Olen tässä miettinyt vinttikoirien ja muidenkin koirarotujen levinneisyyttä Intiassa ja että olisiko kenelläkään tietoa vinttikoirista Intiassa?
Pohdintani syynä on sellainen, että olin kolme kuukautta Intiassa, työharjoittelussa lastenkodissa ja siellä eräs koiran pentu päätti muuttaa luoksemme asumaan eikä lähtenyt pois kulumallakaan. Pentu oli ilmeisesti jonkun vahtikoiran pentu, joita siellä oli ainakin yhdeksän. Emää osattiin arvuutella useasta eri ehdokkaasta turvonneiden nisien perusteella, mutta varmasti emme osanneet sanoa. Isästä ei sitten ottanut mitään selvää, sillä pennun (pentujen) väritys (vaalean ruskea) ei täsmännyt yhteenkään urokseen eikä naaraaseen.
Niin siinä sitten kävi, että 17.1.2004 Helsinki-Vantaan kentällä värjötteli pieni lepakon-korvainen koira aivan ihmeissään, eikä varmaan ollut arvannutkaan että minne vielä päätyisi.
Niin, koirammehan on sekarotuinen veijari, mutta kauniita linjoja ihastellessa tulee väkisinkin mieleen whippet tai basenji. Asiaa vahvistaa vielä ihmisten kyselyt koirastamme ja siitä, että onko se vinttikoira? Tältä pohjalta olen miettinyt, että onko Etelä-Intiasta lähtöisin mitään rotua, mikä muistuttaisi vinttikoiraa? Toisaalta olen pohtinut, että voisiko britit tai paljon aikaisemmin arabit voineet viedä Intiaan vinttikoira-verta?
Olisin kiitollinen mahdollisista tiedon jyväsistä asiaa koskien, kun tuota on tullut pohdittua.