Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Lihat raakana
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
Sivuja: 1, 2
-Hansu-
Mitä lihaa olette antaneet koirillenne raakana?
itse olen "uskaltanut" antaa vasta siankieltä, jauhelihaa, palalihaa ja melkein raakaa maksaa. Tuo kalapuoli arvelluttaa vielä kovasti, samoin kana. Onko kellään tullut mitään ongelmia raa'asta kanasta tai kalasta?
kitiska
Meijän koiruluit rakastaa raakoja kanan siipiä.Kaloja olen antanut mutta ne ei kelvannut kenellekkään.Kattelivat vain että tuoko pitisi syödä rolleyes.gif
Miekin annan kaikki raakana sisäelimistä--jauhelihaan. thumbup.gif
poppasmaiju
Minä lukeudun myös näihin raakoihin.
Meillä saavat kaiken eläinperäisen (ja kasvikset myös, ainoastaan viljat kypsennetään) raakana. Koskaan ei ole mitään ongelmia ollut.

Annan siis oikeastaan kaikkea mahdollista lihaa mitä kaupoista vaan löydän, kesällä kävin muutaman keikan teurastamoltakin roipelihoja ja sisäelimiä, jotka eivät kelpaa elintarvikejakeluun. Niitä on nyt sitten pakastin niin täynnä, ettei ole tarvinnut puoleen vuoteen juurikaan lihaostoksilla käydä.

Tai no joo täytyy tunnustaa, valehtelin blush.gif järvikalat kypsennetään loisvaaran takia.
SirpaP
Nykyään annan vain naudanlihan ja mahan raakana. Aikaisemmin annoin myös possua mutta koiran sairastuminen yersinaan säikäytti. confused.gif
Sylppa
SirpaP mikä on Yersina? ja kuinka huomasit oireet.

Annan muut kuin kanan lihat raakana. .

Eräs kauhisteli ja sanoi ei koiralle voi antaa raakaa jauhelihaa se saa siitä matoja.
Sanoin höpsis siinä on koiran vatsalle hyviä entzyymejä, toinen nöykytteli vieressä joo kyllä raaasta lihasta koira saa matoja.
SirpaP
Koiralla oli ripulia ja moniniveltulehdus, joka teki koiran jalattomaksi eli kun jokainen jalka oli äärettömän kipeä ei koira voinut lainkaan seistä tai kävellä. sad.gif Tulehduskipulääkkeet veivät kivun pois mutta vasta anaerobeihin bakteereihin vaikuttava antibiootti paransi koiran. Noita tulehdusvaiheita sillä oli viime kesänä kaksi kuukauden välein. Ensimmäinen antibiootti ei tehonnut. Varmahan tuo diagnoosi ei ollut mutta todennäköisesti aiheuttaja oli joku suolistobakteeri. Yersinia on aika yleinen bakteeri sioilla.
Jennina
Ollaan annettu hirvenlihaa raakana, myös sian lihaaki.. wink.gif Kanaa tai kalaa en oo raakana antanut..
Rubin
Hei kaikille,

meillä ovat mastiffit syöneet raakaruokaa yli 5 vuotta, eikä ole ollut mitään vatsa eikä suolisto-ongelmia. Päinvastoin. Syötän yleensä vain ihmisille tarkoitettua lihaa ja muita elintarvikkeita, jotka on elintarvike ketjussa tarkistettu. Joskus saan hirven luita ja lihaa/maksaa, mutta ei siitäkään ole tullut ongelmia.
Monasti kun koira saa jonkin "taudin" ja ell kuulee, että syötetään raakaruokaa, vieritetään syyt helposti siihen suuntaan. Ilman mitään varmaa diagnoosia tuosta bakteerista ja sen alkuperästä ei oikein voi olla varma mistä ongelmat aiheutuvat.

Olen antanut sekä lihan/luut ja kalan raakana ( vain merikalaa). Järvikalassa on vaarana lapamato. En myöskään syötä mitään teollista ruokaa.

