Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: valkoinen cairn?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 3: Terrierit
omppu1
Onko olemassa valkoisia cairnterrierejeä? Taitaa olla värivirheellisiä, mutta..
Niiskuneiti
Kelpaisko kyseiseksi roduksi sittenkin valkoinen länsiylämaanterrieri? * http://www.westiekerho.fi/ *
omppu1
LAINAUS(Niiskuneiti @ 2.11. 2008, 17:44) *
Kelpaisko kyseiseksi roduksi sittenkin valkoinen länsiylämaanterrieri? * http://www.westiekerho.fi/ *

No kyllä kelpaisi! Olemme siis koiraa etsimässä, mutta ylämaan terrierin "itsepäinen" luonne askarruttaa..?!
Lottie
Cairnit ovat ihan yhtä itsepäisiä ellei itsepäisempiäkin ;-) Ja tosiaan valkoisia cairneja ei ole, täysin valkoinen ja täysin musta ovat kiellettyjä värejä.
omppu1
Osaatteko kertoa esimerkkejä, millä lailla ko. koirat ovat itsepäisiä?
Ja KAIKKI muukin mielipide ko. koirista olisi kiva (nim. koirarotua etsivä)
Lottie
Terriereitä ne ovat sanan jokaisessa merkityksessä! Saa komentaa ihan kunnolla eikä ole moksiskaan, aina jos ei huvita niin 'ei tarvitse', omaa tahtoa löytyy liiaksikin, mutta itse olen ollut niin tiukka noille että ei siitä ongelmaa ole tullut. biggrin.gif Kannattaa tutustua terriereihin ensin jos sellaista mielii (kuten mihin tahansa rotuun), jotta tietää sitten mitä tuleman pitää. wink.gif

Cairneista lisätietoa löytää Cairnterrierikerhon sivuilta tai Cairnfoorumilta, sieltä lueskelet niin tulee vähän konkretiaa enemmän smile.gif
LaRa & Olli
LAINAUS(omppu1 @ 2.11. 2008, 18:18) *
No kyllä kelpaisi! Olemme siis koiraa etsimässä, mutta ylämaan terrierin "itsepäinen" luonne askarruttaa..?!

Ei ne westiet sen itsepäisempiä ole kuin muutkaan terrierit rolleyes.gif
Paha mun on verrata muihin rotuihin, kun itsellä westie ekana koirana, mutta johdonmukaisella kasvatuksella niistä saa oikein mallikkaita kavereita niin kotisohvalle, metsälenkeille kuin monenlaisiin harrastuksiinkin. Westieitä on nähty mm. agilityssä, TOKO:ssa, MEJÄ:llä, koiratanssissa, näyttelykehissä, kaverikoirina kuin myös hirvimetsällä ja varmaan monissa muissa "hommissa". Mitä tuo monipuolinen harrastusten kirjo sitten kertoo itsepäisyydesta, kun kaikissa lajeissa on kuitekin myös menestyjiä joukossa wink.gif

Voihan se vaatia omistajalta vähän enemmän kuin monen muun rodun kohdalla, mutta terrieri on aina terrieri ja ilman en osaisi varmaan enää elää wink.gif
Rochas
Me ollaan näitä terrierirotujen eroja joskus pähkäilty muitten terrieriharrastajien kanssa, ja tultu siihen tulokseen että westiet ovat usein pehmeämpiluonteisia kuin esim. cairnit, jotka puolestaan eivät ole niin itsepäisiä kuin skotit. Tämä itsepäisyys kuitenkaan tuskin tulee sinänsä ongelmaksi, muitakin motivointitapoja kuin miellyttäminen on...ruoka näin nopiasti mainitakseni laugh.gif

