Mikäs systeemi teillä on käytössä? Itse olen nimittäin miettinyt vähän että millä tavalla opettaisin seuraavalle koiralle. Nykyinen menee aika sekatekniikalla (lue: ei tekniikkaa ollenkaan
Täällä on jotenkin alkanut tökkiä ajatus noista on/offeista, vaikka näin pidemmälle ajateltuna voisi olla järkevää.
Juoksukontaktit (sivuilta löytyy videoitakin) ovat alkaneet kiinnostaa, mutten tiedä sitten kannattaako. Toistoja tarvittaisiin varmaan aika määrä. Uusimmassa Caniksessa oli aika kriittinen artikkeli aiheesta, jossa oli paljon asiaa.
Itseä epäilyttää lähinnä pari asiaa joihin artikkelisakin kiinnitettiin huomiota: ensinnäkin, itsellä voi tulla tosi kiire jos koira painaa kontaktilta ja rataa eteenpäin täysillä. Ahtaat radat eivät helpota asiaa yhtään, vaikka luultavasti koirasta medi tulisikin. Tämä on lähinnä se joka epäilyttää.
Usein törmää lisäksi ajatukseen, että juoksukontakti = ei opetettua kontaktia ollenkaan. Caniksen jutussa puolustettiin on/offeja nimenomaan perusteluna se, että koiralla on jokin tehtävä kontaktilla. Kuitenkin juoksukontaktien opettamiseen neuvottiin tapa, jossa juttu menee koiran liikemuistiin: kaaret kontakteille ja ääretön määrä toistoja.
Itse kuitenkin käyttäisin Silvia Trkmanin menetelmää, joka eroaa mielestäni edellämainitusta melkoisesti.
Koira, joka tekee 2on/2offit, on usein opetettu pysähtymään pinnalle vaikka kosketusalustan avulla.
Miksei samalla menetelmällä voisi opettaa juoksukontakteja (ajatus: näkymätön alusta kontaktilla, tehtävä: juokse alas pintaa koskettaen ja jatka matkaa)
Itse uskon, että juoksukontakteista voi saada varmat, nyt vain mietin, että kuinka paljon työtä se vaatii ja onko se sen vaivan arvoista. Toisaalta taas 2on/2offit tarjoavat ohjaajalle hyvän ajan sijoittua tarvittaessa seuraavaa estettä varten.
Mitä muita tapoja niitä onkaan? Lähinnä taitavat olla variaatioita noista 2on/2offeista, kuten kuonokosketus ja four off (jonka olen kuullut joskus Suomessa tulkittavan jopa koiran pysäytykseksi radalla?).
Kellään ideoita/kokemuksia? Onko mun idea ihan hullu
Tarkoitus olisi valita jokin menetelmä, jolla tehdään sitten varmat kontaktit *raapii päätään*. Pitää kaivaa Clean Runin kontaktiekstra esiin...