Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Ongelma.. Pentu taloon.
Puskaradio > Puskis > Turpakäräjät
Xaffe
Me ollaan suunniteltu että hankittaisiin belkkari pentu (narttu). Se tulisi ehkä joskus parin vuoden päästä, mutta haluaisin valmistautua ajoissa jos vain pystyy.
Eli meillä on jo 2 lapinkoiraa 6v ja 3v, molemmat narttuja. 6v koira varmaan suhtautuisi ihan parilla pienellä murahduksella uuteen tulokkaaseen, mutta toinen 3v koira pelkää/ei tykkää muista koirista, joten on niille jonkin verraan agressiivinen. Ei kuitenkaan todella agressiivinen, kuten luulisi jonkun bullmastiffin olevan. Ihmisille 3v koira on kuin enkeli, todella kiltti eikä ikinä rähise jne. Mutta muitten koirien kanssa on vähän eri juttu.

Sitä mietin että mitä jos meidän koira ei tulekkaan sopeutumaan uuten asukkaaseen, ja mitä jos se vahingoittaa pentua. Sen kyllä olen ymmärtänyt ettei kuitenkaan heti pistet samaan tarhaan leikkimään, ja katsotaan mitä tapahtuu jne..
Miten voisi totutella koiraa siihen pentuun, joka olisi sitten tulossa.
Yleensä suuret koirat on ollut isompi uhka meidän koiralle, mutta sitten kyllähän se koira suuremmaksi tulee. Ainakin 10cm suuremmaksi sä-än kohdalta. Luulen että pentuna tulee kyllä jotain vaikeuksia, mutta enemmän sitten vanhepana ja isompana. Tietenkin se on vaikeaa koirillekkin kun uusi asukas tulee valtaamaan kodin ym.
Olisiko jotain vinkkejä miten saisi totuteltua kolmannen koiran myös taloon?
Vai pitääkö pentu suunnitelmat pyyhkiä samantien pois päiväjärjestyksestä?
Sundae
QUOTE (Xaffe @ 4.11. 2008, 18:19) *
6v koira varmaan suhtautuisi ihan parilla pienellä murahduksella uuteen tulokkaaseen, mutta toinen 3v koira pelkää/ei tykkää muista koirista, joten on niille jonkin verraan agressiivinen. Ei kuitenkaan todella agressiivinen, kuten luulisi jonkun bullmastiffin olevan.

Anteeksi kuinka? blink.gif
Xaffe
^En sanonut että bullmastiffit olisivat agressiivisia, mutta juuri tulee mieleen agressiivinen koira, niin minulla tulee ainakin mieleen juuri joku bullmastiffi mikä olisi juuri ollut jossain Roomassa gladiaattori areenoilla.
Mutta ei tietenkään enään, mutta ennen ne olivat kyllä aika agressiivisiksi koulutetut.
Sundae
Mulla on vissiin todella iso aukko sivistyksessä, sillä en ole ikinä kuullut, että bulleroita olisi käytetty Roomassa gladiaattoriareenoilla..?! Mun käsittääkseni gladiaattorit ja bullmastiffit eivät oikein sovi samaan kuvaan noin ajallisesti. Eikös gladiaattoreita ollut muinoin antiikin Roomassa, kun taas bullmastiffien kotimaa on Englanti, jossa se hyväksyttiin virallisesti omaksi rodukseen vasta vuonna 1924. Bullmastiffit & Mastiffit Ry:n kotisivut kertovat myös bullmastiffien olleen puhtaasti työkoiria metsänvartijoille.
Lempo
Eipäs aleta yleistämään väärää tietoa. smile.gif
Xaffe
No varmasti näin on, mutta MINUN MIELESTÄ mulla tulee jostain just bullmastiffistä mieleen joku gladiaattori areenan taistelia, just sellassiista vähän raskasrakenteisemmista koirista.
Wupsu
täällähän on hypätty alkuperäisestä aiheesta heti ohi blink.gif

mutt juu..

vissiin kannattaa tosiaan ensinnä kaukaa antaa vanhempien koisujen kattella pentua ja vähän ehkä haistella smile.gif mietin, että eikös nämä melko yleensä totu uuteen tulokkaaseen (tietty poikkeuksiakin on)...
ja kait tässä kannattaisi arvojärjestys sitten kanssa selventää kaikille että vanhemmat koirat tietäisivät, että ovat ylempänä siinä ihme arvoasteikossa, kuin pentu ja sitten myös pennulle selventää, että kunnioittaa vanhempia koiria, kun ne kerran ovar ylempänä tässä asteikossa..?

hyvin taas selitetty mutta näin mie oletettavasti yrittäisin asian hoitaa rolleyes.gif
Xaffe
^Joo kyllä mä pidän silti niinkuin nuo meidän vanhemmat koirat ihan ensimmäisenä (vaikka toista välillä aina tapahtuu.. ).
Cerasi
Koska uuden koiran hankita ei ole vielä ajankohtainen, niin sinulla on nyt hyvin aikaa pohtia ja harkita asiaa tarkkaan sekä tarkkailla koiriesi käyttäytymistä. Jos näyttää siltä, että nuorempi ei ihan oikeasti siedä toisia koiria eikä todennäköisesti sopeutuisi uuteen tulokkaaseen, pitää itse osata olla sen verran järkevä, ettei pentua lähde hankkimaan. Ei saa olla niin itsekäs, että pakottaisi koirat väen vängällä sopeutumaan tilanteeseen.

Voi tottakai olla, että koirasi hyväksyisi pennun oman laumansa jäseneksi ilman sen kummempia rähinöitä. Etukäteen on hyvin vaikea, mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Minä olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että jos vähänkin epäilyttää, niin sitten ei pentua kannata hankkia.

Olet itse vielä aika nuori, joten sinulla on kyllä elämäsi aikana aikaa hankkia seuraava koira myöhemminkin.

ps. Sanassa aggressiivinen on muuten kaksi g-kirjainta wink.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.