Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Omistaakos kukaan partacollieta ? :)
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 1: Lammas- ja karjakoirat
Sivuja: 1, 2, 3
Rölli -04
Meillä on suunnitelmissa käydä hurjanmonessa näyttelyssä tänä vuonna. Lahdesta eteenpäin melko varmoja koitoksia:
29.1. Turkuun turistiksi (ilman koirua siis, Rölli päivän liian nuori osallistumaan itse)
6.3. Helsingin pentunäyttely
14.5. Raision ryhmänäyttely (FCI 1&2)
4.6. Rauman KR
11.6. Partisten erikoisnäyttely Paraisilla - ihan MUST biggrin.gif
12.6. Turun ryhmis (FCI 1&9) (TAI partisten paimennuskoulutus)
10.7. Karjaan KR TAI Nokian ryhmis
23.7. Vantaan KR
13.8. Turun KR
+ Helsingin Voittaja ?

Lisäksi noihin väleihin tulee varmaan vielä lisäksi muutamia näyttelyitä (jos rahat riittää, toivottavasti jo seuraavalla lottoarvonnalla tärppää tongue.gif) ja osaan lähtö saattaa peruuntua monestakin syystä. Ja kaikkiin sopivan lähellä oleviin mätsäreihin mennään, niitähän ei hirveen ajoissa yleensä tiedäkään.

Onko kukaan partisihmisistä tulossa erkkarin jälkeisenä päivänä (12.6.) partisten omaan paimennuskoulutukseen (sekin kai Paraisilla tai jossain lähistöllä)? Itse olen näillä näkymin (kuitenkin vielä ehkä) sinne menossa Röllin kanssa, vaikka kotikaupungin ryhmänäyttelykin houkuttelisi kovasti confused.gif . Paimennuksesta mulla ei ole minkäänlaista taustatietoa (no okei, Babe urhea possu -video on kulunut puhki blush.gif ), mutta tekis mieli lähtee kokeilemaan.

Mitä suunnitelmia muilla partisihmisillä? Tiikeli? Titta?

Iikku: Figon vuoden alku kuulosti karmivalta! Mikäköhän sen repeämisen oli aiheuttanut? Mutta hyvä että poika voi jo paremmin. Koirien sairastelut ei oo koskaan kivoja sad.gif .
tiikeli
Turkuun ollaan ainakin menossa, kun sinne olen Väinön jo ilmoittanut. smile.gif

Nää on sitten ihan avoinna vielä, mutta luultavasti mennään (riippuen rahatilanteesta):
  • 10.4 Eura (ryhmis)
  • 7.5 Harjavalta (ryhmis)
  • 14.5 Raisio (ryhmis)
  • 4.6 Rauma (kr)
  • 11.6 Parainen (erkkari)
  • 31.7 Pori (kv)
  • 13.-8 Turku (kr)
... ja sitten vuoden lopuksi messariin biggrin.gif

Syksy onkin sitten vähän hiljaisempaa, kun näyttelyt on niin kaukana ja koulukin alkaa. Tosin silloin sitä piristystä juuri tarvitsisikin. confused.gif
iikku
Sen Figon villkuluomen repeämän on luultavsti aiheuttanut kissa, kotoa löytyy neljä sellaista ja yksi inhoaa yli kaiken partiksia (riehuu liikaa vanhan herran mielestä, jonka hermot ei välillä kestä edes ohi kävelemistä)

Oi että, mä muistan kun itse suunnittelin näyttelyitä. Se jäi suunnitteluksi kun Jammulla todettin purentavika ja Figolla kivesvika.. Se siitä sitten. Onneksi pääsen vielä tänä vuonna junnuihin kisaamaan ja kaverini mukana kierrän aika paljon eri näyttelyissä turistina.