Kun ihmiset puhuvat, että lihasta saa matoja....mitähän matoja mahtavat tarkoittaa. Suomessa tuotetuissa ja tarkastetuissa lihatuotteissa ei kait mitään "matoja" pitäisi olla. Ja koirahan on koira, eli lihan ja raadonsyöjä....

Heidi Rubin ja BARF-mastiffit
-Hansu-
Rubin: Mitä merikalaa annat raakana ja mistä ostat? Poistatko ruodot? Annatko ihan kokonaisen akalan ja syövätkö sen päineen kaikkineen?
Anteeksi kun kyselen näin paljon, mutta tekisi mieli antaa kalaa, mutta en vielä kuitenkaan ole uskaltanut.
Riikka
Naudanlihaa olen antanut raakana, samoin hirven luita.
Mahtaako raa'an kanan antamisessa olla salmonellavaara?
Sylppa
ohmy.gif kiitos Heidi Rubin vastauksestasi aloin nimittäin jo miettimään että eikö koiralle uskalla enää antaa sianlihaa raakana, mutta sitten ajattelin että olet aiemmin sanonut että koirat sietävät paremmin kuin ihmiset.
Joten aion jatkossakin antaa koiralle lihan raakana.
Olen antanut myös järvikaloja raakana mutta ne on ensin pakastettu kuten merikalatkin olen ensin pakastanut että mahdolliset madot kuolisivat.
Rubin
Hei vaan smile.gif

annan koirilleni siis lähes kaiken raakana; lihat, luut ja sisäelimet. Vihanneksia ja hedelmiä saavat myös raakana soseutettuja ja joskus ihan kokonaisina esim. omenat, banaanit (toki kuorittuina) ym ym.
Merikaloista olen antanut lohta ja silakkaa. Silakat annan joko fileinä tai ei-fileinä. "Ei-fileinä" tarkoittaa sitä, että ostan kokonaisia silakoita, jotka sitten joko leikkaan palasiksi päineen kaikkineen tai jauhan lihamyllyssä. Lohesta olen antanut yleensä fileiden perkuujätteitä, tai ruotoineen päivineen, mutta saksilla pienittynä.

Jos koira ei ole tottunut kalaan, voi olla että tulee seuraavia "ongelmia"; joko koira oksentaa kalan tai saa siitä ripulia; mikä johtuu siitä, että kala on yleensä aika rasvaista eikö koira elimistö ole VIELÄ tottunut siihen. Tai sitten koira hotkii kalan liian nopeasti eikä muista pureskella sitä. Ja näin esim. kokonaisena nielty silakka pinnahtaa mahasta takaisin ylös. Voin myös todeta, että sellaisen oksennetun kalan haju ei ole kovinkaan miellyttävä wink.gif
Joten kun siirtyy raakaruokintaan, kannattaa kalan kohdalla aloittaa varovasti ja pieninä annoksina kerrallaan.
Nykyään voin lätkäistä koirilleni melkein mitä vaan eteen; kaikki menee suurella ruokahalualla eikä ole ollut vatsaongelmia.

Raakaa broileria saavat lähes päivittäin, se muodostaa suurimma osan ruokavaliota. Koirien mahan pH on lähellä arvoa 2 joten siellä eivät taudinaiheuttajat pääse juhlimaan. Suomessa ihmisravinnoksi tarkoitettu broileri on hyvin tarkastettua ja alle 2% eläimiä havaitaan Salmonellaa. Ihminen, joka käsittelee raakaa lintua tulee muistaa, että salmonella voi tarttua ihmiseen ja että ihminen voi siitä sairastua. MUTTA kun käsittelee lintutuotteita maalaisjärjellä ja pesee kädet ja työvälineet, ei siitä taida olla todellista vaaraa.

Heidi Rubin
Inna
Meillä myös syödään kaikki raakana: lihat, kalat, kanat. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Enkä edes ole tuon hygieenisyyden kanssa järin tarkka kanankaan suhteen. Koirien syömät broilerinsiivet tulevat kuitenkin ihan samasta paikasta kun ihmisruuaksi tarkoitetut hornetit sun muut eli lihoja tarkastetaan ja kun ottaa huomioon kuinka pieni riski salmonellaan tutkimustulosten perusteella ylipäätänsä on. Lisäksi suomessa tavatut salmonellatapaukset ovat serotyypiltään paljon vähemmän vakavia kuin monet ulkomailta matkatuliaisina tulleet tapaukset.

