san-na^
28.2. 2004, 14:57
Auttaako kalanmaksaöljy kun koiralla on karvanlähtö?
Tuskin se siihen karvanlähtöön auttaa

Minun tietääkseni kalanmaksaöljy lähinnä auttaa turkin laatuun... Siis turkin terveyteen, kiiltävyyteen jne
Ehkä joku osaa paremmin kertoa
Itekkin oon kuullu, että kalanmaksaöljy parantaa turkkia, ja me käytetäänkin sitä itseasiassa
Kyllä se jonkin verran auttaa, mutta enemmän taitaa ulkona olo vaikuttaa. Ainakin meillä kun koira on niin paljon ulkona (viikonloppuisin aamusta iltaan) Itse syötän Edille Tonnikalaa omassa öljyssä ja sillä on todella pehmeä ja kiiltävä turkki. Eikä karvanlähtöä ole ollut oikeastaan koskaan. Paitsi silloin kun harjaan huomaan, että siitä lähtee pari kertaa vuodessa enemmän karva kuin yleensä.
No jos haluaa saada, turkkia paremmaksi, kannattaa syöttää raakaa lihaa. se saa turkin laadun paremmaksi. nim. kokemusta on.
Eihän kalanmaksaöljyä saisi antaa koiralle..

Minulle jaettiin tällaista tietoa. Kalanmaksaöljy sisältää koiralle liikaa A-vitamiinia. A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, eli sitä kertyy elimistöön aiheuttaen erilaisia häiriöitä.
Itse suosittelisin Megerm-valmistetta (?? miten se kirjoitetaan...

). Koirille siinä on sopivat suhteet erilaisia vitamiineja, ja se auttaa mm karvan kasvattamisen kanssa
Omppo: ihan uutta tietoa mulle
Kyllä meillä sitä on annettu kaikille elukoille. Tosin se ei ole kuulunut/kuulu niiden "joka päiväisen ateriaan" ja ihan eläinkaupasta sitä ostettiin ja siinä lukee, että se on eläimille... Ei oo kyllä ikinä eläinlääkärikään mitään sanonu
Omppo; En minäkään kyllä koskaan ole kuullut että koiralle ei saisi antaa kalanmaksaöljyä...
-Juulia-
2.4. 2004, 17:04
Minä olen kuullut että olisi parempi antaa pelkkää kalaöljyä...
Ja tuo A-vitamiinin kertyminen on juuri se, miksei saisi antaa, mutta jos antaa vain esim. kerran viikossa niin ei sitä silloin tule liikaa...
Kyllä kalanmaksaöljyä koiralle voi antaa, mutta sitä ei kannata antaa kovin usein, vaan vaikkapa kerran viikossa tai sitten kuuriluontoisesti. Kalanmaksaöljyssä on runsaasti sekä A- että D-vitamiinia, jotka ovat molemmat rasvaliukoisia. Jos haluaa turkin kunnon vuoksi antaa jotain öljyä, niin kannattaa antaa jotain sellaista, jota voi antaa säännöllisesti. Esim. useimmat kasviöljyt ovat hyviä tuohon tarkoitukseen ja ne ovat parhaita juuri kylmäpuristettuina (ovat vähäsen kalliimpia, mutta ei mitä kovin kalliita silti).
Annan muulloin,paitsi kesällä kalanmaksaöljyä koirille kaksi-kolme kertaa viikossa.Myös pennuille.Turkille on hyväksi myös Biotiini,ostan sen maatalouskaupasta,koska on parikymmenkertaisesti halvempaa kuin apteekissa,annan joka päivä.Erittäin hyvää turkki koiralle on ihan sian läski,kylkisiivu päivassä tekee eetvarttia turkille.Ja tietysti Eforium ja Helokki kuuluvat päivittäiseen kauneuskuuriin.
ai niin olen kuullut että maksalaatikkoa ei kannattaisi syöttää joka päivä koiran ravintona juuri tuon a-vitamiinin takia, mutta eihän kukaan niin tee, vai
Heippa vaan,
ah ja voi näitä iän ikuisia hokemia koiran ruokinnassa. Katsokaapas hyvät ihmiset sinne kuivamuonapussin kylkeen ja lukekaa ne määrät joita siellä on A- ja D-vitamiinia lisättynä koiran ruokaan. Nämä vitamiinit ovat erittäin tärkeitä koiralle ja myös ihmiselle.
A-vitamiinia voi antaa koiralle n. 40-80 KY/kg/ päivä

