Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: RUBIN!Apuvah
Puskaradio > Puskis > Rehuja & rohdoksia > Murua rinnan alle
Crista
Kerrohan Rubin viisaana paljonko mussukkasi saa lihaa päivässä ja paljonko menee vihannesmössöä? Noin suurinpiirteinkin riittää. Entä onko jauhelihan, kalan ja esim. maksan annostuksissa eroja? Ajattelin varovasti alotella jotain BARHVIN tapaista ja tarvitsen jonkinlaista osviittaa. Koska sinulla on jättiläisiä ja minulla on kääpiöjättiläisiä laugh.gif ajattelin että annoskoot voisivat olla jotakuinkin saman kokoisia. Kiitollisena avusta. Toki muutkin saavat vastailla, ei ole pahitteeksi kuulla muidenkin kokemuksia. bleh.gif
Rubin
Hei Crista,

meillä asustaa siis pari kappaletta jättiläistä (mastiffi), joista toinen on 6,5 vuotias leikattu uros ja toinen 14 kk vanha narttupentu. Mitähän kääpiöjättiläisiä sinulla oikein on?

Eli, meillä saavat suurimman osan ruokavaliosta lihaisia luita ( broileria, nautaa, sikaa ym ym.) eli noin 70-80% ruokavaliosta. Eli siis LUITA, joissa on lihaa mukana. Tämä on tärkeää, eikä siis tarkoita, että antaisin PELKKÄÄ lihaa n. 80%. Vihanneksia ja hedelmiä saavat noin kerran pari viikossa soseutettuna ja tähän mössöön lisään sitten sitä lihaa (ilman luita), kalaa, maksaa. Myös kasvikunnan öljyt ovat tärkeitä tasapainottamaan eläinkunnan tuotteista saatuja rasvahappoja. Pellavansiemen-, helokki ja rypsiöljyt ovat hyviä.
Meillä eivät saa keitettyjä/kypsennettyjä viljatuotteita juuri ollenkaan. Joskus ruoantähteiden mukana tai jos annan makupaloina vaikkapa leivänkannikoita tms.

Ruokamäärät ovat todella koirakohtaisia ja meillä 110 kiloinen ja 65 kiloinen syövät tällähetkellä saman määrän ruokaa eli noin 1-1,5 kiloa päivässä. Se voi hyvinkin olla omiesi kohdalla jotain ihan muuta ja sopiva määrä löytyy ihan kokoilemalla. Pienten koirien kohdalla voidaan pitää nyrkkisääntönä 2% koiran painosta päivässä, mutta näiden suurimpien jättiläisten kohdalla se ei ihan toimi. Mutta jos sinun kääpiöjättiläisesi ovat hieman pienempiä kuin omani voinet aloittaa tuosta 2% nyrkkisäännöstä ja katsoa sitten miten koiran kylkien rasvakerros elää....eli pienenee vai suurenee rolleyes.gif

Jos haluat tarkempia neuvoja, voit meilailla privaatisti tai vaikka soittaa.

T: Heidi Rubin
0400-333 242
mastiffi97@hotmail.com
maipei
rubin, painaako koirasi tosiaan 110kg? ohmy.gif biggrin.gif
sipa
Mikä järkäle.. biggrin.gif Ja minä kauhistelin meidän koiran painoa kun se on 35 kg ja normaalisti pitää olla 28-30 kg eikä koira ole edes lihava.
Rubin
Hei Maipei ja Sipa,

kyllä Otto painaa suurinpiirtein tuon verran smile.gif

Strategiset mitat ovat: korkeus n. 80 cm, rinnanympärys n. 120 cm, pään ympärys n. 80 cm. Mastiffilla on myös pitkä runko, joka tuo tuota painoa.

Normaalinkokoinen mastiffi-uros on noin 90-110 kiloa, nartut n. 65-80 kiloa. Ja kyse on siis rodusta nimeltä: mastiffi ( ennen kutsuttiin virallisesti nimellä englannin mastiffi) wub.gif

-Hansu-
Rubin, miten saat koirasi syömään kasvismössöä?
Meillä nirso hauva ei oikein haluaisi syödä kasviksia edes soseena. Olen yrittänyt kuivatun leivän kanssa, mutta ei maistu sittenkään. Barffillahan me ei varsinaisesti olla, mutta pääravinto koostuu broiskun siivistä, häränhännistä, raa'asta lihasta- kalasta- ja kanasta ja viljoista. Tuohon halausin sitten lisätä niitä kasviksia, mutta kun se ei syö confused.gif
phard
Sama ongelma täällä kun Kippurallakin. Itse syöttäisin mielelläni myös vihanneksia, mutta ei kelpaa, muutenkin koira on nirso.
Rubin
Hei vaan,

alkuun oli meilläkin hieman takkuista tuo vihannes/hedelmämössön syöminen, mutta otin kovan linjan: jos ei maistu ruoka pois.
En kylläkään ole nähnyt siinä ideaa, että annetaan pelkkää vihannesmössöä vaan olen sinne sekoittanut niitä sisäelimiä/lihaa/kalaa, kananmunia ym ym. sinne voidaan myös laittaa ruoantähteitä. Yksi hyvä konsti on sekoittaa reilusti VOISULAA tähän mössöön.