Mä oon myös todela kiinnostunut tuosta partisten paimennushommasta. Oon nähnyt videolta kun Kellomäet (Pertti on partisyhdistyksen PJ) ovat näyttäneet heidän Ruotsin reissu videoita. Mutta en kyllä muista niistä paljoa mitään.. Mun tietääkseni se paimennus on Paraisilla, en ole ihan sata varma. Täytyy nyt katsoa lähetäänkö ajamaan ees taas, erkkariin tullaan turistiksi poikien kanssa. Täytyy katsoa js oltais siellä jossain yötä.
Rölli -04
Luulen että Röllin ja mun paimentamisesta ei kyllä tule mitään, mutta näkeepähän ainakin mallia muiden koirista smile.gif . Ja harvoin tulee varmaan tilaisuuksia päästä lajia kokeilemaan. Muistaakseni kesän aikana oli joku toinenkin paimennusviikonloppu, mutta saatan kyllä muistaa väärinkin.

Sulla on kyllä Iikku käyny harvinaisen huono tuuri koiriesi kanssa sad.gif . Uskon että pettymys on ollut suuri, mutta voihan sitä tietty muutakin partiksen kanssa harrastaa...

Onko puskalaisten partiksilla harrastettu tokoa? Jos on, niin millä tasolla? Me ollaan Röllin kanssa vielä aika alkutekijöissä. Kaikki ALO:n palaset on pääosin hallussa, mutta kokonaisuutta ei vielä olla saavutettu ja kisavalmiuttakaan ei näin ollen ole ehkä pitkään aikaan. Nyt tammikuussa alkaa meidän toinen tokokurssi. Harjoittelumme sujuu hyvin ja taitavan kouluttajan valvovan silmän alla edistystäkin tapahtuu. Rölli on aika oppivainen ja itsellä riittää kiinnostusta lajia kohtaan.
tiikeli
Kotosalla ollaan opetettu tuota koiraa. Tosin syksyllä käytiin muutaman kerran kentällä ja nyt olis taas tarkoitus aloittaa. Tuo kenttä missä käytiin on talvitauolla ja nyt aiotaan mennä toiselle kentälle.

Me ollaan siis tyyliä "hitaasti hyvä tulee" tai sitten ei blink.gif
Tiedä sitten, jos vaikka oikein kunnolla innostuttais!

Tässä on Väinö muutama päivä sitten kuvattuna.

Huomasin muuten justiinsa, että Väinö täyttää tänään 10kk! flowers.gif
Rölli -04
VAU, Väinö on kuvassa tosi makeen näkönen! Minäkin olen tekemässä Röllille juuri parhaillaan kotisivuja, pistän osoitteen vaikka tänne näytille sitten kun sivuilla on vähän enemmän tarjottavaa kuin nyt (nyt valmiina etusivu +pari muuta).

Onnea Väinölle 10kk-synttäreiden johdosta tongue.gif !
tiikeli
Kiitosta vaan biggrin.gif Mä tykkään sen silmistä, kun ne ei ole sellaiset koiransilmien näköiset. Odottelen innolla sitä aikaa, kun sillä on pitkä turkki. Partikset on niin komeen näköisiä isoissa turkeissaan wub.gif

Hieno homma, että on tulossa uudet kotisivut taas katseltavaksi! Paljon kuvia sitten sinne kanssa! Meikä käy vähän väliä katselemassa kaikkien partisten omistajien sivuja, että josko sinne ois tullut jotain uutta. smile.gif
Rölli -04
Mulla on sama juttu, käyn melkein päivittäin katsomassa monenmonet partissivut läpi josko päivityksiä olisi ilmaantunut. Pakkomielle sekin rolleyes.gif ...

Mäkin ootan että Röllin karva kasvais. Sillä on tällä hetkellä sellainen tosi pöntön näköinen juniorikarva, joka ei ole alkanut vielä vaihtumaan eikä hirveästi edes vaalenemaan.
diamond
mulla on hoitokoirana partacollie, jota käytetään siskoni kanssa ma-pe joka päivä lenkillä..biggrin.gif
on tosi energinen ja ihana koira.joskus joutuu vaan komentamaan sitä kun on se aika kova haukkumaan: rolleyes.gif harald on ceetan kennelistä..
tiikeli
Kävin sitten eilen täydentämässä meidän shampoo varastoja. Nyt hyllystä löytyy Ring 5 Black Out shampoo ja hoitoaineeksi ostin Espreen Silky Show Conditionerin. Toivottavasti ovat sitten hyviä, jotta olis Väinö sitten "ykköset päällä" Turussa thumbup.gif
Mäkin ihan ajattelin, että en tollaisista näyttelyistä koskaan innostu, mutta toisin kävi! Nyt odotan jo ihan innolla, että pääsis taas näyttelyyn. Kummallista, miten se mieli voikaan niin muuttua. smile.gif
trick
LAINAUS(Rölli -04 @ 7.1. 2005, 23:08)
Mäkin ootan että Röllin karva kasvais. Sillä on tällä hetkellä sellainen tosi pöntön näköinen juniorikarva, joka ei ole alkanut vielä vaihtumaan eikä hirveästi edes vaalenemaan.