Meillä käytetyt kalat ovat pääasiassa Kennelrehun jauhettua lohta tai sitten ostelen silakkafileitä. Tosin nuo silakkafileet täytyy meillä paloitella, sillä raakaruokinnasta huolimatta kolmesta koirasta vain yksi tajusi syödä kokonaisen fileen smile.gif Yksi nimittäin katsoi ihmeissään, että "jaa mikä tuo muka on ja täytyisikö se muka syödä" ja toinen kieri sen päällä laugh.gif
mamselle
Kaikki raakana...

Kalaa omani ei syö (muuta kuin tonnikalaa tai sardiineja satunnaisesti - ne purkista), joten mistään matovaaroista en ole huolissani.
Silloin tällöin saa lohenjämät, kun itse lohta syömme. Se siis kypsennettynä.

Lihana syötän kanaa (rintaa, siipiä tai koipia), lammasta (lihaisia luita), porsasta (myös patoihin tarkoitettuja lihaisia luita), nautaa (kaikki menee), kaniinia.
Lisäksi jauhelihaa, sisäelimiä, jne.

En ole hysteerisesti hygieeninen koiran syömisen suhteen, se saa ihan rauhassa kantaa lihat eteisen matolle ja rouskutella siinä - myös ne raa'at broilerit.
Tähän mennessä ei ole yksikään ihminen tai eläin sairastunut.
Sylppa
tongue.gif mamselle matolla se meidänkin koira ruokansa syö ja jos on esim silakkafileitä kupissa otta yhden käy matolle makuulle syömään ja hakee uuden.
Inna
Meidänkin welshipoika saattaa hakea broilerisiivet kupista yksi kerrallaan ja jättää ne pitkin lattiaa, kunnes kuppi on tyhjä ja se rupeaa harkitsemaan, että minkä niistä söisi ensiksi biggrin.gif Toisinaan kyllä olen tiukkana ja kun se on jättämässä yhden siiven ja lähdössä hakemaan toista, kiellän ja sanon, että syöt tuon ensin. Sitten se mulkoilee mua harmistuneena, että kun toi mamma pilaa aina kaiken hauskan laugh.gif Ihan on kuin pikkulapset wink.gif
mamselle
Juu, pari päivää sitten annoin Ossille kaniinin koipia.
Hyvin pitkin hampain kävi kupista koiven hakemassa, kantoi pää alhaalla kuin suurempaakin saalista eteisen matolle, tiputti sen siihen ja meni itse metriä kauemmas makaamaan! sleepy.gif

Annoin sen siinä olla aikansa, ja menin hakemaan koiven pois ja kannoin takaisin kuppiin.
Voi herranen aika sitä närkästyksen määrää!
Ei se mitään sanonut, mutta seurasi ihan vieressä, minne ruoka menee.

Lähdin sitten olohuoneeseen katsomaan televisiota, ja koira kipitti koipi suussa takaisin eteisen matolle, tiputti koiven ja meni metrin päähän makaamaan! biggrin.gif
Aikansa loikoiltuaan se kyllä sitten söi sen koiven hyvällä ruokahalulla, ja popsi loputkin samantien.

Mikähän siinä on niin ihanaa, että saa jättää sen ruuan lojumaan?
-Hansu-
LAINAUS(mamselle @ 28.11. 2003, 14:32)
Mikähän siinä on niin ihanaa, että saa jättää sen ruuan lojumaan?

