Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Naksutinkoulutus
Puskaradio > Keskustelua metsästyksestä sambaan! > TOKO
-Iida-
Eli kertokaapa kokemuksianne naksutinkoulutuksesta. Mä olen nimittäin tuon poitsun kanssa ajatellut kokeilla toimisiko se, on näet aika tottelematon riiviö. lookaround.gif Laittakaa siis omia vinkkejä ja kokemuksia ja sen sellaista. Niin ja linkit hyville naksutinkoulutussivuille ovat tervetulleita! laugh.gif
Delibes's
itse olen vain pienimuotoisesti kokeillut mutta tässä linkki yhdelle naksu sivulle wink.gif

>> Naksuilua smile.gif
-Hansu-
Pelkkää hyvää kokemusta naksusta. Koira ei enää rähjää kaikille vastaan tuleville uroksille, se on myös alkanut ottamaan paljon kontaktia minuun ja tekee liikkeitä mielellään wink.gif

Lisää naksuttelua, Clicker Trainers Club
Canis
Mulla on ollut naksutin jo pari vuotta, mutta ei ole tullut käytettyä. Pitäisi kai taas vähän kokeilla... blush.gif Mutta sen voin kyllä sanoa, ilman omaakin kokemusta, että kyllä varmasti toimii ja tuottaa tuloksia kunhan asiaan paneutuu kunnolla. smile.gif
Sessa
Itse olen kouluttanut toko-tytöillemme liikkeet pääasiassa naksutinkoulutuksen periaatteita käyttäen, toisella avo 1 ja toisella voi 2. Tosi hauskaa on kaikilla osapuolilla ollut. Tosin ihan puhtaasti naksutinkoulutetuiksi niitä ei voi sanoa, sen verran virheitä ja omia sekavia sävellyksiäni olen tehnyt rolleyes.gif Noh, en taida nyt tämän enempää asiasta turista, lisää löytyy esim. sivuiltani.
Jennina
LAINAUS(Canis @ 25.10. 2003, 11:33)
Mulla on ollut naksutin jo pari vuotta, mutta ei ole tullut käytettyä. Pitäisi kai taas vähän kokeilla... blush.gif Mutta sen voin kyllä sanoa, ilman omaakin kokemusta, että kyllä varmasti toimii ja tuottaa tuloksia kunhan asiaan paneutuu kunnolla. smile.gif

Juu, mullakin on ollu naksutin tuol laatikossa jo parisen vuotta... Pitäis varmaan kokeilla jo pikkuhiljaa... wink.gif
Red tiger
Toimii tosi hyvin, ja koira saa palkan oikeeseen aikaan! Mömmis on ihan innoissaan ku näkeekin naksuttimen! Tosin toinen koira inhoo sitä ääntä ja menee ihan kasaan ku kuulee naksun.. laugh.gif
Jennina
Muuten eihän koira meinaa mitään jos sitten joskus taas ei käytä naksutinta.. lookaround.gif Siis et eihän naksutinta oo pakko käyttää aina vaik olis siihen opettanut? stupid.gif
Red tiger
Ei kai siitä haittaa oo jos sitä ei aina oo mukana, mutta ainaki meijän Miina tekee liikkeet paremmin jos se on mukana -> menee hieman hämilleen ja saattaa nousta esim. toistolla maasta ylös jos eka kerralla tulee palkka ilman naksua.
Jennina
LAINAUS(Red tiger @ 31.10. 2003, 13:33)
Ei kai siitä haittaa oo jos sitä ei aina oo mukana, mutta ainaki meijän Miina tekee liikkeet paremmin jos se on mukana -> menee hieman hämilleen ja saattaa nousta esim. toistolla maasta ylös jos eka kerralla tulee palkka ilman naksua.

