässä. crybaby.gif Vaikkei se ajamaan ikinä oppinutkaan eikä saanut kuin yhden jäniksen elämänsä aikana, oli se silti mulle korvaamattoman tärkeä! cray.gif

Toivottavasti sulla on nyt parempi olla tähtenä taivaalla, ja ehkä se jäniksenkin ajaminen onnistuu siellä paremmin! Oot Sara aina mun mielessä, koko ajan!

Tuskallinen ikävä jo nyt! cry.gif
NooorA
Otan osaa cry.gif cray.gif
Totta. vaikkei ajokki opi ajamaan silti se on aina tärkeä . confused.gif
australianpaimenkoira
Kiitti!

Jotenkin on vaan niin tyhjä olo kun ei oo sitä toista koiraa ruokittavana ja kun Pinnikin katselee aina mua ihmeissään, että missä se Sara on kun ei sitä löydy mistään! Ja tuntuu siltä kun se tajuais että jotain on tapahtunut, kun se itse näkikin sen kun Sara tuli viimeisen kerran hyvästeleen mut ja Pinnin! crybaby.gif

No, mitäs Rokki-pojalle kuuluu? wink.gif
NooorA
Sunnuntaina Rokkilla on näyttelyt. unsure.gif Ties mitä siitäki tulee rolleyes.gif
Meillä taas X-rotuinen Juulia alko vinkumaan ja hätäänty ku näki kun meidän 5v gerbiili kuoli cray.gif
australianpaimenkoira
Meilläkin on 2.5. Pinnin kanssa kotinäyttely, en oo yhtään sen kanssa harjoitellut liikkumista taas moneen kuukauteen, joten en tiiä miten siinäkään käy. rolleyes.gif
Mihin näyttelyn oot Rokkin kanssa menossa?
NooorA
en oo kaikista ihan varma smile.gif Isä vaan sanoo et tonne me sit mennää ja et sä sit esität Rokkin. Mut voin tänne sit kertoo aina
et mihin näyttelyihin ollaan menossa. ainakin kaikkiin helsingin/vantaan smile.gif
Esim kesällä on kaks näyttelyä rolleyes.gif

Entäs mihin näyttelyihin sinä & Pinni ootte menossa ??
Turunen
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 14.4. 2009, 11:29) *
Meidän rakas Sara (Jussinrinteen Sara) halvaantui todennäköisesti jo sunnuntai iltana, mutta eilen maanantaina se oli pakko lähettää vanhojen jäniksenkäpälien kanssa paremmille metsästysmaille 13 vuoden iässä. crybaby.gif Vaikkei se ajamaan ikinä oppinutkaan eikä saanut kuin yhden jäniksen elämänsä aikana, oli se silti mulle korvaamattoman tärkeä! cray.gif

Toivottavasti sulla on nyt parempi olla tähtenä taivaalla, ja ehkä se jäniksenkin ajaminen onnistuu siellä paremmin! Oot Sara aina mun mielessä, koko ajan!

Tuskallinen ikävä jo nyt! cry.gif

Rakkaan koiran menettäminen on aina raskasta crybaby.gif Otan osaa suruusi.

Mä siirsin suomenajokoirani Sissin isäni nimiin, kun hänen luonaan jatkuvasti asuu ja isä sen kanssa metsästää, käyttää näyttelyissä ja kokeissa ja onhan minulla tuo ihana italianajokoira wub.gif Ellan kanssa menen 1.5. ensimmäistä kertaa näyttelyyn lookaround.gif
NooorA
Mut mitäs sissille kuuluu ?? rolleyes.gif
Turunen
No Sissi kävi tammikussa Ilomantsissa kehässä pyörimässä ja sain tuloksen H, tuskin koskaan saa parempaa... mutta se riittää isälleni, koska tarkoitus on vain jatkaa metsästys ja koeuraa. Kaksissa kokeissa kävi, ei mitenkään hirmu hyvin pärjännyt eka koe ei tulosta toinen Ajok 3. Mutta metsällä toimii loistavasti en edes tiedä miten monta kymmentä jäistä Sissin ajoista viime talvena ammuttiin, mutta paljon niitä oli parhaana päivänä 4, viides oli kuulemma liian pieni rolleyes.gif
NooorA
Ok. eli hyvää kuuluu happy.gif
NooorA
Tänään Rokki sai EH biggrin.gif oon tyytyväinen meijän luppakorvaan smile.gif
australianpaimenkoira
NorikoN: Mä oon menossa Pinnin kanssa Mouhijärven ryhmänäyttelyyn, eli kotinäyttely kerrankin. Hyvinhän sillä Rokkilla sitten oli mennyt, kun EH:n oli saanut! happy.gif Toivottavasti meilläkin menis edes noin hyvin... Tuomarina on sama, joka on antanut Pinnille kerran H:n, tosin silloin oli sen ensimmäinen virallinen (ja vielä sisä-) näyttely.
NooorA
Hyvin meillä meni biggrin.gif
Onnea teille sinne näyttelyyn !! !! Rokkin ihan eka näyttely oli vuos sitten ja sai ERI.n rolleyes.gif Mutta epäilen että sulla ja Pinnillä menee hyvin. Tai toivotaan ainakin smile.gif
NooorA

Tein koulu esitelmän Rokkista joten laitan sen nyt tänne biggrin.gifD

https://fronter.com/helsinki/links/files.ph...3_prcent_A4.doc
australianpaimenkoira
Pinni sai EH:n ja oli luokkansa 3. vaikka se ei osannut liikkua ollenkaan ja muutenkaan ei ollut yhtään samanlainen kuin ne kaikki muut. unsure.gif Kai siinä sitten jotain hyvääkin piti olla kun kerran se oli luokkansa paras EH:n saanut. Mä oon tosi ylpee meidän Pinnistä, en olisi odottanut sieltä edes H:ta sillä liikkeellä, mutta se sitten ylitti todella meidän kaikkien odotukset... happy.gif
NooorA
EH On hyvä biggrin.gif Ootteko tulossa apukseen ??
australianpaimenkoira
Me ei olla tulossa Aptukseen ainakaan, mä itse tulisin mutta kun on tuo välimatka vähän pitempi ja vanhemmat ei sen takia suostu ainakaan koiran kanssa tuleen.

NooorA
Meijän ajokki ei oo nyt kun saanu vaa EH.ita :II Tuleekohan siitä koskaan sertin koiraa unsure.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.