! (KY=kansainvälistä yksikköä).
Tämä varoittelu A-vitamiinista johtuu varmaankin siitä, että jos syöttää koiralle kuivamuonaa ja siinähän on jo tätä rasvaliukoista vitamiinia. Jos tähän päälle antaa RUNSAASTI vitamiinilisiä, voi koira saada tätä vitamiinia liikaa.
Jos ei ruoki kuivamuonalla on mielestäni erittäin järkevää antaa koiralle kalanmaksaöljyä vaikka päivittäin, kunhan laskee koiransa teoreettisen tarpeen eikä ylitä tätä määrää mitenkään tolkuttomasti.
Meillä saavat kalaöljyä ja kalanmaksa öljyä muutaman kerran viikossa muiden öljyjen lisäksi.
T: Heidi Rubin
^
No minä nyt lähden yleensä siitä oletuksesta, että koira syö joko kuivamuonaa tai sitten niin monipuolista kotiruokaa, että siihen kuuluu myös oikeaa maksaa. Monet ihmiset antavat hieman maksaa kerran viikossa ja oikeassa maksassa on niin suuret määrät A-vitamiinia, että esimerkiksi alta 20-kiloiselle koiralle 100 g viikossa antaa sille moninkertaisesti sen A-vitamiinintarpeen (jos laskee esim. NRC:n taulukon mukaan, että koiran minimitarve olisii 75 ky). Tosin jos sen lisäksi vielä antaisi kalanmaksaöljyä, niin eihän siitä haittavaikutuksia vielä noilla määrilläkään tulisi, mutta en näe mitään syytä miksi sitä pitäisi vielä lisää antaa. Joten sillä perusteella minusta on kyllä turkinhoitotarkoituksessa paljon järkevämpää antaa jotain muuta öljyä. Eri asia on tietysti sitten, jos sitä kalanmaksaöljyä antaa myös A- ja D-vitamiinlähteeksi, mutta tässähän oli nyt kyse turkkiasiasta.
toiskan muori
16.4. 2004, 10:37
Näissäkin on vähän niin, että kohtuus kaikessa. Itse annoin takavuosina (tarkoittaa n. 30 vuotta sitten) aina koirille koirien kalanmaksaöljyä vähän ruuan kanssa talvella. Kerran kun meillä oli itselle jätetty pentu, annoin sillekkin kuten aikauisille. No pennun ruuassa oli muutenkin enempi vitamiineja ja annoin vielä lisäna. Enkä ollenkaan ajatellut, että se sama määrä mikä aikuisille koirille teki hyvää, tekikin pahaa tälle pennulle kaikkien muiden saamiensa annosten lisäksi. Kunnes se alkoi näyttää lähinnä riisitautiselta ja lääkäri sitten kertoi asian laidan, kun oikein tarkasti laitoin paperille ylös mitä se päivän aikana sai. Äkkiä ne jalatkin siitä oikesi, kun liika-annostus lopetettiin
eli ei liikaa sitä kalamaksaöljyäkään, vaikka hyvää tekeekin.
mutta kuten rubin sanoi, katsokaa ensin mitä ne saavat esim. siinä kuivamuonassa
Joopa,jos on annettu jotain vitamiiniä jo toisesta purkista tai säkistä,ei anneta enää samaa toisesta.Tässä kävi vähän samoin kuin eräs rouva kertoi tapahtuneen Marttojen ruuanlaittotaidottomille nuorillepareille järjestetyillä kursseilla.Oli ollut kotiläksynä pullan leivonta,eräs rouva oli kysynyt seuraavalla tunnilla,olisiko mitään helpottavaa neuvoa,hän oli toiminut ohjeiden mukaan ...taikina kohotetaan lämpimässä vedessä ja se oli ollut sen jälkeen niin vaikea leipoa.
Meillä ei suosita maksaa, koska se on se mikä kerää kaikki ulkoiset saasteet elimistöön.
Kalanmaksaoljyä annan kuuriluontoisesti talvisin.
Kennelrehun lohiöljy tosin on mielestäni parempaa kuin perus kalanmaksaöljy.
Myös kylmäpuristettua oliiviöljyä laitetaan kuuriluontoisesti.
Pellavaöljy kuuluu myös päivittäiseen ruokavalioon.
Ihan niinkuin on sanottu jo että vain kuureina ja ei mielellään kuivamuonan kanssa jos ei ole hajua pitoisuuksista.
Mielestäni koiralle kuitenkin parempana mm. A-vit lähteenä on juuri esim. maksa. Ja muutoinkin sisäelimiä kannatan enemmän kuin öljyjä mutta meilläkin niitä käytetään koska on turkki koira ja tarvitsee öljyt pysyäkseen karvallisena briardina eikä karvattomana.

