Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Ulkomaisella uroksella astuttaminen
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > Kasvattajafoorumi
annaB
Tämmöinen kysymys. Jos juuri tälläinen topik on jo, tai muita mitkä sivuaa aiheesta niin lukisin mielelläni.

Minulla on narttu, joka omaa hieman erikoisemman värin, mikä on siis erikoinen/harvinainen väri tässä rodussa. (Ei ole väri virhe tms.) Kasvattaja myi minulle nartun juuri sillä periaatteella että lähtisin myös jalostamaan sen kaunista väriä. (Toki, todellakin kiinnitän huomiota muuhunkin kuin värin jalostamiseen!!!

Täällä Suomessa olisi kyllä ihan ok-uroksia tarjolla, mutta ei sitä "täydellistä". Norjasta löytyisi parempi, mitä nämä suomalaiset on. Tästä siis juontaakin kysymykseni, että mitä tulee ottaa huomioon kun lähtee nartun kanssa toiseen maahan astutus reissulle? Kuinka kauan maassa kannattaisi olla, missä juoksun vaiheessa kannattaisi kyseiseen maahan lähteä, miten kaikkien papereiden täyttö, kennelliiton pentuilmoitusten liitteet (rodussa pakolliset tarkastukset, en tiedä onko toisessa maassa pakollisia, mutta tarvitaanko siitä kopio/todistus tms. mikä liitetään pentuilmoitukseen?) kokemukset, vinkit yms. otetaan suurella sylillä vastaan!!!

Kiitos ihanille vastaajille jo etukäteen. happy.gif
Alli
Me ollaan käyty narttuni kanssa tämän vuoden puolella rajojen ulkopuolella astutusmatkalla Latviassa. Kyseessä oli itselleni eka pentue jota "itse järjestelin", joten aluksi olin ihan paniikissa asian suhteen biggrin.gif Meillä sujui kaikki hyvinkin yksinkertaisesti, meidän rotu ei kuulu Pevisaan, joten en osaa sanoa muuttaako se käytäntöjä miten. Rotujärjestö "vaatii" kuitenkin erinäiset terveyslausunnot pentuvälitykseensä, ja tottakai itsekin haluan että nämä "estettävissä olevat taudit" otetaan huomioon.

Itse lähestyin uroksen omistajaa (olin nähnyt uroksen näyttelyissä Suomessa, ja koirani kasvattaja oli kopeloinut uroksen läpi ulkomailla) sähköpostilla, ja sovittiin käytännön asiat. Helpompaa kuin sönköttää puhelimessa tankeroenglannilla biggrin.gif Uroksen antoi minulle astutusreissulla kopiot terveystuloksista (oli lähettänyt jo aiemin skannatut kopiot kyllä mulle, eli olisin kyllä voinut tulostaakin ne, mutta saimpa "viralliset kopiot" biggrin.gif) jotka sitten laitoin eteenpäin rotujärjestölle. Pyysin muuten ennen astutusta uroksen omistajaa tekemään Suomessa pakolliset tarkastukset virallisina, tietysti siis tarjouduin maksamaan ne itse (mutta hän oli niin mukava ihminen että ei huolinut rahojani biggrin.gif ). Eli jos haavailemallasi uroksella ei ole Suomessa vaadittavia tuloksia, niin tarpeeksi ajoissa kun kysyy ja tulee itse vastaan (esim maksamalla kaiken/osan) niin yleensä asiat järjestyy.

Me oltiin riiausreissulla vaan vuorokausi ihan käytännön sanelemasta pakosta (töissäkin pitää käydä biggrin.gif) ELäinlääkäri kauhisteli etukäteen että miten uskalla ilman proge- testejä lähteä, mutta pakkohan se oli: lennot pitää (ainakin meillä piti) koiran kanssa varata huomattavan aikaisin, koneessa kun on kiintiö elukoille, joten en olisi pystynt vaihtamaan lentoja, samoin laivat oli jo siinä vaiheessa buukattu täyteen En nyt ihan hatusta päiviä vetänyt, vaan ko. linjan nartuilla on aina ollut tärpit niin päivinä minä oltiin maassa. Meillä sis tärpit oli 11-12 vrk juoksujen alusta. Mutta riskillä sis mentiin. Jos varman päälle pelaa, ja pystyy olemaan pidempään reissussa, niin tietysti se on parempi. Oma koira on onneksi niin pieni, että sain sen käsimatkatavaroihin, kuulemma joskus nartun kiima "keskeytyy" jos se stressaa koneen matkatavara-osiossa liikaa... en tiedä onko tämä totta vai ei, mutta halusin pelata varman päälle ainakin tässä asiassa.

