~minnuska~
10.11. 2003, 19:32
Eli ystävälläni on myös 8vuotias Suomenajokoira narttu, ja hän mieluilisi tettää sillä pentuja. Olen vaan huolissani koiran iästä, onhan se aika korkea, ja tämä pentue olisi vasta ensimmäinen...
Ja ystäväni (Niina) kysyi mielipidettäni ja en osannut vastata, Sanoin vain että kannattaa harkita asiaa paremmin.
Onko teidän mielstänne 8vuotta liian korkea ikä?
Hjelp?
On se jo mun mielestä aika korkea ikä, ensimmäisten pentujen teettämiseen. Kannattaa ihan eläilääkäriltä kysyä että mitä mieltä

. Se kuitenkin voi tutkia koiran terveyden, ja tietää sillon enemmän
SanniM
10.11. 2003, 22:39
Zinnaal meinattiin teettää pennut mutta eläinlääkäri sanoi että se on tosi suuri riski(koira itse tai pennut saattavat menehtyä) ekaksi pentueksi. Ja Zinna oli silloin kuusi vuotta.
~minnuska~
11.11. 2003, 13:49
Koiran oltua 7vuotias, Niina kysyi rokotuksen yhteydessä eläinlääkäriltä että mitä mieltä olisi tästä? Ja eläinlääkäri sanoi silloin (koira 7 vuotta) että nyt olisi ne viimeiset ajat...
Eli ei kannattavaa?
Red tiger
11.11. 2003, 15:32
Mä en ainakaan tod. suosittele..
SanniM
11.11. 2003, 20:33
Joo no kannattaa jättää väliin. ja hankkia sitten vaikka pentu mieluummin kuin teettää. Voi kuitenkin olla liian uhkarohkeaa. entäs jos koira itse kuoleekin. siitä on sitten nauru kaukana.
~minnuska~
5.12. 2003, 16:58
Lisätietoja asiasta:
No ystäväni kun menikin teettämään pennut koirallaan, vaikka sanoin ettei se olisi kannatavaa. Vaikka eihän häne tietenkään minua tarvitse kuunnella, mutta ymmärtäisi järkipuhetta!
Emä sai nyt raskausmyrkytyksen ja on vakaassa tilassa lääkärin hoivissa... Asiassa on muutakin kuin vain myrkytys, mutta Niina ei kerro minulle oikeastaan asiasta, koska vähän suutahti minulle kun sanoin asiasta niin suoraa...
Mutta olisi kannattunut kuunnella...
8 vuotias on liian vanha ensikertalainen, toisin asia on jos koira on saanu monet pennut ennenkin ja on vielä erittäin hyvässä kunnossa silloin voi pennut ainakin joillakin roduilla teettää vielä vähän vanhempanakin, tietty siinäkin sitten on riskinsä.
australianpaimenkoira
28.1. 2005, 14:43
mun mielestä ei enää ton ikäiselle kannattaisi teettää pentuja koska pennut voi kuolla ja syntymättöminä!

