Toi uusin mamu tässä talossa on näyttänyt jo luonteensa. Se on varsin viettirikas, mutta silti todella ohjaajalleen mukautuva ja helppo.
Puhutaan kaiketi ohjaajapehmeydestä tms. geelisanastoa.
Mua oikeasti viehättää tuo koira, koska se muistuttaa käyttislapukkaa toiminnoiltaan.
Äärettömän nopea ja vilkas, mutta kuulo toimii silti viettien rinnalla.
Pidän hänestä.
Tosin nyt tää kaveri pikkusen karttelee mua, kun aamulla piti taas kerran muistuttaa ruokailujärjestyksestä tänään ja tulevaisuudessa.
Cee
Viettirikkaus itsessään ei ole lottovoitto, mutta sen hallittavuus on.
Siksi on tärkeää kuinka koira kuuntelee ja tottelee.
Vieteistä saadaan tehot, mutta ne pitää voida ohjata.
Ilman ohjausta koko hommasta tulee katastrofi.
Siksi mm. aidot lapukat on jalostettu.
Cee
Koska vietit kulkee geeneissä, on äärimmäisen pitkä prosessi muuttaa niitä.
Siksi on surullista, että näyttelytoiminta on lähes tuhonnut koirat. Asian korjaaminen kestää monta sukupolvea.
Näyttelyihmiset ovat saaneet koirat muistuttamaan suloisia kaneja, siksi ainakin minä katson mistä koirani hankin. Ei suomalaisia geelejä kiitos. Eikä geenejä..
Cee
e; Hmmm, toisaalta mun kyllä tulis jatkaa omaa sukuani, koska kannan aivan uskomattoman lahjakkaita geenejä.
Viettirikkautta ei voi kouluttaa, siksi sen olemassa olon tärkeyttä ei voi liikaa ylistää.
Kuka tahansa ruotsalainen pelle voi ruveta ongelmakoirakouluttajaksi ja kirjoittaa asiasta kirjoja, mutta vieteille nää idiootit jotka rahastaa vielä idiootimpia, ei voi mitään.
Todellinen koirankoulutus alkaa geeneistä, ei jonkun sweduhomon Hall... jutuista.
Oikean koiran koulutus alkaa siitä kohdasta, missä koiran vietit on jo heränny, mutta vielä hallittavissa. Just sillä hetkellä astuu koulutus, elikkä ehdollistaminen mukaan.
ehdollistuminen tarkoittaa sitä, että koira saa täyttää viettipäämääränsä jos käyttäytyy halutusti, muuten ei saa.
Aika yksinkertaista, eiks vaan. No ainakin kuulostaa siltä.
Monimutkaiseksi se muuttuukin vasta siinä tapauksessa, kun koiralla ei riitäkään vietit. Se pitää houkutella tekemään jotakin. Kielläppä siinä sitte, kun koiraa ei muutenkaan huvita.
Siksi tarvitaan vahvat vietit, koska kieltokoulutus on nopein tapa saada tehokas koira.
Naksuttelu ja kehut ja makupalat on vietittömille geelipaskiaisille keksitty motiivi tehä edes jotain, viettirikasta koiraa ei tartte kuin kieltää...
Muistakaa se.
Cee
Kieltämisen oikea-aikaisuus tuo kouluttajissa eroja. Väärään aikaan annettu kielto saa koiran ymmälleen kiellon tarkoituksesta.
Esimerkiksi sähköpantaa käytettäessä on todella tärkeää kiellon hetki, ja sen yhteydessä ohjaajan muu käytös ja ohjeet koiralle.
Aina ennen kuin sähköä napsauttaa, tulisi koiraa ohjata suullisesti kielloin, koska muuten koira saattaa yhdistää napsaisun ihan väärään asiaan.
Tietenkin jos koira on kaukana, tulee käyttää vaikkapa pilliä aina ennen napsausta, jolloin sähköpannan idea saadaan julki.
Idea ei ole rangaista koiraa, vaan opettaa käyttäytymään siten, ettei napsauksia tule.
Kuten ennenkin olen kertonut, en itse sähköpantaa käytä koska ei tartte.Mun koiralla toki riittäis vietit pannankin käyttöön, mutta mun oma vakuuttava olemus on niin vahva, ettei tartte pantoja. olemassa oleva uhka riittää