Täytyyhän sitä ihailla ja kunnioittaa ennen syömistä tongue.gif
Lapinkessu
Meillä kaikki lihat syödään raakana. Vauvasta vaariin, siis tuolla koirarintamalla. Pentu syö pääasiassa broilerinsiipiä, jotka kelpais ihmisruoaksikin. Eilen penska tosin sai syötyä jo aika rustoisen poronpalasen eli kohta varmaan siirrytään syömään poroa koko poppoo. Sisäelimiä löytyy kaupoista kans ihan kivasti ja ne menee hyvällä ruokahalulla. Kalaa en pahemmin anna kun vanhin narttu ei oikein kestä kalaa, menee maha kuralle kala-aterian jälkeen. Kalat olen antanu yleensä kypsänä ku noi ei oo kokonaisia raakoja kaloja innostunu syömään, mutta sainpas vinkin että kalat voi jauhaa siinä missä lihatkin eli eiköhän siinä muodossa raaka kala uppoa!
~minnuska~
Meillä ajokoiralle syötetään mm. Jauhelihaa ja Maksaa. Raakana kaikki. biggrin.gif

Olen myös antanut kalaa, mutta olen keittänyt sen ennen antamista, ihan vaan varmuuden vuoksi! blush.gif
Ei se tietenkään tarkoita ettei sitä voisi raakan antaa, mutta pidän turvallisempana keittää se ensiksi... sly.gif

Kanaa me syötetään tosi harvoin. Mutta rustot yms. annetaan ihan siltään. Mutta luita en tietenkään anna... unsure.gif Jos kanan lihaa ihan lihaa lihaa annan niin raakana kaikki vaan! laugh.gif
shadow
raakoja kanan luita (kasvattajan ohjeen mukaan) ja raakaa lohta joskus pieni pala.... sekä raakaa koiran jauhelihaa
¨steffy
me keitetään kaikki liha ruoka mikä annetaan .kun ei oikein jaksa enää käydä lääkäris sen takia että niillä on jonkinlaisia iho ongelmia blush.gif
mamselle
steffy - mutta voivathan ne iho-ongelmat johtua muustakin kuin lihasta?
Mitä muuta koirat syövät?
Taffinaff
Iho-ongelmat ovat valitettavan yleisiä bullmastiffeilla sad.gif

