Toiskan muori joskus kysyi käyttölinjaisen koiran elinikää jnejnejne. Se oli hyvä kysymys.
Kuinka kauan koira elää ja mahdolliset käyttövuodet ja sellasta. varsin aiheellinen kysymys. Tänään jostain syystä jäin aihetta itsekseni pohtimaan ja laskeskelemaan.
Mun historialla koiran ostohinta / käyttövuodet + ruuat + eläinlääkärit + muut kulut (en laske kokeita enkä näyttelyitä) menee 300 - 400 euron välille / vuosi. En pidä vakuutusta koiralle, en ole 15 vuoteen pitänyt, koska niillä maksuilla olisin leikkauttanut jokaisen koirani vähintään kerran.
Ei niin paha hinta jos vertaa vaikkapa tv -lupamaksuun...
Koirasta on ainakin mulle enemmän iloa kuin telkkarista.
Cee
Jos koiran arvoa laskettaisiin (ja ei, toiska ei todellakaan sitä pohtinut, mutta minä pohdin), niin esimerkiksi mun koirat ehtii jokainen noutaa eläessään vähintään 200 sorsaa tms.
Myyntisorsan hintaa en tarkkaan torilla tiedä, mutta alle kympin tuskin pullasorsaa kaupastakaan saa. Teerien myynti on jopa laissa kielletty.
Elikkä, mun laskelmien mukaan alpakka on kannattava sijoitus jopa rahallisesti (kun otetaan makuero huomioon vrt pullasorsaan, eli kerroin 0,5 oikeeseen verrattuna), saati sitte muuten...
Kun muu perhe ja yhteiskunta otetaan huomioon noin 12 vuoden periodilla mihkä mun laskelmat perustuu, alpakka on kohtuullinen sijoitus.
Cee
e: Laskelma ei toki ole ihan yksinkertainen. Saahan sorsat veneelläkin pois. Elikkä yks buster nelitahtijammulla ja muutama jolla sisäjärville maksaa nekin. Teeriä ja sattumajäniksiä ei tosin voi etsiä busterilla...