Teki niin pahaa katsoa, että laitoin puolivälistä pois.
Tuossa handler kirjaimellisesti NOSTAA koko koiran painon vain kahden painopisteen varaan. Hän ei edes tartu koiraa hännän aivan tyviosasta, vaan kirjaimellisesti hännästä. Koira ei esiinny liikkeissäkään kovin kauniisti, joten mulle tulee olo, että handler on nyt totaalisesti laiminlyönyt koiran treenaamisen ja paikkaa sitä sitten väkivallalla kehässä. Jenkki painaa oman cockerspanieliarvioni perusteella reilustikin yli (?) kymmenen kiloa, ja kuvitelkaa, että se paino on noiden kahden osan varassa. Kun spanielin häntä on vielä verraten alas kiinnittynyt, niin mahtaa koiran olo olla aikamoinen.
Sen verran terri-ihmisenä puolustaudun, että se, mikä monesti meillä voi näyttää hännästä nostamisena, on itse asiassa lonkkaluihin tukemista. Ikinä en koiraa nostaisi kaulasta ja hännästä tai edes lonkasta pöydälle tai pöydältä alas, mutta myönnän syyllistyväni joskus vaikean koiran korjaamiseen lonkasta ja hännäntyvestä, tai siis lihasta, en luustosta nostamalla. Tällöin korjaus on vain alle sentin luokkaa korkeussuunnassa ja tämänkin teen vain niille muutamille, joiden tiedän sen kestävän.
On erittäin ikävää nähdä varsinkin aloittelevien handlerien - mutta myös kokeneiden kehäkettujen - oikeasti nostavan koiraa oikeasti hännästä ja kaulasta tai pannasta. Tämä menee jo koiran kurjasti kohteluksi. Ja niinhän se menee, uudet oppivat vanhoilta ja siinähän on kierre valmis. Minä puutuin taannoin yhdessä näyttelyssä varmaan about 15-vuotiaan tytön harjoitteluun kehän laidalla. Melkein saattoi kuulla, kun koiran selkäranka huusi, kun tyttö otti kouraotteen keskeltä spanielin häntää ja vain nosti

Vastaukseksi kivahdukseeni koiran rumasta kohtelusta sain vain sadattelua ja toteamuksen, että näin me kaikki tehdään.
En väitä, että olisin "alalla" ollut iät ja ajat, mutta kyllä mulla silti on jonkinmoinen ns. vanhemman vastuu katsellessa tollaista hommaa. Tiedän, olen ikävä ja tosikko, mutta siinä tilanteessa, kun koiraa aletaan satuttaa sitä esittäessä, on jotain todella pahasti pielessä!