Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: BARF ja nälkä
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
mamselle
Hei!

Koirani on siis siirtynyt BARF-ruokintaan nappula + lisät -ruokinnasta viime aikoina.
Annan sille myös jonkin verran riisiä silloin tällöin, joka ei kai kaikkien BARFfaajien mielestä ole korrektia, mutta sopii sekä minulle että koiralle.

Nyt ongelmana on koiran nälkä.
En omasta mielestäni (enkä vertailemalla muiden aterioita) anna sille liian vähän ruokaa, mutta siitä on tullut valtava ahmatti.
Nälän huomaa varsinkin siitä, että koira, joka on opetettu olemaan ottamatta mitään maasta, ja jota ei ole tarvinnut vuosiin siitä muistuttaa, on yhtäkkiä alkanut ryntäillä apinan raivolla jokaisen maahan heitetyn leipäpalan perään.
(Ihmiset siis vievät puistoihin kuivunutta leipää linnuille).
Samoin ihmisiltä kerjääminen on tullut kuvioihin.

Ruokaa se saa kaksi kertaa päivässä, aamulla pienemmän aterian, ja illalla päivän pääaterian.

Koirani on siis 50-kiloinen, normaalin aktiivinen, ja normaalissa kunnossa (ei ali-, eikä ylipainoa). Se voi hyvin, karva kiiltää, on elinvoimainen ja leikkisä. Mutta selvästi nälkäinen.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa kokemusta, ja kuinka siitä selvisitte?
Pitääkö tässä ruveta antamaan koiralle aivan järkyttäviä annoksia, vai lisätä jotain tiettyä ruokaa?

*kiitollisena neuvoja ja esimerkkiaterioita suursyömärille odottaen*
sipa
BARF:ia en itse syötä..Mutta meillä Edi on ollut aina kauhee ahmatti.. biggrin.gif Ja sopiiko se kaikille koirille edes.. Jos sun koira on syönyt monta vuotta erillaista ruokaa, sen elimistö ilmeisesti vaatii jonkin aikaa myös sellaista. Voihan olla että ajan myötä se jää pois, mutta voi olla että koirasi on jatkuavasti nälkäinen..

Toisaalta taas voi selitys olla jokin muukin. ukon systerin koira tuli sellaiseksi kerjääjäksi ja suurahmatiksi sairastuttuaan Adisonin tautiin. siinä aivot eivät anna käskyä vatsaan, että on juuri syöty. Mutta toivottavasti Ossilla ei ole kyse siitä. Vaan yksinkertaisesti tuo ruoka ei riitä.. Toivottavasti joku joka syöttää Barffia lukee tämän ja tietää asiasta enemmän..
Riikka
En ole ravitsemusasiantuntija enkä syötä itse BARFia koirille mutta näin maalaisjärjellä ajatellen en usko että koira ainakaan saa liian vähän ruokaa jos sen paino on kohdallaan. Meidän koirilla ahneus on jostain syystä iän myötä lisääntynyt. Ehkä sinunkin koirasi ruokahalun lisääntyminen on vain sattumalta osunut samaan ajankohtaan kuin ruokavalion vaihdos.
mamselle
Juu, ehkä keski-ikä tekee tepposensa... Tai sitten se vaan on sitä mieltä, että nykyinen ruoka on parempaa, ja haluaa syödä enemmän.

Sitä vaan mietin, että kun nappulat ovat kuitenkin niin hiilaripitoisia, ja turpoavat (painavampia vatsassa? ), niin olisiko niin, että uudella ruokavaliolla vatsa ei olekaan tupaten täynnä joka ruokintakerralla, ja se aiheuttaa tunteen nälästä?

Siis aivan kuten me ihmisetkin - jos vedämme pastaa, riisiä ja pihviä mahan täyteen joka päivä parin vuoden ajan, ja siirrymme yhtäkkiä vaikka vähä-hiilihydraattiseen ruokavalioon, niin aluksi pitää syödä pieniä annoksia paljon, jotta ei tulisi se karmiva nälkä?

