Tulipas mieleen, että onkos teistä kukaan tavannut portugalinseisojaa?
Itse näin MV-näyttelyssä -01 Portugalissa...
ja koti-Suomessa totesin, että ainakin yksi sellainen jo maasta löytyi...
toiskan muori
10.9. 2003, 07:34

ja ainakin yksi pentue jo syntynyt. Itse tutustuin niihin jo -91 ollessani koirieni kanssa portugalissa näyttelyssä. siellä niitä oli Manuel Borgesin arvosteltavana yli 30 kappaletta.
Sanotaan että se on se alkuperäinen pointteri, mistä englantilainen serkkunsa on kehitetty. Tämän todenperäisyyttä en tiedä.
Mutta kuulemma hieno metsästyskoira niissä maasto-olosuhteissa, missä Portugalissa metsästetään.
Vai on jo pentujakin
jotenkin nämä portugalilaiset on ruvennut kiinnostamaan
toiskan muori
10.9. 2003, 20:57
jos haluat voin yrittää etsiä sen kasvattajan tiedot ellei niitä kennelliitosta saa. kasvattajalla oli pentueilmoitus joskus tässä alkukeväästä Koirauutisissa.
No ehkä podengot riittää tällä erää
Eikös täällä muut muka ole koskaan tavanneet portugalinseisojaa kuin Toiska ja mä? Onhan Suomessakin näyttelyissä käynyt ainakin yksi
nasuenkeli
15.9. 2003, 12:02
Kyllähän nuita on tullut nähtyä, tutullani on kolme (ja siis ihan Suomessa). Kaikki Portugalin tuonteja.

Eilen näin yhden niistä viimeksi, Porvoossa.
Wau! Tiedätkös monta niitä Suomessa on yhteensä?
*kiinnostunut*
nasuenkeli
15.9. 2003, 12:28
Kuulemma 4, mutta tiedä häntä sitten.
Erittäin vanha rotu kuulemma. Meinnannut kuulemma väliilä kuolla sukupuuttoon, mutta metsöstäjät ovat elvyttäneet. Hyvin samanlaisena pysynyt aikojen saatossa. Aika erinäköinen kuitenkin kuin englantilainen: pienenpi, eri värit, pää erilainen, muutamia eroja mainitakseni.
Oli muuten huvittavaa eilen Porvoossa: eräs ruotsalainen ulkomuotuomari (ja 40 vuotta pointtereita kasvattanut) herra tuli kyselemään menestystä ja ihmetteli sitten tuloksia kun edessä oli kaksi urosta, toinen pointteri ja toinen portugalinseisoja. Ei edes erottanu rotuja vaan ihmetteli miten toinen voi olla PU ja toine RP. Eli luuli samaksi roduksi. Yritettiin sitten selittää, että ovat eri rotuja, ei vaan meinannut uskoa, vaan väitti ettei portugalinseisojaa ole olemassakaan kun hän ei ole niistä kuullut! Tämä selitti sen miksi tuttuni portugalilainen sai H:n Hämeenlinnassa (ko.mies arvosteli siellä), jos se ei edes kuullut rodusta. Mitähän se luuli arvostelevansa?! Ja kuinka nämä tuomarit oikein saavat oikeutensa???
No huh

Toi on kyllä jo aika paksua...
Mä kyllä voin tunnustaa, et helposti voisi mennä portugalinseisoja ja pointteri sekaisin, kun niin tarkkaan en ole rotuun perehtynyt... mutta luulisi pointteri-harrastajan huomaavan eron...
toiskan muori
15.9. 2003, 19:34

enpä usko että menisit sekaisin. kyllä ne kaksi rotua ovat sen verran erilaisia, että täytyisi hyvinkin tunnistaa. ainakin eri roduksi.
portugalinseisojan tunnistaminen joksikin roduksi voi olla sitten jo eri asia, vaikka onkin omassa maassaan hyvä metsästyskoira ja kyllä niitä siellä näyttelyissä näkyy.
mutta onhan se paljon pienempikin kun pointteri
toiskan muori
15.9. 2003, 19:35
nasuenkeli:

olipa hyväettei nyt kuitenkaan ollut kysymyksessä suomalainen ulkomuototuomari
toiskan muori: Heh, kyllä mulle voi tehdä vaiketa, kun en ole pointtereihin lainkaan perehtynyt ja hyvä kun sen tunnistan
mutta portugalilaiset rodut kiinnostaa, kun ittellä on podengo
pienirunotyttö
16.9. 2003, 19:05
olen seurannut teidän keskustelua portugalinseisojista,minä olen se henkilö jolla on kolme kyseistä rotua.kaksi urosta yksi narttu,pentueita ei ole syntynyt suomessa yhtään,mutta noin vuoden päästä on odotettavissa.
toiskan muori
16.9. 2003, 19:59

eli muisti teki tepposet, taisi olla sijoitukseen ilmoitus
nasuenkeli
17.9. 2003, 05:52
No moikka Pienirunotyttö. Minä täällä ehdin vaikka mitä kirjottelemaan!
Ticolle terveisiä, Se on mun suosikki

-Salla-
pienirunotyttö: Saakos udella, kuinka olet rotuun päätynyt? Kuinka vaikeaa oli saada Suomeen koiria Portugalista? Mulla on tarkoituksena tuoda podengo sieltä, jote4n ois kiva kuulla kokemuksia...
pienirunotyttö
17.9. 2003, 21:13
lydia..olen töissä enkä ehdi enempää kirjoitella nyt..
pienirunotyttö
21.9. 2003, 18:25
Lydia joo vastaan nyt sulle kun on aikaa eli portugalinseisojan hankin sillälailla että selailin koirakirjaa etsiäkseni jotain erilaista mitä ei tule vastaan joka kadunkulmassa ja toiseksi pidän metsästyskoirista muutenkin ja kun tutustuin rotumääritelmään,luonteeseen ja muihin ominaisuuksiin totesin siinä olevan rodun jonka voisin hankkia enkä ole päätöstäni katunut.se kuinka portugalista voi tuoda koiran ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin muualtakaan.
pienirunotyttö
21.9. 2003, 18:49
palatakseni vielä porvoonnäyttelyn tapahtumiin kuinka tuomarilla on kanttia lupautua arvostella rotua jota ei edes tunne?näytteilleasettajan kannalta pelkää kusetusta tuhlata euroja.ja kyllähän se on myönnettävä että kun ikää tulee pitäisi jonkun puuttua peliin jos ei itse huomaa.minun koirani eivät kyseisen herran kehässä juokse enkä käytä yhtään euroa hänen arvausleikkeihin.en ole yhtään katkera siitä että koirani sai kyseiseltä herralta vanhan kakkosen se oli ansaittua koiran virheet huomioonottaen mutta jos olisin tiennyt ettei tunne koko rotua vaan melkein väitti SEROPIKSI eli sekarotuiseksi piskiksi en olisi vaivautunut.
pienirunotyttö: Kuinka vaikeaa oli saada hankittua koira? Olikos paljon kieliongelmia?
pienirunotyttö
27.9. 2003, 16:12
heippa lydia, englannilla portugalissa pärjää aivan loistavasti, tai minä olen ainakin hoitanut asiani englanninkielellä, kiitos hyvien ystävien jotka ovat myös auttaneet.
Meillä kun olisi tarkoitus ehkä hankkia koira maaseudulta, joten hiukan epäillyttää osaako ne maalla englantia

Englantihan multa sujuu, muttei portugali... ainakaan vielä
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.