Siitä on jo aikaa, kun viestisi kirjoitit, joten ehkäpä et enää kaipaa vastaustakaan

. Täällä puskassa ei vinttariväkeä käy ja eivät ainakaan kirjoittele. He viihtyvät muualla "omiensa" keskellä.
Viehevarmuus on sanoisinko se a ja o. Itse en vahvistanut koiraani kotioloissa, koska meillä oli mahdollisuus käydä kerran jopa kaksi viikossa treeneissä. Kyseessä oli käsiviehetreeni eikä matkakaan pitkä. Sitten vain radalle katsomaan miten varmaa juoksu oli vieheen perässä rataoloissa.
Varsinaista juoksemista ei tarvii mun mielestä niinkään treenailla, sillä koira joka on tai joka ajankin kanssa innostuu vieheen perään niin siinä kiinnioton ahneudessaan sitä vauhtiakin karttuu.
Mutta liikuntaahan vinttarit tarvitsee, etteivät repäise lihaksiaan risaseksi, jos vain silloin tällöin pääsevät esim. vieheen ajoon.
Mutta ilman sanomattakin, niin kaikki koirat tarvitsevat liikuntaa, eikä sen liikunnan tarvitse olla vain sitä juoksemista.
Meillä on rata se meidän juttu. Maastoon emme lähde edes koittamaan, sillä olen melko varma, että kun lähettäjä ottais mun koirani pannasta kiinni, niin siihen jäis sellainen pään mentävä ilmatila, mistä koirani äkkäis lähtee ennenaikojaan vieheen perään.
Koirahieronnassa ei olla käyty. Mutta ei siitä haittaa ole vaikka joskus antais koiransa rentoutua hieronnankin avulla. Riippuu varmaan siitäkin, että miten herkkään lihaksisto koiralla ns lukkiintuu. Meillä ei sellaista ilmiötä toistaiseksi ole havaittu, ei edes vähäisten juoksukertojen aikana.
Rotuna mulla on whippet ja eka sellainen.
Jokos olette käyneet maastossa tai radalla tutustumassa juoksemiseen?