Se minkä sanoisin terrierin eroksi esim. useisiin kääpiökoirarotuihin jotka niitä seurakoiriksi kehitettyjä ovat, on se, että terrieri on itsenäisempi, eikä koko ajan tarvitse sitä omistajan hyväksyntää, tai seuraa ympäri taloa ja kiehnää jalassa. Tietenkin kaikki koirat ovat yksilöitä ja tämä oli vähän kärjistetty esimerkki, mutta noin pääpiirteittäin. smile.gif
LaRa & Olli
Juu pikemminkin itsenäisiä kuin itsepäisiä! biggrin.gif

LAINAUS(Rochas @ 5.11. 2008, 14:58) *
Me ollaan näitä terrierirotujen eroja joskus pähkäilty muitten terrieriharrastajien kanssa, ja tultu siihen tulokseen että westiet ovat usein pehmeämpiluonteisia kuin esim. cairnit, jotka puolestaan eivät ole niin itsepäisiä kuin skotit.

Sinä sen sanoit, minkä minä meinasin, mutta jätin kuitenkin pois - tuohon käsitykseen olen itsekin tullut, tosin cairnia en olisi osannut ihan tuohon väliin sijoittaa oman kokemukseni perusteella - pikemminkin tuonne westien tasolle suunnilleen, mutta yksilöllisiä eroja tietty on ja mulla kokemusta melko harvasta cairnista, enemmän sitten westiestä

LAINAUS(Rochas @ 5.11. 2008, 14:58) *
Tämä itsepäisyys kuitenkaan tuskin tulee sinänsä ongelmaksi, muitakin motivointitapoja kuin miellyttäminen on...ruoka näin nopiasti mainitakseni laugh.gif

Juu ja meillä ei todellakaan toimi ruoka - turha tarjota mitään syötävää, kun on jotain parempaa tekemistä - Pallo on meillä avainsana wink.gif

PS. Synttärionnittelut Rochasille flowers.gif dogrun.gif
omppu1
LAINAUS(LaRa & Olli @ 6.11. 2008, 08:51) *
Juu pikemminkin itsenäisiä kuin itsepäisiä! biggrin.gif

Sinä sen sanoit, minkä minä meinasin, mutta jätin kuitenkin pois - tuohon käsitykseen olen itsekin tullut, tosin cairnia en olisi osannut ihan tuohon väliin sijoittaa oman kokemukseni perusteella - pikemminkin tuonne westien tasolle suunnilleen, mutta yksilöllisiä eroja tietty on ja mulla kokemusta melko harvasta cairnista, enemmän sitten westiestä

Juu ja meillä ei todellakaan toimi ruoka - turha tarjota mitään syötävää, kun on jotain parempaa tekemistä - Pallo on meillä avainsana wink.gif

PS. Synttärionnittelut Rochasille flowers.gif dogrun.gif

omppu1
No, kiva kuulla, että länsiylämaanterrieri ei ole niin "hankala" kuin jossain vaiheessa kuvittelin.

Sellainen voisi olla sitten meille varsin hyvä vaihtoehto.. happy.gif

meille... dogrun.gif
LaRa & Olli
Jos westie rotuna kiinnostaa, niin kannattaa ainakin vilkaista sillä silmällä Westiefoorumia. Siellä on paljon keksustelua westieistä yleisesti ja vähän syvällisemmin. Pohdintoja myös rodussa esiintyvistä sairauksista (niitähän on jokarodussa joitain) ja paljon paljon muusta! wink.gif

Westiefoorumi
omppu1
LAINAUS(LaRa & Olli @ 13.11. 2008, 19:34) *
Jos westie rotuna kiinnostaa, niin kannattaa ainakin vilkaista sillä silmällä Westiefoorumia. Siellä on paljon keksustelua westieistä yleisesti ja vähän syvällisemmin. Pohdintoja myös rodussa esiintyvistä sairauksista (niitähän on jokarodussa joitain) ja paljon paljon muusta! wink.gif

Westiefoorumi

omppu1
Keväällä voisi olla hyvä aika tuollaiselle karvakorvalle.
Millaisiahan varusteita me tarvitaan ko. koiraa varten?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.