Hmm?
Rubin
Hei mamselle,

meillä ollaan syötetty mastiffeille BARFia eli luonnonmukaista ruokaa ilman VILJATUOTTEIDEN hiiilihydraatteja noin 5 vuotta. Meillä ei ilmennyt tuollaista nälänlisääntymistä, ahmatteja ovat olleet aina ja kaikki maistuu.
Mutta, monella listalla ja Billinghurstin kirjoista ilmenee, että varsinkin BARFin aloittaneiden koirien ruokahalu voi lisääntyä huomattavasti, mutta tasoittuu ajan kanssa.
Voithan kokeilla antaa sekä aamulla että illalla yhtäsuuret ateriat ja vaikka jotain hedelmiä välipalaksi, jos menee ihan mahdottomaksi. Meillä hyväksi todettuja välipaloja ovat omenat ja banaanit tai loraus piimää.

Olen todennut, että kuivamuonalla koiran vatsa todella "pullistuu" ruoan jälkeen ja taas luonnonmukaisella ruokavaliolla en ole tällaista samanlaista ilmiötä huomannut.

T: Heidi Rubin
coton.fan
Mulla on sama juttu mutta syötän Nutro choise puppy mini... Johtuukohan se vaan ahneudestavai mistä... sillä on olevinaan aina nälkä ja kerjää koko ajan jos joku istuu pöydässä tai rupeaa nukkumaan keittiöön jos joku siellä kokkaa tms. annan sille itseni mielestä taroeeksi ruokaa.... Missäköhän on mulla vika??
mamselle
Hei taas!

Juu, niin minäkin loogisesti ajattelisin, että se tunne vatsassa on vain erilainen, ja siitä johtuu koiran "näläntunne". Ehkä se siis on sitä vatsan "pullistumista", eikä muuta. Hiilihydraateilla tarkoitin siis minäkin nappuloista, puuroista tms. saatavia hiilareita.

En muistanut nyt tähän hätään lukeneeni sitä Billinghurstin kirjoista, mutta kai se siellä jossain on (pitääkin lukaista uudelleen muistin virkistämiseksi).

Koira saa kyllä varmaan tarpeeksi ruokaa (paino ei ole tippunut ollenkaan), minua vain häiritsee kovin tuo äkillinen muutos käyttäytymisessä. Tosiaan, ei ole vuosikausiin tarvinnut muistutella siitä, että ruokaa ei kerjätä, vierailta ei oteta, eikä maasta syödä mitään, ja nyt on sellainen olo, kun ukosta olisi tullut pentu taas! sleepy.gif

Jatkan samaan malliin, sillä nappuloihin en takaisin mene.

Muuten, ihan yleisesti sen verran, että koiran turkin kiilto on parantunut (vaikka se ei huono koskaan ole ollutkaan), ja sellainen yleinen energisyys on kasvanut. Pennuksi jälleen - ilmiötä siis muuallakin kuin ruuan perässä juoksemisessa! biggrin.gif

Kolmea ateriaa päivässä (välipalaa) minulla ei valitettavasti ole mahdollisuutta sille antaa töiden vuoksi, mutta kokeilen yhdistää ruokaa eri tavalla, ja lisätä aamuateriaa suuremmaksi.

Kiitos neuvoista!
mamselle
coton.fan - kerjääminen ei välttämättä ole nälästä johtuvaa, vaan ihan muuta. Sen saa opetettua koiralta pois melko yksinkertaisesti.

Omani makoilee myös keittiössä usein kun kokataan, enkä usko sen olevan nälkäisen koiran toimintaa. Se vaan haluaa olla laumansa jatkona.

Josko se olisi vain seuranpuutetta ja huomionkipeyttä?
coton.fan
Kyllä mä nyt kerjäämisen nälättömästi ja nälkäisesti tiedän... Siis tuntuu vaan et sil on aina nälkä ja jos se näkee ruokaa pöydäl(sen omaa) se vaan haukkuu niin kauan kun saa sen. Kerran kuuntelin 30 min.... wink.gif Äiti sano mulle et antaisin varmaan liian vähän kun sekin on sitä tarkkaillut a sanoi ettei toi oo nyt ihan normaalii..... Ei se ihan pentuna(3kk-5kk)kerjäillyt ja huutanut jos ei saanu ruokaa... blink.gif sad.gif
lapukka02
Me syötetään Pro Plania mut meijän labbiksella on ollu samoja juttuja!! Kunnon ahmatti... biggrin.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.