Steffy, oletko kokeillut antaa koirallesi kaiken raakana?
mabel
Onko Steffi tai Paffi iho-ongelma unsure.gif Voit antaa liha raakana, se ei vaikutta iho.
¨steffy
ai blush.gif olen aina luullut että ne tulee raasta lihasta. no nytpä alan antamaan lihaa raakana smile.gif
¨steffy
onko kukaan syöttäny koirille raakaa hirven lihaa?confused.gifconfused.gifconfused.gifconfused.gif?
mabel
Steffy, hyvä että koirat ei oli iho-ongelmia thumbup.gif Hirviliha on vahva, ja on pakko olla pitkä pakastimen jos annetaan raakana,ainakin olen kuulut lookaround.gif Pieni määrät että koirat totuu.
Taffinaff
Steffy, huomasin tuolta toiselta palstalta, että annat koirallesi papanoita (eli siis kuivamuonaa) ja "kotiruokaa"....en ole mikään ruokintaekspertti, päinvastoin, olen omia koiriani ruokkinut vähän liiankin huolimattomasti - kunnes tuo mun nuorimmainen alkoi rapsuttelemaan ja ravistelemaan korviaan. Jätin teollisen ruoan kokonaan pois ja annan kaiken ruoan raakana. Korvien punoitus hävisi ja koira ravistelee korviaan vain silloin kun se "stressaantuu" (eli lähinnä silloin kun se ei saa hyppiä vieraiden syliin... blush.gif )
¨steffy
kyl joo syötetään myös papanoita eikä pienimmälle ole tullu mitää, vaan isommalle kun syötettiin sertin:lammas riisiä nyt syötetään nutroa ja massaa tulee koko ajan lisää myös pienimmällä joka näytti 2kk. sitten greyhondilta tongue.gif
Inna
Hirvenlihaa voi kyllä ihan hyvin antaa raakana eikä tarvitse sen kummemmin pitkää pakastamista, mutta hirven maksa ja keuhkot täytyy kypsentää ekinokokkiriskin vuoksi (pakastaminen ei siis riitä). Kannattaa tosiaan totutella pikkumäärillä ensin, sillä hirvenliha on voimakkaampaa kuin naudan yms. lihat.
mirka
Meillä saa myös koirat kotiruokaa ja kuivamuonaa siinä 1/3 osa.
Ovat pysyneet kunnossa.
¨steffy
kiitos vastauksestasi tongue.gif
Taffinaff
Mitä "kotiruoka" pitää sisällään?
¨steffy
annoin äskettäin koirille hirvenlihaa kylläpäs maistui bafille taisi tulla uusi syömis ennätys kun se hotkii aika tavalla. sitten kun ruoka oli syöty katsoivat koirat anovasti lisää, mutta ne saikin toista herkkua eli sipulia. niin tässä kyselisin että onko terveellistä antaa koiralle sipulia ja mikä määrä päivässäconfused.gif
mabel
Inna, olen kuulut että on paljon trikiner hirvilihassa ja siksi on pakko pakastaa. En tiedä sen enempää tongue.gif Steffy, sipuli ei ole hyvä koiralle, olen kuulut eri versiot, mutta viimeinen tieto on että ei pitää anta huh.gif
kerinkallion pelastaja
blink.gif luulin että trikinoosin voi saada vain raa`asta karhunlihasta??meillä kyllä meni raakoja peurankoipia sunmuita kitaan,eikä ongelmia. ja sipulin kun kypsentää sen ei pitäis vaikuttaa haitallisesti,jossain luki??että valkosipulikin pitäis antaa kuuriluontosesti, ei jatkuvasti. meillä kotiruoka tarkottaa omien ruokiemme tähteitä,makruloodaa,lihapatoja,keittoja,leipäkannikoita ja tietty ne mitkä saa huijattua suoraan lautaselta laugh.gif liha raakana on extraherkkua paitsi maksat ja munuaiset ja sydän sylkästään inhoten lattialle,ne keitän. peruna on kakkaa blink.gif mutta kurkku ja porkkana raakana nannaa lookaround.gif ja paprikasta on tullut suosikkivälipala varsinkin jos sen alla on makkaravoileipä laugh.gif
¨steffy
kuinkakohan kauan sitä pitää pakastaa meillä on ollu se jo 3kk pakkasessa
¨steffy
mikä muuten on trikinosi

tyhmäminä ph34r.gif
mirka
Meillä kotiruoka pitää sisällään NEUTA, raakaa lihaa, yrjölänpuuroa, piimää, porkkanaa, omenaa,ym,ym

Lisukkeena joskus Kristan aamuiset kaurapuuro jämät ja perunan kuoret biggrin.gif

Moni luulee, että kotiruualla tarkoitetaan meidän ihmisten ruokia. Nämä on yleensä suolaisia ja mausteisia ruokia joten minä en näitä anna.
mabel
Myös possu sisältä trikiner joka on joku "ötökka" biggrin.gif Sen takia ei pitää maistaa jauheliha itse raakana. Oli minun herkku kun olin pieni blink.gif

Ja sipuli unsure.gif Induction of onion-induced haemolytic anaemia in dogs with sodium n-propylthiosulphate.

Yamato O, Hayashi M, Yamasaki M, Maede Y.

Department of Veterinary Clinical Sciences, Graduate School of Veterinary Medicine, Hokkaido University, Sapporo, Japan.

The haemolytic effect of sodium n-propylthiosulphate, which had been isolated from boiled onions, was studied to determine whether it could be one of the agents responsible for induced haemolytic anaemia in dogs. The oral administration of 500 mumol/kg bodyweight of the compound to dogs resulted in a haemolytic anaemia associated with an increase of Heinz body formation in erythrocytes, which was more severe in dogs with the hereditary condition which results in erythrocytes with high concentrations of reduced glutathione and potassium than in normal dogs. In the affected dogs there was a 10-fold increase in the concentration of oxidised glutathione in their erythrocytes 12 hours after the administration of the compound, whereas in normal dogs there was almost no change.