Oho! lookaround.gif Mut taidan ottaa sen täs piakkoin käyttöön.. wink.gif Eli tartteeko ekaksi vaan naksauttaa ja sit nami perään heti ilman et olis joku temppu kyseessä? rolleyes.gif Siis et se alkaa yhdistämään naksauksen hyvään suoritukseen? lookaround.gif
Red tiger
Mä en ainakaan opettanu naksua erikseen, otin vaan sen käyttöön ku alotin helpoimpia juttuja opettaan.. mutta voihan sen opettaakin noin että ensin naksauttaa ja antaa palkan heti perään ilman käskyäkin, niin että se yhistää ne toisiinsa, ja vasta sitten alkaa käyttää sitä.. kukin taaplaa tavallaan.. tongue.gif
~Shogun~
minulle on ainakin ihan ammatti ihmiset opettanut tuon alun ehdollistamisen. Käytin naksua todella paljon toisen koirani kanssa, ja silloin huomasin sen erittäin tehokkaaksi! Nyt kuitenkin uuden tulokkaamme kohdalla on niin että koira pelkäsi heti ensimmäisestä naksautuksestaan lähtien naksua niin paljon että ei edes namia enään suostu syömään, juoksee vain viimeiseen nurkkaan sad.gif ikävää juuri sille, sillä naksuja löytyy nykyään vähän joka paikasta... emme voi mitenkään olla mm. samassa tilassa jonkun ihmisen kanssa joka naksuttelee omalle koiralleen.
~Shogun~
LAINAUS(jennie @ 2.11. 2003, 15:52)
Oho! lookaround.gif Mut taidan ottaa sen täs piakkoin käyttöön.. wink.gif Eli tartteeko ekaksi vaan naksauttaa ja sit nami perään heti ilman et olis joku temppu kyseessä? rolleyes.gif Siis et se alkaa yhdistämään naksauksen hyvään suoritukseen? lookaround.gif

siis aivan näin ja näitä toistoja sitten ihan sadoittain j päivittäin wink.gif varaa tarpeeksi pieniä nameja ja ole nopeareaktioinen! Minä olen saanut oppia että ei saisi mieluiten käyttää hyvä tms. sanaa naksua ennen tai jälkeen. Siis vain naksu-palkka, naksu-palkka, naksu-palkka, naksu-palkka, naksu-palkka... ... ...
Jennina
LAINAUS(~Shogun~ @ 4.11. 2003, 20:31)
siis aivan näin ja näitä toistoja sitten ihan sadoittain j päivittäin wink.gif varaa tarpeeksi pieniä nameja ja ole nopeareaktioinen! Minä olen saanut oppia että ei saisi mieluiten käyttää hyvä tms. sanaa naksua ennen tai jälkeen. Siis vain naksu-palkka, naksu-palkka, naksu-palkka, naksu-palkka, naksu-palkka... ... ...

Alotan tänään heti kun tuun täältä puskasta niin ton harjottelun.. biggrin.gif
Dommie
Käytän juu naksutinta Minjaa kouluttaessa biggrin.gif
Oppii temppuja paljon helpommin ja mielekkäämmin biggrin.gif
Suosittelen!
Titta
Itsekin olen nyt aloitellut kouluttelemaan tuota uusinta tulokasta, partis vauvaa, naksulla kouluttamaan... Ihan hyvin on alku lähtenyt käyntiin blush.gif Ja joskus muinoin kokeilin sitä myös Hipulla.
Delibes's
En ole varma onko joku jo tästä sanonut mutta kun aloitatte naksuttelun kannattaa pienentää ruokamäärää wink.gif muuten saattaa koirulinne pikkaisen pyöristyä shifty.gif
~Shogun~
LAINAUS(Delibes's @ 7.11. 2003, 09:50)
En ole varma onko joku jo tästä sanonut mutta kun aloitatte naksuttelun kannattaa pienentää ruokamäärää wink.gif muuten saattaa koirulinne pikkaisen pyöristyä shifty.gif

