Olipas surullista luettavaa uudessa Metsästäjä lehdessä, 3-vuotiaan ajokoiran tien päänä oli viiden suden lauman ruokana

. Pistää miettimään kuinka mielekästä on laskea koira irti susialueilla
Summer.
29.1. 2004, 13:10
Niin...
Sepä se, ja ei ole ensimmäinen kerta kun sudet vie koiran omalta pihalta narun päästä. No onneksi täällä ei pahemmin susia ole, vaikka metsän keskellä asutaankin.
Joka tapauksessa, koiran joutuminen suden suuhun on tietoinen vaara minkä metsä miehet itse ottavat lähtiessään metsälle koiran kanssa susi alueella.
>tinja<
29.1. 2004, 15:13
Voi ei
~minnuska~
29.1. 2004, 15:32
Olen ruvennut yhä varovaisemmaksi mökillämme, jossa on paljon susia. (pohjois-karjalassa, juuassa) Ennen käytiin Jetan kanssa iltaisin pitkillä lenkeillä, että koira oli irti ja sai juosta sydämmensä kyllyydestä, mutta enään en voisi edes kuvitella päästäväni koiraa iltaisin irti!

Ehkä olen sitten vain vainoharhainen, tai jotain..?

Varsinkin nyt kun pentu on talossa, ja se saa päähänsä kaiken laisia tempauksia, niin keksii viellä karata metsään ja tuskin se sieltä enään palaisi...
Lavialla oli pystykorva joutunut suden suuhun, eikä ollut edes tietoa sudesta

,
aina ei pysty välttelemään, vaikka yrittäisi. Lavialta ei ole enää montaa suden kusemaa meille, joten jos on vaelluspäällä voi olla täälläkin pian

.
Menehtyneen ajokoiran kotipihallakin oli käyty aiemmin, onneksi tarha oli tukevaa tekoa, ei sudet päässeet koiriin käsiksi silläkertaa.
Voi ajokoira parkaa
Jennina
30.1. 2004, 12:24
Täällä aika lähellä meitä edellis yönä susi tappo koira pihasta!

Tai siis se ei tappanu sitä vaan jätti kitumaan ojaan, näin mä kuulin, tarttee viel tarkistaa tän päivän lehestä jos olis jotn siellä!
Itsellä ihan skitso-olo toisaalta toivoisin, että susikanta voitaisiin säilyttää mutta toisaalta...Kuka keksisi suden karkoittimen? Sellaisen jonka voisi laittaa koiraan?
Ja tietenkin ihmisiin jotka asuvat susialueilla? Luulisi nykyteknologialla keksittävän.
Jennina
30.1. 2004, 13:02
No enhän mäkään missää Karjalassa asu.. kyl niitä on joka paikassa!

Pysyis ne sudet ees mettäs mut ku tarttee pihoihin tunkea!
~minnuska~
30.1. 2004, 13:34
Tuolla Ilomantsi-Lieksa-Nurmes alueella, susia on tosi paljon. Ja ne tulee sitten Pielisen ollessa jäässä, niin toiselle puolelle... Mielestäni susia pitäisi vähentää! Juuri noilla alueilla, lähes joka viikko koiria katoaa!
Ei missään uskalla enään liikkua...
Jennina
30.1. 2004, 18:05
Tänään tuli toi metsästäjä lehti ja aivan hirvee kuva oli siitä ajokoirasta, siis vaan pää, selkäranka ja jalat oli jäljellä!

Varmaan kauheeta löytää oma koira tollasena!
~minnuska~
31.1. 2004, 16:07
LAINAUS
Tänään tuli toi metsästäjä lehti ja aivan hirvee kuva oli siitä ajokoirasta, siis vaan pää, selkäranka ja jalat oli jäljellä!

Varmaan kauheeta löytää oma koira tollasena!
Mä oikeesti säikähdin ihan kauheesti! Hyvä ettei itku tullu.
Ajattelin että jos meiän hauvoista jonpi kumpi löytyis tollasena, niin kyllä siinä varmaan tekisi mieli ampua kaikki sudet!
Red tiger
1.2. 2004, 21:58
No onhan se totta ettei sudet enää saa elää missään ku ne ajetaan aina vaan ahtaammalle..ihmiset saa syyttää itseään jos sudet tulee pihoille! Annettaisiin niidenkin elää rauhassa. En tietenkään halua että susia tulee pihoille, tai että vievät koiria, mutta voi vaan miettiä ketä siitä syyttää..

