LAINAUS
Meidän aussie on nyt käynyt äidin kanssa alkeiskurssin. Kyllä raunioille käy keskikokoisten lisäksi myös pienemmätkin koirat, Milon ryhmässä oli mm. kleinspitz ja borderterrieri, toisessa ryhmässä oli kääpiösnautseri ja parsoni. Monet terrierit varsinkin ovat hyviä kyseisessä hommassa, kun ovat rohkeita, mahtuvat pieniinkin koloihin ja ovat useimmiten melko ahneita wink.gif . Mikään tanskandoggi ei varmaankaan ole kaikista kätevin rotu raunioetsintään, koska eivät yksinkertaisesti mahdu liikkumaan ahtaissa paikoissa. Suurimpina olen nähnyt sakemanneja, dobbereita, howavartteja ja suursnautserinkin. Kokeissa koiran täytyy muistaakseni suorittaa myös n. 80 cm korkea hyppyeste, mikä kannattaa ottaa huomioon, jos haluaa kokeisiin. Meidän borderterrieri kyllä ponkaisee ihan kepeästi tuon yli wink.gif
Kurssille menessä koirilta testattiin luoksepäästävyys (koirasta ei tosiaan tule hyvää rauniokoiraa, jos se se on kamalan arka tai aggressiivinen muita ihmisiä kohtaan), perustottelevaisuus sisältäen seuraamista, paikalla olon ja todella tärkeän luoksetulon, koirahan on koko ajan raunioilla työskennellessään vapaana ja sen täytyy olla hallittavissa. Lisäksi testattiin työskentelykyky ns. pimeässä huoneessa. Se ei varsinaisesti vielä kerro mitään, mutta kuitenkin wink.gif
Kurssille mentäessä kannattaa siis opettaa koiralle perustottelevaisuus kuntoon ja mikäli se on vähän varautunut vieraita kohtaan, voi sitä harjoitella makkararingillä (vieraita ihmisiä ringissä nameja kädessä, huutavat yksitellen, vuorotellen koiraa ja palkkaavat ja kehuvat hirveästi, kun se tulee luokse). Mitään etsintäjuttuja ei tarvitse osata, sitä varten kurssille mennään wink.gif
KUVIA MILOSTA RAUNIOTREENEISSÄ
Minkä ikäisenä raunioita voisi alkaa treenaamaan? Kotoa löytyy 4v pk-collie uros, ja tässä toivottavasti syksyn aikana tulossa Lapinporokoira pentu

Sitten kun pentu olisi sopivan ikäinen, kiinnostaisi lähteä kummankin koiran kanssa treenaamaan.
Sitten kun katsoin noita Milon kuvia rauniotreeneistä, siinä luki että "Milo ja Korson rauniorata". Asutko siis Korsossa? Itse asun, ja olisi kiva tietää että missä täällä pääsisi raunioita harrastamaan

Entä mimmoisia ovat sitten itse rauniokokeet?