Heipsis Rölli & Martta ja terkkuja meidän pojilta! Tosi kiva kuulla, että sisko saa pian omat kotisivut! Näemme ilmeisesti Turussa parin viikon päästä, kun isoveli O käy pyörähtelemässä ensimmäisen kerran avoimessa luokassa ja emäntää se jännittää ihan pirskatisti wink.gif Mitään tuloksia ei toki ole kovassa seurassa lupa odottaa, kunhan käymme taas kokeilemassa pitkän tauon jälkeen.

Mitä tuohon karvaan tulee, Tahvolla se on ilmeisesti aika samanlaista kuin siskolla. T näyttää aikamoiselta jöröjukalta, etenkin kun parta on useimmiten väriltään vaihdellen keltaisesta ruskean kautta punaiseen. Tuntuvat nuo luut ja siankorvat värjäävän sitä aika tehokkaasti, etenkin kun ahmatilla on aina joku työn alla. Onneksi pesulla käynti on Tahvon(kin) mielestä hurjan kivaa smile.gif
Rölli -04
Jep, Turussa nähdään. Pakkohan se on kotinäyttelyitä tulla katsomaan. Toivottavasti partiksia ei pääse BIS-kehään, ettei tarvitse maksaa sunnuntainkin sisäänpääsymaksuja wink.gif . No ei vaiskaan, hienoahan se olis jos partikset pärjäis.

Ai Tahvollekin luut ja siankorvat maistuu biggrin.gif ! En tiedä mitä turboluita pitäis alkaa Röllille ostamaan, kun luut hoidellaan nykyään ihan hujauksessa...
iikku
Tuosta turkista...

Jammu vaaleni hurjaa vauhtia, tällä hetkellä ihan harmaa. Paaaaljoooon vaaleampi kuin Väinö. Figo täyttää loppukuusta 9kk ja on vielä ihan musta. Ja turkki on aivan erilainen laadultaan kuin Jammulla nuorempana. Figon trki on sellanen silkkinen (tai no...), eikä mene helposti takkuun. No kainalot ja korvan taustoja ei lasketa biggrin.gif Jammun turkki on tollasessa hamppuvaiheessa. melkein kalju. Pesun + harjaksen jälkeen turkki näyttää paksummalta ja pidemmältä, mut ei mene kuin hetki, kun turkki on jo miten sattuu... Voi kun Figo pysyisikin mahdollisimman tummana.

mä tulin just äsken Kajaanista. On VÄHÄN väsynyt olo. Oltiin paikan päällä kolme tuntia, suurin osa päivässä istuttu autossa. Oltiin pe-la Ylivieskassa kaverini vanhemmilla, sit sunnuntaina Kajaaniin (kaverillani on 2 pyreneittenkoiraa). Harmitti kun partikset oli eilen angry.gif sad.gif sneaky2.gif
iikku
Mäkin tulen Turkuun. (oon varmaan maininnu asian sataan kertaan, unohtuu aina matkalla) Molemmiks päiviks, oon junnuissa Jammun kanssa. Toivottavasti kerkeisin näkemään partikset thumbup.gif
Rölli -04
Mekin siis varmaan nähdään Turussa, jos satutaan törmäämään. Eli tulen siis tämän tiedon perusteella lauantaina kattomaan myös junnuja (ellei satu ryhmäkehän päälle).
tiikeli
Sain tuossa muutama päivä sitten vähän ikäviä uutisia kasvattajalta sad.gif
Väinön veli on palautunut takaisin hänelle, eikä sitä ole juurikaan harjattu eikä lenkitetty ja ruokintakin on ollut päin peetä. Raukkaparka. Tuli kyllä niin paha mieli tuon koiran puolesta.
Tekisi mieleni käydä katsomassa koiraa, koska en ole nähnyt Väinön veljiä lainkaan. Kolme siskoa olen kyllä nähnyt tasaisin väliajoin.
Rölli -04
Kurja juttu jos koira joutuu vaihtamaan kotia. Ja vielä kurjempaa se tietty on jos sen hoitoa on laiminlyöty. Onneksi näitä sattuu käsittääkseni aika harvoin partiksilla (?).

