Apua! - Etsi - Jäsenet - Kalenteri
täysi versio: Vinttikoira(ko) Intiasta?
Puskaradio > Keskustelua eri roduista > FCI 10: Vinttikoirat
Äjjä
Olen tässä miettinyt vinttikoirien ja muidenkin koirarotujen levinneisyyttä Intiassa ja että olisiko kenelläkään tietoa vinttikoirista Intiassa?

Pohdintani syynä on sellainen, että olin kolme kuukautta Intiassa, työharjoittelussa lastenkodissa ja siellä eräs koiran pentu päätti muuttaa luoksemme asumaan eikä lähtenyt pois kulumallakaan. Pentu oli ilmeisesti jonkun vahtikoiran pentu, joita siellä oli ainakin yhdeksän. Emää osattiin arvuutella useasta eri ehdokkaasta turvonneiden nisien perusteella, mutta varmasti emme osanneet sanoa. Isästä ei sitten ottanut mitään selvää, sillä pennun (pentujen) väritys (vaalean ruskea) ei täsmännyt yhteenkään urokseen eikä naaraaseen.

Niin siinä sitten kävi, että 17.1.2004 Helsinki-Vantaan kentällä värjötteli pieni lepakon-korvainen koira aivan ihmeissään, eikä varmaan ollut arvannutkaan että minne vielä päätyisi.

Niin, koirammehan on sekarotuinen veijari, mutta kauniita linjoja ihastellessa tulee väkisinkin mieleen whippet tai basenji. Asiaa vahvistaa vielä ihmisten kyselyt koirastamme ja siitä, että onko se vinttikoira? Tältä pohjalta olen miettinyt, että onko Etelä-Intiasta lähtöisin mitään rotua, mikä muistuttaisi vinttikoiraa? Toisaalta olen pohtinut, että voisiko britit tai paljon aikaisemmin arabit voineet viedä Intiaan vinttikoira-verta?

Olisin kiitollinen mahdollisista tiedon jyväsistä asiaa koskien, kun tuota on tullut pohdittua.
Wipu
En ikävä kyllä osaa auttaa... Mutta ihana kertomus! Olispa mielenkiintoista nähdä kyseinen koira smile.gif
Miten muuten karanteenit ja sellaset?
-maria-
hmm.. itselläni ei paljon ole tietoa tuosta, että onkos Intiassa silleen vinttikoiria..
Mutta heräsi niin suuri kiinnostus tätä ko. koiraa kohtaan, että ei sinulla olisi siitä mitään kuvan tapaista laittaa näköisälle. Tekisi niin mieli katsoa, että näkyykös siinä piirteitä tietyistä vinttikoiraroduista wink.gif
Lovskars
Täältä löytyy intialaisia rotuja

Caravan Hound

Chippiparai

Rampur Hound

Mudhol Hound

Eli yllättävän monta vinttikoiran tyyppistä.
Wipu
^ Ihanan näköisiä koiruleita <3

Mua kauheesti kiinnostaa kaikki sellaset vinttari rodut mitkä ei oo niin kovin yleisiä... Varsinki tollaset mitä ei suomessa ole välttämättä ainuttakaan.
(Tai ei ole edes virallinen rotu, paitsi tyyliin jossain venäjän vuorilla tms.)
-maria-
LAINAUS(Wipu @ 5.1. 2006, 08:42)
^ Ihanan näköisiä koiruleita <3

Mua kauheesti kiinnostaa kaikki sellaset vinttari rodut mitkä ei oo niin kovin yleisiä... Varsinki tollaset mitä ei suomessa ole välttämättä ainuttakaan.
(Tai ei ole edes virallinen rotu, paitsi tyyliin jossain venäjän vuorilla tms.)

Itseäni kiinnostaa hyvin paljon azawakh. wub.gif
Niitähän ei Suomesta löydy, kuin hyvällä tuurilla 2-10 koiraa rolleyes.gif , tai en ainakaan ole törmännyt kuin netissä surffaten yhteen suomalaiseen azawakhiin ja sen sivujen vieraskirjaan oli joku henkilö kirjoittanut omasta azawakhistaan, eli en sen tarkemmin ole ottanut selvää, mutta sellainen tilanne on minun silmissäni.

Menee hieman ohi aiheen oops.gif
¤janette¤
Onhan suomessa Azawakkeja. esim Haminassa muistaakseni oli joku Azawakh RYP-4 muistaakseni ja sit oli vuonna 2004 messarissa suomalainen azawakh sijottu kanssa ryhmässä..jos muistan oikein biggrin.gif
Sundae
KoiraNetistäkin löytyy azawakheja jonkin verran, kannattaa sieltäkin katsella wink.gif
-maria-
LAINAUS(¤janette¤ @ 9.1. 2006, 20:50)
Onhan suomessa Azawakkeja. esim Haminassa muistaakseni oli joku Azawakh RYP-4 muistaakseni ja sit oli vuonna 2004 messarissa suomalainen azawakh sijottu kanssa ryhmässä..jos muistan oikein biggrin.gif

mitä itse olen näyttelyissä käynyt, niin siellä yleensä on se yksi ja sama azawakhi joka siellä kilpailee wink.gif

LAINAUS
KoiraNetistäkin löytyy azawakheja jonkin verran, kannattaa sieltäkin katsella  wink.gif

Jeps, löytyihän noita.
Mutta katsoen syntymäaikoja, niin osa (siis muutama koira) ovat jo luultavasti kuolleet..

Taisinpas hieman arvioida rodun yleisyyttä alakanttiin.. vaikka se ei kyllä noiden kaan yksilöiden perusteella ole yleinen whistling.gif
shaairah
Intiasta löytyy myös sikäläisiä afgaaneja ja basenjin näkösiä koissuja smile.gif
Tämä on "lo-fi" versio foorumeistamme. Nähdäksesi täyden version, johon kuuluvat muotoilut, kuvat yms. klikkaa tässä!.
Invision Power Board © 2001-2012 Invision Power Services, Inc.