Itse kyllä varmasti kuljetan koiriani metsällä, niin kauan kuin ne vain itse jaksavat ja intoa riittää. Koko ikänsä metsällä kulkeneelle koiralle olisi varmasti kova pala jäädä yhtäkkiä syksyllä kotiin, kun muut lähtevät metsälle. Eli en usko että metsästyskoiraa tarvitsee välttämättä koskaan laittaa täysin eläkkeelle, ellei sitten tule jotain sairauksia tms.
Tietysti koiran ikä ja kunto täytyy ottaa huomioon. Jos näyttää että koira on metsästysreissun jälkeen kovin kipeä ja väsynyt, niin sitten täytyy tehdä lyhyempiä retkiä. Sen verran paljon monilta koirilta kuitenkin löytyy viettiä metsästykseen, että vaikka kunto loppuisi, niin ne eivät itse osaa lopettaa... Eli eiköhän jokainen näe itse parhaiten koiraansa seuraamalla kuinka paljon se jaksaa metsässä työskennellä, niin että palautuminenkin tapahtuu vielä suht nopeasti.
Tiedämpä useampiakin ajokoiria, jotka vielä yli 10 vuotiainakin ajavat siinä missä nuoremmatkin. No tietysti vauhti ei ehkä ole enää niin kova ja aisteissakin voi olla vikaa, mutta se on sitä työtä mitä koira rakastaa! Itselläni on 13 vuotias bretoni, jolta leikattiin kesällä kasvain ja pelkäsin jo että sen on aika siirtyä toisille metsästysmaille, mutta kuinkas kävikään, viime viikolla mumukalle ammuttiin vielä teeri

Muori on voimissaan ja useamman kerran on tänäkin syksynä käyty 1-2 tunnin metsästysretkillä. Upea seurata miten vanha koira yhä edelleen oikein syttyy metsässä. Silmät loistaa riemusta, töpö heiluu lakkaamatta. Upea seurata vanhan koiran riemukasta menoa