Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Vaatetuksesta
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Omppo
Näin terrieriharrastajana tulee mieleen kysymys, että millaisia vaatteita käytätte vinttikoirillanne? Itselläni on tällä hetkellä toinen borderterriereistäni erittäin lyhyessä karvassa ja juoksussa, ja sen takia paleleekin ulkona aivan tolkuttomasti, vaikka olisi kaksi takkia päällekkäin. Haalaria neidillä ei ole sad.gif

Siis todellakin, kun Nellan karva on hieman pidempi kuin lyhyen karvan omaavan vinttarin, ja Nepskukkuukin palelee noin mielettömästi, niin millaista on vinttarin talvi? Kerrospukeutumista vai sisäelämää...?

Olisi kiva kuulla näin ei_vinttikoiraharrastajana näitäkin kommentteja smile.gif
findhorn
Vaatetus - tuo lempiaiheeni wink.gif Minun poijilla on about 5 erilaista takkia, ja tuotekehittely jatkuu... cool.gif

Vaatetus vaihtelee varmaan myös vinttarirotujen ja -yksilöiden välillä. Meillä on kelistä riippuen koirilla päällä sadetakki, usein kesälläkin. Kun mittari lähentelee nollaa ja talviset viimat alkavat puhaltaa, kaivellaan varastosta ensin kevyempi tikkitakki, sitten pakkasen myötä vaihdetaan paksumpaan. Tuulenpitävä materiaali ja lämmin vuori on hyvä juttu.

Takkimallin tulee mielestäni suojata selkä koko mitaltaan, ei vain rintakehän kohdalta, niin kuin useat "marketti-takit" tekevät. Samoin reisissä on isot lihakset ja paljon pinta-alaa, joista lämpö haihtuu - siis takin helmojen tulee ulottua reisien päälle. Kaulan lihaksia kannattaa myös lämmittää, joten korviin asti yltävä, joustava kaulus on paikallaan. Rintakehän lämmittävän läpän tulee olla tarpeeksi suuri ja hyvin istuva.

Samoin kuin ihmisellä, myös koiralla kylmyys iskee korviinkin. Pakkasilla ja kylmällä tuulella pistetään huppu päähän. Näin sen jälkeen, kun ensimmäinen koirani, silloin jo vanhus, ilmeisesti palellutti kertaalleen korvansa kylmässä viimassa ja sai verikorvan. Yhden verikorvan hoito riittää, vältän lämmöllä, jos vain voin.

Töppösiä meillä ei ole vielä kokeiltu, mutta semmoiset ovat myös hankintalistalla. Takin ja pipon turvin tulee jo aika kivasti toimeen, mutta tassuista hiipii kylmyys. Kauheilla pakkasilla ei tehdä pissakakkalenkkiä pitempää, mutta sekin olisi kiva hoitaa niin, että myös koiran varpaat tarkenevat.
Omppo
Kiitos vastauksesta, todella kiva kuulla muun rotujen kuin terri-ihmisten vastauksia smile.gif

Oman rodun harrastjat pian kaikkoavat kun ovat kuulleet meitin koirien vaatetuksesta vaikka kuinka paljon laugh.gif

Muitakin kommentteja olisi kiva kuulla smile.gif
Annu88
Meillä on meijän whipukoille, neljä pukuu..yks sellanen fleece-puku, toppapuku, sadetakki ja äitin tekemä neule(se neule voitti vielä yhen kisankin ja Papu pääs poseeraamaan kahteen lehteen biggrin.gif ).
Omppo
LAINAUS(Annu88 @ 7.1. 2004, 17:57)
äitin tekemä neule(se neule voitti vielä yhen kisankin ja Papu pääs poseeraamaan kahteen lehteen biggrin.gif ).