Olisihan se kyllä kauheaa löytää koira raadeltuna..
Red tiger on sitä mieltä, "...ettei sudet enää saa elää missään ku ne ajetaan aina vaan ahtaammalle..ihmiset saa syyttää itseään jos sudet tulee pihoille! Annettaisiin niidenkin elää rauhassa."
Josko siellä teilläpäin olisi tilaa susille, niin voitaisiin ottaa kiinni esim. jotkut noista Satakunnan ja Suupohjan koiria tappavista susista ja siirtää sinne teidän nurkille, jossa lienee sitä tilaa ja avaruutta susien elää ja olla rauhassa.
Red tiger
3.2. 2004, 15:47
Saavat mun puolesta tulla tänne! Kyllä täällä on tilaa mulle ja parille susihukalle. Mutta niinkuin itse sanoin, en mäkään halua että sudet tulee pihoille. Mutta onhan se totta, että susien elintila pienenee kokoajan!
Ja loppujen lopuksi mikään ei ole niin hirveä peto kuin ihminen..
"Mutta onhan se totta, että susien elintila pienenee kokoajan!"
Näin väitetään, mutta itse asiassa tilanne onkin päinvastainen: susi saa Suomessa valtiovallan ja EU:n erityisessä suojeluksessa liikkua käytännössä aivan missä tahansa, ja tehdäkin miltei mitä tahansa, eikä sille voi laillisesti tehdä kukaan yhtään mitään paitsi siinä poikkeuksellisessa tapauksessa, että se tavataan itse teossa eli kotieläimen taikka ihmisen kimpussa.
~minnuska~
4.2. 2004, 08:27
Mutta jos koirasi kimppuun hyökkää (vaikka pihassa) susi/a niin miten menet sinne väliin sotvimaan, jos ei ole pyssyä!? Sudet ovat niin röyhkeitä että käyvät sitten ihmiseen, ja emmä minä ainakaan hyökkäisi 5 suden joukkoon ilman asetta!
Beagletyttö
6.2. 2004, 14:57
Täällä ihan Satakunnan ja Varsinais-Suomen rajamaillakin on nähty yksi ainut susi, ja sen ainoan suden jäljet muutaman kerran talvessa, eli ei onneksi mitenkään hälyttävästi. Tuttumme koira, joka oli yleensä tottunut menemään aamulla postia tienpäästä hakemaan emännänä kanssa, olikin jäänyt uikuttamaan pihalle emännän kutsuista huolimatta. No, kun emäntä pääsi postilaatikolle, tuoreet sudenjäljet menivät tietä pisin. Onneksi koirat ovat fiksuja.
Mutta kyllä tuli minullekin melkein tippa silmään kun sen Aku-koiran kuva oli Metsästäjässä. Järkyttävää.
Itse olen sitä mieltä, että vaikka susikanta on hyvin vähäinen Suomessa, ei niitä pitäisi silti suojella, jos sellainen pihalle tulee, niin kyllä itse ainakin ampuisin, ovat sitten miten harvinaisia tahansa. Ovathan ne komeita koiran esi-isiä, mutta tekevät hirveää jälkeä, laumoissa etenkin.
LAINAUS(sarol @ 3.2. 2004, 09:29)
Red tiger on sitä mieltä, "...ettei sudet enää saa elää missään ku ne ajetaan aina vaan ahtaammalle..ihmiset saa syyttää itseään jos sudet tulee pihoille! Annettaisiin niidenkin elää rauhassa."
Josko siellä teilläpäin olisi tilaa susille, niin voitaisiin ottaa kiinni esim. jotkut noista Satakunnan ja Suupohjan koiria tappavista susista ja siirtää sinne teidän nurkille, jossa lienee sitä tilaa ja avaruutta susien elää ja olla rauhassa.
Minun suustani kyllä tulee ihan sama kommentti... !
Tosiaan kun itsekkin täällä Kainuussa asuu (Kajaanissa jopa aivan taajama alueella liikkuu joskus eksyneitä susia, ja ne kyllä ei ole aivan vaarattomia), sekä mökki on Sotkamossa päin, niin saa olla varautunut susiin... En missään nimessä halua löytää koiraani samassa kunnossa, kuin Metsästäjä lehdessä oleva ajokoira...
Voin myöntää että itselläni on todella negatiivinen asenne/kuva susia kohtaan, mutta tuskin lienen ainoa täällä Kainuun alueella (tässä vuoden sisällä on ainakin Sotkamossa muistaakseni vähintään kaksi koiraa susi raadellut...)
australianpaimenkoira
28.1. 2005, 14:39
mun ajokoirani ei varmaankaan pääsisi sutta karkuun vaikka kuinka menis!!!!se on muutenkin kamalaa lukea lehdistä kun toisien koirat on syönyt susi!!!
karvaturri
6.2. 2005, 19:01
Surullista et, sudet raatelee koiria.
onneks meille ei oo käyny niin.
"karvaturri"
voi koira raukkaa....
LAINAUS(~minnuska~ @ 31.1. 2004, 16:07)
Mä oikeesti säikähdin ihan kauheesti! Hyvä ettei itku tullu.
Ajattelin että jos meiän hauvoista jonpi kumpi löytyis tollasena, niin kyllä siinä varmaan tekisi mieli ampua kaikki sudet!
Kauheaa

ONeeksi täälläpäin ei ole susia. Ja nehän ovat rauhoitettuja.