Röllin kotisivujen osoite on nyt sitten http://www.geocities.com/rollipartis . Sivut eivät ole vielä läheskään valmiit, mutta tuskinpa ne koskaan kovin "valmiit" ovatkaan ... rolleyes.gif
tiikeli
Ei näy oikein tolla Firefoxilla jolla mä selailen.. IE:lla näkyy ihan kunnolla, mutta sitä tulee käytettyä vähän pitkin hampain.
Rölli -04
O-ou... Mikäköhän siinä sitten on sad.gif ... En tullut ajatelleeksikaan ettei sivut jollain selaimella toimi (mulla käytössä IE)! Tietäiskin mikä siinä tökkii, että vois asian korjata confused.gif ...
tiikeli
Juu, ei mitään käsitystä huh.gif
Yritin katsella sitä ton editorin kanssa, että mikä mättää, mutta en tiedä blink.gif

Toivottavasti saat jotenkin toimimaan smile.gif
iikku
Hienot sivut olet tehnyt! poikkesin juuri vierailulla smile.gif
Mulla toimi ihan hyvin (no mulla on kans IE, joten...) Todella ihana se linkkien alla oleva kuva! wub.gif
Rölli -04
Jee! Kivaa biggrin.gif , partiksilla ihkaoma foorumi (vaikka geocitiesillä on se yksi)! Hienolta ainakin näyttää. Huomenna tutustun lisää.
Rochas
Muruun ihastuin jyväskylässä, aivan ihana neiti 1v. wub.gif Vähän kyllä mamin perään muttei liikaa ;>
>tinja<
mäkin tunnen yhen ihanan partasuun wub.gif Glosscoat's kennelistä
Rölli -04
Harmi että "vanhan" foorumin kanssa kävi niin, mutta ihanaa että jaksoit heti väsätä uudet!
australianpaimenkoira
ei löydy täältä mut kyllä mä partacollieista pidän (lempirotujani) wub.gif oon kyllä yhellä henkilöllä sellaisen vanhan villin!! wub.gif
Wupsu
ei tätä rotua löydy, mutta nähty on monta kertaa=)
ne on tosi söpöjä blush.gif
Aliina
Selkäni takia en voi ottaa isoa koiraa oops.gif mutta messarissa tuli tuijotettua koiria kehän laidalla. Aivan, ihanan mahtava rotu smile.gif
iikku
tuli tuosta selästä mieleen:

Oon itse saanu muutamaan kertaan selän kipeäksi kun ollan oltu lenkillä koirien kanssa. Jammu varsinkin, käydessään pissalla tai muuten haistelemalla, pinkoo yhtäkkiä kauheeta vauhtia eteenpäin. nyt on ruvennu hillitseen, kun on sanut karjumiset päälle. Mutta joo, siis alkuun en aina huomannu sitä, ja Jampe pääs repäseen oikeen kunnolla. Sitten ihmettelin minkä takia oli oikealta puolelta yläselkä ihan jumissa.. Särkylääkkeillä aulla pystyi liikkumaan. Tää tapahtu pari kertaa, sit kyllä rupes koira saamaan käskyjä enemmän biggrin.gif

Sit on tos kiva (ainakin koiralla) riehua liukkaalla. Jammu on taas tässä asiassa ihan expertti. Se rupee leikkimään hihnallaan (annan leikkiä, päästää irti käskystä), se on muulloin ihan kivaa paitsi nyt kun kävelytiet ovat luistinratoja. Koira ei huomaa eroa, mutta omistaja kyllä angry.gif

No, nyt Jammu osaa taas kävellä kuin normaalit koirat. Ei uskalla sanoa vastaan smile.gif
Wupsu
no hyvä et se osaa nyt kävellä kiltisti biggrin.gif
kun meidän koira vetään niin ei se oikein missään tunnu kun se on niin pikkanen innocent.gif
iikku
Lisää vaivoja... Onkohan mun selässä vikaa vai johtuuko vaan huonosta kunnosta.