En kyllä ymmärrä mihin jotkut tarttee piikkipantoja jotka painaa koiran kurkkua, koska sähköpanta on huomattavasti eläinystävällisempi. Sähköpantahan on etäohjain, kun piikkipanta lähikidutusväline niitä varten jotka ei hallitte koiriaan ollenkaan.
Cee
-täydellinen kouluttaja-
Maarit S
19.3. 2009, 11:48
Nyt multa meni tuo sähköpanta ja piikkipanta homma hieman yli hilseen. En tiijä mitä ne on, mistä niitä saa taikka edes miten niitä käytetään.
Mulla taitaa olla sen verran viettirikkaat kouluttamattomat piskit että ei oo tarvinnu. Minä muuteskaa mitää näistä toko yms hommeleista ymmärrä. Mulle riittää et koira ei vedä hihnassa ja tulee luokse kun sanoo että tuuppas nyt tänne. Muuten ne saa säheltää ihan vapaasti.
Metästyskoirista mulla ei oo kokemusta niin vaikee sanoo mittää. Eikä palveluskoirista ja niitten kokkeista eikä tokokokkeistakkaa.
LAINAUS(Maarit S @ 19.3. 2009, 11:48)

Nyt multa meni tuo sähköpanta ja piikkipanta homma hieman yli hilseen. En tiijä mitä ne on, mistä niitä saa taikka edes miten niitä käytetään.
Mulla taitaa olla sen verran viettirikkaat kouluttamattomat piskit että ei oo tarvinnu. Minä muuteskaa mitää näistä toko yms hommeleista ymmärrä. Mulle riittää et koira ei vedä hihnassa ja tulee luokse kun sanoo että tuuppas nyt tänne. Muuten ne saa säheltää ihan vapaasti.
Metästyskoirista mulla ei oo kokemusta niin vaikee sanoo mittää. Eikä palveluskoirista ja niitten kokkeista eikä tokokokkeistakkaa.
Usko nyt Ceen juttuja..

Noihan on kiellettyjä..
Maarit S
20.3. 2009, 13:06
Nii onki, siks laitonki et en tiijä mistä saa ja miten käytetään
LAINAUS(sipa @ 20.3. 2009, 08:30)

Usko nyt Ceen juttuja..

Noihan on kiellettyjä..
Mutta siltikin edelleen käytettyjä. Myös kotomaassa, mutta arimmat menevät Viroon ja Venäjälle sähköttämään...
Vietikäs, mutta pehmeä ei tarvitse minun mielestäni mitään lisä apuja käskyttämiseen. Kyllä tolla sähköpannalla saadaan koira tottelemaan, kun annetaan tarpeeksi vaan virtaa. En itse hyväksy sen käyttöä, mutta jos on niin, kovapäinen koira eikä pääse muuten päämääräänsä, niin jokainen kouluttaa taitojensa mukaan.
LAINAUS(KatiT @ 20.3. 2009, 15:12)

Mutta siltikin edelleen käytettyjä. Myös kotomaassa, mutta arimmat menevät Viroon ja Venäjälle sähköttämään...
No tietenkin käytetään, koska patteritalutin nopeuttaa koulutusta varsinkin kenttäkoirilla eli lähinnä PK-puolella.
Cee
Olen kerran nähnyt, kun erän ihminen otti piikkipantansa ja esitteli sitä... HYI!
En mäkään piikkipantoja hyväksy, mutta sähköpantoja kyllä.
cee
Saaks noita verkkovirtakäyttöisinä, vähintään 220V tarvittais? Kun vällystä ei pienemmillä annoksilla mene käsky perille, ja toi hyperaktiivinen ei oikein tahdo pysyä hanskassa.
LAINAUS(KatiT @ 24.3. 2009, 20:48)

Saaks noita verkkovirtakäyttöisinä, vähintään 220V tarvittais? Kun vällystä ei pienemmillä annoksilla mene käsky perille, ja toi hyperaktiivinen ei oikein tahdo pysyä hanskassa.

