Barf, palauttaa koiran ruokinnan juurilleen. Koiran ruokinta on ikuisuuskysymys. Vain yksi asia on täysin varma. Muonittamisessa ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta, vaan hyviä ruokatapoja on useita. Yhä usemapi koiranomistaja on viime aikoina törmännyt ilmiöön nimeltä Baff. Barf-ruokinta lähtee siitä, että koira on perinmältään petoeläin ja se pitää myös ruokkia sellaisena. Niinpä koiralle syötetään vain kypsentämätöntä ravintoa, lihaa, luita, kalaa, kanamunia sellaisena. Viljaa ei oikea oppisessa "barffauksessa" tarjota lainkaan!Tuossa vähän siitä.
Eli mitä mieltä olette tuosta, Barf-ruokinnasta josta oli juttua uusimmassa koiramme-lehdessä?

Peräti kokeilleetki? Vai syötättekö pelkkää kuivamuonaa, ja purkkiruokia?!
Itse olen kokeillut sitä, tai oikeestana ei olla oikea oppisia "barffaajia" koska annamme myös napuja, ja ruuan tähteitä! Sekä purkkiruokaakin joskus, mutta harvemmin koska se on kallista ostaa kahdelle koiralle.
Monet Barf-ruokintaan kuivamuonista siirtyneet koiranomistajat raportoivat positiivisia yllätyksiä; Rapsuttelu vähentynyt, valeraskaudet vähentynyt, turkki parempi, ripulointi loppunut, ulosteet ei haise, hampaat terveempiä, jopa käytöshäiriöstä on päästy.Tuosta voin sanoa että, ainakin toi turkin laadun, juttu on kyllä totta. Meijän koirilla on todella hyvä karvan laatu, ja kiiltävyys, sekä muutenkin sellainen ei rasvainen, joka monilla koirilla on! Sitä en kyllä tiedä onko se johtunut "barffauksesta" vaiko sitten luonnostaan. Tuomarikin kerran näyttelyissä kysyi että miten olette saaneet näin hyvän karvan koiralle?!

Rapsuttelusta en tiedä, koska sitä eivät ole koiramme harrastaneet yleensäkkään paljon.
Lisätietoja "barffauksesta" :
Kirja: Ian Billinghurst - Give Yuo Dog Bone [1998]
http://www.barfes.com/barflists.htmlhttp://www.groups.yahoo.com/group/barfSuomi.fihttp://kolumbus.fi/barffari
Hei Anna,
minä olen ruokkinut mastiffini raakaruoalla eli BARFilla jo noin 6 vuoden ajan ilman mitään teollisia tuotteita kuten kuivamuonaa tai purkkiruokaa.
Otsikkosi on hieman virheellinen, BARF ei ole sama kuin "liharuokinta" eli siinä ei syötetä koirille pelkkä lihaa ylenmäärin, vaan lihaisia LUITA yli puolet koiran ruokavaliosta. Siinä on suuri ero. BARF tulee englannin kielisistä sanoista bones and raw food ( eli luut ja raakaruoka) tai biologically appropriate raw food ( biologisesti oikeaoppista/asianmukaista raakaruokaa).
Koiran ruokkia EI ole barffaaja, jos hän antaa koiralleen teollisia tuotteita ja siinä sivussa hieman lihaa. Tämä ei ole koiran ruokkimista raakaruoalla. Tuntuu olevan kovin "muodikasta" käyttää tuota sanaa
Meille siirtyminen pois kuivamuonista toi suuren eron koiran hyvinvointiin ja ulkonäköön, sillä sille en löytänyt sellaista kuivamuonamerkkiä johon olisin ollut tyytyväinen. Eli siirtyminen lähti ihan siitä, että koira ei voinut kaikilta osin hyvin. Monet listassasi olleista oireista saatiin korjattua koiran siirtämisellä sille sopivalle ruokavaliolle. Muille kuin vain tälle "ongelmakoiralleni" en ole enää nähnyt mitään syytä syöttää muuta kuin raakaruokaa.
Mielestäni koiran ruokinta on onnistunut, jos omistaja ja koira ovat tyytyväisiä. Ruokittiin koira sitten miten tahansa
Jos haluat lisätietoja, voit ottaa yhteyttä.
Pääkaupunki seudulla raakaruokaa myy: www.murrenmurkina.com
ja minulta voit saada lisätietoa koirien ruokinnasta raakaruoalla.
Hyvää jatkoa,
Heidi Rubin
mastiffi97@hotmail.com
0400-333 242
-Hansu-
25.2. 2004, 12:38
Me aloitellaan monirotupojan kanssa ja hyvin menee. Olen todella tyytyväinen ulosteen määrään ja laatuun (lukuun ottamatta yhden päivän ripulia). Koira syö mielellään eikä nirsoile enää

Tämä on selkeästi sopivin tapa meille
flagstones.info > Flagstones borderterrierit > artikkelit. Sieltä löytyy hienoja artikkeleita BARFfaamisesta, ruokinnasta ym
Minäkin pääsen nyt tutustumaan BARF ruokintaan tarkemmin, kun uusi hoitokoirani ruokitaan sen mukaisesti...

Mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Meillä on silleen, että joka toinen päivä barfia, ja joka toinen nappuloita. Koirat tietty tykkää barfista enemmän, mutta nappulat on helppo tapa, ja kyllä nekin menee.
Omppo: Olet siis sinäkin löytänyt "Sinin superit sepustuket", niinku jotku niitä kutsuu...

Tosin onhan Flaggin sivuilla olevat jutut todella tarkkaa tietoa, Sini taitaa todellakin ottaa asioista selvää.
LottaÄr
15.3. 2004, 21:12
Olen jo jonkin aikaa vakavasti harkinnut barfiin siirtymistä. Vaikka se tietääkin jonkin verran vaivaa nappuloihin verrattuna, olen kuullut niin paljon positiivista juttua barfista että kohta saa koira sanoa hyvästit nappuloille.
Koiralla ei ole allergioita tai muita ongelmia nappuloiden kanssa, mutta silmät rähmivät jonkin verran eivätkä korvat pysy aivan puhtaina. Monet sanovat että barf auttaa tähänkin.
Heti kun tuntuu siltä että itse tiedän aiheesta tarpeeksi meillä ryhdytään barffaajiksi=)
Taffinaff
17.3. 2004, 12:30
Hei LottaÄr,
Oma koirani rapsutteli korvaansa jatkuvasti, ja korva punoitti. Tulehdusta tms. ei koskaan löytynyt, mutta ruokavalion vaihdos auttoi kummasti. Eli yritän tässä opetella "barffaamista" - lähinnä tuota eri ruoka-aineidein suhteuttamista toisiinsa. Ei vaikuta vaikealta, minusta on helppoa kun kaiken voi antaa raakana
Onnekseni koirani on kaikkiruokainen, jopa vihannesmössö menee sellaisenaan!
Hei vaan kaikille raakaruokinnasta kiinnostuneille; tässä tilaisuus oppia BARFista lisää ja ruveta ihka oikeasti toimiin, sillä nyt saat Helsingin seudulta tuotteita saman katon alta.
T: Heidi Rubin
0400-333 242
03.04 Helsinki, Malmi
Koirien raakaraavintokauppa Murren murkina viettää uuden liiketilan avajaisia la 3.4 klo 12-15.
Ohjelmassa BARF-neuvontaa, tuote-esittelyä, mehua ja pullaa sekä huimia avajaistarjouksia.
Tarjoukset ovat voimassa vain lauantaina.
Tervetuloa!
Uusi toimitila sijaitsee Malmilla osoitteessa Hietakummuntie 16 A. Liike on aivan Malmin linja-autoaseman (bussit 79, 522 ) vieressä.
Tiedustelut: Lisätietoja: 045 671 6851 email:info@murrenmurkina.com www.murrenmurkina.com
LAINAUS(Taffinaff @ 17.3. 2004, 12:30)
...jopa vihannesmössö menee sellaisenaan!

Meilläkin oli aika ihmetys, kun vanhempi koira, joka on hieman nirso, söi kasvismössöä (valkosipulia, porkkanaa, selleriä ja omenaa + merilevää)
ihan innoissaan. Etenkin kasvismössö on helppo tehdä, siihen voi lisätä mitä vain nokkosesta banaaniin! Ei tietenkään sipulia, mutta valkosipulia on vain hyvä lisätä, kun syöttää raakaa lihaa. Valkosipuli on luonnon oma matolääke.
Olen pidempään ollut kiinostunut Barff ista,mutta en vain kertakaikkiaan uskalla siirtyä siihen.Annan nytkin rustoja,jotka valitsen tarkkaan ja annan luita,joista ei kertakaikkiaan voi saada niin isoa palaa irti,että se aiheuttaisi suolistossa tukoksen.Mutta muita luita en uskalla antaa,koska meillä on kaksi koiraa kuollut luun aiheuttamaan suolitukokseen ja paria operoitu samasta syystä.
Olen tyytyväinen nykyiseen ruokintaan koirien kannalta,mutta se on työläs tapa ruokkia koirat ja erittäin kallis.Ja kuluttaa keittiötä hävyttömän paljon.
Missä vaiheessa pennut yleensä siirtyvät Barffiin ja mitenkä kantoajan muonitus,toimiiko koko ajan saman metodin mukaan.
Miksi Barff ei sisällä viljaa ?Luonnossakin koira eläimet ovat kautta aikojen syöneet viljaa.
Onko raportoitu luiden aiheuttamista kuolemista ja vaivoista,tapahtuuko sellaisia?
Taffinaff
27.3. 2004, 14:42
Tunnen (tai tunsin) cairnin, joka pisteli poskeensa fasaanin luita aikamoisen määrän, eikä koiralle tapahtunut mitään....koiran isäntä sen sijaan oli hyvin järkyttynyt