Ai se whippetti olikin sun koira, joka koreili siinä lehdessä smile.gif Tosi kivan näköinen paita, ainoa vain, että meitin elukoille pikkuisen liian väljä biggrin.gif
>tinja<
Mäkin oon nähny sen kuvan biggrin.gif Oisko ollu suuri käsityö tms. se lehti smile.gif
Omppo
LAINAUS(mäyräkoira-89 @ 8.1. 2004, 15:27)
Mäkin oon nähny sen kuvan biggrin.gif Oisko ollu suuri käsityö tms. se lehti smile.gif

Suuri Käsityö tuo oli smile.gif
Annu88
Ja sit tais olla jossain lemmikkilehessä..en kyl muista 100% varmasti.
Omppo
LAINAUS(Annu88 @ 12.1. 2004, 17:32)
Ja sit tais olla jossain lemmikkilehessä..en kyl muista 100% varmasti.

Jepjep, kyseinen kisa oli Suuren Käsityölehden ja Lemmikit & eläinmaailma-lehden yhteinen rolleyes.gif
Urho
Meillä whippettien kanssa on pärjätty talvet läpeensä muutamien, vettähylkivien/tuulenpitävien manttelimallisten takkien turvin, joissa sisäpuoli paksua fleeceä tai toppakangasta.

Haalareita en ole poijjiilla käyttänyt kun olen jokseenkin hankalaksi kokenut tuon pukemisen kun kaksi innolla ulos pyrkivää koiruutta malttamattomina meuhkaa jaloissa tongue.gif .
wiputar
Meillä on ukkelilla Hurtan toppamantteli (0- - 10 astetta), sekä Janutexillä teetetty toppapuku (-10 astetta tai enemmän).
Lisäksi oon hommannu pipon ja töppöset, joita käytetään harvoin, silloin kun pakkasta on yli 20 astetta.
Midian
Kurapuvut on molemmille, mutta niitä harvemmin käytetään kun takuttavat niin hirveästi. Sitten on kuratossut (pitäs tehdä uudet, kun entiset niin kuluneet), kurahuppu (ei oo tullut käytettyä, mutta pitäs ettii kaapista). Midianille on manttelityylinen talvitakki ja sitä käytetään yli 20 asteen pakkasilla. Sitten löytyy molemmille villasukat kovemmille pakkasille.
Ida K
Itse afgaaneja paljon hoitaneena voin kertoa niiden vaatetuksesta hiukkasen smile.gif Elikkä huppuja/myssyjä käytetään tietysti ruokaillessa, muuten ne pitkät korvakarvat olisivat koiran suussa ruoan seassa. Huppuja käytetään myös muuten suojauksessa, esim. kun koira juo taikka näyttelyissä ollessa. Sitten on rukkaset, ne voi ostaa ihan koiramallina taikka lasten kurarukkaset ajaa myös tehtävän wink.gif Itse olen kokenut sellaset koko jalan pituiset rukkaset useilla tarroilla parhaimmiksi, suojaa enemmän ja todella pysyy jalassa. Sitten on tietty kurapukuja, mutta tosiaan takuttaa jonkun verran. Sitten on mantteleita, elikkä sellanen läpyskä selän päälle ja kait se vähän kylkiäkin suojaa. Sitten tietty pissapompulat on käteviä, varsinkin uroksilla niin ei ole kylki-ja mahakarvat ihan pissassa. Voihan niitä pompuloita tietty nartuillakin käyttää. Kätevintä on kun lähdet koiran kanssa kurasäällä ulos/siirrät koiran autosta näyttelyalueelle, pistät hupun ja rukkaset, säästyt isolta työltä biggrin.gif
Terhi
Saako harjakoiraharrastaja vastata? Meillä tiedetään jotain pukeutumisesta wink.gif biggrin.gif

Itse olen sitä mieltä, että se, kuinka helposti koira palelee riippu paljon yksilöstä ja tottumuksesta. Koirakohtaiset erot voivat olla suuriakin ja esim. vanhat koirat ja pennut palelevat usein huomattavasti helpommin kuin muut. Meillä täällä pohjoisessa on niin kylmät talvet, että syksyllä koitetaan pärjätä mahdollisimaan pitkälle ilman vaatetusta/vähillä vaatteilla. Tämä ihan sen vuoksi, että jos heti ekalla tuulisella ilmalla laitetaan paksu toppahaalari päälle niin mikään vaatekerros ei enää -30 asteen paukkupakkasilla riitä. confused.gif Merenrantakaupungissa kun asutaan niin tuuli on ehkä se pahin, se tekee säästä kuin säästä kylmän ja pakkasista kertakaikkiaan hyytäviä. sad.gif ph34r.gif

