LAINAUS(s-ml @ 18.10. 2009, 09:15)

Turunen, sinä olet tosiaan vähän pihalla

En asu Tampereellakaan, itse asiassa en pidä koko kaupungista, mutta se on lähin suurin kaupunki. Meiltä sinne hurauttaa noin puolessa tunnissa, matka eikä mikään ja kuulumme Tampereen seutukuntaan. Helsinki on paljon lähempänä meidän sydäntä, Tampere vain pakollinen paikka. Mahdollista koiratreffiä varten Lydian kanssa ajan siis Tampereelle, yleensä hoidellaan muutkin asiat samalla. Ihan maitopurkkia sieltä ei kannata lähteä hakemaan.
Voi Ellaa, eilen Ony jopa jäljesti ja löysi pupun papanoita, joten hengissä pupu näyttää olevan. Tuo kyllä hukkasi sitten jäljet, pyöri pitkään samaa ympyrää, ehkä pupu lymyili jossain tiheässä pensaassa. Eikö ne osaa palata omia jälkiään? Onyn mielestä pupu oli vähintäänkin lentänyt pois, jäljet vain loppuivat.
Teidän olisi pitänyt tulla silloin heti, nyt aikataulullisesti on hankalaa, jospa joku hetki sopisi. Tuonne varsinaiseen metsään ei voi mennä hirven metsästyksen takia. Tiedä noista maanviljelijöistä vaikka saisivat koirasta hirven silmissään ja ampua posauttavat. En ihmettelisi, ukkoontuvaa väkeä metsät täynnä aseiden kanssa.
Jep, jep, no enkähän mä nyt ymmärtänyt jotain

Ja älä huolehdi onhan mulla nyt metsää kotini ympärillä riittävästi
Palata omia jälkiään, sen puput todella osa tehdä eli ne tekee paluuperät. Tyypillisesti jänis tekee 3 paluuperää ennen makuulle menoa ja ajossa se tekee niitä aina kun mahdollista. Eli juoksee esim. tietä pitkin kääntyy juoksemaan omia jälkiään takaisin ja jossain vaiheessa poistuu omilta jäljiltään pitkällä loikalla, jänis todell osaa loikata todella pitkiä monen metrin loikkia ja siksi monet koirat on ihan hukassa, jos ei osaa laajentaa hakua hukka paikan ympärille.
Hirvimiehiä varten kannattaa pukeutua punaiseen tai oranssiin takkiin ja koiralle huomio liivi, eikä ne ole pahitteeksi vielä senkään jälkeen kun hirvestys on ohi. Olen itsekkin monta kertaa ollut useamman kaverin kanssa metsällä ja tuollainen vihreä metsästyspuku on todella huomaamaton kun seisoo paikallaa, siksi suosittelen edes näkyvää hattua päähän ettei satu vahinkoja, vaikka punaisia vaateita vaaditaan lain mukaan vain hirieläinjahdeissa.