ja syystäkin.
Minulla on mutu-kokemusta vain 2 omasta ja 2 perheen koirasta (tai yhdestä, en millään muista mitä edesmennyt seropimme söi, olin silloin 3 v.

) joka tapauksessa, kaikki ovat syöneet naudan rustoja (enimmäkseen häränhäntiä) ja jyrsineet "oikeita" luita, eikä ongelmia ole ollut. Tosin huomasin sen, että kovin montaa häränhäntää ainakaan mun bullmastiffit eivät voi kerralla syödä (max. 2 kpl!), muuten ne oksentavat. Kanan siipipalat tuntuvat olevan hyvin sulavia, ja silloin kun niitä on ollut saatavilla, olen antanut niitä reilusti. Tosin leikkaan siipipalat pieniksi, kun en oikein luota tuon pojun taitoihin ruoan pureskelussa
En ole kokoaikainen oikeaoppinen barffaaja, koirani ei saa säännöllisesti/ riittävästi esim. luita, mutta korvaan puutoksen ihan kaupan purkkivitamiineilla. Kuivamuonaa tai koiran purkkiruokia, makkaroita tms. en enää anna ollenkaan. Viljatuotteita vältän myös, sillä huomasin että kun pidän koirani puhtaasti barf- linjalla, se ei rapsuttele korviaan eikä sen iho ei kuivu. Lisäksi ulosteen määrä on vähentynyt ja väri ja haju muuttunut

(kaikkia koiranomistajia kiinnostava aihe

)
Mutta kuten Rubin tuossa osuvasti sanoi, niin ruokinta on onnistunut silloin kun sekä koira että omistaja ovaat tyytyväisiä. Jos ja kun koirasi voivat hyvin, ne saavat niille sopivaa ravintoa

Itse en ainakaan suostu potemaan huonoa omaatuntoa siitä, etten kokoaikaisesti noudata mitään "oikeaoppista" ruokintamenetelmää - koira voi hyvin, se saa massaa lisää koko ajan, aineenvaihdunta toimii myös hyvin, eikä sillä ole minkäänlaisia iho-ongelmia, allergioita tms.

Mutta luulen, että jos minulla olisi 3 koiraa tai enemmän, siirtyisin luultavasti kuivamuonaan
Elina, saanko kysyä miten ruokit koirasi? Sanoit että tapa on kallis ja työläs? Ja keittiötä kuluttava
Minä ruokin Yrjölällä ja raa´alla lihalla, kanalla,maksalla,kalalla,munia,rustoja,vihanneksia,hedelmiä,vuohenmaitoa jne.Paljon erilaisia vitamiinejä,luonnon C-vit,kreuterblutsaftia,oluthiivaa,E-vit,kalanmaksaöljyä jne.Lähes joka yö kypsyy uunissa uunissa 10 litran ravintolavuoka,se höyrystää uunin ja keittiön,jättää jäljet tasoihin,joille nostan sen jäähtymääm,halkaisee kylmätilan,johon ahdan sen säilytykseen ja naarmii tiskipöydän,koska iso vuoka ei mahdu koneeseen ja on aina lioteltava altaassa,jotta sen saisi puhtaaksikin.
Toinen juttu on sitten ruuan muutokset,lomat,jolloin joku vieras,yleensä anoppi poloinen hoitaa koiriamme ja häntä säästääkseni siirtyvät koirat kuivamuonaan,samoin olemme kesällä paljon veneellä,pari kolmekin viikoa ,silloin on annettava kuivamuonaa,se muutos ruuasta toiseen saa karvan irtoamaan. Barff olisi oletukseni mukaan helppoa ja nopeaa.Kuivamuonaan en kuitenkaan siirry,kuin tilapäisesti.
Taffinaff
28.3. 2004, 20:59
Kuulostaa todella työläältä

Se vähä mitä olen "barffaamista" opetellut, on kyllä helpompaa - sinne vaan sapuskat kuppiin, kaikki raakana

Vihannesmössöäkin voi tehdä isomman erän pakastimeen valmiiksi, niin ei tarvitse jatkuvasti sotkea keittiötä. Mun ystävä on tuonut mulle lohta valmiiksi pakastettuna, naudan rustoja, kanan siipipaloja jne., eli mun ei tarvitse kuin sulattaa sopiva määrä kerrallaan. Melkein yhtä helppoa kuin kuivamuonan antaminen

