Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Koiran nyppiminen
Puskaradio > Puskis > **OFF TOPIC** > Niitä, näitä, tiilenpäitä...
Turunen
Tästä aiheesta olisi varmaa jo kirjoituksia tuolla jossain muilla palstoille kuin täällä tiilenpäissä, mutta laiskana en jaksa selata... rolleyes.gif
Eli aloin aamulla nyppimään Ellan turkkia, kun on niin ylikasvanutta osittain ja juuri tuohon vanhaan karvaan tarttuu tuo lumi todella pahasti jääpalloiksi... dry.gif mutta (taas tongue.gif ) laiskana ihmisenä innostus loppui, 1/4 koiran nyppimisen jälkeen... ja mieleen nousi kasvattajan sanomiset ammatti-ihmisen trimmaamisesta/ nyppimisestä? että mitähän tuollainen koiran nyppiminen maksaa? henkilöissä on varmaan eroja niin hinnassa kuin laadussakin. Haluaisin Ellan turkin kuntoon kun on taas aikomuksia ilmottaa Ella kehään dogrun.gif kuinka paljon ennen kehään menoa tuo nyppiminen pitäisi tehdä että turkki olisi parhaimmillaan kehässä?
Lydia
LAINAUS(Turunen @ 6.1. 2010, 13:59) *
kuinka paljon ennen kehään menoa tuo nyppiminen pitäisi tehdä että turkki olisi parhaimmillaan kehässä?

Tuohon kun keksit vastauksen, kerro mullekin whistling.gif

Eiköhän se ole aika koirakohtaista... riippuu miten turkki kasvaa. Tarulla tuntuu toimivan kolme-neljä kuukautta, siis kun vedetään turkki kokonaan pois.
Jos olisi ahkera ja jaksaisi nyppiä kahden viikon välein, niin koira näyttäisi siistimmältäkin... eri asia sitten on jaksaako nyppiä.

Itse en ole trimmaajia juurikaan käyttänyt, joten en osaa hinnoista sanoa. Trimmaajaa etsiessä kannattaa tosiaan varmistaa, että on kyseessä nimenomaan "nyppijä"
abc
Turunen, kuuluuko Ella trimmattaviin rotuihin? Kysyn, kun en tiedä xbiggrin.gif .

Jos kuuluu, niin sitten on kaksi tapaa trimmauksessa, joko koneellinen tai nypittävä tapa. Jos koiralla on karkea turkki niin nyppiminen on poikaa. Toki voi pehmeämpääkin turkkia nyppiä, mutta se on aavistuksen verran työläämpää kuin trimmauslaitteen kanssa (ainakin trimmaajalle).

Turkki trimmataan, kun karvanlähtö on parhaimmillaan. Sen tuntee koettamalla kuinka herkästi karvatupsu nyppäisystä irtoaa. Siitä on NIIN kauan aikaa, kun viimeksi olen trimmannut suursnautseria, etten enää muista tapahtuiko kyseinen homma kahdesti vuodessa. Muistaakseni trimmaus piti tehdä hyvissä ajoin, olikohan kuukausi ennen näyttelyä ja sitten siistiminen pari viikkoa ennen näyttelyä. (Joka tapauksessa niin riittävän ajoissa trimmaus, että uutta karvantynkää on jo esiin työntynyt ennen esiintymisiä kauneuskehissä).

Siistimen on sitä, että silloin ei nypitä tai ajeta kaikkia karvoja kauttaaltaan, vaan otetaan parrat, tassukarvat jne, mitkä muutoinkin pidetään siistinä ympäri vuoden, ainakin niiden osalta, joiden matkat suuntautuvat näyttelyihin.

Hinnoista en osaa sanoa, mutta varmaan on eroja eri trimmaajien välillä. Koko trimmaus on kuitenkin vain korkeintaan 2 kertaa vuodessa, joten se kannattaa antaa ammattitekijän tehdä, kunnes homman osaa itse eli tarkoitan tässä nimenomaan näyttelytrimmiä. Jos perustrimmaus on kunnossa, niin aika monessa näyttelyssä ehtii kiertää, vain pikkupikku siistimisillä silloin tällöin.

Kun valitset timmaajan oli sitten naapuri tai trimmausliike, niin tee valintasi sen mukaan trimmaajasta, kellä on tietämystä juuri sinun rotusi trimmauksesta. Esim. joka osaa trimmata kk-mäyräkoiran ei välttämättä osaakaan trimmata esim. suursnautseria.

Eiköhän Ellan kasvattaja osaisi antaa sinulle hyviä vinkkejä trimmaajista, jos kerran kuulutte trimmattaviin rotuihin:) .