Olennaista pukemisessa on miettiä myös, että miten ulkoillaan. Yleensä jos koirat pääsee vapaana juoksemaan esim. merenjäällä tai koirapuistossa, ne eivät tarvi niin paljoa vaatetta kuin remmilenkeillä, jotka tehdään hitaamalla vauhdilla. smile.gif
Midian
Joo ne ruokamyssyt unohtui... Meillä ei oo lasten kurarukkasia käytetty, kun meillä ne hajosi parin ulkoilukerran jälkeen. Nykyset kurarukkaset on helppo laittaa jalkaan ja ihmeen pitkään ehjänä pysyivät.

Jos yhden afgaani nartun kanssa on näyttelyssä, niin kurasäällä on helompaa, kun kannat koiran (kokemusta on) biggrin.gif
Ida K
LAINAUS(Midian @ 9.9. 2006, 16:23)
Joo ne ruokamyssyt unohtui... Meillä ei oo lasten kurarukkasia käytetty, kun meillä ne hajosi parin ulkoilukerran jälkeen. Nykyset kurarukkaset on helppo laittaa jalkaan ja ihmeen pitkään ehjänä pysyivät.

Jos yhden afgaani nartun kanssa on näyttelyssä, niin kurasäällä on helompaa, kun kannat koiran (kokemusta on)  biggrin.gif

Jep, mutta meilläkin oli ruotsissa ollessani 4-5 afgaania menossa näyttelyyn, niitä ei sitten kaksi ihmistä viitsi rueta sen tavaramäärän kanssa kantamaan biggrin.gif Tungettiin osa häkkiin ja osa sitten vietiin sateenvarjojen alla puettuna.

Kyllä ne lasten rukkaset miusta on ihan ok kestänyt, mutta tottahan se on että oikeat koirien kurarukkaset on laadukkaammat wink.gif
JennaS
Mummini italiaanojen kanssa on tullut reippaasti pyörittyä joten niiden vaatetuksesta osaan jotain kertoa. Näissäkin on kovin erilaisia yksilöitä. Jotkut palelevat ihan pienissä miinusasteissa, jotkut juoksevat innoissaan ilman vaatetusta vielä reippaasti yli -20 asteen keleillä. Vaatteita kuitenkin löytyy kaapista varsin paljon, toppahaalarista kevyeen mantteliin. Tavallisimmin tuntemillani itskuilla pidetään säiden kylmyessä juuri jonkinlaista manttelia, hyvin kylmällä säällä eivät enää edes melkein suostu ulos.

Italiaanolauman kanssa siis olen pärjännyt viileämmillä keleillä pelkillä lämpimillä mantteleilla, mitä nyt olen heitä hoitanut.
¤janette¤
Me käytetään takkia vain kovimmilla pakkasilla. Nipalla on sellainen tummansininen takki jossa on heiastimia joka puolella. Uffiksella on sellainen vanha itse tehty takki jossa on luun kuvia ja villavuori biggrin.gif
Lazer
Meillä on tilattu Reporangan kautta DogWear nimisestä paikasta mittatilaus haalari. Sateen ja kuran kestävä. Huput on virkattu/neulottu itse. Lasten perus kurarukkaset käytössä.
Voiko noita affejen huppuja ostaa jostain?
ellien
LAINAUS(Lazer @ 15.9. 2006, 12:44)

Janutexillä ainakin on noita sateenpitäviä huppuja myynnissä ja onhan noissa näyttelyissä eri kojuissa huppuja, ainakin Findogsilla olen nähnyt(kai heidän kotisivuiltaankin löytyvät myös nuo huput).
<Aino>
Meikästä tuntuu että oon opettanu liian hyvälle Vimman. Siis että liian aikaisin olen alkanut käyttämään sille takkia jne.. Mut sillä on kumminkin kaks takkia - toinen hiukan kevyempi ja toinen sit tosi lämmin että se kyllä pärjää loistavasti, mutta ois ihan kiva et se ei ois noin vilukissa rolleyes.gif Noo, virheistä oppii.. vois yrittää totuttaa sitä vähän et ei aina pitäiskään sitä takkia - siis että ei ihan lauhimmilla pakkasilla pukis sitä.
Terhi
LAINAUS(Lazer @ 15.9. 2006, 12:44)