Pitäis varmaan keksiä joku ergonominen asento harjata koiraa. Nyt kun koira makoilee lattialla ja siinä harjaan sitä, niin parin tunnin jälkeen rupee selkä tuleen kipeeks. Kuvittelenko vaan vai onko ihan yleistä biggrin.gif
Mulla yleensä kestää harjaaminen, kun kattelen samalla telkkua. Onneks koiruudet on tottunu siihen, ei niitä haittaa kun saavat nukkua rauhassa.

Pitäisköhän ruvta kuntoilemaan? wink.gif
Rölli -04
Harjauksen yhteydessä mulla tulee kans selkä ihan tajuttoman kipeeksi ja kunnon jumitukset saa myös aikaan suihkutellessa koiran kuratassuja sleepy.gif ... Ja jos pari tuntia jaksaa harjata samassa asennossa, niin se on jo saavutus!

Ehkä pitäisi alkaa harjaamaan koiraa häkin päällä (koska harjaus-asento on ainakin meillä mitä epäergonomisin), mutta lattialla on paljon kivampi. Voi yhdessä köllötellä tongue.gif .
iikku
Mä kokeilin harjata Jammua häkin päällä, mut ei ollu yhtään sen parempi. Pitäis saada joku sopivan korkuinen pöytä ja viereen keittiöjakkara (sais jalat pöydän alle) <- tuon takia häkki huono, istuu jotenkin kaukana ellei oo jalat harallaan biggrin.gif
Wupsu
meidän koiran voi nostaa huoletta pöydälle... se on niin pikkanen..... japsi....
sen turkkia ei tartte hoitaa paljo yhtään... biggrin.gif
Rölli -04
LAINAUS
Mä kokeilin harjata Jammua häkin päällä, mut ei ollu yhtään sen parempi. Pitäis saada joku sopivan korkuinen pöytä ja viereen keittiöjakkara (sais jalat pöydän alle) <- tuon takia häkki huono, istuu jotenkin kaukana ellei oo jalat harallaan

Toi on muuten varmaan totta nyt kun tarkemmin ajattelee! Enpäs oo ite kokeillu, mutta onhan se asento loppujen lopuksi melkein samanlainen kuin lattialla harjatessa rolleyes.gif .
tiikeli
Toi häkin päällä harjaaminen on kyllä ainakin mun selälle parempi vaihtoehto kuin lattialla. Ei tosin tule kovin usein sitä harjattua sen häkin päällä, kun ei jaksa kasata sitä pelkästään tuota toimitusta varten. Kaiken lisäksi musta tuntuu, että se koko häkki rytkähtää vielä jonain päivänä kasaan, kun se nyt jo pitää pientä valitusta biggrin.gif

Jos taas pöydän päällä harjaa, sillai että istuu, niin tulee kädet kipeiksi. Siis jos koira seisoo harjatessa. Ja jos se makaa, niin kädet ei riitä ja on pakko nousta seisomaan. Ikinä ei ole hyvin laugh.gif Trimmauspöytä olisi varmaan hyvä. Eikös sen korkeutta saa säädettyäkin? En ole ikinä kokeillut moista.
Genu
Yhdellä hyvällä ystilläni on kohta vuoden vanha partis haukku, Memorylanesta ^^ Aivan ihana ja hurmaava haukku <3 Kauhee menijä, uskomaton energia määrä sillä haukulla. Muutenkin oon hoitanu partiksia ja kokemusta löytyy siis niiltä.
666
Täältä tallustaapi yhden partispojan omistaja. Poika on otettu Ceetan kennelistä vantaalta...Ja ikäähän herralta löytyy 1,4v. Ja nimi on Santtu. Virallinen taas Ceetan Bee in Boots. Emä Ceetan Musta Säde ja isä Ceetan Black Estate.
Mä niin rrrrrakastan tota rotua wub.gif
tuunanen
Tunnen yhden partis kasvattajan ja oon kyllä ihan rakastunut tähän rotuun.. wub.gif Niin upeita joka mielessä, ettei oo tottakaan.. wub.gif Onhan partiksillakin tietty omat vikansa, mutta on niitä muillakin.. rolleyes.gif
wiltsu01
Itellä ei vielä ole partista, mutta hankinnassa on parin vuoden päästä happy.gif
Titta
Täällähän tämä keskustelu vieläkin keikkuu, joskus pari vuotta sitten taisin tämän aloittaa kun Muru tuli meille biggrin.gif

