Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Kuinka vanhana lopetettava metsästys?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 6: Ajavat ja jäljestävät koirat
~minnuska~
Eli minkä ikäisinä te olette vähentäneet/lopettaneet metsästyksen yhdellä koiralla? sad.gif
Eli niinkuín keskimääräinen "hyvä ikä"...
Vai onko sellaista ollenkaan?! rolleyes.gif
Pia
Riippuu pitkälti koirasta ja sen kunnosta.
Mummoni beagle lopetti ajamisen 9vuotiaana, koska ajon jälkeen meni palautumiseen jo niin kauan aikaa. Kannattaa seurata koiraa ja sen kuntoa. Kyllä sen sitten itse huomaa kun on aika wink.gif
PäiviK
Itse kyllä varmasti kuljetan koiriani metsällä, niin kauan kuin ne vain itse jaksavat ja intoa riittää. Koko ikänsä metsällä kulkeneelle koiralle olisi varmasti kova pala jäädä yhtäkkiä syksyllä kotiin, kun muut lähtevät metsälle. Eli en usko että metsästyskoiraa tarvitsee välttämättä koskaan laittaa täysin eläkkeelle, ellei sitten tule jotain sairauksia tms.

Tietysti koiran ikä ja kunto täytyy ottaa huomioon. Jos näyttää että koira on metsästysreissun jälkeen kovin kipeä ja väsynyt, niin sitten täytyy tehdä lyhyempiä retkiä. Sen verran paljon monilta koirilta kuitenkin löytyy viettiä metsästykseen, että vaikka kunto loppuisi, niin ne eivät itse osaa lopettaa... Eli eiköhän jokainen näe itse parhaiten koiraansa seuraamalla kuinka paljon se jaksaa metsässä työskennellä, niin että palautuminenkin tapahtuu vielä suht nopeasti.

Tiedämpä useampiakin ajokoiria, jotka vielä yli 10 vuotiainakin ajavat siinä missä nuoremmatkin. No tietysti vauhti ei ehkä ole enää niin kova ja aisteissakin voi olla vikaa, mutta se on sitä työtä mitä koira rakastaa! Itselläni on 13 vuotias bretoni, jolta leikattiin kesällä kasvain ja pelkäsin jo että sen on aika siirtyä toisille metsästysmaille, mutta kuinkas kävikään, viime viikolla mumukalle ammuttiin vielä teeri smile.gif Muori on voimissaan ja useamman kerran on tänäkin syksynä käyty 1-2 tunnin metsästysretkillä. Upea seurata miten vanha koira yhä edelleen oikein syttyy metsässä. Silmät loistaa riemusta, töpö heiluu lakkaamatta. Upea seurata vanhan koiran riemukasta menoa wub.gif
Marre79
Itse tätä mietin kesällä, kun meidän 12,5-vuotiaan vanhuksen kuulo alkaa olla huono ja autonallejäämisriski siis noussut aika paljon korkeammaksi. Päädyin kuitenkin siihen, että ainakin tällä ajokoiralla metsästys loppuu joko kuolemaan tai siihen, että koira ei enää halua. Itse veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa. Eihän se enää paljon metsällä aikaan saa, vaikka viime talvena toki vielä jäniskin ammuttiin ja on se tänä syksynä yhden lyhyen pätkän ajanutkin, mutta ei sekään ole mikään syy lopettaa. Kun koiralle metsästys on henki ja elämä, ei sitä siltä voi kieltää vanhanakaan. Kunnon metsäverisenä suomenajokoirana se ei ikinä mistään niin innostu kuin metsään pääsystä ja jos se sitten lyhentää tässä vaiheessa sen viimeisiä ikävuosia, niin onpahan niistä vähän vähemmistä vanhuuspäivistä ainakin iloittu täysillä.
Summer.
Mun mielestä metsästystä kannattaa tehä niin pitkää kun vaan koira itse on siinä kunnossa, että jaksaa metsäästää jne... vai? unsure.gif
Jennina
LAINAUS(dalgirl @ 22.1. 2004, 08:35)
Mun mielestä metsästystä kannattaa tehä niin pitkää kun vaan koira itse on siinä kunnossa, että jaksaa metsäästää jne... vai? unsure.gif

Samaa mäki aattelin! wink.gif
-Emmi-
Meillä papan ajokoira uros kävi metsällä viikko ennen kuolemaansa. Vekku oli silloin 13 vuotta. Hyvä kuntoinen oli, mutta sitten kunto romahti ja pappa päästi hänet paremmille jänis apajille... Metsä käynnillä ei ollut osaa eikä arpaa kuoleman kanssa..
Flavia
Ehdottomasti niin kauan kuin koiralla terveys/kunto riittää!

Meidän kettuporukalla oli 13v ajokoira vielä metsällä, hyvin koira ajoi ja hyvin kesti kunto, lopulta sitten vanhuus vei voiton ja koira pääsi kunnon kettuapajille.
Piikametsan.Kennel
Niin kauvan kun koira pystyy ja nauttii siitä hommasta ottaa vaan siellä sitten varovaisesti. Kuntoa kannattaa seurata ja terveyttä......
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.