Findogsilla on niin ihania huppuja: tässä linkki wink.gif

Janutexilla on myös huppuja niinkuin ellien sanoikin: Janutexin sadehuppu

Myös tällaisen linkin löysin. (selaa sivu alas)

Ja tosiaan näyttelyissä olen minäkin noita nähnyt myytävän. smile.gif
-Saana-
^^Ja noiden unikko-huppujen lisäksi findogsilla on (tai oli ainakin kesällä) myynnissä hieman halvempia tavallisista kankaista tehtyjä huppuja joita oli myös eri kokoja smile.gif
italianG
Meillä kun on muuten villakoiria, eivätkä ne pukuja pahemmin tarvitse, niin tuota italiaanoa on sitten puetettu ihan villisten edestäkin biggrin.gif Meillä on jos jonkunlaista pukua: tuulipuku/sadepuku, fleecepuku, monta manttelia, huppari ja sitten vielä semmoinen t-paita. Osa on kylläkin ostettu ihan sen vuoksi, että olivat niin söpöjä... wub.gif Kaulapantojakin on kertynyt kymmenkunta kappaletta yhdelle koiralle...Mutta kun ne on niin söpöjä ja äiti maksaa biggrin.gif
Lazer
Kiitos Tepa linkeistä! Auttoivat todella! smile.gif
Sania
LAINAUS(findhorn @ 3.1. 2004, 13:51)
Vaatetus vaihtelee varmaan myös vinttarirotujen ja -yksilöiden välillä. Meillä on kelistä riippuen koirilla päällä sadetakki, usein kesälläkin. Kun mittari lähentelee nollaa ja talviset viimat alkavat puhaltaa, kaivellaan varastosta ensin kevyempi tikkitakki, sitten pakkasen myötä vaihdetaan paksumpaan. Tuulenpitävä materiaali ja lämmin vuori on hyvä juttu.

Takkimallin tulee mielestäni suojata selkä koko mitaltaan, ei vain rintakehän kohdalta, niin kuin useat "marketti-takit" tekevät. Samoin reisissä on isot lihakset ja paljon pinta-alaa, joista lämpö haihtuu - siis takin helmojen tulee ulottua reisien päälle. Kaulan lihaksia kannattaa myös lämmittää, joten korviin asti yltävä, joustava kaulus on paikallaan. Rintakehän lämmittävän läpän tulee olla tarpeeksi suuri ja hyvin istuva.

Tuo Findhornin teksti olisi voinut olla mun näppäimistöltä lähtöisin, niin samanlainen se oli kuin oma toiminta- ja ajattelutapa! smile.gif

Itselläni on whippetejä ja niiden ainut takkimalli on ns. whippet-takki, jonka takaosa on matalampi ja suojaa hyvin myös takaosan.
Toppakankaasta tehdyt takit ovat olleet tosi hyviä, kastuvat esim. hangessa helposti, mutta lämpimät ovat!
Ohuina takkeina meillä on tuulikankaasta tehdyt takit, joiden iloisesti yllättänyt ominaisuus on vedenpitävyys. Ei ne kaatosateessa pidä, mutta aika kovassa sateessa "tarpeeksi pitkään".
Seuraavana hankintalistalla on villahaalarit, jotka ovat vai aivan kovimmille pakkasille toppatakin alle. Samoin koville pakkasille on "säärystimet" korvien suojaksi.

Töppösiä on aikaisemmin käytetty vain kun on tassussa ollut haava, viime talvi teki tähän poikkeuksen. Toinen koiristani nosteli kovilla pakkasilla ajoittain jalkaansa, tein palikkayksinkertaisen fleecetöppösen ja jo se auttoi. Kovalla pakkasella se ei edes kerennyt kastumaan, joten hyvä oli!
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.