Oon huomannut, että Minja "jyrsii" tassujaan, ja nyt ne on ihan punaset, siis karvatkin, ilmeisesti on tullut vertakin
Mistäköhän tämä voisi johtua ja mitä asialle voisi tehdä?
Kiellän sitä aina, kun näen sen purevan tassuaan, mutta enhän mä aina ole näkemässä. Pitäisikö mennä eläinlääkärille?
¨steffy
10.1. 2004, 16:15
kaverini koirat jyrsii kans tassuja ,koska niillä ei ole mitään tekemistä. minjaa voi myös kutittaa siitä kohtaa sen takia se järsii niitä.kannattaa käydä kyl lääkärissä.kaverini koirilla oli kapi

ja nyt ne ovat aika kaljuja
Koira_90
22.1. 2004, 13:42
Minunkin koirani on joskus jyrsinyt tassujaan, mutta olen viime aikoina huomannut että se yrittää vain katkoa kynsiään... Ilmeisesti se ilmaisee niin minulle milloin sillä on liian pitkät kynnet..
kitiska
22.1. 2004, 21:07
Tuollainen on osa kipukäyttäytymistä.Tai sitten se on turhautunut ei ole mitään tekemistä(sijaiskäyttäytyminen)Tai koiraa ihan oikeasti kutittaa sillä voi olla allergia taipumuksia,ihottumaa varsinkin näin talvella kun lumi sulaa jää karva märäksi ja iho myös. jne..
Mutta 80% tassujen järsiminen on kipua joka heijastuu jostain tai sitten sillä on se jalka kipeä mitä järsii
Kyllä Edikin aina välillä kirputtaa koipiansa, mutta tämä näyttää enemmäkin puhdistamiselta kuin miltään muulta. Koskaan ei ole karva lähtenyt tai edes jälkeäkään jäänyt. Mutta monesti olen kuullut se johtuvan ruoka allergiasta (vehnä tms) Kannattaa tutkia jos et halua karvaton koipista koiraa..
eetu pureskelee takajalansa kynsiä

tästä ei kuitenkaan ole haittaa (ja kynnetkin pysyy hyvin lyhyinä

) joten.... kai sitä asiaa voisi lääkäriltäkin kysäistä.
Sindi puree tassujaan, ku ei oo mitään tekemistä, mutta ei niin, että tulisi verta. Kullä sitä aina tassujen puremisesta kielletään.
Meilla Capri puri tassujaan, mutta siksi etta niita en ollut harjannut _perusteellisessti_ , karvat kutittivat, kun karvanlahtokin silloin oli. Siita etespain olen harjannut kylla tassut kunnolla ja niista lehtee yllattavan paljon karvaa..
Tassujen pureminen voi johtua myos stressista, tekemisen puutteesta ja liian pitkista kynsista..
No miellä koirat kanssa, mutta kun leikkasin sieltä anturoitten välistä kasvat, eikä lumipaukut enää tarttunut sinne ne ei enää jyrsinyt. Punainen väri johtuu kait siitä kun se on jyrsinyt ja se on tulehtunut! Tai ei ehkä ihan.. Kun niitä lumipaakkuja on jäänyt sinne, ja se käy kipeetä koira jyrsii sieltä..
En oo varma, mutta tuon luulisin ainakin olevan, ja autto meijänkin raikulla.
Tuttavani sakemanni puri tassujaan ja syy oli peräsuolen kuroutuma.Eli johtui juuri tästä kivusta,aina kun tilanne oli hallinnassa ei purrut,mutta kun tuli ulostus vaikeuksia enemmän alkoi pureminenkin.
Berni-Girl
16.5. 2004, 11:28
Raapiiko koirasi purrulla tassullaan korvaansa?
Lapinkessu
17.5. 2004, 19:01
Meitin vanhin narttu tuppaa kosteilla keleillä jyrsimään lähinnä etutassuja kun anturoiden väleissä on sellaiset karvatursakkeet, että eivät kuivu nopeasti ja sitte iho ärtyy. Alkoi helpottaa heti kun leikkasin tassukarvat lyhyiksi että iho kuivuu nopeammin. Muulloin tuota vikaa ei ole kuin tosiaan kevät- ja syyskosteilla.
Poppikin sillon tällön järsii tassujaan, mutta ei se ikinä oo verille niitä järsiny!
-Nipsu-
24.5. 2004, 18:54
Mun koira jyrsi sen anturan välejä ja kun tutkin, välit olivat punaiset. Lääkärillä todettiin, että väleissä oli tulehdus. Hoidettiin se pois pesemällä sellaisella shampoon tapaisella, lekurin neuvon mukaisesti.
Kannattaa tarkkailla välejä

, vaikka koira jyrsisi kynsiään. Jyrsiminen voi olla myös "oire" anturoiden välejen tulehdukselle.
Oma koirani jyrsi ja nuoli tassujaan viime syksynä todella usein ja tassut olivat verestävän punaiset/liilat. Käytiin sitten eläinlääkärillä ja hän totesi ihottumaa, joka viittasi hieman lievään furunkuloosiin. Eläinlääkärin ohjeiden mukaan joka ilta desinfioimme tassut ,laitoimme fuciderm-geeliä, siteen ja pienoiset sukat suojaamaan tassuja. Kulukos siinä kaks viikkoa, niin tassut olivat jälleen aivan kunnossa. Suosittelen, jos koira jatkuvasti jyrsii ja tassujen välit ovat verestävän punaiset/liilat, että käännytte eläinlääkärin puoleen; kyseessä kun saattaa ehkä jopa olla furunkuloosi, joka vakavampana versiona on todella ikävä ja vaivalloinen.
Kiitoksia vielä kaikista vastauksista, nyt ollaan mekin päästy eroon tuosta vaivasta. Se vain meni ohi
zippo_88
29.6. 2004, 14:39
meilläkin teemu puri varsinkin takajalkoja ja ne oli aivan kaljut , mutta nyt se vaan on lopettanut ja karvakin on alkanut kasvaaan

ehkä se vaan oli jotain kutinaa
havanais-fani
30.6. 2004, 20:07
Leevi tekee just samalla tavalla kun Minja teki/tekee??
kannattaa mennä eläinlääkärille..ainakin meille se anto sellasta tassu rasvaa ja sitten sellasen kaulurin että se ei voi nuolla ja jyrii niit tassui...
levil on kyl vielkin toi tassutulehdus
Joskus meidän koira tekee tuota, mutta yleensä siksi koska sillä on tekemisen puute tai on joku ruohon jyvä jäänyt anturoiden väliin. Enää ei ole harrastanut sitä paljoa, mutta olen kuitenkin miettinyt ostavani tuollaista shampoota ja leikkautan ne karvat pois.
Kannattaa kysyä e-lääkäriltä neuvoa...
Kysyn nyt omalle dogille neuvoa. Tassun karvat punoittavat, ja iho myos, nuolee paljon tassuja. Voiko olla ihottumaa ym?
^Minnalyn^
30.7. 2008, 10:18
Mun cockerilla on jatkuvasti korvatulehduksia, jyrsii tassujaan ja ravistelee päätänsä.. Käytiin lääkärissä ja sano että todennäkösesti on kyse allergiasta, mitään kokeita ei otettu (liian kallista näin ens alkuun) vaan käskettiin vaihtaa ruoka kana&riisiin, aluksi homma toimikin ja tulehduksia ei oo näkyny mutta nyt taas on tassut kutissu ja ravistellu päätään.. Meillä siis allergiatestit varmaankin edessä.
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.