Jatkossa toivon että saan kaiken sopivissa erissä tuolta Murren Murkinasta....autottoman kun vaikea lähteä raahaamaan isompia eriä mistään kauempaa. Ja isomman pakastimenkin tarvitsisin....
Hei Elina,
>Kysyit:
Miksi Barff ei sisällä viljaa ?Luonnossakin koira eläimet ovat kautta aikojen syöneet viljaa.>
Itse ajattelen koiran evolutiivista taustaa eli se on peto ja raadonsyöjä ja saalistaja. Koiraeläimet EIVÄT ole syöneet viljaa luonnossa. Jos ovat saalistaneet sellaisia eläimiä, jotka ovat ihmisen viljapellossa vierailleet, on vatsan sisältö ollut sekin raakaa ja määrä on erittäin pieni.
Eihän ihminenkään ole viljellyt maata ja tuottanut suuria määriä viljatuotteita kuin muutaman tuhannen vuoden ajan.
Näin minä sen miellän
Heidi Rubin
Lapinkessu
30.3. 2004, 20:08
Kyllä mun mielestä varsinainen raakaruoan syöttäminen on paljo vaivattomampaa ku puurojen keitteleminen! Ennen piti tosiaan keittää puurot muutaman kerran viikossa, nyt teen satsin kasvismössöä kerran pari kuukaudessa ja muun sapuskan heitän raakana ja monesti ihan jäisenä nokan eteen.
Yhen pentueen olen kasvattanut puhtaasti raakaruoalla. Jotain kolmiviikkoisesta lähtien aloin antaa niille siipiä jyrsittäväksi. Eihän ne niitä luita saanu silloin vielä syötyä, mutta ne jauhatin lihamyllyllä että saavat ihan kunnon luuta heti alusta lähtien. Sijoitukseen mennyt narttu barffaa täysillä, poromiesten koirat on sekasapuskalla ja toinen narttu valitettavasti syö pelkkää nappulaa... tosin ei suostu syömään niitä erityisen hyvin! Omistaja näki taas kerran mun koirat ja alko jälleen miettimään vaihdosta kun mun koirien turkit oli paljo paremmat...
Lapinkessu
30.3. 2004, 20:11
Tuli tossa vielä mieleen, että miksi monet nappuloita syöttävät tyrkyttää nappuloita koirilleen vaikka koira ei tahdo niitä syödä! Sitte ihmetellään ku ei ruoka maistu ja vaihdellaan merkkiä tämän tästä. Yhen treenikaverin koira on sellainen ja omistaja on huolissaan että ku näyttelykausi taas alkaa ja koira on ku luuta ja nahkaa... Teki mieli kysyä että onko hän ajatellut että vois syöttää koiralle muutaki ku nappulaa ku koira on ite päättänyt että ei niitä halua syödä.
Mistä ostatte BARFfaus eväät, onko joku tietty paikka selvästi parempi ja edullisempi mistä kannattaa tilata/ostaa? Itsekin olen kiinnostunut barffauksesta ja voisi sanoa ehkä että jossain määrin sitä harrastan koska koirani syö puolet raakaa jauhelihaa ja puolet nappulaa.Tässä vaiheessa olen ostanut vielä kaupasta ihmisten jauhelihaa kun ei ole kuin yksi koira ruokittavana, mutta hyvän hintaiseksi sekin tulee!
Lapinkessu: Kysy ihmeessä treenikaveriltasi onko hän edes tietoinen barffauksesta, jos sillä vaikka saisit koiran ja omistajan elämää 'helpotettua'. Minusta kun on vaikuttanut ettei moni vielä tiedä/tunne koko käsitettä vaikka kautta aikojenhan koirat ovat raakaa lihaa ja luita syöneet. Olen ehdottomasti sitä mieltä että siitä pitää puhua ihmiselle, onhan sillä toivon mukaan pitkällä tähtäimellä etua kaikille, enemmän barffaajia -> hinnat halpuu... vai halpuuko... se jää nähtäväksi.
-Jaava-
Rubin,koira eläimet ja niiden saaliit ovat kautta aikojen syöneet viljaa,myöhemmin viljeltyä,aikaisemmin villiä.Saalistajat syövät usein juuri mahalaukun sisällön ensin.
Heipä hei Elina,
ilmaisin itseni ehkä hieman huonosti. Tarkoitan viljan siementä eli juuri sitä eniten tärkkelystä ja hiilihydraattipitoista jyväosaa.