Meille tulee keväällä varmastikkin partisvauvoja jos vain kaikki menee suunnitelmien mukaan wub.gif
iikku
Tämä on kyllä vanha keskustelu. Aina silloin tällöin joku kirjoittaa jotain biggrin.gif
Titta: pentuja odotellaan innolla! wink.gif Joko on valinnat tehty?
Titta
iikku, kyllä on tehty, nyt enää odotetaan juoksua ! biggrin.gif
iikku
Mä pidän peukkuja pystyssä! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. Halit & pusut Murulle! wub.gif
tuunanen
Partisvauvoja tulossa.. wub.gif Kerrothan heti kun pennut syntyy.. laugh.gif
Dilli
Vaikka en itse partista omistakkaan, myönnän sen lempirodukseni. Haaveilen aikuisena sellaisen hankkimisesta. Tunnen yhden kasvattajan näyttelyiden ansiosta.
Lisäksi tädilläni on aina ollut partiksia.
Niin hurmaava rotu kun se onkin, tykkään niistä päivä päivältä enemmän.
Parta^
Miulla on pieni 2v. (Kohta 3v.) Partis. smile.gif Sen nimi on Peppi. Mä muistankun me saatiin se. Meijän äiti ja iskä sano että ''Nyt lähdetään lapset katsomaan Peppi esitystä.'' No me tietenkin aateltiin että se on Joku Peppi Pitkätossu ja sitte ku se oli vielä Paimiossa nii luultiin että se on joku malaistalon Peppi.

No sitte ku tultiin nii sydän hyppäs kurkkuun ku nähtiin 2 partista. Sitten kun katoin oikealle siellä mönki semmosia pieniä söpöläisiä. KU NE OLI NIIN IHANIA!!! Oltiin jo vinguttu 2 vuotta koiraa. OLIN AINA HALUNNU JONKUN KARVASEN OLENNON JA NYT MÄ SEN SITTE SAIN!!!!!! Nyt vingun toista partista biggrin.gif Kun sanoin alussa että niitä oli siellä alussa 2 partista niin harmivaan että toinen kuoli noin kuukausi sitten kun sille tuli kasvain. Se oli 11v.

Nyt ollaan sitten käyty mätsäreissä ja yhen kerran olin junnuissakin ^^. 2-4 kertaa olen käynyt lapsi ja koirassa, ja 2 kertaa isoissa. olin yhden kerran lapsi ja koirakisassa Hilden (Tipsunen) Koiran kanssa (siis sen kleinin.) Ja me tultiin 4.

Hauskaa kun monella on partis! Ne ovat niin sydänystävällisiä koiria ja niin hellyyttäviä ja niiden luonne! wub.gif Olen umpi rakastunut partiksiin. wub.gif wub.gif

Ainiin! Ja sitten vähän kuvia:

Siinä se seisoo hienona neitinä ^^

Pieni pienenä wub.gif

Siinä se leikkii siskojen kanssa (Ei kaikkia pentuja kuvassa) biggrin.gif
Avispa
Mitenkäs partiksien harrastus mahdollisuudet? Varmaankin agilityssä ja tokossa ainakin joitan koiria kisaa?
iikku
partiksen kanssa voi harrastaa lähes mitä vaan. Todella monipuolinen rotu. agility, toko, pk-lajit, rauniot, paimennus, vetohiihto.. vaikka mitä biggrin.gif
Parta^
Oon käyttänyt nytten Pepsua mätsäreissä, ja kohta aloitellaan ehkä Agilityakin smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.