Linkki: www.explorerdog.com/pob/
-Hansu-
Sipulia ei saisi antaa jatkuvasti, koska siitä voi tulla anemiaa. Valkosipulia saisi käyttää kuurimaisesti joihinkin vaivoihin. Ihmettelen kuinka jotkut koirat suostuvat edes syömään sipulia blink.gif Meillä mennään kauas ja nopeasti jos sipulia on lähettyvillä rolleyes.gif
kerinkallion pelastaja
wink.gif trikiini on loismato,tartunnan saa karhusta,villisiasta ja siasta,kypsentämättömästä lihasta. loinen elää lihaksessa ja kun se vaihtaa isäntää se kapseloituu ja kulkeutuu aivoihin. tulee trikinoosi. oireet oli muistaakseni kuumeilua.pöhötystä,urtikariaa yms....ruoka-aineopin tunnilla näitä joskus luettiin...
Taffinaff
Järki käteen tässäkin asiassa - sipuli tai pari viikossa tuskin tekee haittaa koiralle, mutta jos niitä syöttää ämpärikaupalla, seurauksena on taatusti muitakin epämiellyttäviä vaivoja kuin pelkkä anemia.

Trikiinillä pelotellaan ihmisiä, mutta onko kellään faktatietoa montako tartuntatapausta esim. vuodessa on todettu? Mikä on todennäköisyys, että koira saa kotimaisesta, ihmisravinnoksi tarkoitetusta raa'asta sianlihasta trikiinitartunnan?
¨steffy
joo, ei me ihan ämpäri kaupalla sipulia anneta.sillöin tällöin ja sekin on paistettua tai keitettyä. cool.gif
kerinkallion pelastaja
wink.gif kahekskytluvun alussa koulussa meille esitettiin artikkeli kahdesta karhunmetsästäjästä jotka olivat syöneet raakaa karhunlihaa peijaisissa ja olivat saaneety trikiinin. sama juttu oli jossain hymylehdentapasessa niihin aikoihin mutta enpä ole senjälkeen kuullut tai nähnyt juttua tartunnoista, silloinkin painotettiin karhunlihan vaaroja ei niinkään possun. ja kuka ihminen söis vapaaehtosesti raakaa possua,yöööök,luin kyllä zoonooseista mutta entä toistepäin että ihmisten taudit alkais vaivata koiraa..tiedähäntä rolleyes.gif
Malin
Ainut varma keino tappaa trikiinit on kuumentaa liha vähintään 70-asteiseksi. Siis ei sitä lihaa tarvitse edes raakana popsia; huonosti kypsennetystäkin lihasta voi tartunnan saada. Ja pakastaminen ei kaikkiin trikiineihin nykytiedon mukaan tehoa.

Muistaakseni tarkastuksissa Suomessa löytyy vuosittain teurastamoilla 30-200 trikiinipositiivista sikaa, siis aika paljon. Mutta kiitos suomalaisen lihantarkastuskulttuurin, niin tällaisen sian liha ei päädy kuluttajille saakka. Joten trikiinien osalta sianlihaa voinnee antaa Suomessa suht huoletta raakanakin. Mutta jos matkustaa koiran kanssa ulkomaille, esim. Viroon, niin kannattaa kyllä vakavasti harkita sianlihan kypsennystä. Alussa puhuttiinkin jo yersina-bakteerista, joka mielestäni on suurempi riski saada raa-asta sianlihasta kuin trikiini-tartunta. Meillä on koirille annattu possuakin raakana, mutta ehdottomasti vain suomalaista possua ja ihmisravinnoksi tarkoitettua possua!
¨steffy
mejän koirat syövät ainoastaan suomalaista lihaa.hirven liha loppui viime viikolla eikä mitään vaivoja ole tullu teehee.gif
san-na^
Meiän koirat syö hirven lihaa ihan raakana, sitte ne syö jauhelihaa, ihan niille terkoitettua.
san-na^
Tuossa luin jotain koirakirjaa ja siinä luki ettäö sudet syövät paljo/pelkästäänb lihaa, mutta koiran ruoansulatus elimistö on jalostuksen kautta muovautunut niin, ettei se kestä paljoa lihaa, tiedä sitten onko totta vai ei?
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2010 Invision Power Services, Inc.