Koiraeläimet kyllä syövät heiniä ja korsia, mutta viljan siemeniä eivät saa kypsennettyinä mistään luonnossa niin suuria määriä kuin ihminen koiriinsa tänä päivänä lappaa.
Se syövätkö saalistajat ensin vatsalaukun sisällön on kiistanalaista tietoa eli viimeisintä näyttöä ei edes susista ole.
Mutta kukin uskokoon miten haluaa, oma näkemykseni on tämä
Heidi Rubin
Tuttavan koiralta susi söi kaiken muun,mutta pään ja osan nahkaa jätti syömättä !
Heips
Käypä Elina katsomassa tällaisilla sivuilla kun www.onnellinenkoira.com
Sain näytteitä tampereen näyttelyssä, ja koin tämän puuron vastineen hyväksi varaksi, kun välillä tosissaan unohtaa puuron pistää uuniin tai juuri matkoille hyvä ottaa mukaan. tuotteen nimi on Bio-5-korn. tarjotaan lihan kanssa ainekset maissi, riisi, vehnä, kaura ja hirssi, vihannekset yrtit ja porkkana hiutaleet.
koirani tosiaan syövät kotiruokaa (yrjölä lihat, vitskut ym.) ja koin tämän hyväksi vararuuaksi, ja miksei yrjölän sijasta enemmänkin lihan kanssa.
koirillani ei ole tullut mitään oireita, ja mikä vielä hyvä ne tuodaan suoraan koti ovelle!
Mutta oikeastaan se kiinnostavin oli,onko koiria operoitu tai kuollut barff ruokintaan, tarkemmin siis luihin ?
Lapinkessu olikin tehnyt sen,mitä minäkin yritin,siis pyysin Seppo Riihimäkeä Kennel-Rehusta jauhamaan minulle luita,mutta hän kieltäytyi,teknisesti kyllä asia olisi hoitunut,mutta hän pelkäsi niiden aiheuttavan suolitukoksia.
Oliko Mia kertomasi ruoka valmista mössöä?
elina: kyllä on , luontaisesti valmistettua, ei sisällä kemiallisia lisäaineita, eikä lihajauhoa, eikä soijaa, tästä syystä imeytymisaste 92%.
Hiutaleet ovat ihan säkissä, ja turvotetaan hetken aikaa niin siinä on valmis puuro johon ei tarvitse kun lisätä liha.
Barffausta meilläkin harrastetaan, joskus tosin saatan tekaista koirille yrjölänpuurotkin.
Ainakaan Aapolla ja Tildalla ei ole ilmennyt ruokavalion kesken mitään ongelmia.
Iitan kanssa tosin syödään vain isoille pennuille tarkoitettua kuivamuonaa, jottei kasvu kiihtyisi ihan hirveästi.
Anturajalka
14.4. 2004, 17:56
Kantsii varoo luita! Maaliskuun koiramme lehdessä oli, et jonku borderterrieri oli kait tukehtunut sellaseen...
Jos mulla olisi koira, antaisin sille raakaalihaa ja nappuloita, kun lihahan on koiran luonnollista ravintoa. Antaisin sellaista ruokaa, mistä KOIRA PITÄÄ!
Taffinaff
15.4. 2004, 21:46
Kasvattaja 4/2002 lehdestä lainattua:
"Viljaa vai ei?""Viljat, kuten kaura, vehnä, riisi, ohra jne. koostuvat suurimmaksi osaksi monimuotoisista hiilihydraateista. Ne sisältävät myös jonkin verran proteiinia, kuituja, B-vitamiinia ja mineraaleja. Viljat eivät kuitenkaan ole villin koiran tai kissan ruokavaliota. Todellisissa luonnonolosuhteissa viljoja esiintyy tuskin lainkaan. Villien lajikkeiden jyvät ovat huomattavasti pienempiä kuin kotoisten hybridilajikkeidemme jyvät. Tämä tarkoittaa,
ettei edes hiiri, saati muukaan saaliseläin, voi saada suurtakaan osaa ravinnostaan viljoista. Siksi perustelu 'koirat ja kissat syövät eläimiä, joilla on viljaa ruoansulatusjärjestelmässään', ei toimi."
Artikkelissa myös perusteltiin, MIKSI vilja ei ole koirille tarpeen.
1. "Koirilla ja kissoilla EI OLE järjestelmää, joka sulattaisi monimutkaisia hiilihydraatteja."
2. "Vilja täytyy keittää tai liottaa ja pureskella huolellisesti, jotta se sulaisi. Lihansyöjät EIVÄT pureskele ruokaansa juuri lainkaan." (En ole myöskään nähnyt koiran keittävän viljaa

