Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Minkä eläimen jäljet
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC** > Niitä, näitä, tiilenpäitä...
s-ml
Meillä on vähän erimielisyyttä näistä jäljistä, saukko vai piisami?

Väitän piisamia, näinkin tuon elukan, muttei kukaan minua usko. crybaby.gif smile.gif Kuulemma niin harvinainen vai mistä sellainen venesatamaan olisi muka yhtäkkiä tullutkaan. Höh, siellä se nyt kuitenkin on, koirien kiusaksi. Tämä elukka on ilmestynyt nyt ihan syksyn aikana tuonne kivien koloon. Mitään eläimen tekemiä rakennelmia tms. ei näy eikä myöskään liukumäkiä. Kuka tietää hirviii vai EII..iiiii (turusen linkittämä biisi tuli mieleen)
Arvauksia edes kehiin;

Cee
saukko on tuplat isompi kuin piisami. piisami max 50cm, saukko max 100cm. Eläinten painossa vielä isompi suhde-ero. Wikipediasta on apua ;D

Cee

e:piisami tosi yleinen, elikkä miksei olisi piisami
s-ml
Hyvä wikipedia, luin tuon saman biggrin.gif
Mutta, mutta ongelmahan on siinä, ettei ole vertailukohdetta. Mistä minä tiedän oliko tämä se tuplasti suurempi vai tuplasti pienempi smile.gif Se oli kyyryssä ja puolusti itseään, ei pysty sanomaan oliko metrin vaiko puolet.
Isolta se näytti ja oli tukevassa kunnossa. Piti kähinää, vähän kuin olisi sylkenyt ja hampaatkin ihan kunnolliset. Häntä oli kohtalaisen pitkä. Pehvelin vihainen, kun koirat vähän tutustuivat. Juu jäi henkiin, jopa.
Auttoikin varmaan tosi paljon cool.gif
Cee
LAINAUS(s-ml @ 30.12. 2009, 19:16) *
Hyvä wikipedia, luin tuon saman biggrin.gif
Mutta, mutta ongelmahan on siinä, ettei ole vertailukohdetta. Mistä minä tiedän oliko tämä se tuplasti suurempi vai tuplasti pienempi smile.gif Se oli kyyryssä ja puolusti itseään, ei pysty sanomaan oliko metrin vaiko puolet.
Isolta se näytti ja oli tukevassa kunnossa. Piti kähinää, vähän kuin olisi sylkenyt ja hampaatkin ihan kunnolliset. Häntä oli kohtalaisen pitkä. Pehvelin vihainen, kun koirat vähän tutustuivat. Juu jäi henkiin, jopa.
Auttoikin varmaan tosi paljon cool.gif

Ne piisamit jotka mä olen nähnyt, on aika lähelle minkin kokoluokkaa. Elikkä hyvin kaukana saukosta.
saukkoa en ole livenä edes nähnyt, joten se mun mielestä kuvastaa osin piisamin yleisyyttä.

Cee
s-ml
Tähän nuo vetoavat
"Piisamikannat ovat romahtaneet kaikkialla Suomessa murto-osaan entisestä. Laji on käytännössä kadonnut lähes kokonaan Etelä-Suomesta. Kanta on tutkijoiden mukaan alimmillaan sitten istutusvuosien."
Tosin taitaa saukkoparakin kanta olla huono, tiedä sitten.

