LAINAUS(Cee @ 11.7. 2009, 08:28)

... . Saattais saada vieras koira opetuksen.
Mutta kun ne ei osu kohdalle,...
Mutta miettikää kuinka kaupunkilaiset on erkaantuneet arjesta. Annetaan koiran vaan käydä toisen koiran päälle ihan surutta.
Mä saattaisin antaa opetuksen myös hyökkäävän koiran ulkoiluttajallekin

. Onneks ei oo noita ikäviä tilanteita sattunut sun kohdalles. Sitä voi mielessään ajatella vaikka millaisia puolustustapoja, mutta kun tilanne on akuutti niin siinä sekoaa väkisinkin pasmat. Ja jokainen tilanne on aina eriävä toisestaan.
Just viimeisen kuukauden sisällä mun kohdalle on sattunut kaks irtokoiraa. Ensimmäinen tapaus säikäytti todella, kun säyseänä pitämäni koirarodun edustaja syöksyi mun koiraani kohden pusikosta. Onneks ei ollut dopperi, sillä sen verran tais hyökkääjässä olla sitä säyseyttä, että jäi uhittelemaan ympärillämme pyörien. Entä millaisen ulkoiluttajan kanssa kulkikaan. Joo, kaveri kulkee pientä mäkeä ylös taakseen katsomatta, että missäpäin koira hiippailee. Vasta äänet kuultuaan kääntyi ympäri, eikä heti siinäkään vielä tilannetta tajunnut, vaan rupes kutsumaan koiraansa luokseen. Eihän koirat agrioissaan tai kiihkomielisinä johonkin muuhun esim. viettinsä vaikuttimiin käskyjä kuuntele ja onneks heppu sitten äkkäs, että on tositilanne ja lähti juosten koiransa luo ottamaan se kiinni ja kysäisi sitten, että mitä tapahtui

. Ei ois tarvinnut kysellä totakaan, jos olis seurannut katseellaan missä koira vapaana liikuskeli ja mitä teki. Kaveri kyllä säikähti, vaikka toinen yhtä typerä sanonta hänen suustaan pääsi, että kun hänen koiransa ei koskaan... Joopa joo. Mutta lisäs kyllä sitten, ettei enää pidä sitä vapaana, ainakaan näillä alueilla.
Toinen irtokoirista juoksenteli viikolla yhtenä iltana alueellamme. Sitäkin oli ehkä pidetty vapaana ja siitä innostuneena lähtenyt tutkaileen maailmaa hiukan laajemmaltakin alueelta tai sitten hihnan lukko oli irronnut, koska panta sillä oli kaulassa. Se kuitenkin oli säyseä, vaikka rodullisesti ois voinut olla ärhäkkäämpikin. Mutta kyllä mä säikähdin, kun näin sen ilman omaa ihmistä, kun edellinen kokemus oli vielä tuoreessa muistissa ja sillä toisella oli sentään se ulkoiluttajakin mukana.
Ja mitä tulee kaupunkilaisiin, niin musta tuntuu, että ne on ne maalaiset, jotka täällä urbaaniyhteisössä mieltävät itsensä maailman navoiksi, kun ovat päässet tallaamaan näitä asfalttikatuja

. Heillä on mennyt metsät ja metsiköt sekaisin. Eivät tajua, että näissä kaupunki metsiköissä ei ole tilaa koirien vapaana pitoon, sillä näihin pieniin alueisiin mahtuu niin monenlaista muutakin kulkijaa, ettei näissä irtokoirille liikkumistilaa riitä. Eikä ne maalaiset sitäkään muista, että lähes poikkeuksetta metsiköt ovat niin pieniä, että hitaampikin koira ehtii ympäröiville autoteille vapaana ollessaan ja saattavat sillä tavoin haavoittua. Joo, että kyllä maalainen unohtaa mielellään sen kotiseudun hulppean ja laajan metsän yrittäessään muuntua kaupunkilaiseksi

, mutta ei osaa soveltaa kummiskaan unohdustaan alueiden kokoeroihin todellisuudessa

.