)
3. "Viljojen sisältämät ravintoaineet ovat saatavilla muista ruokavalion osista."
Olisikin mielenkiintoista pohtia sitä, onko lemmikeillämme nk. "elintasosairauksia", ja jos on, niin kuinka paljon ruokinta vaikuttaa niihin? Onko koiran elimistö tarkoitettu jatkuvasti sietämään ravinnosta saatuja lisäaineita?
LAINAUS(Taffinaff @ 15.4. 2004, 19:46)
2. "Vilja täytyy keittää tai liottaa ja pureskella huolellisesti, jotta se sulaisi. Lihansyöjät EIVÄT pureskele ruokaansa juuri lainkaan." (En ole myöskään nähnyt koiran keittävän viljaa

)
No oletkos sitten nähnyt koiran liottavan herneitä tai ajelevan tehosekoittimeella pakastevihanneksia muusiksi.Tai noutavan Kennel-rehun autolta 100 kilon eriä kanansiipiä. :lol:Evoluutio on koiran eduksi siirtänyt nämä tehtävät koiran palvelijalle.

Siellä saaliseläimen vatsassa ne jyvät olivat jo lionneet ja osin aloittaneet sulamisenkin.
Koiriemme esi-isät ovat kotoisin kuka mistäkin puolelta maapalloa ja eri alueilla saatava ravinto on ollut hyvinkin erilaista.
Mutta tuo viimeinen pointi oli asiaa.Minun mielestäni koira on sitä mitä se syö.
Meillä koirat sairastavat ilmeisesti keskitasoa reilusti vähemmän,eli eivät ollenkaan ja uskon sen johtuvan täysin ravinnosta.
Taffinaff
28.4. 2004, 21:40
Eipä ole minunkaan koirani sairastellut

Se rapsutteli korvaansa turhan ahkerasti aina siihen asti kunnes muutin sen ruokavalion kokonaan. Viljatuotteet eivät siis kuulu koirani ruokavalioon - toki se saa niitä joskus pakostakin, mutta mikään ravinnonlähde ne eivät ole. Vaikka jos koira saisi valita, se söisi pullaa joka päivä

Tämä tyttö palaa takaisin tohon barf:n, koska leollamme todettiin atopia. Vaihteeksi siis liharuoan sijasta annoimme napuja. Tämä siis kostautui

Totesin omakohtaisesti että koirat voivat todella paljon paremmin liharuoan aikana. Ei ollut ongelmia ihossa eikä turkin/kynsien/korvien kanssa ja toivottavasti atopia ja kortisonit saadaan heittää nurkkaan
LAINAUS(Elbeth @ 14.3. 2004, 15:28)
Meillä on silleen, että joka toinen päivä barfia, ja joka toinen nappuloita. Koirat tietty tykkää barfista enemmän, mutta nappulat on helppo tapa, ja kyllä nekin menee.
Omppo: Olet siis sinäkin löytänyt "Sinin superit sepustuket", niinku jotku niitä kutsuu...

Tosin onhan Flaggin sivuilla olevat jutut todella tarkkaa tietoa, Sini taitaa todellakin ottaa asioista selvää.