Yritän ottaa kuvan, jos nyt enää jäälle ilmestyy. Mistähän tuonne on yksinään taapertanut, sääliksi käy. Siellä nyt yksin kivenkolossa viettää aikaansa, ei ole edes sadan tuuman näyttöä smile.gif
Turunen
Tuosta kuvasta hankala sanoa, kun mittakaava puuttuu, mutta lumessa näkyvä hännän jättämä jälki ja hyppely on aika selkeästi saukon tekemät.
Ilmeisesti näit tuon otuksen hännän? Piisamin häntä on suomupeitteinen, kuten rotalla (ruotsin kielinen nimi pisanrotta) mutta pystysuunnassa litteä, peräsin. Kun taas saukon häntä on karvapeitteinen, tyveltään aikas paksu, kiilamainen. Lisäsksi sanoit etä oli hyvät hampaat siis ilmeisesti kuten koiralla? kulmahampaat ja siten saukko, piisami kun on jyrsija ja omaa samanlaiset hampaat kuin majava, kani ja muut jyrsijät.
Piisami kannat on pienetyneet huomattavasti, mitä ne ovat olleet piisamin valta-aikona ennen kuin minkki valtasi piisamien alueet. Olen itse viime kesänä todistanut paikan päällä kun minkki tyhjensi piisamin pesän... ainakin 5-6 piisamia menetti sen iltapäivä aikana henkensä.
Mulla on koneella piisamin kuvia tuolta iltapäivältä, mutta juuri nyt en ehdi tänne niitä laittamaan.... voisin laittaa sulle s.postissa...? on siten nopeampaa ja helpompaa....

Herra jestas miten paljon kirjoitus virheitä.... ph34r.gif
s-ml
Lättänä häntä, en kyllä nähnyt noin tarkasti, elukka joutui pyörimään ja läiski hännällä. Hampaat kuin koiralla, niitä näytteli ja komeat kulmurit.

Eli saukon jäljet, mutta piisamin hampaat. Kauhea otus smile.gif Ei vaan, kysyn mun systeriltä, jos hän huomasi hännän laadun tarkemmin.

Juu, ei tällä mikään kiire ole, kunhan ajankulukseni pohdiskelen. Laitan sulle silti s-postitiedot.
Turunen
HUPS! oli sattunut kirjoitus virheen paholainen, siis hampaatkin kuten saukolla, ei piisamilla... oops.gif
s-ml
Juu-u, nyt näyttäisi siltä, että se otus on kuin onkin saukko, ainakin kuvan perusteella. Mutten anna periaatteestakaan vielä periksi, vielä minä sen piisamiksi jotenkin väännän biggrin.gif
Tartsa
Voi apua, Tarmollahan alkaa sitten olla siellä oikeasti töitä, pitää suojella kaikilta kummallisilta jyrsijöiltä tai mikä lie onkaan biggrin.gif Hurjia petoja teillä siellä ohmy.gif
s-ml
^ no niin, tuo majailee siinä pitkällä sivulla, ihan heti sen rämän laiturin kivikoilla. Ei sitten yhtään lähemmäksi keksinyt tulla..

Pitääkin järkätä viikonloppuna uuden vuoden juoksut. Kyllä se jää kestää, mene edeltä biggrin.gif vai miten se yksi Annan Eriksonin biisi menikään, vakuutetaan jään kestävän ja työnnetään toinen ensin jäälle. smile.gif Ei vaan ajelivat jo kelkoilla ja mönkijöillä, eiköhän se meitä näin virtaviivaisia koiria ja ihmisiä kestä tongue.gif

Ja sanohan, Tartsu, työpaikallesi ihanat isot kiitokset aamuisesta työni helpotuksesta smile.gif
Tartsa
Järkätään vain! Pääsee Tare kokeileen kanttiaan ihan oikeasti hurjaa petoa vastaan laugh.gif Ja välitän kiitokset eteenpäin smile.gif
Lydia
LAINAUS(s-ml @ 31.12. 2009, 10:00) *
Kyllä se jää kestää, mene edeltä biggrin.gif vai miten se yksi Annan Eriksonin biisi menikään, vakuutetaan jään kestävän ja työnnetään toinen ensin jäälle. smile.gif

Taidat tarkoittaa Stellan biisiä Aamun kuiskaus (kertsi menee näin: "Mene edeltä kyllä se jää kantaa, ole rauhassa tiedät mä sua seuraan, kyllä se jää kantaa, sulje jo silmäsi...")
s-ml
^ juu just se, tosiaan aina luullut sen olevan Annan laulama. Mistäköhän on olen moisen kuvitelman kehittänyt smile.gif
Cee
LAINAUS(s-ml @ 1.1. 2010, 10:57) *
^ juu just se, tosiaan aina luullut sen olevan Annan laulama. Mistäköhän on olen moisen kuvitelman kehittänyt smile.gif

Siitä, että sä kuuntelet suomalaista pas... öh siis musiikkia, joista vois vahtaa esittäjän kesken piisin ja kukaan ei huomais mitään.
pl. tiettu klamydia...

