Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Nyt olis hyvät ideat tarpeen...
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC** > Niitä, näitä, tiilenpäitä...
Turunen
Hyvät ystävät nyt kaipaisin hieman teidänkin näkökulmaanne erääseen työtehtävääni, etenkin kaikki te jotka työskentelette nuorten parissa.
Minun pitäisi laittaa pystyy ensi viikolla osasto messuille, jossa suurin osa kävijöitä on nuoria yläasteikäsiä ja paikka on jossain koululla...? joten kertokaa mulle miten saan osatomme sellaiseksi että se kiinnostaa nuoria, pidempään kuin kaksi sekunttia...? unsure.gif Ajattelimme tehdä kyselylomakkeen jossa kyselemme leiri/ kurssi halukkuutta, mutta jaksaako nuoret täytellä sellaisia? pitäisikö saada kannustin palkkaa täyttämisestä? Ajattelimme laittaa filmin taustalle pyörimään se kai hieman houkuttelee tulemaan lähemmäksi. Nuorilla ei varmaan ole paljoa rahaa mukana joten ei varmaan hirveästi kannata ottaa mukaan myyntitavaraa? paitsi ehkä sellaisia joista opettajat olisivat kiinnostuneita...? mielipiteitä rolleyes.gif
wiputar
Mä nyt en työskentele nuorten parissa, mutta voisin kuvitella, että mahdollisimman vähän mitään papereita/esitteitä tyrkylle ja enempi näettävää ja koettavaa smile.gif
Siis toki jos on esitettä yms. niin esille vaan, mutta ei mitään metrin korkuista pinoa tiskin etureunaan laugh.gif

Kyselylomake kannattaa olla mahd. nopeasti ja helposti täytettävä (rasti ruutuun) ja joku kannustin varmasti edes auttaa osallistujamäärän maksimoimista smile.gif

Hugis
Ja kyselylomakkeeseen todella vähän kysymyksiä tuon kannustimen lisäksi.

Yläasteikäiset pojat eivät jaksa lukea tekstiä, joten paljon kuvaa, ääntä ja toimintaa - se houkuttelee. Tekniikka ja pelit innostavat poikia myös.
Turunen
No mä vähän tuota just ajattelin, mulla on kyselylomake alustavasti tehty ja siinä on 10 kysymystä, mutta vain puoleen tarvitsee vastata. Puolet kysymyksistä ei metsästyskortin omaaville ja puolet jo metsästyskortin omistaville, tyyliin haluaisiko suorittaa metsästyskortin leirillä rasti ruutuun kyllä__ ei__ luulisi olevan tarpeeksi helppo rolleyes.gif mutta kun jossakin pitäisi esitellä sitä minkälainen tuo leiri olisi... unsure.gif Lisäksi tulee kai eläinten taljoja/ kalloja, joitain esitteitä, julisteita... Niin ja kiitokseksi tuosta lomakkeen täyttämisestä kyniä, avaimenperiä... rolleyes.gif pitää nyt katsoa mitä kaikkea me saadaa keskustoimiston varastolta. Ja tuo metsästysfilmi tosiaa taustalle pyörimään, luulisi poikia kiinnostavan happy.gif
s-ml
Onkos teillä vanhojen metsästysaseiden kokoelmaa? Ne voisivat kiinnostaa, kai niitä esille voi kouluun laittaa..tai sitten ei. smile.gif
Tosiaan eivät nuoret jaksa mitään lappusia täytellä, kallot ja muut esineet varmasti kiinnostavat. Tuo kynien ym. jakaminen on toinen juttu, niitä äkkiä hamstrataan kaverille kanssa-tyyliin. Jonkun pitäisi vahtia sitäkin.
Tuleeko oppilaat ryhmissä vai onko heillä joku tietty aika, jona saavat itsekseen kiertää eri osastot? Sekin vaikuttaa messuosaston sisustukseen. Ryhmä tönii, pudottelee helposti esineitä ja tarvitsee tilaa mahtuakseen. Yksitellen tulevia on myös helpompi jutustaa kuin ryhmää, jolle taas kannattaa kertoa pääasiat selkeästi ja yksinkertaisesti. Leiristä voi kertoa muutamalla sanalla ja ehkä tehdä joku pieni ja innostava esite. Tai sitten teet seinälle ison mainoksen leiristä.
Rahaa heillä tuskin on, myyntipuolen voi jättää jonnekin muualle, jos tuonne ei tule muita kuin oppilaita?
Turunen
^ Ei meillä ole vanhoja aseita ja ei ehkä kannata viedä sellaisia nuorten käsien ulottuville, vaikka ne kyllä ihan varmasti kiinnostaisi...
Enpä ole edes tajunnut kysyä tuota että tulevatko kerralla vai ryhmissä... kiitos! pitääpä kysäistä. Tuo leiri juttu on hieman hankala, kun sitä ei ole vielä lyöty lukkoon mikälaisessa muodossa sitä heille tarjoaisimme, siksi tuo kysely että tietäisimme mitä nuoret haluaisivat. Ehkäpä pieni kuvakollaasi edellisestä kertoisi hieman paremmin kuin se että minä yritän jokaiselle vuorollaan siitä jotain kertoa... Se vielä hankaloittaa tuota että minä en ollut silloin täällä vielä töissä kun tuo edellinen leiri pidettiin, eli en osaa oikein kertoa siitä... unsure.gif
s-ml
Jep, ei tosiaan aseita voi viedä, nykyinen asenne on väärä niitä kohtaan. Ja sellaisena pysyykin, kun neutraalia infoa ei nuoret saa mistään.