Sieltä mäkin ensimmäiset tietoni barf:fauksesta löysin
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että BARF on hieno tapa ruokkia koiransa täysipainoisella ravinnolla.
Itse en ajattele kauheasti sitä, millaista ravintoa koirani luonnossa saisi, vaan sitä, mitä se tarvitsee kasvaakseen ja ylläpitääkseen terveytensä, ja mistä se saisi tarvitsemansa ravinnon tuoreimmalla, turvallisimmalla ja mielekkäimmällä mahdollisella tavalla. Tuoreutta ei ihan auta tuo pakastaminen, mutta se on paras tapa säilyttää ruoat hyvinä, kun kerran ostosatsit ovat aika suuria. Lisäksi pakastaminen lisää sulavuutta, ja kannattaa pitää mielessä, että koiran ruoansulatuselimistö on verraten hyvin lyhyt ja yksinkertainen.
Ravinnon luonnonläheisyys kyllä houkuttaa ja mallia ruokintaan otan monesti luonnon eläimistä, koirani saa popsia ulkona kaikkia kasveja, mitä syömäkelpoisiksi itse totee, eläinten kanssa olen varovaisempi, tautien vuoksi, jos tautiriskejä ei olisi, niin antaisin sen popsia hiiretkin, jos sellaisia kiinni saisi ja niitä välttämättä tahtoisi syödä.
Barffiin siirtymisen myötä meillä maistuu nykyään kaikki ruoka, syöminen on Onnin mielestä mielekkäämpää, siinä on tekemistä, ruoka sulaa loistavasti, karva on uskomattoman upean näköistä ja tuntuista ja koira on aktiivinen ja iloinen ja ennen kaikkea terve.
Mitä muuten laitatte kasvismössöihinne??
Meillä Iidalla on nyt sitten barffaaja.Juuri 7 viikkoa täyttänyt Bullmastiff uros Kurko.Me emännät vain olemme vatsat jännityksestä sekaisin.
Miten nuorena te muut kokeneemmat olette aloittaneet,kertokaa ihmeessä ja antakaa "taustatukkee".
Tämä luiden murskaaminen saa aika huvittaviakin muotoja,moukaria myöten on kaikki aseet pelissä.
Mitenkäs on ollut pentuajan lisäravinteet,onko mitään käytössä?
Ulos viedessä juoksee koko suku katsomaan tuleeko ja mitä .
Eikö todellakaan kukaan muu ole Barffannu näin pienenä ?
Hei Elina,
meillä on syötetty 8 viikkoisesta eteenpäin raakaruokaa ( BARF) kahden mastiffi nartun kanssa.
Olen pienelle pennulle alkuun leikannut broilerin siipipaloja Fiskarsin kalasaksilla pikkurillinpään kokoisiksi paloiksi tai sitten siivet voidaan pilkkoa mätkimällä ne pieniksi Kiinalaisessa keittiössä käytettävällä vihannesveitsellä ( suuri ja raskas kapistus).
Hyvin nopeasti kuitenkin olen antanut luut kokonaisena, sillä jopa näillä pennuilla on uskomattoman vahva hammaskalusto ja pystyvät itse rikkomaan luut ihan hyvin.
Oma jaotukseni on ollut kaksi/kolme luu-ateriaa ja yksi "mössö-ateria" päivässä. Olen myös sitä mieltä, että pentu on hyvä punnita viikoittain, jotta voidaan seurata painon nousua ja tietenkin olisi hyvä jos se olisi tasaista.
Juurikaan mitään lisäravinteita en ole antannut, C-vitamiinia kuureina kylläkin. Myös kalaöljy, kalanmaksaöljy ja kasvikunnan öljyt kohtuudella ovat tärkeitä, mutta itse miellän ne osasi ruokavaliota enkä niinkään lisäravinteiksi.
Minulla on hyviä kokemuksia raakaruokinnasta ja meillä ovat vatsat toimineet, ei ole ollut ripuleita tai ummetusta. Ulosteen seuraaminen on tärkeää....se kertoo paljon siitä miten koiran saama ravinto sille sopii. Noh, siinä on sitten jännitystä kerrakseen...että ihan "suvun voimalla" seurataan
Hyvää jatkoa pikku pennulle
Heidi Rubin
Joopa,uloste tulee harmaata ja hyvin limaista.Mahtaako se kuulua asiaan(ilmeisesti),on sopivan kiinteää.
Hei Elina,
onko pentu syönyt jo kasvattajan luona raakaruokaa? Monasti kun vaihdetaan kuivamuonasta tai muunlaisesta ruokinnasta raakaravintoon, voi uloste olla alkuun limaista. Ulosteen väri riippuu ihan siitä mitä pennulle syötettään. Jos syötetään paljon pelkkää luuta ( ilman lihaa ja rasvaa) voi se olla hyvinkin vaaleaa tai harmaata.
Jos haluat keskustella asiasta ja pennun ruokinnasta BARFilla, soittele.
Heidi Rubin
0400-333 242
vois olla ihan kiinnostavaa kokeilla. Jotenkin tuntuu ettei tuo nirsoista nirsoin puudeli mitään vihannesmössöjä söisi, mutta olen varmaankin väärässä?
Me Barffataan!

Syyskuussa syntynyt paentukin syö barffia! Barf on maailman paras keksintö,
sillä se on niin fiksua

Meidän koirat on eritäin terveitä kummakin, ja turkki on hieno ku mikä. Kannatta
Barfata! Olen jo melkeen "aivopessyt" köksänmaikkani syöttämään koiralleen Barfia
<Iida>
10.12. 2004, 16:07
Meillä BARFfataan myös allergian takia nykyään ja se on kyllä ihan huippu juttu!
Mandus: Me saamme kaikki BARFfiin tarvittavat jutut tavallisista ruokakaupoista lukuun ottamatta broilerin siipiä ja muita luita, paitsi naudan rustoluut kyllä löytyvät koirien ruokaosastolta. Ovat jotkut kuulemma onnistuneet hankkimaan siivetkin marketeista pienellä painostuksella