minusta on parempi antaa paljon nameja naksun kanssa, mutta yksi (ehkä mielestäni parempi) konsti on mieluummin vähentää ruokamäärää ja syöttää se ruoka sitten pieninä paloina siinä naksutellessaan smile.gif
Lapinkessu
Oikeestaan pelkkää hyvää olen naksuttelusta kuullut, mutta vielä en ole paljoa koirille naksutellut. Ens viikonloppuna menen naksutinkoulutusluennolle ja sen jälkeen oppia saaneena aattelin alkaa naksutteleen toden teolla. Kirjallisuutta naksuttelusta olen lukenut jonkin verran, mutta haluan nähdä vielä homman käytännössä ennen ku alan tositoimiin etten vaan tee hommia väärin.
-Hansu-
Ehdollistamista voi tehdä myös niin, että kun koira on syömässä naksautat aina välillä. En tiedä miten hyvin toimii vai toimiiko samalla tavalla kun tuo naks nami- systeemi, mutta näinkin voi siis tehdä.
Jennina
LAINAUS(~Shogun~ @ 7.11. 2003, 20:02)
minusta on parempi antaa paljon nameja naksun kanssa, mutta yksi (ehkä mielestäni parempi) konsti on mieluummin vähentää ruokamäärää ja syöttää se ruoka sitten pieninä paloina siinä naksutellessaan smile.gif

Onneksi meillä ei oo sitä ongelmaa et tarttee ruokaa vähentää ym koska meidän koiralla on aina kuivamuonaa tarjolla ja se syö silloin kun syö eikä oo vielä kertaakaan ollu mikään ylilihava! tongue.gif laugh.gif
Jennina
Niin joo, eilen vähän naksuttelin... wink.gif Piakkoin jatkan kunhan toi koiruus kotiutuu mettältä! laugh.gif
vesikoira
minuaki kiinnostais tuo naksutus koulutus, vaikkei vielä ees koiraa oo blush.gif
mut hyviä kokemuksiahan teillä näyttää olevan, joten vois vaikka sitten tulevaisuudessa kokeilla wink.gif
BlackFlatt
itse luin naksutinkoulutuksesta jostain lehdestä, kiinnostuin siitä niin
että tilasin pari aiheeseen liittyvää kirjaa ja luin ne. huomasin että
tuohan voisi toimiakin meidän koirilla, varsinkin kun en ole keksinyt mitään
millä tuon katsekontaktin saisi paremmaksi. kuulin noista naksutinkoulutuskursseistakin,
mutta asun niin metsässä ettei pääse lähtemään. ehkä sitten kesällä kun on aikaa...
mutta naksuttimen hommasin,ja uskaltauduin harjoittelemaan vaikken menetelmää
käytännössä ole nähnytkään.. nyt ollaan pari kuukautta naksuteltu, ja tosi hyvin tuloksin. laugh.gif
koira tajusi todella nopeaa homman nimen, ja harjoituksista tullut puolet hauskempia,
huomaa että koira oikein yrittää että saisi namin.

~Shogun~: aroille tai naksutinta pelkääville koirille on mielestäni tehty naksuttimia joissa on normaalia
hiljaisempi ja vähän poikkeavampi ääni. ja jos koira aluksi pelkää naksutinta, niin
kannattaa naksutella aluksi hieman kauempana koirasta, ja heittää koiralle sitten lelu
yms. palkinnoksi. tai toinen vaihtoehto on että pistää naksuttimen vaikka lapasen sisään,
ettei ääni aluksi kunnolla kuulu ja palkata sitten.

ja eihän naksutinkoulutuksessa pakko ole naksutinta käyttää, samalla lailla voi käyttää
vaikkapa hyvä-sanaa. opettaa että hyvä tarkoittaa namia, ja käyttää tuota sanaa aina
kun koira tekee oikein (siinä kohdassa missä pitäisi naksuttaa). mutta siinä pitää vain
muistaa ettei koskaan sano hyvä-sanaa koiralle ja jätä palkitsemista, koska hyvä tarkoittaa
koiralle että on tehnyt oikein ja nyt saat palkkion. smile.gif
Swi
LAINAUS(BlackFlatt @ 13.11. 2007, 18:43) *
ja eihän naksutinkoulutuksessa pakko ole naksutinta käyttää, samalla lailla voi käyttää
vaikkapa hyvä-sanaa. opettaa että hyvä tarkoittaa namia, ja käyttää tuota sanaa aina
kun koira tekee oikein (siinä kohdassa missä pitäisi naksuttaa). mutta siinä pitää vain
muistaa ettei koskaan sano hyvä-sanaa koiralle ja jätä palkitsemista, koska hyvä tarkoittaa
koiralle että on tehnyt oikein ja nyt saat palkkion. smile.gif