Otin mukaani pentuilmoituksen (kennelliiton sivuilla on se englanniksi) jossa on mukana astutustodistus. Uroksen omistaja täytti osansa, maksoin siis samalla astutuksen (oli siis könttäsumma). Jotkut kai tekee niin että lähettävät pentueilmoituksn allekirjoitettavaksi kun pennut syntyvät. Sain vielä uroksen omistajalta kopion rekisteritodistuksesta mukaan, jonka liitin pentueilmoitukseen. Koira oli käynyt suomessa näyttelyissä ja saanut ERIn, joten mitään kivestodistusta en tarvinnut. Ilmeisesti sekin myös kelpaa jos koira on FCI-maassa valio.

Sitten vaan lennettiin kohteeseen, oltiin tosiaan tasan 24 kohteessa (yö hotellissa) ja lennettiin takaisin. Viisi pentua syntyi kaikista jännitysmomenteista huolimatta ja rekisteröinti sujui kennelliitossa aivan normaalisti.

Eli rohkeasti vaan reissuun! (kannattaa selvitellä Norjan tuonti ja vienti määräykset ennakkoon esim Eviran sivuilta ja kysellä vielä miten Kennelliitto haluaa ne ulkomaalaiset terveystulokset tai hyväksyykö se ne?)
annaB
Kiitos vastauksestasi Alli! biggrin.gif

Tosiaan, tästä oli iso apu. smile.gif Pitää mennä Eviran sivuilta kattelemaan ja kennelliittoonkin voisi lähettää s-postia ja kysästä asiaa. Tuossa jutussasi tuli ilmi myös monta juttua mitä kannattaa muistaa tuollaisella reissulla. Meidän tarkoitus olisi kuitenkin olla siellä Norjassa hieman pidempään. En tiedä onko kovin järkevää ensikertalaista narttua viedä heti rajojen ulkopuolelle astuttettavaksi? Kun ei osaa sanoa tärppipäivistäkään mitään... muuta kuin ympäripyöreää. Tuo proge testi tosiaan kannattaisi tehdä, mutta mitä jos sinne Norjaan lähtee kun juoksut on vaikka 10vrk:ssa, niin eihän sitä progea voi tehdä kun koira huitelee jo maailmalla? Vai menikö se proge juttu niin että se voidaan ottaa vaikka 8vrk ja ell sitten kertoo milloin olisi hyvä päivä? Kun kuulostaa aika hankalalta mennä sitten johonkin Norjan eläinlääkäriin ottamaan progea...

Kaikki vinkit ja muut matkakertomukset edelleen tervetulleita. smile.gif !
Alli
LAINAUS(annaB @ 8.12. 2008, 15:25) *
En tiedä onko kovin järkevää ensikertalaista narttua viedä heti rajojen ulkopuolelle astuttettavaksi? Kun ei osaa sanoa tärppipäivistäkään mitään... muuta kuin ympäripyöreää. Tuo proge testi tosiaan kannattaisi tehdä, mutta mitä jos sinne Norjaan lähtee kun juoksut on vaikka 10vrk:ssa, niin eihän sitä progea voi tehdä kun koira huitelee jo maailmalla? Vai menikö se proge juttu niin että se voidaan ottaa vaikka 8vrk ja ell sitten kertoo milloin olisi hyvä päivä? Kun kuulostaa aika hankalalta mennä sitten johonkin Norjan eläinlääkäriin ottamaan progea..

Meillä oli kyseessä ensikertalainen narttu, ja ensikertalainen omistaja, enhän mä ollut aiemmissa juoksuissa tajunnut katsoa sen käytöksestä edes millon tärpit sattuisi olemaan rolleyes.gif Onneksi kasvattaja on pitkän linjan harrastaja, ja tuntee linjansa. Mutta siis ei toi meidän touhussa ollut kyllä paljoakaan järkeä: ensikertalainen narttu, ainoastaan aavistus millon ne tärpit sattuis olemaan, ei progeja, maassa vaan 24h biggrin.gif

Eli siis tietysti varmaan olisi hyvä, jos saisi katsottua yksien juoksujen aikana millon ne tärpit on (meillä ainakin narttu alkaa kääntämään häntää ja tarjoaman itseään kaikellle mikä liikkuu rolleyes.gif ).

Progeista mulla ei ole kokemusta, mutta se taitaa mennä niin että sitä tarkastellaan millon se progesteroni-hormoni piikki tulee, eli ei sitä kai voi ennakoida kuin muutaman päivän varoitusajalla.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.