. Kasvikset, maksa, sydän, nauta-sika, kalkkuna... Niin joo, naudan maha saadaan helsinkiläisestä BARF-kaupasta samoin kuin siivet ja kalkkunan kaulat
Hyvä Aada
<Iida>
12.12. 2004, 17:45
Kaikille BARFfaajille/ainakin osaksi BARFfia syöttäville tällainen pieni kysely:
1. Mitä luita annatte koirillenne?
2. Mitä laitatte kasvissoseisiin?
3. Mitä annatte kasvissoseiden lisänä (liha yms.)?
4. Annatteko vitamiinilisiä? Mitä?
5. Pidättekö paastopäivän/päiviä?
-Kanan, naudan.. Kaiken, kunhan vaan on raakaa
-Kurkkua, kesäkurpitsaa, puolukkaa, kaalia, porkkanaa.. Kaikkea mitä sattuu löytymään
-Kalkkunajauhelihaa, kylmäpuristettua pellavaöljyä, ja vitamiineja.
-Yksi B- ja C-vitamiinitabletti
-Ei pidetä
<Iida>
15.12. 2004, 17:20
**pääosin broilerinsiipiä, niissä kun on kalsium-fosfori suhde kohdallaan, lisäksi possun kylkiluita, kalkkunan kauloja ja siipiä ja ajanvietteeksi naudan putkiluita.
**kurkkua, salaattia, persiljaa, kaalia, kukkakaalia, pinaattia ja mahaa.
**kalkkunan ja possun jauhista, broilerin jauheliha, lammas
**iho-ongelmien takia virbacin ravintolisä (allergiaoireita vielä nappula-ajalta), muuten jatkuvasti E-vitamiinia (tuhoutuu pakastaessa), kuureina silloin tällöin C- ja B-vitamiineja ja kuivattua nokkosta+valkosipulia.
**Kerran viikossa.
En ole ennen kuullutkaan tällaisesta

En varmaan kuitenkaan aio kokeilla....
perhonen^
13.1. 2005, 23:22
me ollaan juuri alottelemassa barffausta...huomenna lähden lihoja ja luita ostamaan

harmi vaan etteivät vanhempani ole ihan yhtä innoissaan tästä..ne inhoaa noita raakoja lihoja ja luulenpa että tässä omat rahani menevät niihin ostoksiin...kohta olen kyllä rahan puutteessa varmaan, ellen saa niitä huomaaman miten hyvä vaihtoehto tämä on.
LAINAUS(perhonen^ @ 13.1. 2005, 23:22)
me ollaan juuri alottelemassa barffausta...huomenna lähden lihoja ja luita ostamaan

harmi vaan etteivät vanhempani ole ihan yhtä innoissaan tästä..ne inhoaa noita raakoja lihoja ja luulenpa että tässä omat rahani menevät niihin ostoksiin...kohta olen kyllä rahan puutteessa varmaan, ellen saa niitä huomaaman miten hyvä vaihtoehto tämä on.

Meilläkin aluksi yököteltiin raaoille lihoille ja etenkin luille ja kyllä sitä sitten tottuu

. Ja meilläkin vanhemmat eivät olleet todellakaan innoissaan hommasta, mutta ei kestänyt kauaakaan kun huomasivat miten koira tykkäsi ruokailusta ja pysyi todella hyvässä kunnossa, hammaskiveäkään ei enää tullut
perhonen^
14.1. 2005, 21:23
LAINAUS(Aada @ 14.1. 2005, 16:10)
Meilläkin aluksi yököteltiin raaoille lihoille ja etenkin luille ja kyllä sitä sitten tottuu

. Ja meilläkin vanhemmat eivät olleet todellakaan innoissaan hommasta, mutta ei kestänyt kauaakaan kun huomasivat miten koira tykkäsi ruokailusta ja pysyi todella hyvässä kunnossa, hammaskiveäkään ei enää tullut

kiva kuulla...
heti täällä meni mönkään kaikki kun mä olin just antanu koirille kanansiivet niin äiti meni sitten heti poissa ollessani syöttämään papanoita noille! toivon sydämmeni pohjasta ettei tästä aiheudu pahoja ongelmia.
LAINAUS(perhonen^ @ 14.1. 2005, 21:23)
kiva kuulla...
heti täällä meni mönkään kaikki kun mä olin just antanu koirille kanansiivet niin äiti meni sitten heti poissa ollessani syöttämään papanoita noille! toivon sydämmeni pohjasta ettei tästä aiheudu pahoja ongelmia.

Voin kertoa, että jos koiralla on herkkä vatsa niin voi tulla ripulia tai oksentelua, mutta se on muutenkin hyvin yleistä alkuvaiheessa, vaikkei nappuloita antaisi ollenkaan.
Muistakaa BARFfarit huolehtia koiranne e-vitamiinin saannista, sillä se tuhoutuu pakastaessa ruokaa. E-vitamiinia saa mm. auringonkukkaöljystä (sitä saa ruokakaupoista ja on myös halpaa). Samoin myös, että kalsium-fosfori suhde on kunnossa, ei siis liikaa lihaa (siinä on fosforia), broilerin siivissä suhde on ihanteellinen
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.