Kyllähän tuo pikkukysely on ihan ok, osaahan nuoret sentään lukea ja laittaa rastin ruutuun (toivottavasti). Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, varsinkin, jos ei tiedä mitä on tehty. Kyllä se hyvin menee, sano, että lisää tietoa leiristä tulee keväällä. Sekin jo riittää. Tuskin nuoret vielä tietävätkään, mitä ensi kesänä puuhaavat.
Annelinne
Viimeisimmät messut, missä kävin oli SkiExpo/DigiExpo ja siellä näytti teini-ikäiset viihtyvän osastoilla, missä oli jotakin toimintaa. Ei tarvitse olla mitään sen ihmeempää kuin vaikkapa pallonheitto "koreihin" tms. En kyllä muista yhtään, mikä oli "palkinto" yrittäneille, mutta taisi olla, että piti tehdä täydellinen suoritus, että sai jotakin.

DigiExpon puolella oli selkeästi teini-massaa näiden peli-osastojen ympärillä. Oikein jonoksi asti tanssimatolle tai DJ Hero pelille. Jotain tämän tapaista interaktiivista varmaan kannattaisi miettiä smile.gif Siinä sivussa saa varmasti kysymyksiä osastolle eksyviltä, kun odottavat esim vuoroaan tähän "peliin" tai mikä se ikinä nyt sitten olisikaan.

Tsemppiä nuorten pariin! Tuommonen on aina haastavaa!
Turunen
Hieno juttu Annelinne, pitääkin kokeilla saataisiko me esim. tätä mitenkään sinne nuorten pelattavaksi happy.gif kokeilkaapa tekin onnistuuko rolleyes.gif
http://riista.alypaa.fi/peli
s-ml
^ olipa vaikea, sain kaksi oikein ph34r.gif Sattui just tyhmät riistahoitomaksut ja sellaiset kysymykset, joita ei ihan noin vain tiedä. Pitänee kokeilla uudemman kerran paremmalla ajalla. smile.gif
Annelinne
^^ Sai kyllä todeta oikein virallisesti että miehän en näistä metästys-jutuista mitteen tiijä! laugh.gif

Ihan hauska kysely silti! Joku sellainenhan olis varmaan myös aika kiva, missä muka "metsästetään" jotain. Joskus pelasin sellaista nettipeliä, missä sorsia piti ampua. Hiirellä jotenkin tähdättiin jne. Empä kyllä muista mistä moiseen päädyin...
Turunen
Olisikohan tämä...? ei kyllä ole sorsaa, mutta olisi teeri happy.gif
http://www.metsastajaliitto.fi/files/simul...mulaattori.html
LaRa & Olli
^Tää oli aika koukuttava oops.gif
Ainoa, mikä itseä tuossa häiritsi oli niiden tekstien pituus, hidas lukemaan kun olen. Eli itse suoritus ei paljon aikaa vie, mutta tulosten lukeminen sitten sitäkin enemmän, tosin hyödyllistä tietoahan niissä teksteissä on ja pelin kautta voi oppia uutta.

Tuota ensimmäistä nyt ei erinäisten estojen vuoksi töistä auki saa. dry.gif
Cee
LAINAUS(Turunen @ 23.11. 2009, 15:12) *
No mä vähän tuota just ajattelin, mulla on kyselylomake alustavasti tehty ja siinä on 10 kysymystä, mutta vain puoleen tarvitsee vastata. Puolet kysymyksistä ei metsästyskortin omaaville ja puolet jo metsästyskortin omistaville, tyyliin haluaisiko suorittaa metsästyskortin leirillä rasti ruutuun kyllä__ ei__ luulisi olevan tarpeeksi helppo rolleyes.gif mutta kun jossakin pitäisi esitellä sitä minkälainen tuo leiri olisi... unsure.gif Lisäksi tulee kai eläinten taljoja/ kalloja, joitain esitteitä, julisteita... Niin ja kiitokseksi tuosta lomakkeen täyttämisestä kyniä, avaimenperiä... rolleyes.gif pitää nyt katsoa mitä kaikkea me saadaa keskustoimiston varastolta. Ja tuo metsästysfilmi tosiaa taustalle pyörimään, luulisi poikia kiinnostavan happy.gif

Mä kiinostuin jo sun messukojusta, ja koska olen aika nuorikin, niin missäs nää sun messut olikaan?

Cee
-nuori nuorisotyöntekijä-
Turunen
Vai olisi Mr Cee kiinnostunut rolleyes.gif no valitettavsti mun on ilmoitettava että nuo oli jo keskiviikkona... Pienet, luulimme että olisi enemmänkin esittelijöitä, mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvin menivät. Kaikki muut esittelijät esittelivät jollain tapaa kalastusta, vain me metsästystä. Todella hieno juttu oli kun työkaveri sai yhdeltä metsästysseuralta laserpyssyn lainaan happy.gif Alussa näytti ettei tuosta kyselystä tule yhtään mitään, mutta yllättävän paljon innokkaita nuoria sitten päivän mitaan löytyikin, jos niistä edes puolet ilmoittautusi leirille, joutuisimme puolet karsimaan...
Cee
LAINAUS(Turunen @ 6.12. 2009, 10:24) *
Vai olisi Mr Cee kiinnostunut rolleyes.gif

No tottakai mua kiinnostaa kaikki koiran hyötykäyttö..

Cee
Turunen
Ok, tosin koirat eivät olleet nyt pääasiana vaan löytää metsästyksestä kiinnostuneita nuoria ja saada heitä vielä enemmän kiinnostuneiksi siitä ja varmaankin joidenkin osalla siinä onnistuttiin.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.