Cee
s-ml
tai just siksi, kun en sitä kuuntele, tuskin tiedänkään tuollaisia Stelloja. Jostain radiosta sivukorvalla kaupassa tms. kuullut, onneksi ei radio 957 soita tuota pskaa smile.gif Klamydiaa sieltä tosin joskus saattaa tulla. Jokinen muuten puhui ihan fiksuja jossain haastattelussa, jopa smile.gif
Cee
LAINAUS(s-ml @ 1.1. 2010, 14:22) *
tai just siksi, kun en sitä kuuntele, tuskin tiedänkään tuollaisia Stelloja. Jostain radiosta sivukorvalla kaupassa tms. kuullut, onneksi ei radio 957 soita tuota pskaa smile.gif Klamydiaa sieltä tosin joskus saattaa tulla. Jokinen muuten puhui ihan fiksuja jossain haastattelussa, jopa smile.gif

Jokinen, kun sillä tuulella on, puhuu yllättäviäkin asioita. Mutta harvoin niitä kuulen edes mä...
Mä uskon, kun oma poika alkaa olla tarhaiässä, niin alkaa Klamydia taas soittaan punkkia isänmaata vastaan.
Isänmaata, joka karsi kaiken lapsilta ja vanhuksilta pois...

Cee
s-ml
Juu, se oli jossain keskusteluohjelmassa, jossa pohdittiin ihmisten elämänarvoja. En edes muista, mitä Jokinen sanoi, mutta muistan olleeni lähes kaikessa samaa mieltä smile.gif
Mistäs nyt lapsukaisia riistetään, eikös jo kaikki ole viety tai kielletty jo aikoja sitten?

Tuo Vesa-Matti Loiri on hirveä tuolla telkkarissa just nyt, olkootkin tehnyt pitkän taiteilijauran. Kaikki ei voi olla huipulla aina, pitäisi tajuta lopettaa ajoissa.
Cee
LAINAUS(s-ml @ 1.1. 2010, 18:52) *
Juu, se oli jossain keskusteluohjelmassa, jossa pohdittiin ihmisten elämänarvoja. En edes muista, mitä Jokinen sanoi, mutta muistan olleeni lähes kaikessa samaa mieltä smile.gif
Mistäs nyt lapsukaisia riistetään, eikös jo kaikki ole viety tai kielletty jo aikoja sitten?

Tuo Vesa-Matti Loiri on hirveä tuolla telkkarissa just nyt, olkootkin tehnyt pitkän taiteilijauran. Kaikki ei voi olla huipulla aina, pitäisi tajuta lopettaa ajoissa.

Unta jokainen katsoo, kaikki tähtiin kurkottaa....

Loirilla luulis olevan jo ikää jäädä eläkkeelle. Mutta sepä ei olekaan kiinni siitä, vaan maksaneista tahoista, joita en välttämäti yleisöksi laskisi.
esim. Mika Häkkinen lopetti aikanaan maailmanmestarina, ja kaikki tykkää siitä...

Sun Smäläri kantsis muuuttaa pohjanmaalle jos olet samaa mieltä yleensä asioista ku mä ja Jokinen...
Tää saattaa olla viimenen linnake itsenäisessä suomessa..

Cee
s-ml
...toiset kuolivat pois, toiset elävältä haudattiin..

eiköhän tämä puoliksi pohjalaisuus riitä mulle, ei sitä ny liikaa viitsi korostaa sinne vielä muuttamalla.
Ainakaan vapaaehtoisesti smile.gif

Cee
Pohjanmaalle muutetaan yleensä saappaat edellä tai jäljes, riippuu kantajista.
Kaikki muut on syntyny täällä.

Cee

Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.