Lydia, so,so, ei sitä turkkia nypitä kahden viikon välein, vaikka kuinka jaksais xlaugh.gif . Koira nypitään vain silloin, kun turkki on "irti", muutoinhan se sattuis ihan peevelisti koiran iholla, jos kiinni olevaa karvaa ruvettaisiin tempomaan irti. Joo, koneella voi toki ottaa vaikka joka päivä, sehän on leikkuri ja katkaisee karvan halutulta pituudelta, mutta se on sitten toinen asia kuka sellaisesta leikkelemisestä tykkää.

Lydia
^ Tuo tapa, jossa koiraa trimmataan kahden viikon välein on ns. rullaamista. Sillä tavalla karkeakarvaiset koirat pidetään näyttelykunnossa ympäri vuoden.
Siinä ei olekaan tarkoitus koko turkkia vetää alas, vaan siinä turkissa on eri kypsyysasteita. Ei siinä kovin paljon trimmattavaa kerralla ole.. eli lähinnä siis siistimisestä kyse smile.gif

ja mun trimmaaminen on yleensä juuri sitä, että kun innostun nypin esim. selän ja sitten toisella kerralla naamakarvoja jne. eli turjaketta Taru useimmiten muistuttaa...
Turunen
LAINAUS(abc @ 6.1. 2010, 21:17) *
Turunen, kuuluuko Ella trimmattaviin rotuihin? Kysyn, kun en tiedä xbiggrin.gif .

Juu kyllä Ella kuuluu nypittävien rotuun happy.gif
Kasvattaja on kyllä antanut erittäin hyviä neuvoja minulle, mutta tuo trimmaaja juttu jäi hieman vähemälle, kun Ella oli silloin vielä pienen pieni pentu eikä tiedetty minkälainen turkki sille kasvaa. Osa italiaanoista kun omaa lyhyen turkin joita ei tarvitse nyppiä, mutta osa kuten Ella pidemmän jota pitää nyppiä. Ja nimen omaan nyppimällä ei saksia tai leikkaavia teriä missään nimessä tai turkista tulee pehmeä ja pörröinen... Joillakin koirilla kuulemman riittää jos kerran kuussa vetää turkin mars- harjalla läpi, mutta joillakin 2 kertaa vuodessa nyppiminen tuo parhaan tuloksen ja Ella näköjään kuuluu tähän kastiin.

Ai niin unohtui, että italiassa koiria ei tarvitse kuulemma nyppiä kun siellä kasvaa jotain ihmeen piikkipensasta ja metsällä ollessa koira tulee "nypittyä" joustessaan metsässä ja suomessakin risukossa ja näköjään lumessa juokseminen hoitaa tuo nyppimisen osittain.
sipa
^ Sen verran tiedän että westin nyppiminen on muistaakseni 50 egeä.. Vipa varmaan muistaa paremmin.. Että kait isomman koiran nyppimen on sit kalliimpaa.
LaRa & Olli
LAINAUS(sipa @ 7.1. 2010, 06:39) *
^ Sen verran tiedän että westin nyppiminen on muistaakseni 50 egeä.. Vipa varmaan muistaa paremmin.. Että kait isomman koiran nyppimen on sit kalliimpaa.

Aika likelle happy.gif
Pääkaupunkiseudulla taitaa westien trimmaus (nyppimällä) vaihdella 50-80€. Täällä mailla sen saa 40-60€ ja edullisin josta olen kuullut oli 20€, mutta oli kyllä jälkikin sen mukaista dry.gif Hinta ei välttämättä määräydy koiran koon vaan sen turkin mukaan. Itse ainakin teen cairnin halvemmalla kuin westien. Cairnin karva on niiiiin paljon löysemmässä ja siten työ on tehty nopeammin, kuin hyvin samankokoisen westien turkin kanssa. Toisaalta cainin kanssa tuo muotoilukaan ei ole ihan yhtä vaativaa.

Mä olen itse trimmaillut Ollia, muutamaa muuta westietä ja yhtä cairnia. Westien turkki on siitä haasteellinen, että siihen pitäisi saada kerroksia vähän enemmänkin. Ns. kotikoiran trimmi tehdään 2-3kk välein ottamalla pitkät pois. Alle jää sellainen parin sentin mittainen kerros kasvuvaiheessa olevaa karvaa, joka vielä kivasti pitää piilossa sen pohjavillan, niin ettei pahemmin hapsota välistä. Hyvin yksilöllistä tuo karvan kasvu kuitenkin on ja sen mukaan pitää sitten valita kullekin yksilölle se sopivin trimmiväli.