Nykyään ei ole ongemia, kaikki menee alas rolleyes.gif

BARF-mastiffit Otto ja Mathilda
Rubin
Pitäisi varmaan itsekin syödä enemmän vihreää kun muisti pätkii... blush.gif

Eli, pitäkää koira puolenpäivän/päivän paastolla ennen vihannesmössö-ateriaa. Luulisi maistuvat tongue.gif

T: Sama kuin äsken cool.gif
phard
Kiitos ohjeista, Rubin! smile.gif pitää koittaa.
sipa
Meitä vastaan tuli eilen iltapäivälenkillä kaksi ihnaa Bullmastiffia (Leppävaarasta päin) toinen oli valtavan suuri ja komea Uros ja toinen Narttu ja ilmeisesti myös nuorempi, sillä naama oli niin kaunis ja musta.. wub.gif Edikin meni ohi ihan kunnioituksesta mykkänä. No taisi se Nartun hajukin vaikuttaa aika paljon. tongue.gif
Rubin
Moikka sipa,

aivan, komeita ja suuria ovat bullmastiffitkin, mutta kuvittele ne tupalsti suurempina niin saat yhden mastiffin rolleyes.gif

-Hansu-
Kiitos Rubin, täytyy kokeilla jos menisi alas meidänkin poitsulla wink.gif
sipa
Rubin Täytyy vaan kuvitella.. biggrin.gif Sillä yhtään ei ole kävellyt viellä vastaan. Ja kuvissakaan ei saa oikein selvää kuvaa koosta, vaikka mitat siinä onkin. Olis se ihanaa nähdä luonnossa sellainen jätti.. wub.gif
-Hansu-
Kyllä meni kasvissoseet nopeasti alas kun lisäsin n.50g leivontamargariinia wink.gif Kokeillaan huomenna sitten vähemmällä määrällä ja laittamalla sekaan myös maksaa smile.gif

Rubin, mitä kaikkia kasviksia laitat soseeseen? Minä kun olen laittanut vain kurkkua, salaattia, paprikaa, hieman omenaa ja banaania ja joskus myös tomaattia, mutta en keksi mitä muuta voisin siihen laittaa,... rolleyes.gif
Inna
LAINAUS(Kippura @ 29.1. 2004, 14:43)
Minä kun olen laittanut vain kurkkua, salaattia, paprikaa, hieman omenaa ja banaania ja joskus myös tomaattia, mutta en keksi mitä muuta voisin siihen laittaa,...  rolleyes.gif

Minä nyt en ole Rubin, mutta vastaan kuitenkin smile.gif eli meillä käytetään esimerkiksi kesäkurpitsaa, jäävuorisalaattia, kukkakaalia, parsakaalia, lanttua (pieninä määrinä), tavallista kaalia (myös pieniä määriä), porkkanaa, vihreitä papuja, retiisejä, kesällä erilaisia luonnonkasveja (nokkosta, apilaa, piharatamoa, voikukkaa).

Tuosta kasvissoseen maittavuudesta, niin sellaisia toisille hyvin tepsiviä lisukkeita ovat myös naudanmaha, raaka kananmuna tai kermaviili. Meillä syö junnupoika vaikka pieniä kiviä, jos niissä on jauhettua maksaa (mutta maksaa ei tietysti voi jatkuvasti tarjota). Yhden koiran herkkua puolestaan on lohiöljy ja reilu ruokalusikallinen sitä joukkoon tyhjentää kupin alta aika yksikön.
Rubin
Heippa,

siinähän se vastaus jo tulikin biggrin.gif .

Ainoat mitä en anna ovat sipuli ja kirpeät sitrushedelmät.

Heidi Rubin
-Hansu-
Täytyypäs tehdä sitten lista vihanneksista mitä ostaisin. Kaupasta en kuitenkaan mitään löydä ilman listaa,... wink.gif
-Hansu-
Kyllä nyt maistuu meidänkin nirsolle kasvissose kun laittaa vähän rasvaa sekaan. Kuinkas usein tuota kannattaa sitten antaa? Me kun ei vielä olla barffilla vaan kotiruoka-barf ruokinnalla.
Mon@
Tämän olis kyllä voinu lähettää lähetilläkin..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.