Naksautus vaan on täsmällisempi, eikä siinä tosiaankaan ole tuota vaaraa että tulee turhaa käytettyä. Muuten se sitten toimiikin smile.gif. Tai naksauttaa kielellä, sekin on aika näppärä wink.gif

Ja naksaus erottuu kaikesta muusta höpöttelystä, naksauksen tyylisiä ääniä on kuitenkin hyvin vähän. Puhetta koira kuulee kuitenkin paljon.
Lempo
Menikö se näin:
Naksaus-->HYVÄ sana-->palkka
Vai?:
Naksaus--->palkka
Ei muista innocent.gif
Hiipivä Siiseli
LAINAUS(Lempo @ 28.4. 2008, 15:55) *
Menikö se näin:
Naksaus-->HYVÄ sana-->palkka
Vai?:
Naksaus--->palkka
Ei muista innocent.gif

Naksu->palkka. Hyvä-sana on ihan turha siinä välissä, ellei sitten halua opettaa koiraa siihen, että hyvä=palkka.
Lempo
LAINAUS(Hiipivä Siiseli @ 28.4. 2008, 16:02) *
Naksu->palkka. Hyvä-sana on ihan turha siinä välissä, ellei sitten halua opettaa koiraa siihen, että hyvä=palkka.

Kiitos wink.gif Tästä ne treenit lähtee shifty.gif
ciuccu
Mulla olis naksutin odottamassa että aletaan treenaamaan. Mites sitten naksuilussa, kun sitä alkaa käyttämään niin onko se sitten aina koko loppuelämän naksautettava ja annettava nami niistä asioista mitkä koira tekee hyvin, vai miten sitä palkitsemista voi "harventaa"? En ole kyllä vielä yhtään syvällisemmin aiheesta lukenut, tarvinnee kirja lainata ennen aloittamista...

EDIT: Niin ja ajan tässä nyt siis takaa sitä, että kun monesti sanotaan että namipalkkimista pitää pikkuhiljaa vähentää alun jälkeen. Onnistuuko naksutinkoulutus silti, vai onko kyse erilaisista ajattelumalleista? Aloittelen vasta tätä koiraharrastusta niin en tiedä... whistling.gif
Swi
Naksaus haihdutetaan vähitellen. Eli sitten kun koiralla on "homma hanskassa" eli se osaa liikkeen ja on ärsykekontrollissa, naksautus jätetään pois/vaihdetaan suulliseen kehuun + palkkaan. Nami/leikkipalkan vähentäminen ja haihduttaminen tapahtuu suunnilleen samalla tavalla kuin yleensäkin, eli palkkaa ei koskaan jätetä kokonaan pois.

Erinomainen kirja aiheesta on Morten Egtvedtin ja Cesilie Kosten Naksutinkoulutusta koirallesi.
tinttan
Minulla on nyt 5kk sheltinpentu joka rodustaan epätyypilliseen tapaan tuntuu oppivan TODELLA hitaasti. Olen nyt 2kk opettanut sille kolmea käskyä: katso, istu ja maahan. Olen pitänyt huolta oikea-aikaisen palkitsemisen suhteen, mutta koira ei ehdollistu noille sanoille ollenkaan. Istumaan menee ainoastaan niin, että nami on pään päällä, maahan niin, että vie namin rintakehää pitkin jalkojen juureen, mutta vaikka 2-3kk on harjoiteltu, ei pentu ole tipan vertaa ehdollistunut sanoille. Luulisi, että edes sana "istu" olisi uponnut kaaliin kun se on niin helppo opettaa, mutta ei se istu ellei ole nami pään päällä (siis toki nami mukana koko ajan, palkan saa edelleen joka kerrasta).