ittelläni on 9-vuotias suomenajokoira ja mä tahtoisin teettää sillä vielä pennut mut mä ainakin jätän sen tekemättä kun kumminkin siinä on riskinsä
Ensisynnyttäjäksi 8-vuotias on aika vanha...Itse en tuon ikäistä astuttaisi, kun kyseessä on ensimmäinen pentue.
Oma nyt jo edesmennyt beaglemme sai aikanaan ekat pentunsa vasta 7-vuotiaana, joka on mielestäni aika lailla yläraja ekalle pentueelle. Toki on yksilöllistä, miten raskaus tuon ikäisessä vaikuttaa, mutta meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmia. Narttu oli kyllä fyysisesti erittäin hyvässä kunnossa, olihan se ollut koko elämänsä metsästyskäytössä eikä ollut koskaan sairastanut mitään,
Jollekin toiselle 7-vuotiaalle ekat pennut olisivat varmasti liian suuri riski. Ja isojen rotujen edustajathan tunnetusti vanhenevat pieniä koiria nopeammin. Itse voisinkin pitää kuutta vuotta yläikärajana tuon kokoiselle ensisynnyttäjälle...
no ei tulisi mieleenkään teettää noin vanhalla pentuja.
mitähän tälle koiralle nyt kuuluu? selvisikö koira ja pennut?
Verdana
30.1. 2005, 12:47
LAINAUS(villis. @ 29.1. 2005, 23:52)
no ei tulisi mieleenkään teettää noin vanhalla pentuja.
mitähän tälle koiralle nyt kuuluu? selvisikö koira ja pennut?
Mielestäni suoraansanottuna ei ole järkeä teettää pentuja nuin vanhana. Varsinkaan, jos koira on ensisynnyttäjä. Liian vanha.
Minkähän takia nartulla ei aiemmin teetätetty pentuja? Ja olen vakaasti sitä mieltä, että on paljon narttuja joilla ei koskaan kannattaisi edes teetättää pentuja. Tuo oli aika kurja juttu nartun kannalta.
Joskus tuntuu, että joillain on vain tulee pakkomielle teetättää pennut ottamatta asiasta sen enempää selvää ja ennen kaikkea he unohtavat kysyä itseltään, että miksi? ei riitä että kun haluan yhden pennun itselleni. Syyt pitää olla hyvin perusteltuja ja noin iäkkäällä nartulla pentujen teettämiseen ei ole mitään hyvää syytä.
Verdana
30.1. 2005, 13:05
LAINAUS(Arissa @ 30.1. 2005, 13:03)
Minkähän takia nartulla ei aiemmin teetätetty pentuja? Ja olen vakaasti sitä mieltä, että on paljon narttuja joilla ei koskaan kannattaisi edes teetättää pentuja. Tuo oli aika kurja juttu nartun kannalta.
Joskus tuntuu, että joillain on vain tulee pakkomielle teetättää pennut ottamatta asiasta sen enempää selvää ja ennen kaikkea he unohtavat kysyä itseltään, että miksi? ei riitä että kun haluan yhden pennun itselleni. Syyt pitää olla hyvin perusteltuja ja noin iäkkäällä nartulla pentujen teettämiseen ei ole mitään hyvää syytä.

Samaa mieltä! Rahan takiahan jotkut teettää. Mitä jos narttu ei osaa hoitaakkaan niitä?!
~goldens~
30.1. 2005, 13:14
Minusta se on jo liian vanha. Muistakaa että pennut rasittavat todella paljon koiraa! Eihän 7-vuotiastakaan saisi enää astuttaa. Ärsyttää tollaset jotka vain 'pentutehtailee' että sais vaan rahaa. Kysyppä että miksi kaverisi haluaa teettää ((vanhalla koiralla pennut))??
Verdana
30.1. 2005, 14:55
LAINAUS(~goldens~ @ 30.1. 2005, 13:14)
Minusta se on jo liian vanha. Muistakaa että pennut rasittavat todella paljon koiraa! Eihän 7-vuotiastakaan saisi enää astuttaa. Ärsyttää tollaset jotka vain 'pentutehtailee' että sais vaan rahaa. Kysyppä että miksi kaverisi haluaa teettää ((vanhalla koiralla pennut))??
Veteraania ei ole todellakaan järkeä astuttaa. Ihmistenhän iässä (jos joku siihen uskoo..) koira olisi jo 56 vuotta! Kuka tekisi 56 vuotiaana vauvan?
veikkaan että se on liian korkea ikä....
Ihan liian vanha!!! Ainakin minusta. Korkea riski...
Oli kamalan surullista lukea tämä viestiketju, kun ei ystäväsi edes järkipuhetta uskonut ja seuraukset olivat sen mukaiset

. Ei voi muuta kuin toivoa, että tapahtuneesta viisastuneena hän ei enää jatkossa tehtaile seniori-ikäisillä pentuja...
Kuinka emä nyt voi? Ovatko pennut syntyneet?
Minäkin haluaisin kuulla miten koirapoloisen kävi?
En kyllä missään nimessä teettäisi tuon ikäisellä koiralla pentuja! Mitäköhän koiralle kuuluu?
~minnuska~
30.6. 2005, 16:10
Pentuja syntyi 3 mutta vain yksi elävänä, ja emo kuoli pentujen luovutus iän jälkeen..

syytä ei oikeastaan tiedetä, mutta pennut luultavasti rasittivat liikaa.. Mutta pentu voi hyvin.
LAINAUS(~minnuska~ @ 30.6. 2005, 16:10)
Pentuja syntyi 3 mutta vain yksi elävänä, ja emo kuoli pentujen luovutus iän jälkeen..

syytä ei oikeastaan tiedetä, mutta pennut luultavasti rasittivat liikaa.. Mutta pentu voi hyvin.
Ikävää, että näin pääsi sitten käymään