Tweety,
Mutta niin se vain menee, koira eläimen kuuluu saada elimiä oli sitten kerännyt niitä saasteita tai ei, niin se vain on aina ollut.
Ei ne villikoiratkaan ajattele että onkohan tuo lähin kylän mopo nyt saastuttanu tämän mun naudan maksaa keräämällä itteensä kaikkea saastetta.
Ei maksa kerää niitä saasteita vaan suodattaa ne poissa oikeanlaisessa muodossa elimistössä.
Eri asia on sitten raskametallit kuten elohopea jne.
Nykykoira on niin domestikoitunut, ettei sen välttämättä tarvitse saada sisäelimiä siinä suhteessa kuin villikoirat/sudet.
Meillä ennemminkin suositaan munuaisia, sydäntä, keuhkoja yms.
Ja ainakin tähän päivään mennessä meillä koirien ruokavaliot ovat toimineet hyvin.
Tweety,
Aika ristiriitaisesti puhut kun sanot että eivät tarvitse sisäelimiä niin siksi et niitä anna paljoa mutta silti syötät niitä?
Sama kait se sille onko se koira ollut kuin kauan ihmisen kanssa mutta ei sen ruuansulatus kanavaa ole koskaan pystytty vielä jalostamaan eli ne sisäelimet on tarpeen ja ovat kaikista terveellisin ja helpoin mm. vitamiinien lähde koiralle.
tweeety
10.6. 2005, 00:39
Hieman ristiriidassa juu, pakko itsekkin myöntää.
Mutta siis pointti oli, ettei koira niitä jatkuvalla syötöllä tarvitse, ja meillä maksan sijasta mieluummin syötetään noita muita, kausiluontoisesti. Kyllä saavat joskus maksaakin, mutta hyvin pienissä määrin.
Sanoinko nyt tarpeeksi selvästi että tulin ymmärretyksi?
Chellie
10.6. 2005, 17:04
En oikein kyllä ymmärrä vieläkään sinun ajattelu tapaasi tuosta maksasta mutta väliäkö sillä

Ja eihän mitään sisäelimiä "saisi" edes antaa jatkuvasti vaan ihan kuureina tietyn väliajoin.
Kyllä minusta koiralla on ihan yhtä suuri tarve elimiinkin kuin lihaan.
Meillä kun tuo koiruus ei oikein tahdo noita nappuloita syödä, niin annetaan kotiruokaa. Ruoan sekaan laitetaan vitamiinit ja vähän öljyä. Laitetaan myös vähän Megaderm nimistä ainetta, jonka pitäisi olla hyväksi iholla, sillä siitä saa hyvin A,D ja E-vitamiineja. Sellainen korkillinen päivässä meillä riittää, kun ei tuo koira niin paljoa paina
Chellie
30.6. 2005, 11:59
Sahku,
Mitä kaikkea teillä koiruus syö?
Kyselen mielenkiinnosta kun omanikin on koti/raakaruokinnalla.
Meillä borderterrieri syö kokonaan kotiruokaa, aussie saa vielä n. 3 kertaa viikossa nappuloita.
Koska Manun ruoka on allergian takia varsin yksipuolinen (lampaan jauhelihaa, riisiä, nautaa, piimää, raejuustoa ja öljyä), se saa säännöllisesti tasapainoittavaa ravintolisää ja kalaöljykapseleita. Viime talvena, jolloin Manu pystyi syömään kaikkea (söi siis pelkkää raakaruokaa), annoin sille muutaman kalanmaksaöljy kuurin D-vitamiinin takia.
Milo ei saa muita kuin kasviöljyjä, koska se syö niin monipuolisesti ja saa lisäksi nappuloita. En näe syytä miksi tarvitsisi sitä.
Mä en ainakaan suosittele kalanmaksaöljyn antamista nappulaa syövälle koiralle. Kotiruokaa syöville antaisin vain talvella kuureina. Suosikaa mielummin niitä kylmäpuristettuja kasviöljyjä, nekin auttavat turkkiin ja ihoon.
...Niin ja normaaliin karvan lähtöön tuskin mikään ruoka/öljy auttaa - jos karva on irtoamassa, se myös irtoaa
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms.
klikkaa tässä!.