Olisiko meille naksuttimesta apua ja jos on, niin auttaako se tämän "valikoivan kuulon" ja sanojen yhdistämisongelman suhteen? Olisi mukavaa jos pystyisi sanoilla käskyttämään eikä aina tarvitsisi käsiä käännellä...ja koira siis ei ole kuuro, en tiedä mistä johtuu.
Lempo
Omasta kokemuksestani naksutin on mahtava keksintö! biggrin.gif
Harmin paikka vain että koulutuskentillä näkee kamalaa naksuttimen väärinkäyttöäsad.gif
Hiipivä Siiseli
Uskoisin, että naksutin teille olisi ihan passeli juttu. smile.gif Naksutinkoulutuksessa kun koiran tulee olla aktiivinen ja ohjaajan vain palkata oikeasta suorituksesta, jolloin ei tarvitse sitten erikseen häivyttää käsi- ja vartaloapuja pois.

Kukin tosin käyttää naksutinta kuten itse haluaa, mutta tosiaan, välillä ihan ihmetyttää joidenkin "palkkaus"tyyli..
tinttan
Eli naksaus tulee oikeasta suorituksesta ja palkka perään, mutta otanko suullisen käskyn jossain vaiheessa käyttöön? Miten etenisin esim tuon maahanmenon opettelun kanssa, kun minun täytyy "ohjata" koira namilla maahan, sanon "maahan" samalla hetkellä kun koira menee maate ja naksautan? Eikö tuossa tapahdu hieman liikaa? Vai opetanko ensin sanan ja sitten vasta naksauttelen vai naksauttelenko ensin ja opetan käskysanan jotenkin?

Ja missä vaiheessa ja miten ihmeessä mä saan jätettyä tuon ohjauksen pois biggrin.gif däämn kun on hankalaa, kertokaa mulle viisaammat!!
Henna-
Siis naksutinkoulutuksessa ei oikeastaan saisi (tai no saisi ja saisi...) käyttää houkuttelua, koiran tulisi keksiä temput "omasta päästään". Sitten se ei voi "jäädä koukkuun" houkutteluun. smile.gif Mutta jos ei millään älyä, niin kait sitä saa vähän avittaa (?)

1. Menet vaikka kyykkyyn, ja odotat, että koira itse menee makaamaan. NAKS ja palkkio
2. Sama kuin 1., mutta sinä seisot (nouse vähitellen)
3. Sanot maahan, kun koira itse menee makaamaan. Tässä vaiheessa et enää tarvii naksutinta, mutta palkkaa nopeasti.
4. Sanot maahan, kun koira pitää sinuun kontaktia (siis kun on melkein varmaa, että se myös menee maahan). Palkkaa.
5. Sanot maahan, kun koiran katselee muualle. Palkkaa jos menee maahan.
6. Koira menee komennosta maahan. Kasvata etäisyyttä vähitellen. Muista edelleen palkata.
7. Pidennä aikaa, jonka koiran on pysyttävä makuulla (vähitellen)
8. Ota mukaan häiriöitä

Toista noita vaiheita eri ympäristöissä, äläkä pidä aina samoja vaatteitä ettei koira keksi mitään "väärät vaatteet en tottele" smile.gif Jos joku vaihe tuntuu hankalalta, palaa yksi askel taakseppäin. Siirry seuraavaan vaiheeseen vasta kun edellinen on kunnolla hanskassa (mutta älä viivyttele liikaa) smile.gif

Toivottavasti tuosta on edes jtn apua smile.gif
Swi
LAINAUS(tinttan @ 24.8. 2008, 23:14) *
Vai opetanko ensin sanan ja sitten vasta naksauttelen vai naksauttelenko ensin ja opetan käskysanan jotenkin?

Hanki käsiisi hyvä kirja naksutinkoulutuksesta (Karen Pryor: Koira ja delfiini, Morten Egtvedt & Cesilie Koste: Naksutinkoulutusta koirallesi) ja lue se ensin kannesta kanteen. Ole varma, että ymmärrät asian.

Naksutin ei ole mikään ihmevempain joka itsessään olisi tehokas, vaan se että osaa kouluttaa oikein. Siinä naksutin toimii hyvin apuvälineenä.

LAINAUS
Mutta jos ei millään älyä, niin kait sitä saa vähän avittaa (?)