. Ehkä jokainen meistä otti nyt opiksensa tästä ikävästä esimerkistä, jos joskus tulee kova hinku teettää seniorilla pentuja...
Kurotora
14.8. 2005, 17:38
Ei se nyt niin hiveen vanha oo jos koira olisi terve... mut ei ehkä ekaksi pentueeksi nin suurelle koiralle
ei kyllä hyvin käyny

ois ehk miettiny vähä enemmän eikö se vanha hyvä koira oo kuitenkin vielä hyvä!?!

ottiko se "kaveri" sen pennun itteleen.. ei kyl tarvis koiraa kun melkeinpä "tapatti" canhan
LAINAUS(~minnuska~ @ 30.6. 2005, 16:10)

Voi ei! Kahdeksan vuotias on liian vanha astutettavaksi. Kysyivätkö he eläinlääkärin mielipidetä, ennen astutusta?
LAINAUS(Lispet @ 19.9. 2005, 19:44)
Voi ei! Kahdeksan vuotias on liian vanha astutettavaksi. Kysyivätkö he eläinlääkärin mielipidetä, ennen astutusta?
Lue edelliseltä sivulta.
LAINAUS(Lotti|| @ 19.9. 2005, 20:08)
Lue edelliseltä sivulta.

Niin mmutta sillon kun se oli kaheksan?

vai olenko sokea tai muuten vain tyhmä kun löydän vain että he kysyivät kun koira oli seittämän. ;D
LAINAUS(~minnuska~ @ 11.11. 2003, 13:49)
Koiran oltua 7vuotias, Niina kysyi rokotuksen yhteydessä eläinlääkäriltä että mitä mieltä olisi tästä? Ja eläinlääkäri sanoi silloin (koira 7 vuotta) että nyt olisi ne viimeiset ajat...
Eli ei kannattavaa?

Eli onhan sitä kysytty.
Ensikertalaiselle liian suuri vaara. Hyvä että jäi edes yksi eloon!! Eri asia olisi varmaan ollut jos koiralla olisi aiemmin teetetty pentuja, tai ainakin Sanin äiti sai viimeiset pennut 8 vuotiaana ja synnytti jotain 8 pentua ja vain yksi menehtyi mutta niin voi käydä kenelle vain! Koira elää vieläkin, ja on 11 vuotias
Reyal's
11.12. 2005, 15:15
Tuo koko homma oli ihan sairasta! Ei kahdeksan vuotias koira enää jaksa ja kun kyseessä oli vielä eka pennut. Toivottavasti pentujen teettäjän omatunto kolkuttaa, kun kävi kuten kävi!
kyllä tuossa vaiheessa olisi jo pitänyt maalaisjärki vähän kolkutella. Minä kun pidän jo 5 vuotiasta liian vanhaksi ensisynnyttäjäksi. jokainen vuosi tuo yhä enemmän riskejä nartulle ja tietenkin pennuille!
onhan nyt sitten tuokin ihminen kokeillut omaa mahtiansa ja typeryydellään aiheuttanut koiran kuoleman. toivottavasti hän jotain siitä kuitenkin oppi. ihmettelen kuitenkin, ettei eläinlääkärit puuttuneet asiaan kovemmin. voi tietenkin olla, että emoa käytettiin lääkärillä vasta astutuksen jälkeen! oli miten oli. toivon todella, että omistaja oppi tästä jotain. liian kova hinta vain kantapään kautta oppimiselle!
ansku^
11.10. 2008, 12:53
Jos kyseesssä on ensimmäinen pentue koiralla, on mun mielestä jo liian vanha. Ajokoirakin tekee yleensä melko paljon pentuja, ja onhjan tuo jo ikä. Mutta oon kuullu paljon koiria, myös suomenajokoiria joilla pentuja on teetetty 8 vuotiaana, mut kai se on mahdollista, mut itse en koskaan en edes toista tai kolmatta pentuetta 8 vuotiaana, minusta se on liian vanha jo siihen hommaan. 4 vuotiaskin ajokoiranarttu tuntuu että liian vanha ensimmäiseen pentueeseeen.
NooorA
18.10. 2008, 10:20
minun muistaakseno ajokki tekee 5 - 10 pentua. en ole varma tästä jutusta mutta kummiskin ! meillä ei ole ajokki narttua vaan uros ajokki. joten en itse tiedä oikeaa vastausta
NooorA//
niin se on, mutta jtn 7-12 ehkä paremmin, mutta tämä on vain MINUN mielipiteeni
LAINAUS(~minnuska~ @ 30.6. 2005, 17:10)

Hui kamala! Eihän noin vanhalla koiralla pentuja voi teettää

! JA KAUHEE JUTTU MUUTENKIN
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.