Joten eihän niitä voi ampua. Jotenkin hankala kuvitella että koirat ovst susille sukua. Ainakin kun vertaa jotian mäyritä ja sutta
LAINAUS(australianpaimenkoira @ 28.1. 2005, 14:39)
mun ajokoirani ei varmaankaan pääsisi sutta karkuun vaikka kuinka menis!!!!se on muutenkin kamalaa lukea lehdistä kun toisien koirat on syönyt susi!!!

Niimpä! Sitä paitsi minun tietääkseni koira ei osaa edes pelätä sutta

, koska susi haisee melkein koiralle!

Meillä on täällä Lappeenrannassa, tarkemmin Perä-Tirilässä, nähty ison suden jäljet. Muutama vuosi sitten Joutsenossa sudet todennäköisesti kipesivät noin 3 metriä korkean aidan yli ja söivät suomenajokoira uroksen, vain pääkallo ja selkäranka jäi. Kyseinen uros oli siis ulkona aitauksessa, jossa oli siis noin 3 metriä koskea aita. Sudet olivat varmaan kiivenneet aidan yli, koska kaikki jäännökset olivat aidan sisäpuolella. Uros oli nuori, juuri oppinut ajamaan.
Lovskars
1.5. 2005, 08:29
Tässä kun oli vielä vähän lunta maassa, löysin tuosta takapihan metsiköstä todennäköisesti suden jäljet. Viikko sitten oli lehdessä, että joku mies oli nähnyt suden 3-5 km päässä meistä, se oli ollut kapinen ja se tapetaan. Näköjään täällä pohjanmaallakin on susia.
Juvalla taas havaittu susi.... olkaa lähialueella asuvat varovaisia!!!!!
LAINAUS(Titta @ 8.2. 2004, 13:54)
Minun suustani kyllä tulee ihan sama kommentti... !
Tosiaan kun itsekkin täällä Kainuussa asuu (Kajaanissa jopa aivan taajama alueella liikkuu joskus eksyneitä susia, ja ne kyllä ei ole aivan vaarattomia), sekä mökki on Sotkamossa päin, niin saa olla varautunut susiin... En missään nimessä halua löytää koiraani samassa kunnossa, kuin Metsästäjä lehdessä oleva ajokoira...
Voin myöntää että itselläni on todella negatiivinen asenne/kuva susia kohtaan, mutta tuskin lienen ainoa täällä Kainuun alueella (tässä vuoden sisällä on ainakin Sotkamossa muistaakseni vähintään kaksi koiraa susi raadellut...)
Minä olen Titan kanssa aivan samaa mieltä, ja samoin minulla taitaa olla "asennevamma" susia kohtaan. Ja helppohan se on sieltä EU:sta jaella tänne niitä sudensuojeluohjeita, kun silläpäin ei niitä varmaan ole, ja niille päättäjille susi taitaa olla sellainen ylväs ja eksoottinen eläin jota täytyy suojella, mutta kyllä minuakin alkaa kohta pelottaa, milloin jostain meidän hirvikoirasta löytyy jahdin päätteeksi vain pää

Saatikka kun sudet alkavat niin röyhkeiksi että käyvät syömässä koirat suoraa piholta

(Ja tämä on tosiaankin vain minun mielipide)
Mun sikson kaverin suomenpystykorva oli kuollu ku susi oli syönyt sen.

Siitä oli lehdessä juttu, ja se oli tapahtunu josksu helmikuussa. Mä en toisaalta tykkää susista, mutta kai niidenkin on jostain ravonto hankkii? Mut sitä mä en hyväksy, että ne syö kotieläimiä!
juuri tästä(kin) syystä meidän ajokoira pysyy ihan "tyttöjen koirana", ja "tuhlaantuu hyvä koira".. ainoa paikka missä pääsis käyttään sitä metsällä, olis tuolla itärajan pinnassa. eikä oikein huvita riskeerata ystävän henkeä. paha minä ja tästähän ollaan montaa mieltä.
_berni_
28.3. 2006, 13:32
voi raukkaa
Voi raukkaa

En kyllä päästäis omaa koiraa susialuellaa vapaaks..tai no kai niitä aika monessa paikassa on joissa ei voi oikeen välttyä..
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.