Jos westielle tehdään näyttelytrimmi, tulee kerroksia olla turkissa enemmän kuin nuo "kotikoiran" 2-3. Tähän pääsemiseksi turkki on siis trimmattava huomattavasti useammin. Näyttelytrimmin ylläpitämiseksi westie tulisi trimmata noin 5 viikon välein, eli siellä turkissa pitäisi näin ollen ola hyvin monen mittaista karvaa ja kun siitä otetaan sitten pitkät, kasvuvaiheensa ohittaneet karvat pois, ei karvapeite ohene liikaa. Aktiivisella näyttelykaudella trimmi tulee tehdä tarpeen mukaan vieläkin useammin, tietenkin viimeistellen täsmällisesti juuri ennen jokaista näyttelyä päivää tai paria ennen H-hetkeä. Itse olen tehnyt yleensä viimeisen kunnon trimmin noin viikkoa ennen kehää ja vielä edellisenä päivänä siistinyt loput, kuten korvalehdet ja mahdollisesti esiin pistäneet hapsotukset.

Mutta siis nämä mun esimerkkirodut taitaa olla vähän extremeä tuon trimmauksen osata nypitäävissä roduissa rolleyes.gif

Tuo yksi cairn, joka mulla käy, käy n.3kk välein ja olis kyllä melkein milloin vain laitettavissa kehään! Jossain cairnin trimmiohjeessa oli, että näyttelykoirien turkki tulisi trimmata ns. rullaamalla ja kotikoiran voi trimmata pari kertaa vuodessa "kaikki pois" metodilla, mutta siistimpänä pysyvät nekin noin lyhyemmällä välillä. Westietä taas ei pitäisi koskaan, milloinkaan ottaa "kaikki pois"! Westien turkki tulee ottaa aina "rullaten"! No joo, pentutrimmi lähentelee tuota kaikki pois -menetelmää, ellei ole pentunäyttelyt suunnitelmissa. smile.gif Saadaan mahdollisimman nopeasti tilaa uudelle karkealle karvalle, kun napataan ne vauvahaituvat veks.

Roduissa on hyvin paljon eroja ja se mikä toimii westielle ja ehkä myös cairnille, ei taida olla se oikea menetelmä kovinkaan monelle muulle rodille - nypittäville terroristeille kenties. Kokeilemalla sen oppii, kun yksilöerot voivat olla todella suuria. Ollin turkkia valmistellaan jo nyt mahdolliseen kehässä pyörähtämiseen toukokuulle, vaikkei Ollille tai isännälle suunnitelmista vielä hiiskutakaan... shifty.gif

e. TYPOja
abc
Vai, että rullaamalla ja kerroksittain ja vaikka mitä uutta nimikettä trimmaukseen liittyen biggrin.gif . Aivan selvästi jo trimmausasioita seuraten huomaan, että olen pudonnut niin sanotusti kelkasta jo aika päiviä sitten laugh.gif . Mutta oonhan saman havainnon tehnyt niin monen monessa muussakin jutussa.

Mutta ihan tuore ja tän päivän juttu on, että paikallisessa ilmaisjakelulehdessä oli ilmoitus kotitrimmaajasta, joka teki timmausta hintaan alk. 35e. Ja tää on sitä mitä ennenkin oli, että riippuen turkin laadusta ja miten aikaa vievää trimmaus kutakin tapausta kohtaan oli, niin sen mukaisesti taksat. Ja kuten tuossa tuli jo toisiltakin mainittua, niin trimmaajan valinta on tärkeää, että hän osaa/tietää millä tavoin trimaus on tyypillistä kullekin rodulle muotoilun suhteen. Eli ei ihan kaikki asiat tässä maailman menossa ole ihan tyystin häränpyllyä heittäneet teehee.gif .
s-ml
Voi jessus noita hintoja! Ei mulla muuta, kunhan tulin päivittelemään laugh.gif Yhdne koiran hinta menee jo olemassa olevan trimmauksiin. Kannattaa opetella itse ja joskus vaan sit ammattitrimmauksessa? Eikö Ellan kasvattaja trimmaile?
Turunen
Eipä ole ollut puhetta nyppiikö kasvattaja itse, varmaankin, mutta eipä tuon takia kannata Kajaaniin ajaa, tulee vielä kalliimmaksi. Kaipa se pitää itse vaan opetella, ei tuossa Ellassa nyt niin paljon tuota karvaa ole ja just tuolleen rullaamalla jos sen tekee niin ehkä mä pärjään ja joskus kun mene hermot menee oikealle ammatti-ihmiselle. Tarttis varmaan kysellä täältä paikallisilta hintoja ja kokemuksia, tuskin kyllä yhtään ammatti-ihmistä kyllä löydän joka tietää jotain italiaanoista... rolleyes.gif niitä kun on vieläkin niin vähän ja harva käyttää ammatti-ihmisen apua nyppimiseen.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.