Olisi kiva saada keskustelua aikaiseksi junnuilun tämänhetkisestä 'tilanteesta' (ja muutenkin jotain keskustelua tälle kuolleelle osiolle). Etenkin allekirjoittanut haluaisi olla jotenkin tietoinen missä mennään, kun tarkotus olis palailla kehiin messarissa.
Vieläkö junnuissa on tätä glamourhömpötystä jota taisi olla ainakin viimevuonna, finalisteille oli gaalaillalliset ja finaalipuvut suurinpiirtein teetettiin ompelijalla ja varattiin kampaajat, ja itse finaalistakin tehtiin melkoinen show - vai pitäisikö sanoa että yritettiin tehdä. Ovatko ulkonäköseikat - näyttävä, mahdollisimman menestynyt koira, joka on mieluiten vielä kone, uutuuttaan kiiltävät vaatteet ja kengät - edelleen junnuissa 'in'? Ei, en tarkoita että pitäisi kisata verskoissa p*skaisen koiran kanssa ja remminä hevosen riimunnaru.
Tämän vuoden lopussa jää varmasti suuri joukko menestyneitä junnuja pois, kun -91:n on aika jättää junnukehät nuoremmille. Onkos veikkauksia, mitä luulette, tuleeko uudessa ikäryhmässä paljon uusia junnuja vai kutistuvatko kilpailijamäärät?
Ja haluaisin nyt nimenomaan jokaisen OMAN mielipiteen siitä, miten kukin näkee junnuilun tällä hetkellä.
Keskustelua ja mielipiteitä siis kehiin jokaisen junnun suusta!
Minä - nyt vuoden eläkeläisten kirjoissa istunut - en kokenut viime vuoden finaalia niinkään turhan glamourhakuiseksi. SM-finaalissa pitää mielestäni olla vähän "sitä jotakin", ei liikaa, mutta vähän kuitenkin. Viime vuonna eniten metsään taisivat mennä nämä lempimusiikkikohdat kuulutuksissa ja muu periaatteessa asiaan liittymätön juonto, mutta kisa sinällään OK.
Mitä tulee gaalaillalliseen - kyllähän sellainen on niin Cruftissa kuin muissakin isoissa kisoissa. Pienestä Suomesta noihin mittelöihin ei kuitenkaan kovin monella ole asiaa, joten miksi ei meillä täälläkin?
Suurta maailmaa ja isoja kisoja (joihin lasken myös oman Suomenmestaruuskilpailumme, onhan se arvokisa) seuratessa huomaa, että ei sinne keskeneräisen koiran kanssa mennä. Edelleen vastustan kynsinhampain termiä konekoira, eihän sellaista ole kuin leluluetteloissa ja pukin kontissa. Se, että moni kisaa finaalissa viimeiseen asti treenatulla koirallaan, kertoo vain halusta menestyä. Faktahan se on, että jos koiran esiintyminen on kondiksessa, niin keskittymisen voi kiinnittää ihan muualle kuin ongelmalliseen koiraan.
Finaalin voittanut on pienen gaalansa ansainnut, minä olen sitä mieltä. Yleisesti junnujen tilanteeseen en osaa puuttua, kun en ole vuoteen juuri kisoja seurannut, mutta kyllähän aina uutta tulee vanhojen tilalle. -91 on olleet kieltämättä aktiivista junnukansaa, mutta mun mielestä kisaajarakenteessa on ylipäätään tapahtunut melkoinen muutos sinä aikana, kun olen toiminnassa ollut mukana. Aikoinaan kun aloitin, ei kisaamaan menty noin vain kokeilemaan ja käyty siellä pari kertaa ja sitten ei enää huvittanutkaan, vaan kisaava porukka oli aina hyvin sama ja tiivis. Nyt luetteloa lukiessa tuntuu, että kerran vuodessa raahaudutaan puolipakolla jonnekin lähinäyttelyn JH-kisaan kerran ja seuraavana vuonna toisen ja sitten sanotaan, että harrastetaan JH:ta. "Hyvinä vanhoina aikoina", lajissa kuin lajissa, koin harrastavani jotain vasta sitten, kun oikeasti sitouduin siihen.
Uutta väkeä tulee varmasti ja alkuvuonna kisaajamäärät ovat loppuvuotta pienemmät jopa "kassamagneetti"-Turussa ja -Tampereella. Kesän kisoihin uusi porukka uskaltautuu taas mukaan ja rohkenenpa väittää, että ensi vuoden messarissa päästään taas vanhoihin kisaajalukuihin.