Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Affenpinseri
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 2: Pinserit, snautserit, molossityyppiset ja sveitsinpaimenkoirat
Sirpa V
Tiedän, että on sen verran harvinainen rotu, että möly on harvassa, mutta utelen vaan ihmisiltä, miellättekö tätä rotua ollenkaan pinseriksi? Kun hirveesti molemmista tavallisista on aina juttua, mutta esim. siinä lehdessäkin se apinaosuus on aika pieni. smile.gif

Pitäskö tämä rotu suosiolla tumpata 9-ryhmään? Niinkuin on pikku-molosseille tehty.
~Merski~
Kyllä mä ainakin sen pinseriks laittaisin omassa mielessäni
Pauliina
Pinserihän se on biggrin.gif aivan siltä näyttää ja luonnekkin täsmää.
Lotta
hmmm...mielenkiintoinen kysymys itseasiassa. Onhan nuo apinat aivan eri näköisiä kuin mitä pinserit noin nopeasti katsottuna, mutta kyllähän niistä sitä saman kaltaisuutta löytyy!! Luonne varsinkin on hyvin paljon samaa, ja kyllä on yksilöitä joiden liikkeissäkin on sellaista ison koiran tyyliä!! cool.gif
poeminen
Eiköhän se ihan oikeassa ryhmässä ole. Alkuperäinen käyttötarkoituskin viittaa niin kovasti pinseriin. rolleyes.gif
pikku-haukku
Olen nyt loikannut hieman 'väärään koiratarhaan' kun tulin tähän affenpinseri keskusteluun - itselläni on nimittäin yksivärinen musta Griffon Belge.

Meidän koiraa on kovin moni luullut affeniksi, aivan kuin se olisi ihmisille rotuna tunnetumpi kuin täysin musta griffon. Kieltämättä niissä kyllä on samaa näköä

Mielenkiintoinen kysymys affenista sinänsä...Henkilökohtaisesti en hirveästi näe yhtäläisyyttä pinserin ja affenpinserin ulkonäössä, liekö sitten se apinan karvoitus kun hämää silmää rolleyes.gif Ennen kuin itse tutustuin affeneihin paremmin, luulinkin niiden kuuluvan 9-ryhmään.

Koirakoulussa missä käydään meidän koissun kanssa, käy silloin tällöin myös affenpinseri ja monta kertaa niitä on luultu samaksi roduksi kun on kehäharjoitusta menty peräkkäin. Silloin tällöin kouluttajat ovatkin huutaneet että; noniin tulkaapas te apinat sieltä seuraavaksi blush.gif kunnes ovat huomanneet että nehän onkin aivan eri rotuja smile.gif
Sirpa V
pikku-haukku: Griffonissa ja apinassa on kyllä paljon samaa näköä. Affepinseriä käsittääkseni onkin käytetty jalostettaessa pikku griffoneita. Itseasiassa etsiskelin eka apinan jälkeen griffonin pentua, kunnes osui kohdalle sopiva apinanpentu ja otin sen. Eikä ole niin sanottua, ettei griffoniakin joku päivä tulisi. Just belge ois mun makuun.. niitä vaan on niin harvassa. cool.gif

Tuohon luonnepuoleen kommentoisin (pauliinako siitä kirjoitti), että musta kyllä esim. kääpiöpinseri ja affenpinseri on ihan eri maailmoista. Molemmista on kokemusta ja kyllä niitä ei luonteensa puolesta sukulaisiksi uskoisi. Kääkkä on paljon temperamenttisempi ja ärhäkämpi. Affenpinseri on semmonen jaba-daba-duu tyyppi, jota mikään ei ärsytä, se on kaikkeen aina tyytyväinen ja vähän liiankin sosiaalinen.

Samaa jos niistä haluaa hakea, niin se on toi pikkupinserin haukkuääni. Se on persoonallinen ja niin pinseriä, niin pinseriä. biggrin.gif
OOSA
itse olen sitä mieltä että affenit ei kuuluisi pinsereihin, mutta kaikilla oma mielipiteensä asiasta!
esim affeneitten rakenne on erilainen kun pinsereillä/kääpiöpinsereillä
ja luonteessa on kyllä eroa. Kääpiöpinserit luottavat itseensä enemmän ja on luonteeltaan ärhäkämpiä kun affenit. Affenin on varautuneempia kun kääpiöpinseti, mutta toki se on yksilöllistä. Tästä samasta asiasta on tullu monta kertaa keskustelua kun itselläni on affeni ja kääkkä, okei ne ovan aivan eri maailmoista ja saman on affenini kasvattaja ja hänen äitinsä joka kasvattaa kääpiöpinsereitä.

juu tuli vähän sekavaa tekstiä blush.gif

mutta niin kuin sanoin kaikilla on asiasta oma mielipide ettei tästä mitään isoa numeroa kannata tehdä smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.