Yleensä kaikki käytökset saadaan aikaan ilman apuja pilkkomalla tarpeeksi pieniin osiin ja palkkaamalla oikea-aikaisesti. Lähinnä jos koira ei ymmärrä voi kurkata peiliin. Usein kyse on vain siitä ettei kouluttaja osaa asettaa kriteereitä oikein.
tinttan
Toki suurin syypää on tyhmä kouluttaja tässä, koiralla ainoastaan adhd ja keskittymisvaikeuksia.. wink.gif

Me aloitetaan siis näillä neuvoilla iiiiihan alusta ja tällä kertaa ilman houkutteluja! Sitä en vaan tiedä, miten saan tuon ensimmäisen kerran menemään maate, jos olen kyykyssä enkä tee mitään, se häipyy tai menee mun jalkoihin kerälle lepäämään..
Hiipivä Siiseli
^Silloin sun kannattaa ehkä aloittaa jostain vielä yksinkertaisemmasta jutusta? smile.gif Voit vaikka opettaa sen kosketuskepille, siitäkin on ohjeita usein noissa kirjoissa, jos niitä lainailet kirjastosta. Tai keksit jotain muuta koiralle suht helppoa hommaa. Esim. tuo istuminen voisi olla aika hyvä ottaa aluksi, jos se on koiralle luontaisempi asento.

Pidät vaan itselläsi niin ihania herkkuja, ettei koira halua niiden luota poistua wink.gif

tinttan
Noniin. Nyt on ostettu ja luettu Egtvedtin ja Kosten kirja Naksutinkoulutusta koirallesi. Aloitin ehdollistamisen, mutta tuntuu, ettei koirani sisäistä sitä..

Naksutin siis kirjan ohjeen mukaan 8 krt ja joka kerralla namipalkka mitään sanomatta. Pidin taukoa jolloin annoin pennun (vajaa 6kk) leikkiä, jonka jälkeen jatkoin samaa, mutta niin, että koira oli eri asennossa, samoin minä (ettei jumiudu tiettyihin asentoihin). Pidin taas taukoa, jonka jälkeen naksuttelin koiran liikkuessa. Tein tätä nyt pari päivää.

Koira ei reagoi vieläkään niin, että naksauksen kuullessaan kääntyisi katsomaan namikättä tai edes odottaisi sitä namia. Ja koira ei ole kuuro wink.gif

Mikä avuksi? Kellään muulla ollut tällaista ongelmaa? unsure.gif
Hiipivä Siiseli
Siis miten olet aloittanut? Parashan olisi niin, että annat koiralle namin suuhun ja samalla hetkellä, kun se sitä syö, naksautat. Eli ensin koiralle nami ja sitten saman tien naksu, se nopeuttaa koiran ehdollistumista. Tästä pikkuhiljaa pidennät aikaa niin, että eka samaan aikaan kun annat namin, naksautat, ja sitten ihan just ennen naminantoa naksautat.. Kyllä se siitä lähtee, teet noita niissä kahdeksan sarjoissa niin, että ensin 8 toistoa sillä tapaa että naksautat vasta namin annon jälkeen jne.

En muista, miten meillä oli tuon aloituksen kanssa, mutta nykyisin koira kyllä selvästi reagoi naksuun. Ihan kakarapentuna se ei kyllä tuntunut tajuavan naksutinta ollenkaan, oli vain mielissään herkuista.. Mutta jatka harjoituksia smile.gif
Swi
Entä kannattaako namin saadakseen vaivautua kääntämään päänsä? Onko herkku tarpeeksi hyvä?

OT:nä, mä olen kuullut ettei jotkut edes vaivaudu erikseen ehdollistamaan, vaan aloittaa koulutuksen saman tien ja koira oivaltaa yhteyden samalla. Tällä tarkoitan sitä, että hirveän vaikea juttuhan ei ole kyseessä. Suosittelen silti todellakin ehdollistamaan erikseen, etenkin jos ei ole aiemmin naksutinkouluttanut.

Oma oppi naksuttimeen tosi nopeasti.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.