Sähköpantojahan saa ihan koiran mukaan:
- paristokäyttöinen
- 230V (ns. valovirta)
- 400V (ns. voimavirta)
Mä itte suosin aina voimavirtaa kunnes treenaan ohjauksia jolloin se kaapelihässäkkä on älytön ja koiratkaan ei meinaa riittää. Siis kun aina sulaneen rakin tilalle palkataan uus koira.
Mullahan on koko ajan ilmoituksiakin lehdissä: Otetaan jatkuvasti uusia koiria Ceen koirakouluun...
Cee
Ai niin ps. Jos totta puhutaan, sähköpannat toimii pattereilla ja napsu kerätään kondensaattorin kautta, koska muuten koira ei edes huomais. Toimii kuten lankapaimenet karjalle. Sähköpanta vaan jostain syystä on kielletty, vaikka hevosille ja lehmille saa kyseistä tekniikkaa käyttää ihan valvomatta.
Vaaraton se aina on, koska virta on rajattu, vaikka jännite on suuri napsun aikana.
Tosin kyllähän joku pelle joskus jossain idioottien lemmikkipalstalla kertoi kuinka sähköpannassa riittää tehot aina koiran kuolemaan asti

No mutta, se on Lankisen isännöimä palsta, mutta aika kuvaavia kommentteja sen palstan käyttäjät kertoo itsestään
LAINAUS(KatiT @ 24.3. 2009, 20:48)

Harmi ettet sä ole koskaan nähny patteritalutinta livenä, koska jos olisit, olisit lähes rikollinen itsekin, jota mä taasen paheksuisin syvästi!
Jos mä olisin ko. kielletyn laitteen jossain nähnyt, ilmiantaisin käyttäjän taatusti heti. Ainakin jonku saksanseisojakäyttäjän tai suojeluihmisen, koska niillä on niin pehmeitä koiria yleensä aina...
Cee
Ja mä ilmiannan suojeluihmiset AINA, oli niillä noita pantoja tai ei. Ihan vaan siksi, että ne on suojeluihmisiä
Mä olen aina ilmiantanut pelkät akut noista pannoista, koska akut sen iskun tekee, ei kouluttaja...
Cee
Olen vuoden sisällä tuonut Unkarista kolme hyperaktiivista pulia. Kasvattaja, jolta kaksi niistä on, ipoilee ylpeänä koiriensa kanssa.
Sillä välin kun pennut kasvavat, mä hommaan isot lihakset, reisitaskuhousut ja muun tärkeän rekvisiitan, jolla sitten uhkun uskottavuutta kun menen ipo-kentälle ensi kesänä

Myös sars-hengityssuojain, mikki hiiri-kuvioinnilla, voisi olla paikallaan... Sen verran sankka pöly tuntuis nousevan
Pakko myöntää että reisitaskuhousut sai nauramaan (vaikka itelläkin sellaset saattaa olla metillä ja jossain videolla). Älä unohda maihinnousukenkiä, joita tosipeliharrastaja ilman muuta tarttee nurmikentällä, äläkä lippalakkia joka estää auringon häikäisyn kriittisillä hetkillä ja muuta ns. ipo -kamaa.
Niistä lanteille käärityistä yhdistyshaalareista puhumattakaan

Niin ja auton ikkunatarroista...
Cee
Mua oikeesti joskus parjattiin, että miks mä kävelytän juoppojen näkösiä NOME -ihmisiä rakkikoirineen joka aamu tietystä kohtaa vaikka siellä oli muille koirille paikalla -harjoitus käynnissä.
En osannut muuta vastata ku että no ilmankos mun mielestä oli outoa että sen tiilitalon vieressä makas monta koiraa ilman hihnaa joka aamu. Ja mä olin ainut joka ees huomas ne koirat. Tai ainaki ainut, joka ajatukseen uhras melki sekunnin...
Mutta tulihan se selväksi ku yks läskiperse tuli huutaan neljäntenä aamuna. Se oli ylikiukkunen...
Itse asiassa se läskiperse oli eräs SNJ:n tokopelle, teoreetikko vailla vertaa... Ihminen, joka varmaan kirjoittaa vielä kirjan asioista jotka luulee ymmärtävänsä. Ihminen, joka kiroaa jos joku kulkee aamuisin hänen ja hänen koiransa välistä.
Ihminen joka luulee koirastaan vaikka mitä jos se osaa maata tiiliseinän vieressä ilman hihnaa...
Cee
-taskussa reidet-
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.